Canons 20 januarnyheter

I alt 20 nye fotoprodukter fra Canon ble sluppet den 5. januar, 15 videokameraer, fire PowerShot A-modeller og ett EF-objektiv. Foto.no satt ringside.
Videokameraer
De nye videokameraene, i LEGRIA-"familien," omfatter tre serier av HD-kameraer, nemlig LEGRIA HF S, LEGRIA HF M OG LEGRIA HF R. I tillegg leverer Canon en LEGRIA FS300-serie som tar opp i Standard Definition. For de som ikke vet hva disse betegnelsene betyr, vil vi understreke at full HD-video er 1920 x 1080 piksler, og alle video- og stillbildekameraer som har mindre pikseltall enn dette i sitt største format ikke er HD. Et pikseltall på 1024 x 768 er altså klart mindre enn HD. Et HD-kamera kan naturligvis alltid ta opp i mindre formater dersom det skulle være ønskelig.

Canons nyutviklede videokameraer er mer enn bare videoverktøy. Toppmodellen LEGRIA HF-S21 er for eksempel i tillegg til å ta opp i HD-video i stand til å ta stillbilder, med 3264 x 2456 piksler. Dette er hele åtte megapiksler, og tilsier at det bør være mulig å lage store forstørrelser av bildefilene.

Kompaktkameraene
Alle de fire nylanseringene nå var PowerShot-modeller. Disse har fått mer kompakt utførelse, og var blitt til forveksling like IXUS-modellene. Vi fikk se på de nye PowerShot-versjonene, og jo, det var forskjell. Det er IXUS som er den mest elegante utgaven, PowerShot A mangler IXUS' sofistikerte utførelse, men er ellers ganske lik. Blant annet har de nye PowerShot A3000 IS og A3100 IS fått oppladbare Lithium-Ion batterier i stedet for AA-batterier. A490 og A495, de to rimeligste modellene, bruker fortsatt AA-batterier. Når også PowerShot A-serien bruker andre batterier enn standard AA, er det bare prisen som gjenstår som argument for denne modellserien - det var en del brukere som satte pris på at det var mulig å benytte et standardbatteri i kameraet. Hvordan bildekvaliteten på de nye kompaktene vil være, kan vi naturlig nok vanskelig si noe om. Canons velprøvde optiske bildestabilisering er som navnet sier innebygget i både A3000 IS og A3100 IS, men ikke i de to 49XX-variantene. Ellers er dataene som forventet fra denne typen kompaktmodeller, 10 megapiksler for de to enkleste variantene, og henholdsvis 10 og 12.1 for A3000 og A3100. Canons anbefalte priser ved introduksjonen er kroner 1049 for A490, 1399 for A495, 1599 for A3000 IS, 1899 for A3100 IS.

Canon ville ikke være seg selv om de hadde unnlatt å forsyne de nye modeller med nye finesser. En slik finesse har de kalt Smart Auto. Dette er en rekke funksjoner med litt ulike effekter. En av dem er automatisk scenegjenkjenning - kameraet kan gjenkjenne opptil 18 (13 for A490) innprogrammerte scener og foreta korrekt eksponering og farvebalanse ut fra disse mønstrene. Disse er som sagt programmert inn i kameraet, og kan så vidt vi kunne forstå ikke endres i ettertid av brukeren. Stadig mer sinnrik ansiktsgjenkjenning er også en selvfølge på disse nye kompaktkameraene. Ellers er ikke ansiktsgjenkjenning noe som bare er begrenset til kompaktmodellene - også EOS 1D IV har dette - uten sammenlikning forøvrig.

Den virkelig store nyheten
Både hva vekt, pris og interesse blant foto.nos lesere angår var den siste nyheten fra Canon denne kalde januardagen objektivet EF 70-200 2.8L IS II USM også den største.

Hva er nytt i 70-200 2.8 IS II?
Kanskje det viktigste, er en, i følge Canon, radikalt bedret optisk konstruksjon. Den nye utgaven av Canons anerkjente presse- sports- og reportasjezoomobjektiv har ett fluorittelement og fem UD (Ultra low Dispersion)-linser. Antallet linser i objektivet er 23, det samme som tidligere, men kvaliteten på glasset i linsene er øket. I pressemeldingen skriver produsenten noe som kan misforstås: "De nye modellene har også USM AF-motor av ringtypen,..." Dette gjelder de aller fleste kvalitetsobjektivene fra Canon, de har Ring USM. Den andre "USM"-varianten er "Micro USM," som egentlig ikke er ekte ultralydoverføring men baserer seg på overføring med små og mindre holdbare tannhjul mens Ring USM er uten bevegelige deler i denne delen av mekanismen, hvilket gir raskere og sikrere funksjon og uovertruffen holdbarhet. Selvsagt har både den gamle og den nye modellen av dette objektivet Ring USM. Men kvaliteten i det optiske systemet er forbedret, og det samme er nærgrensen som nå er på 1.2 meter mot 1.5 på den foregående modellen. IS (Image Stabilizer) har også fått en ansiktsløftning, og er nå av den aller nyeste typen som i følge Canons eget materiale utlikner fire blendertrinn. Dette er naturlig nok bare relevant i forhold til stillestående motiver og motiver som er bevegelige, men har så vidt mange rolige øyeblikk at fotografen kan ha nytte av IS. IS er funksjonelt når motivet er såpass rolig at den lengste mulige lukkertiden som muliggjør å unngå bevegelsesuskarphet, er så lang at fotografens egne håndbevegelser spiller større rolle enn hva motivets bevegelser gjør.

Ellers er IS-versjonen av 70-200 2.8, i likhet med IS-varianten av 70-200 4.0, tettet mot støv og vanndrypp - slik at dette objektivet bør tåle kraftig regn, sludd, sne og vannsprut uten å slippe inn fuktighet. Ikke-IS-utgaven har ingen slik tetning selv om den ellers er meget solid konstruert, og dette er et tilleggsmoment når en skal velge mellom de forskjellige alternativene. Tidligere var det kjent at ikke-IS-varianten av 70-200 2.8 hadde noe høyere optisk kvalitet enn den med IS. I og med introduksjonen av det nye 70-200 2.8 IS er det all grunn til å gå ut i fra at kvalitetsforskjellen nå i det minste er utliknet, slik at pris og mekaniske egenskaper (tetthet mot støv/vann) nå er de gjenværende kriteriene for å velge mellom dem. EF 70-200 2.8 uten IS fortsetter nemlig i produksjon, og er et gnistrende godt objektiv både optisk og mekanisk - hva dette ikke har er IS og tetning. IS-modellen skal dertil ha enda litt bedre autofokus-algoritmer og fokuserer noe raskere.

Canon viste frem en prototype på objektivet. Den mekaniske utførelsen, med faste og distinkte bevegelser og posisjoner på alle knapper og brytere, stativfeste med utskiftbare bøsninger og tette tilpasninger overalt, var svært overbevisende. Vi la også merke til en detalj som ytterligere understreket at de har gjort sitt ypperste for å forbedre dette objektivet, den nye versjonen hadde fått en ny solblender. I stedet for den gamle versjonens skrufatning, hadde den nye fått en fjærbelastet bajonett for å feste solblenderen til objektivets front - raskere å ta av og på - mer gjennomført uten noen form for knirk og fastkiling. Alle de små detaljene teller, og indikerer tilsammen en meget høy kvalitet hvor det er inngått få kompromisser i konstruksjonen.

Sluttbetraktninger og konklusjoner
Hvem velger å kjøpe et så dyrt zoomobjektiv, når det finnes et glimrende EF 70-200 2.8 uten IS, samt ekstremt høytytende fastobjektiver som EF 135mm 2.0 og EF 200mm 2.8 II? Det er de som vil ha den totalt mest allsidige og værbestandige telezoomen, og med høy lyssyrke og IS i samme objektiv, ofte yrkesfotografer som er i en situasjon der de må ta bildet der og da uansett vær og ikke har mulighet til å vente på at slagregnet skal stilne slik at de kan fotografere med sitt ikke-værtettede objektiv. Det er de som skal bruke objektivet til oppgaver hvor de gjerne vil ha det maksimale av ytelse - og gjerne da på et kamerahus med 24 x 36 mm bildebrikke med høyt pikseltall, som er den type kamera som gjør et slikt objektiv som EF 70-200 2.8L IS II USM spesielt viktig. Imidlertid er det ingen tvil om at dersom de optiske forbedringene holder hva de lover, noe vi forutsetter, vil den høye kvaliteten på dette objektivet komme til uttrykk på samtlige av Canons speilrefleksmodeller. Kombinasjonen av solid byggekvalitet, optisk kompromissløshet med de mest avanserte glassmaterialer, høy lysstyrke på 2.8, værtetning og IS er de egenskaper som definerer den nye EF 70-200 2.8 IS, de som er i behov av denne kombinasjonen og er villig til å betale for den utgjør målgruppen.

Det nye Canon EF 70-200 2.8L IS II USM er ikke bare et objektiv til reportasjer og sport, de nye forbedringene bør gjøre det vel egnet til oppgaver som kritisk naturfotografering hvor både ekstrem detaljgjengivelse og uniformitet over hele bildeflaten også på en 24 x 36 mm bildebrikke er imperativt. Den ene åpenbare ulempen er prisen på objektivet. I skrivende stund er denne ikke fastsatt selv om levering i følge Canon skal starte i løpet av februar, men Trond Sliper antydet at 25 000 kroner kunne være realistisk som "anbefalt pris" ved salgsstart.
Per Inge Østmoen - Trond Langeland
Trond Langeland
Per Inge Østmoen
Ingen Canon-pressekonferanse avholdes uten Trond & Trond. Langeland er seremonimester og pleier å innlede.
Per Inge Østmoen  - Trond Sliper
Trond Sliper
Per Inge Østmoen
Mannen med etternavn Sliper er den som snakker mest om produktene, og fremfører skryt og lovtaler.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu