Med eller uten tekst

Hva innebærer det å forstå et bilde? Spørsmålet ligger inviterende taust i veggene på Moss Bryggeri Utstillingshall i disse dager. Momentum-festivalen 2006 vekker til refleksjon over tolkningens forutsetninger
Det er videoene som dominerer årets Momentum. I avlukke etter avlukke lar jeg bevegelige bilder og lyd fortelle meg ukjente og velkjente historier. Spesielt inntrykk gjør videoinstallasjonen Notio Viri Placet (2005) av Bård Ask. Installasjonen viser en ung mann som synger, på en og samme tid, ulike stemmer i et acappellaverk for mannsstemmer. Overgangene mellom stemmene er så rene og stilfulle og bevegelsene i bildene så tilnærmet umerkelige, at videoen fremstår som ett enkelt bilde – som et fotografi.

Tekst og kontekst
”Bildet” Ask viser frem får på en måte hjelp av den vakre sangen men også av kunnskapen om at bildet ikke egentlig er et bilde, men en video. Lyden henspiller på det religiøse og åndelige, mens det at jeg vet at bildet jeg ser på ikke er et bilde, får meg til å reflektere over det jeg ser.

En liknende opplevelse kunne jeg fått med Edvard Grans fotoserie As if there was a layer behind appearances that had no qualities, but took on the character of its surroundings (2006). Fotografiene er tilsynelatende ulike, og nesten litt små der de henger så alene på den store veggen i enden Bryggeriets ”white cube”-rom. Jeg ser asfalt og fjell, biler og søl. Og skal en fotografisk frosset væskestråle si meg noe? Jeg leter i katalogen og finner svaret. I katalogen til Momentum 2006 står det sort på hvitt hvordan jeg skal lese de skjøre men gode bildene til Gran. Og med ett forsvinner alle mulighetene for å bygge opp en forståelse av verket – min egen forståelse – som dugg for solen.

Jeg vil ikke avsløre hva det står i katalogen. Teksten legger dessverre øredøvende føringer for måten man skal se bildene på.

Rik på fasetter
I etasjen under Grans bilder henger en fotografisk installasjon av Talleiv Taro Manum. Manum viser scener far sitt eget liv der den årlige musikkfestivalen han organiserer på småbruket Ringnes i Skotbu står sentralt. Bildene presenteres på rekke over tre vegger og store bilder blandes med mindre.

Manums bilder taler et så fasettert språk at ingen tekst vil kunne overdøve opplevelsen av dem. Kameravinkel, lyssetting og ikke minst motivvalg er med på å gi bildene et personlig men samtidig inviterende preg: Jeg får lyst til å tillegge installasjonen min egen mening, og jeg ser med ett mitt eget liv i bildene.

Å se kunst
Den amerikanske kunstkritikeren og filosofen Arthur C. Danto skriver i artikkelen ”Kunstverdenen” fra 1963 at det ”å se noe som kunst krever noe utover det øyet kan skjelne”. Det er ikke bare med blikket vi ser kunsten, argumenterer Danto, det er også den kunnskapen som finnes i verkets kontekst, eller i dets omgivelser.

Jeg ser altså ikke bare bildene til Talleiv Taro Manum, jeg ser dem gjennom den kunnskapen jeg har om bilder og kunst. Og jeg opplever ikke bare videoinstallasjonen til Bård Ask, jeg tolker den gjennom mine egne opplevelser, tanker og erfaringer.


Kontekst og føringer
Men det er ikke bare den kunnskapen jeg har med meg som kan hjelpe meg å se bildet. Jeg kan også tilegne meg kunnskap mens jeg ser dem, gjennom en utstillingskatalog eller gjennom titler på verk og tilhørende tekster.

Edvard Grans bilder gjør seg absolutt best uten informasjonen i katalogteksten, mens fotografiene til Phil Collins, som vises i ”skater-hallen” i Bryggeriet, forutsetter både utførlig tekst og tilhørende t-skjorte. I tillegg til bildene henger det ved en følgetekst, og på motstående vegg henger et oppslag av t-skjorter med det samme motivet. T-skjorten fås også kjøpt i foajeen til Bryggeriet.

Spørsmålet blir altså: Hvor mye må jeg vite for å få en rik opplevelse av et bilde? Finnes det en grense?


Eva Løveid Mølster

Tilleggsinformasjon:
Hovedutstillingen på årets Momentum, Try again. Fail again. Fail better, stilles ut i Moss Bryggeri Utstillingshall i Moss sentrum og på Galleri F15 og Alby ute på Jeløya. I tillegg vises utstillingene Regarding Others, Imagine the Universe Burst into Song og Domestic Affairs. Projekt 0047 på gamle Mølla kunstskole, mens Torpedo kunstbokhandel og kunstnerkollektivet aiPotu sammen lanserer boken aiPotu Travelbook.

Momentum 2006 har åpningstider torsdager og fredager fra 11 til 19 og på lørdager og søndager fra 11 til 18. Siste dag for festivalen er den 15. oktober.



http://www.momentum.no


aiPotu -
aiPotu
Talleiv Taro Manum -
Talleiv Taro Manum

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu