Mosken fra oven

Moskens storformatbilder i sort-hvit er en overbevisende hilsen til det analoge fotografiet og kunsten å lage lys i mørke. De vises i restauranten på Soria Moria, Torshov, til 4. desember 2006
I en tid hvor megapikslene dominerer på den norske fotoarenaen, og hvor den kritiske kundemassen for det analoge fotografiet forlengst er blitt så liten at den faller utenfor forhandlernes marginer, er det godt å se denne utstillingen: Signert med med et klassisk, stilrent håndtverk og en sikker sans for form, lys og stofflighet. Det gjør godt i øynene, og de store utsnittene tar tankene mine med ut på tur.

<B>Norske landskap sett fra oven</B>
Raymond Mosken har gjennom flere år jobbet med fotografier av norske landskap sett fra oven. I mange av bildene gjør han en abstraksjon av landskap hvor utsnittet i seg selv skaper en egen, selvstendig form (abstrakt konstruktivisme). I denne utstillingen viser han et utvalg av dette arbeidet. Det er bokstavelig talt mange små stykker Norge som henger på de gamle ærverdige veggene i restauranten på kulturslottet Soria Moria, men dette kunne også vært landskap fra hvor som helst i verden.

<B>Universell poesi</B>
Det er ikke det “typisk norske” som her er portrettert, men en universell poesi vi kan gjenkjenne fra landskap både i og utenfor by. Det gjør at utstillingen blir både eksotisk og hjemmekjent – den tar deg inn i flere parallelle geografier. Å betrakte verden gjennom kamera fra oven har vært gjort av mange klassikere i fotografiets historie opp gjennom tiden. Fugleperspektivets forbløffende kraft i forhold til abstraksjon og optiske opplevelsesfiksjon fikk i 2003 sin fargesterke renessanse hos et stort allment publikum verden over med utstillingen “Jorden sett fra himmelen” og fotografen Yann Arthus-Bertrand.

<B>Detaljert dynamikk</B>
Der Arthus-Bertrands bilder bærer et klart miljøpolitisk budskap med sine bilder, har ikke Mosken en slik agenda, men formidler likevel en nærhet til samspillet mellom natur og menneske. Formsterkt og med en presis komposisjon hvor ingenting er overlatt til tilfeldighetene, tar denne utstillingen tankene mine til gamle baryttmestere som Alexander Rodchenko og Boris Ignatovich, hvis visuelle signatur var kjent for overraskende kamerastandpunkt og fugleperspektivet. Moskens arbeider har også et umiddelbart slektskap til landskapsmesteren Ansel Adams. Motivene omfavner meg med en detaljert dynamikk og en musikalsk avstemt palett hvor nyanser og lys lager rytmer og liv i de store fiberflatene.

<B>Visuelle synkoper</B>
Samtidig som helheten balanserer i det klassiske fotografiets harmoni, lar Mosken også de visuelle synkopene slippe til og skape spenning i de vakre melodilinjene– og gir dermed nerven som får meg til å både ville dvele ved og gå videre i utstillingen. I ett av bildene tar Mosken en elegant og overraskende svipptur innom det nære kvinneportrettet og leker med linjer og lys lag på lag á la Man Ray. Bildet på restaurantens kortvegg er et brudd med resten av motivene i utstillingen, uten at det forstyrrer helhetsopplevelsen. Dette er en vakker jordarundtreise - også for deg med flyskrekk – og for alle med visuell innferdsstrang. God reise!

Maria Lundberg

http://www.soria-moria.net/


Raymond Mosken - Riverbend
Riverbend
Raymond Mosken
Raymond Mosken - Hester
Hester
Raymond Mosken

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu