Høstens photokina:

Mye nytt og spennende, men det gamle består fortsatt lenge. Flommen av digitale nyheter var selvfølgelig stor - og bilder over nettet satses det også voldsomt på.

Det blir både og for fotografering og fotobransjen i flere år enda. Selv om det satses voldsomt på digital fotografi fra både store og små produsenter, så utvikles det fortsatt nye filmer og nye kameraer for konvensjonell fotografi. Og alle ser ut til å være enige om at bilder på papir vil brukerne ha – uansett hvor mange år vi ser framover. Det digitale gjennombruddet har vært størst i pressen, næringslivet og hos entusiastene, men nå står også hjemmemarkedet for tur.
Det blir både og for fotografering og fotobransjen i flere år enda. Selv om det satses voldsomt på digital fotografi fra både store og små produsenter, så utvikles det fortsatt nye filmer og nye kameraer for konvensjonell fotografi. Og alle ser ut til å være enige om at bilder på papir vil brukerne ha – uansett hvor mange år vi ser framover. Det digitale gjennombruddet har vært størst i pressen, næringslivet og hos entusiastene, men nå står også hjemmemarkedet for tur.

Frigjøring fra PCen
Datamaskinen har til nå stått sentralt i det meste som har hatt med digital fotografi å gjøre. På verdens største fotomesse – ”photokina” i Køln - ble det vist flere løsninger som gjør at du ikke er avhengig av PC for å kunne nyttiggjøre deg et digitalt kamera. En rekke blekkskrivere kan skrive ut bildene straks de er tatt, uten å gå veien om en datamaskin. En av skriverne er batteridrevet, slik at du kan se (og kanskje gi bort) bilder straks etter at du har tatt dem. Øyeblikkskameraer har i mange tiår kunnet levere ferdige bilder på minuttet, men det nye er at du også har bildene på et minnekort, slik du senere kan lagre dem på PCen, arkivere dem og for eksempel sende bilder med e-post.

En annen måte å vise bilder på blir å ta minnekortet ut av kameraet og stikke det inn i en bilderamme med innebygd LCD-skjerm i størrelse ca. 9 x 12 cm. Bildene skiftes automatisk eller manuelt - inntil 500 bilder. En av modellene som kommer vil også kunne kommunisere via Internett (innebygd modem) og både hente og sende bilder. Bilderammen er superenkel å bruke – prisen antydes til 3 – 4000 kroner.

De digitale kameraene vil kunne lagre informasjon om hvor mange kopier du vil ha av hvert bilde - en informasjon som går videre til fotolaboratoriet eller skriveren. Dermed kan du unngå å få kopier av bilder du ikke vil ha, men som du likevel ikke ønsker å slette fra minnekortet. En av produsentene viste også en hybrid løsning med vanlig APS-film. Kameraet har en skjerm hvor du kan se bildet etter å ha tatt det - og legge inn informasjon om hvor mange kopier du ønsker av bildet - eventuelt om du ikke vil ha noen kopier. Bildet slettes ikke fra filmen, men du unngår å få kopier av bilder du ikke ønsker.

Bilder over nettet blir stort
En stor og viktig sak i tiden framover blir bilder over nettet - enten fra din egen datamaskin eller fra en bildestasjon. Der stikker du inn det digitale minnekoret, klikker deg fram til ønsket bildestørrelse og antall, korrigerer bildet om du vil, og så sendes bildene til en kopimaskin et eller annet sted. (Du kan selv legge inn adressen til det laboratoriet/den butikken du ønsker å bruke.) Kort tid etter får du kopiene i posten eller kan hente dem i butikken. Alle de store fotoaktørene legger opp til eller har på plass løsninger for dette.

Stasjoner for å legge inn bilder vil etter hvert bli å finne både i fotobutikker, kjøpesentra og andre steder hvor det ferdes mye folk. Via selvbetjening sender du og bestiller du det antall bilder i de størrelsene du vil ha. Du vil via trykkfølsomme skjermer kunne bestille bildet ditt ferdig på en kalender, tekopp, T-skjorte, klistremerker eller et annet medie – og du kan bestille dem ferdig levert til deg selv eller en annen adresse.

En annen kommende framtidsløsning er at du kan se de digitale bildene på TV-skjermen, og så via kabelnettet eller annen bredbåndsløsning gjøre bildene tilgjengelig for andre å se på. Eller kanskje sende bildene til et fotolaboratorium med et klikk med fjernkontrollen, for å bestille kopier eller sende bilder til venner og kjente.

Det satses også på de unge
Ungdommen blir en viktigere målgruppe. På ”photokina” ble det vist hundrevis av produkter beregnet for aldersgruppen 15 – 25 år. Kameraer i sprelske farger og med morsomt design, en del av dem utviklet for Internettbruk. Bruken er enkel og prisene svært lave - vi snakker om digitale kameraer til under 2000 kroner. Noen av de litt mer avanserte modellene har innebygd MP3-spiller - da kan brukeren kombinere musikkopplevelse med fotografering. Men de kuuule kameraene fantes også for både APS og 35 mm – dette markedet anses på ingen måte enda som ferdig. Fra flere hold er det forundring over den store andelen av APS-kameraer i Norge, for her ligger vi i særklasse høyt i forhold til alle andre land.
Litt lenger fram ligger mobiltelefonen med innebygd kamera – mobilkameraet. Det vil ikke overraske om det om få år kan bli like populært å sende bilder via mobilen som det er med tekstmeldinger i dag. Når høyere hastighet (UMTS) og ny bildekomprimeringsstandard (JPEG 2000) er på banen, vil det langt under et sekund å overføre et fargebilde med god skjermkvalitet.

Stor omsetningsvekst
Fotorådet opplyser at det pr. 31.8. var solgt ca. 120 000 vanlige og 38 000 digitale kameraer i Norge. Det er en nedgang i salget av vanlige analoge kameraer på 12 %, men voldsom vekst i det digitale markedet. Fjorårstallet på samme tidspunkt var ca. 15 000 . Den høyere prisen på de digitale kameraene gjør at omsetningsverdien av de digitale kameraene er 60 % mer enn alle typer analoge kameraer til sammen. Men i antall velger altså fortsatt ca. 75 % av norske brukere vanlige, analoge kameraer, og salget av film ligger tett oppunder rekordåret 1999.
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu