Peter Monstad

Peter Monstad (30) er fotolærer ved Lundheim Folkehøgskole. Livet hans er fotografi. I dette brukerportrettet stifter vi nærmere bekjentskap med han.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Fotografi var en av min fars store interesser. Han ga meg mitt første kamera når jeg var 5 år, et Kodak instamatic. Jeg fikk frie tøyler og kunne knipse hemningsløst. Det var en stor opplevelse å få den første filmen fremkalt. Min far hadde også eget mørkerom, og selv om jeg knapt kan huske den tiden, tror jeg det har satt sitt preg på meg. For å korte ned startet det vel egentlig med media på VGS, så kom en tid med mye prøving og feiling innenfor flere studieretninger, blant annet journalistikk som jeg på ingen måte fullførte.

- Jeg har deltatt på flere kurs og workshops de siste 10 årene, hvor det viktigste var i fjor, med Anders Petersen. De siste årene som fotografilærer ved Lundheim folkehøgskole har virkelig formet meg. Jeg har lært uendelig mye om å ha fokus på «det hele mennesket». Dette kan jeg enkelt relatere til fotografi også. Som lærer, satser jeg analogt og på det gode gamle håndtverket mørkeromsarbeid. De prosesser som en må gjennom, det handler plutselig ikke bare om fotografi lengre. Det er psykologi på høyt plan, menneskeforståelse, følelser er i sving. En får et mer bevisst forhold til det fotografiske uttrykk, til sine egne og andres bilder. Dette er alfa og omega, å ha et helhetlig fotografisk syn, en tradisjonen jeg vil videreføre så godt jeg kan.


Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?

- Jeg har vel ikke helt funnet uttrykket mitt ennå og er fortsatt svært søkende, kanskje fordi det er så mange retninger innen fotografi jeg synes er spennende. Jeg kan ikke bare holde på med gatefotografi. Nå og da er det veldig fint å ta oppdrag som f.eks bryllupsfotografering eller frilans for aviser. Men drivkraften min er ønsket om å fortelle, det er historier fra det virkelige liv, men også mine drømmer og tanker.


Hva inspirerer deg som fotograf?

- Det er så mangt, men jeg er først og fremst nysgjerrig på livet og mennesker. Familie, venner og ikke minst arbeidsplassen min er viktige kilder til min inspirasjon. Det viser seg nok ikke like klart i mine bilder, men de er alle svært viktige for meg personlig og som fotograf.


Hvilke ambisjoner har du som fotograf?

- Hadde du spurt meg det for 3-4 år siden hadde jeg nok hatt planen klar. Nå har jeg roet ned, jeg stortrives med å undervise i fotografi, det er stor lærdom for min del også. Målet mitt fremover er å få et mer definert utrykk. Om jeg en dag kommer til å leve ene og alene av fotografi får tiden vise. Jeg vil fotografere så lenge jeg har noe i hjertet og hodet som jeg ønsker å formidle.


Hvilke fotografer inspirerer deg?

- Etter min fars død fant jeg masse foto og negativer han aldri hadde vist meg. De var tatt i perioden 1975-80, for meg er de nesten magiske, og utrolig inspirerende. Men for å lage en smørbrødliste uten rangering: Henri Cartier-Bresson, Mario Giacomelli, Josef Koudelka, Abbas, Sebastiao Salgado, Diane Arbus, Anders Petersen osv.

- Foto.no har flere medlemmer jeg har stor sans for, eksempelvis Eirik Holmøyvik, Kristoffer Landsend, Knut-Inge Johnsen, Rune Egenes, Arne Strømme, Erlend Mørk, Ivan Holmedal, Dag Thrane og Tommy Næss.


Hvor mye tid bruker du på å fotografere?

- Jeg har stort sett kamera med meg over alt, eller så er det like i nærheten. Det blir fotografering hver dag, samt jeg bruker også en del tid i både det analoge og digitale mørkerom. Fotografi er jo livet mitt!


Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?

- Jeg jobber for tiden med å få satt sammen min første separatutstilling i midten av 2010. Ellers har jeg jo det evigvarende gatefotoprosjektet mitt, samt en flere års serie om livet på folkehøgskole.


Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret bilde fra ide til ferdig resultat?

- Jeg kan jo ta utgangspunkt i bildet havets brud. Idéen fikk jeg helt plutselig en kveld. Jeg skrev den ned og begynte å tegne skisser. Så måtte det litt research til, tid og sted, rekognosering. Cartier-Bresson har sagt, tenk før og etter fotograferingen, aldri under. Det er mye slik jeg jobber. Å forberede meg og evt. modellene godt, men når «magien» skal skje må det være frie tøyler. Ingenting er detaljstyrt, resultatet blir uansett ikke helt 100% slik en ønsker det. Så på godt norsk: Go with the Flow!


Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?

- Jeg elsker alle tekniske duppeditter, samtidig blir jeg nesten kvalm av det utstyrshysteriet som hersker innen deler av fotomiljøet. Jeg blir fascinert av hvor langt teknologien er kommet, og jeg bruker mye digitalt speilrefleks. Men jeg ser også at min gamle Rolleiflex ikke står tilbake på noen punkter. Jeg mikser analogt og digitalt om hverandre, det kommer an på feelingen jeg har den dagen. Så lenge kameraet foreviger øyeblikket slik jeg ønsker, er det ubetydelig hvilket merke som står på det.


Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?

- Jeg har blandede følelser: Jeg elsker det og jeg hater det. Jeg er helt avhengig av den raske arbeidsflyten det gir meg under forhold som krever det. Det har også gitt meg mulighet til mye prøving og feiling uten stort innhogg i økonomien. Det negative er at det spys ut millionvis av dårlig og middelmådig fotografi. En blir helt mettet og får ikke utviklet sitt kritiske blikk på samme måte som ved analogt fotografi. Jeg provoserer kanskje enkelte nå, og det er bra, jeg ønsker diskusjon rundt temaet.


Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?

- Det må bli gutten Kingsley som fanger vanndråper i hånden, mens blikket og tankene er et helt annet sted. Det var øyeblikket der og da, jeg var heldig, men heldigvis også kapabel til å fange situasjonen i løpet av de få sekundene den oppstod. Det var en dyvåt 17. mai, masse folk rundt på alle kanter, og jeg er godt fornøyd med resultatet. Bildet er sted og tidløst for meg, det byr på følelser. Det er lenge mellom de ganger jeg får til slike foto.


Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?

- Jeg velger ut gatefotoene mine (unntak: Havets brud), de er en forlengelse av hvem jeg er. Det er de små øyeblikk, magien i hverdagen jeg vil skildre sett gjennom mine øyne. Samtidig er det innenfor denne sjangeren jeg finner mest utfordring, og det er her jeg prøver å utvikle mitt eget definerte uttrykk.


Hele portfolioen du har valgt å vise her i dette brukerportrettet er i svart/hvitt. Hvorfor?

- Svart/hvitt gatefotografi er uten tvil mitt hjerte nærmest. Når jeg fotograferer ser og tenker jeg helt klart i svart/hvitt, det både forenkler og forsterker det jeg vil ha frem i bildene mine.


Portfolioen din består også for det meste av gatefotografier. Kan du si noe om hva du mener er et godt gatefotografi?

- Når du ser et godt gatefotografi skal du kunne føle, smake og høre det. Tror det er Bruce Gilden som har sagt det en gang. Noe av det jeg liker best er det faktum at et gatefoto gir rom for mange tolkninger. Et godt gatefoto kan stille flere spørsmål enn det gir svar. Og hvis det samtidig fanger hverdagens små magiske øyeblikk er det en innertier.


Hvilke råd gir du til dine elever som ønsker å nå langt innen fotografi?

- Har du ambisjon om å nå langt må du aldri gi deg. Mister en troen på det en har i hjertet og hodet er det slutt. Stikkord kan nok være: talent, stor arbeidsvilje, nytenking, ståpåvilje, målbevissthet, og til slutt...mer arbeidsvilje.


Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

- Foto.no har medlemmer som inspirerer meg, samt at formidling av informasjon og nyheter på norsk er svært god. Det er et genuint møtested mellom fotografer av alle slag og med forskjellige ambisjoner. Her finner jeg folk med enorm kunnskap, og jeg har alltid fått gode svar og hjelp.


Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Når det gjelder bildekritikken og bildegalleriet er det lite en kan gjøre. Det lever sitt eget liv, og det er brukerne som styrer det på godt og vondt. Så redaksjonen må fortsette med nyheter, interessante temaer og sette ting på dagsordenen. Jeg ønsker mer fokus på det gode fotografiet, en må se mye bra fotografi for å utvikle et godt bildesyn. Vi må bort fra utstyrshysteriet. Utstillinger og bøker må mer frem. Know your history! Det er viktig å kjenne til fotohistorien, for å trekke sammenligninger, begrunne sine synspunkter osv. Vi blir aldri utlært.
Peter Monstad - Boy in Lübeck
Boy in Lübeck
Peter Monstad
Knut-Inge Johnsen - Peter Monstad
Peter Monstad
Knut-Inge Johnsen
Peter Monstad - Man and his cat
Man and his cat
Peter Monstad
Peter Monstad - Two of the same
Two of the same
Peter Monstad
Peter Monstad - Frederico
Frederico
Peter Monstad
Peter Monstad - Untitled
Untitled
Peter Monstad
Peter Monstad - Black suit
Black suit
Peter Monstad
Peter Monstad - Cats in Barcelona
Cats in Barcelona
Peter Monstad
Peter Monstad - Untitled
Untitled
Peter Monstad
Peter Monstad - Men being men
Men being men
Peter Monstad

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu