14-54mm f/2,8-3,5 har et normalt anvendelig zoomområde. Men det skiller seg positivt ut til kit-objektiv å være ved å ha god lysstyrke og imponerende nærgrense. Selv om det har en relativt moderat vekt er det ganske langt, spesielt på lengste brennvidde. Det virker solid, det er fast i fisken når jeg bruker zoom-funksjonen og oppleves tydelig som et mer påkostet objektiv enn de billigste alternativene fra andre produsenter.

Objektivet er også bra, rent optisk, selv om jeg har inntrykk av at det liker å blendes ned et lite hakk.
Jeg har en tendens til å falle ned i det funderende hjørnet når jeg bruker zoomobjektiv på kameraer med redusert brikkestørrelse. Mine refleksjoner handler ikke i første rekke om oppløsning og kantskarphet, men om de begrensede mulighetene et kit-objektiv gir for å kontrollere dybdeskarpheten. Lysstyrke handler nemlig om flere ting. For det første regulerer objektivets lysstyrke hvor lys søkeren er. For det andre påvirker det raskeste lukkerhastighet, spesielt viktig i mørke omgivelser. For det tredje påvirker lysstyrken hvor presist skarphetsplanet presenterer seg på mattskiven, spesielt viktig hvis man ønsker å ha kontroll med manuell fokus. For det fjerde er lysstyrken den premissen som bestemmer i hvilken grad man kan jobbe med selektiv fokus.

Objektivet har f/2,8 ved 14mm og f/3,5 ved 50mm. I forhold til optikk brukt på et kamera med 24x36mm bildebrikke betyr det ekvivalent dybdeskarphet som 28mm f/5,6 og 100mm f/7,0 for samme motivutsnitt.
Når det gjelder de optiske mulighetene har valget av 4/3-formatet også noen positive sider. Fordi bildebrikken er liten kan bildesirkel til objektivet reduseres. Dermed er det lettere å lage objektiver som har jevn oppløsning over hele bildeflaten og Olympus har også ord på seg for å lage fremragende optikk, nøyaktig slik de alltid har gjort.

Den reduserte brikkestørrelsen betyr også at en gitt brennvidde gir en større teleeffekt, noe som gjør at et objektiv kan lages mindre og mer kompakt for en gitt bildevinkel og en gitt lysstyrke.
Dybdeskarphetskarakteristikken for 54mm f/3,5 i kombinasjon med 4/3-brikkens 13x18mm-format kan sammenlignes med 108mm f/7,0 i kombinasjon med 24x36mm-formatet. Det er antakelig ganske innlysende at når jeg er vant med 135mm f/2,0 så er det situasjoner jeg synes E-30s kit-objektiv ikke separerer hovedmotivet tilstrekkelig fra bakgrunnen. For meg er dette (sammen med små søkere) den største innvendingen jeg har til Four Third-formatet.

For enkelte er antakelig dette uten betydning og muligheten til å kunne utnytte liten dybdeskarphet er kanskje ikke viktig i det hele tatt. Da er 4/3-formatet suverent, ikke minst fordi dybdeskarphetskarakteristikken også kan betraktes fra en mer positiv side. Man kan nemlig anføre at 4/3-formatet i alle situasjoner enten gir 2 trinn større dybdeskarphet ved samme lukkerhastighet/ISO-verdi, 2 ganger raskere lukkerhastighet ved samme dybdeskarphet/ISO-verdi eller 2 ganger langsommere ISO ved samme lukkerhastighet/dybdeskarphet vurdert i forhold til å bruke et 24x36mm opptaksformat.
Som bildet over viser så er selv et kit-objektiv ganske volumiøst når det skal kombinere en rekkevidde på 4x zoom med f/2,8. For moro skyld har jeg funnet fram et Zuiko 50mm f/1,8 fastobjektiv for OM sitt 24x36mm-format.

Størrelse handler selvfølgelig om flere ting.4/3-objektivet har stort zoomområde, det har innebygde elektromotorer både for elektronisk kontroll av blenderlammeler og for autofokus og det har antakelig en bedre optisk oppløsning (selv om jeg ikke kan verifisere dette).

Olympus er jo viden kjent for sine forbausende kompakte OM-objektiver som likevel har svært god optisk ytelse. Med 4/3-systemet har Olympus nesten utelukkende satset på zoomobjektiv, noe som resulterer i at objektivene blir både store og oftest relativt lyssvake. Dessverre har de et svært begrenset utvalg lyssterke objektiver i det moderate brennviddeområdet, noe som avslører at Olympus i dag har en helt annen filosofi med sitt kamerasystem enn de hadde med sitt uvanlig godt utbygde og svært kompakte OM-system.

For meg personlig er det de optiske egenskapene til ulike objektiver som gjør at jeg foretrekker en løsning fremfor en annen. Jeg liker å jobbe med en stor søker og liten dybdeskarphet og til daglig bruker jeg derfor et kamera med 24x36mm bildebrikke sammen med et knippe objektiver med god lysstyrke. Så selv om 14-54mm-objektivet har god lysstyrke, jevn skarphet og flott oppløsning synes jeg det (totalt sett) har for begrensede muligheter for å jobbe med selektiv fokus. Men for dem som liker stor dybdeskarphet er det veldig anvendelig.