Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_997478} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
God dynamikk og balanse i bildet. Liker den "frekke" beskjæringen!
Birna R.
En god idé og bra håndtverk inkl. sv/hv arbeid. Fin beskjæring som tilfører ekstra dynamikk. Bildet hadde imidlertid løftet seg betraktelig om de to hadde stått nærmere hverandre i bildeflaten.
Elisabeth B.
Tusen takk for oppmerksomhet og kommentar! Setter pris på å høre dette. Du sier ingen ting om hva som ville skjedd hvis de to sto næremere hverandre i bildeflaten (bildet hadde løftet seg seg, ja, hvordan da?) Føler du at bildet da hadde kommusnisert sterkere til deg, eller sier du dette ut fra dine oppfatninger om hvilde formalestetiske virkemidler som er ideelle? Artig å få kommentar fra "gruppe 64", de har alltid stått for meg som uoppnåelige i min verden (men, har kanskje fått et par kommentarer før,...... )
Elisabeth
Birna R.
Jeg er ikke så opptatt av formalestetikk. Det blir fort livløst.
Årsaken til min kommentar var at jeg mente (og mener) personene har for utydelige roller å formidle. Den indre sammenhengen dem imellom ville ha blitt sterke og tilført bildet mer dynamikk om de var anderledes plasert i bildeflaten.
Mannspersonen ser ut til å ha hatt et smertefullt møte, ja, men er den spinkle skikkelsen i bakgrunnen relatert til dette i det hele tatt? Vedkommende ser nokså avslappet ut i holdning og det tilslører innholdet i bildet slik jeg ser det. Tenk deg et slikt sammenstøt langs en tidslinje og hvordan personene ser ut langs denne. Var sammenstøtet/møtet så hardt som grimasene antyder må det være mer bevegelse her. Ikke bare noen som spaserer rolig avgårde. Med mindre forgrunnspersonen har gått rakt på en lyktestolpe e.l., men visuelle hentydninger om noe sånt mangler. Står personene nærmere hverandre blir tanken om et sammenstøt mer troverdig, særlig om det er noe bevegelse.
Det jeg vil frem til er at fortellingen din blir unødvendig vanskelig å lese. Idéen er god nok enten bildet oppsto spontant eller var resultat av planlegging, jeg tenker mest på gjennomføringen til et ferdig bilde.
Håper jeg uttrykte meg klart nok.
Elisabeth B.
Tusen takk! Interessant å høre! Er enig at bildet inneholder en god del mystikk, har hele tiden vært klar over dette. Så jeg er bevisst på at jeg ikke gir tilskuere en klar litterær historie som kan tolkes i en spesiell retning. Selve situasjonen er uklar, jeg gir ikke noen særlig i forhold til forventninger om tolkningsmuligheter hos enkelte. Det er veldig åpent...... I altfor stor grad...? Det er sikkert mange som ønsker å lese en historie de kan kjenne seg igjen i. Vi mennesker pleier å se etter noe vi kjenner igjen, noe vi har opplevd tidligere. Til slutt vil jeg nevne at dette er et rent og genuint gatefoto, her er ingen arrangering, og jeg brukte heller ikke noe kjapt speilreflekskamera i denne situasjonen. Jeg gjorde en liten beskjæring under redigeringen. Vet ikke i hvilken grad fotoet er særlig vellykket, men det jeg er mest fornøyd med selv er aj jeg "klarte" å se dette bildet/motivet, stoppe opp, velge det ut, tørre å ha en tro på det, tørre å vise det frem.
Elisabeth
Birna R.
Klart du skal stole på deg selv om du føler for et bilde. Skal du bli god må du våge å stole på din indre stemme - selvom det aldri skader å lytte til andres meninger.
Det aller beste for alle parter er å få en toveis dialog mellom fotograf og tilskuer, det lærer bestandig begge parter av. Jeg savner denne typen kritikk på fotoDOTno slik nettstedet er nå. Den gangen jeg holdt på mer her, 6-7 år tilbake, kunne diskusjonsbølgene gå høye. Nå er det hele degenerert til en klapp-på-skulderen-kose-fantastisk-bilde-klubb. Slikt skaper kanskje et sosialt nettverk, men dreper kreativ og skapende fotografi.
Ethvert bilde står i en kontekst. Så de ekstra opplysningen du kom med om bakgrunnen for bildet var nyttige opplysninger. Takk for det. Du har hatt en god reaksjonsevne og bildesyn i denne situasjonen.
Elisabeth B.
Takk for dine ord! Jeg har bare vært medlem her i litt over 3 år, så jeg kjenner ikke så godt dottens historie. Men jeg har lest stort sett det som har vært skrevet på forumet i disse årene, så jeg har fått litt innblikk. Men har nå berstemt meg for å slutte å lese i dette forumet, jeg velger å bruke tiden på andre ting)- Jeg så det var en viss aktivitet på bildekritikken/gruppe 64 den første tiden jeg var medlem her. Men jeg opplevde aldri at det var noen særlige åpninger eller interesse for nye og ferske medlemmer som kunne føre med seg noen prestisje. Og det var ganske mange som skrev i sin profil at de bare ville ha tilbakemeldinger fra andre som var i gruppe 64. Så jeg hadde aldri mot til å gi tilbakemeldinger til disse. De var såpass flinke og roste hverandre opp i den grad. Vet ikke helt hva som skjedde på slutten, var det noe med "oksygenmangel og for høy grad av innavl?"
Elisabeth
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Knut
Elisabeth
Årsaken til min kommentar var at jeg mente (og mener) personene har for utydelige roller å formidle. Den indre sammenhengen dem imellom ville ha blitt sterke og tilført bildet mer dynamikk om de var anderledes plasert i bildeflaten.
Mannspersonen ser ut til å ha hatt et smertefullt møte, ja, men er den spinkle skikkelsen i bakgrunnen relatert til dette i det hele tatt? Vedkommende ser nokså avslappet ut i holdning og det tilslører innholdet i bildet slik jeg ser det. Tenk deg et slikt sammenstøt langs en tidslinje og hvordan personene ser ut langs denne. Var sammenstøtet/møtet så hardt som grimasene antyder må det være mer bevegelse her. Ikke bare noen som spaserer rolig avgårde. Med mindre forgrunnspersonen har gått rakt på en lyktestolpe e.l., men visuelle hentydninger om noe sånt mangler. Står personene nærmere hverandre blir tanken om et sammenstøt mer troverdig, særlig om det er noe bevegelse.
Det jeg vil frem til er at fortellingen din blir unødvendig vanskelig å lese. Idéen er god nok enten bildet oppsto spontant eller var resultat av planlegging, jeg tenker mest på gjennomføringen til et ferdig bilde.
Håper jeg uttrykte meg klart nok.
Elisabeth
Det aller beste for alle parter er å få en toveis dialog mellom fotograf og tilskuer, det lærer bestandig begge parter av. Jeg savner denne typen kritikk på fotoDOTno slik nettstedet er nå. Den gangen jeg holdt på mer her, 6-7 år tilbake, kunne diskusjonsbølgene gå høye. Nå er det hele degenerert til en klapp-på-skulderen-kose-fantastisk-bilde-klubb. Slikt skaper kanskje et sosialt nettverk, men dreper kreativ og skapende fotografi.
Ethvert bilde står i en kontekst. Så de ekstra opplysningen du kom med om bakgrunnen for bildet var nyttige opplysninger. Takk for det. Du har hatt en god reaksjonsevne og bildesyn i denne situasjonen.
Elisabeth