Seilet #2
''Rica Seilet Hotel'' og Romsdalsfjorden.
Bildet inngår i albumet IR - Now the world has gone to bed. Darkness won't engulf my head. I can see by infrared. How I hate the night.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2004-08-02 11:10:00
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2004-08-02 11:11:20
    Versjon #3
Utstyr
  • Nikon D70
  • AF Nikkor 18-70mm
  • Brennvidde18mm
  • Blenderf/8
  • Lukker1/1.3s
  • Nei
  • AnnetWratten #87-ekvivalent IR-filter. Fargesatt i etterkant.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriArkitektur
  • Lastet opp
  • Visninger525
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_98459} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Svein Robert H.

Nydelig bilete! Eg såg eit anna bilete i denne serien som også var veldig bra, men der tredet i forgrunnen blei litt ''malplassert'' Dette fungere betre, men for min del kunne du dreid kameraet litt til venstre uten at det hadde gjort gale....
Svein Robert H.

Sorry Rakvåg, eg meinte til høgre. Uten at du må midtstille det....
Avsluttet .

Enormt, enormt, enormt stilig!
Fantastisk motiv, farger, himmel, trær, fjell, komposisjon og alt!

MVH Asbjørn
Nina S.

Dette var jo enormt flott da.
Hvordan får du opplyst treet? Er bildet tatt på dagen?
Nina.
Siri M.

Ååååhh.... Kjempekult! Kunne ikke dreid kamera til høyre uten å få med en mindre pen hydro-stasjon. Ønsker meg også IR-filter...
Jon Are R.

Hjertelig takk for tilbakemeldinger. Jeg er ikke sikker på om komposisjonen er den beste jeg kunne ha fått til, siden jeg gikk tom for batteri midt inne i seansen. Jeg har lagt opp 2 versjoner som viser mer av betongbunkeren Bjørnsonhuset til høyre for Seilet.

Nina: Bildet er tatt 13:36 en solfylt formiddag i juli, så trærne er opplyst av sola. Bildet er tatt med et filter som blokkerer alt synlig lys, slik at bildet faktisk er av det infrarøde spekteret, som vi ikke kan se til vanlig. Dette gir veldig spennende effekter siden mye av bildet ''ser riktig ut'', mens andre deler ser helt riv ruskende galt ut (mørkt, monotont vann mot skinnende fjellsider). Vegitasjon, og spesielt løv og gress skiller seg ofte skarpt ut.
Avsluttet .

Dette var skikkelig sukker for øyet. Likte dette utrolig. Kul effekt du fikk av filteret. Jeg liker egentlig alle versjonene her. Klarer ikke bestemme meg. mulig jeg faller for nummer tre. Ville kanskje ha fjernet den ene lykten mellom trærne ettersom det ser ut som en noget fjern kutt av den. Men bortsett fra det så falt jeg pladask for bildet.

Mvh
Sindre
Tor Erik S.

Var inne å kikka på bildene dine og fant dette.
Noe virkelig utenom det vanlige.
Veldig kult!!
Bra!! m.v.h. TE
Birna R.

Ir er selvsagt alltid gøy, og med 87 filter (om du har brukt det, skulle vel ikke være et B+W O-93 istf. ??, eksponeringen kunne tyde på det) blir IR-følelsen påtakelig. Vann og himmel skal bli mørk og vannet mørkest, lauvverk intenst lysende lyst.

Imidlertid så er IR ingen unnskyldning for å lage slappe komposisjoner og det er på dette feltet jeg føler det svikter ganske mye. Problemet er vel at det faktisk *er* for mye med her, både i bunnen av bildefeltet og på venstre side. Muligens ville et høydeformat kombinert med et annet ståsted ha gitt et adskillig mer spenstig og velkomponert bilde (i mine øyne).
Jon Are R.

Filteret er et Tiffen #87. Dette var andre gang jeg hadde tatt IR-bilder, og dette bildet er overeksponert og justert mye i etterkant, spesielt på kontrastsiden.

Ang komposisjon er jeg helt enig at dette ikke er helt på topp, men jeg gikk tom for batteri midt i seansen og fikk ikke satt andre ideer ut i live. Høydeformat var heller ikke et alternativ siden jeg brukte et gammelt og ødelagt video-stativ.
Birna R.

OK, så er det spørsmålet om filterbruken avklart. grunnen til mitt spørsmål var (a) eksponeringen ville stemme bedre om et 87C (=O-93) var brukt og (b) det finnes ingen Wratten-''ekvivalent'' til 87-filteret* slik det gjør med både 89B, 88A og 87C. At du sier bildet er overeksponert forklarer eksponeringstiden.

* Tiffen er eneste produsent av Wratten-87 meg bekjent
Jon Are R.

Kodak lager iallefall et Wratten #87 gel-filter: http://www.adorama.com/KKWFG87.html . Nå ble jeg forøvrig litt usikker. Er Wratten-systemet Kodaks påfunn/merkevare, og er benevningen begrenset til en spesiell type filter (f. eks gelatin)?
Birna R.

Kodak har overlatt produksjonen av glassmonterte Wratten filtre til Tiffen, men mulig de fortsatt lager gelatinvarianten(e) selv.

''Wratten'' er et merkenavn, men ekvivalente produkter produseres av andre. F.eks. Wratten 89B finnes som Hoya R-72 eller B+W O-92 eller Heliopan 715. Et 87C filter finnes også under betegnelsen B+W O-93 osv.

Vi kaller disse ''ekvivalenter'' siden de er tilnærmet lik i transmisjonssammenheng med filtrene i Wratten-serien, men av og til er det betydelige forskjeller. F.eks. så kaller B+W sitt 403 filter for 18A ekvivalent og det samme gjør Hoya med sitt U-360, men brukes U-360 og 403 filtrene om hverandre vil man raskt oppdage at de *ikke* er like. Så ''ekvivalent'' er en tøyelig betegnelse.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu