Lotte Konow Lund: What has been shown cannot be said

Siden Lotte Konow Lund gikk ut av Kunstakademiet i Oslo i 1997, har hun bemerket seg som en av våre mest markante kunstnere innen “mixed medias”.
Nesten frekt produktiv kan Lotte Konow Lund i løpet av sin 10-årsperiode som kunstner vise til en rekke utstillinger både i inn- og utland. Nå stiller hun ut i Stenersenmuseet i Oslo.

Fredag 10.- august åpnet Stenersenmuseet dørene for publikum inn til Konow Lunds nye utstilling. Over to etasjer boltrer kunstneren seg i et overflødighetshorn av arbeider: lekent, frekt, snertent, ironiserende og utfordrende. Utstillingen rommer et utvalg av Konow Lunds arbeider innen tegning, fotografier og video fra de siste 10 årene.

Lotte Konow Lund tematiserer sentrale fenomener, som vår oppfattelse av det private versus det offentlige, makt og avmakt i forhold mellom mennesker både på et mikro og makronivå, og den allestedsnærværende absurditeten i det fellesmenneskelige prosjekt hvor vi forsøker å konstruere mening. Hvor vi noen ganger lykkes og andre ikke, på grensen mellom fornuft og galskap, fiksjon og virkelighet.

Et bærende element i denne utstillingen er Konow Lunds arbeider med ikonografi og fortolkninger av disse: hvordan vi forholder oss til våre forbilder og ikoner, og hvordan vi gjør dem til våre gjennom fortolkning og omskrivning. Dette gjør hun gjennom å vise oss sin egen fortolkning. Men også intimsfærens voldelige og vanskelige, sårbare hemmeligheter tematiseres, og hun utfordrer i utstrakt grad våre ideer om hva portrettkunst egentlig handler om. Spennet i utstillingen er stort, og arbeidene er mange og mangefasettet. At den er vakkert montert med rikelig rom for hvert enkelt verk til å få formidle sitt budskap uforstyrret, gjør at den likevel blir oversiktelig og imøtekommende for publikum.

Store deler av utstillingen er viet bruken av fotografi og video i ulike formater hvor Konow Lund viser sitt sterke og subtilt ladede fortellertalent gjennom bilder som språk. Her viser hun hvordan fotografiet og video som et så konkret billedspråk så sterkt kan benyttes for å utfordre våre abstrakte ideer om livet og oss selv – og i det, ikke minst språket vi bruker på disse ideene. Flere av videoene er tidligere vist i andre sammenhenger, uten at de har mistet sin betydning og relevans når de nå presenteres som en del av denne nye utstillingen.

Ikke minst titlene på kunstnerens arbeider viser hvordan hun tar forrykende, frekke spensthopp i forhold til etablerte forestillinger om det normale og rasjonelle, og det med et trykk som får også betrakteren til å hoppe: Bend it like Botticelli. Michelangelo Madonna ( No brain no gain). Bruce Nauman Bound to Henry Moore Bound to fail. Seven Minutes of Psychoanalyses in Seven Minutes.

På åpningen bølget det et helt lite hav av mennesker i etasjene så man nesten måtte kjempe om plassen for å få se arbeidene, og både store og små hadde funnet veien for å drikke av Konow Lunds overflødighetshorn. Det sier noe om aktualiteten og tilgjengeligheten i det arbeidet Konow Lund byr på som kunstner: at hun snakker til både barn og voksne kan ikke oppfattes som annet enn at hun forteller viktige, allmenngyldige historier med et sterkt engasjement i samtidens krevende vilkår for det å være et lite menneske i en stor og kompleks verden.

http://www.stenersen.museum.no/utstillinger.htm


Maria Lundberg - Lotte Konow Lund
Lotte Konow Lund
Maria Lundberg
Foran et av sine fotografier på utstillingen
Maria Lundberg -
Maria Lundberg
Maria Lundberg - Samuel Olou likte dette verket
Samuel Olou likte dette verket
Maria Lundberg
Maria Lundberg -
Maria Lundberg
Maria Lundberg -
Maria Lundberg

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu