Stockholm – den nye fotometropolen

Med det nye fotogalleriet Fotografiska i Stockholm er Sverige med ett kommet på topp i fotokunstens elitedivisjon.
(Stockholm/foto.no) Det kunne blitt et Abba-museum. I stedet ble det et 6000 kvadratmeter stort fotogalleri, midt i hjertet av Stockholm. Navn: Fotografiska.
Her finner du fire etasjer med fotokunst med mange parallelt løpende utstillinger av internasjonalt kjente og engasjerende samtidsfotografer, med kurser, workshops og foredrag - og med tusenvis av fotobøker i alle kategorier i bokhandelen. Dermed er Fotografiska – med stor sannsynlighet - verdens største dedikerte fotogalleri. Og Stockholm har med ett blitt en fotometropol.

Der har vært en grundig og gjennomtenkt satsing. Ambisjonene er deretter.
Om noen år er Abba med stor sannsynlighet steindød. Men bildene lever.

Spennende fotografer
Siden man i slutten av mai i år for første gang slo opp glassdørene, har det vært mange spennende utstillinger allerede. Det startet med fosterbildene til legenden Lennart Nilsson og hjembygdsserien til Anders Petersen. Pluss bilder av like legendariske Annie Leibovitz.

For tiden er veggene dekket med bilder av Sandy Skoglunds fantastiske installasjoner (”The artificial mirror”), Pieter Ten Hoopens urbane og mørke Stockholms-jungelbilder, samt den store utstillingen Fashion, som viser avantgardistisk motefoto fra 1920-tallet og til i dag. Her er 51 av verdens fremste motefotografer representert med ca 200 bilder, hvorav flere vintageprints.

I tillegg går en 17 minutter lang videoinstallasjon med bilder av Lars Tunbjørk og musikk av Mats Gustafsson.

Midt i stan
Du finner museet i den gamle stilige teglsteinbygningen Gamla Sjötullen, bygget mellom 1910 og 1920, helt nord i bydelen Sødermalm, eller rett ovenfor Grøna Lund for de som har latt seg forlyste her. Det er åtte minutters spasertur i frisk sjøluft fra T-banestasjonen Slussen. Nærmere sentrum skal det godt la seg gjøre å komme.

Nesten Abba
En interessesammenslutning hadde fått OK fra Stockholm Havnevesen til å etablere et Abbamuseum her, men dette prosjektet var ikke helt modent for å si det slik. Dermed stoppet det opp. I mellomtiden hadde brødrene Jan og Per Broman utarbeidet en komplett forretningsplan for etablering av et større fotogalleri og museum på Nacka strand, et godt stykke utenfor sentrum. Da den gamle Sjötullen ble ledig, og myndighetene gjennom det forrige prosjektet hadde signalisert interesse for å bruke lokalene til kultur og ikke forretningsbygg eller boliger, ble det fotografier i stedet for musikk. Et usedvanlig lykkelig valg av kloke politikere.

Budsjettjustering
Etter en intensiv ombyggingsfase på 10 måneder kunne Fotografiska åpne 21. mai 2010.
I budsjettet var det stipulert 230 000 fullt betalende besøkende pr år. Etter 3,5 måneder passerte telleverket 200 000 besøkende, og budsjettene måtte justeres. Oppover.
-Det har gått over all mulig forventning, sier vice VD Charlotte Wiking til foto.no. Om noen måneder overtar hun stillingen til VD (=administrerende direktør) Jan Broman når han går over til å være kreativ leder og utvikler på heltid. Broder Per er ansvarlig for all PR. Blant annet.

Brødre
Per var journalist og fotograf før han startet i PR-bransjen. Jan er forretningstalentet og selgeren.
-De to brødrene utfyller hverandre svært godt, forklarer Charlotte Wiking.
De vokste opp med en fotografinteressert pappa, og fikk interessen inn fra barnsben. Siden i livet fulgte de opp med å stå som arrangør for Fotomässan i Stockholm, Göteborg og Oslo gjennom flere år. Det var under dette arbeidet at idéen fødtes om å etablere et fast fotogalleri i Stockholm. Idéen og forretningsplanene ble modnet og utviklet over år. Alt var klart i 2008 med Nacka. Så ble det Søder i stedet.

Hardt arbeid
-Man bør vel strengt tatt både ha mye penger og god magefølelse for å etablere et galleri på dette nivået kun for og med fotografier?
-Jeg tror nok det handler mer om magefølelse enn penger. Men først og fremst handler det om å tørre. I tillegg kan det være verdt å nevne at det bak ”vågalhet” og ”flaks” som regel ligger svært mye planlegging og hardt arbeid, sier Charlotte Wiking.
-Det har vært arbeidet målbevisst over år. Én ting er å få lokaler ferdige. Noe annet er å få toppfotografer og kjente gallerier fra hele verden til å vise bilder hos et relativt nyetablert galleri i Norden. Mye arbeid og gode kontakter er deler av forklaringen her.
Vi har kontakter med andre gallerier og med enkeltstående fotografer. Det betyr at vi kan få ferdige produksjoner, men vi produserer også mye her selv, noe vi kan sende videre. Temautstillinger med bilder fra flere fotografer supplerer vi gjerne med svenske fotografers arbeid, sier Wiking.

Money, money, money
Fotografiska er et aksjeselskap. Både privatpersoner og selskaper har investert med tanke på reell avkastning. Det er antall hoder inn døra som gir mest penger i kassa. Litt kommer fra salg av bilder. Fotointeressen er stor og økende. Stockholm er en turistmagnet. Ettersom ”nyheten” om det nye galleriet i Stockholm sprer seg, høres stadig flere tungemål i de gjennomført stilige og unikt tilpassede utstillingslokalene.
Også ”Medelsvensson” strømmer til i et antall som få hadde våget å dømme om. En fredag formiddag holdt det hardt å fotografere i lokalene uten at bildene ble alt for mye dominert av mennesker og barnevogner.

Åpent 362 dager i året
Fotografiska holder åpent fra kl 10 – 21, 362 dager i året.
-Lang og forutsigbar åpningstid er én av suksessfaktorene, mener Wiking.
Staben består av 29 personer, noe som mer enn indikerer at noen i perioder må ha lange dager. I tillegg antydes en streng budsjettdisiplin.
Det koster ikke all verden å komme inn på galleriet. Det selges ulike former for medlemskap, noe som gir en del fordeler. Blant annet blir medlemmer invitert på egne medlemskvelder: Noe smågodt, fotoprat og mingling. Ledelsen ved museet anser det svært viktig å lytte til hva medlemmene mener, hva man ønsker seg, samt at man kan få tips og idéer til ulike aktiviteter. Medlemskontakten skjer også via sosiale nettverk som Facebook.

Barnefoto
Fotografiska har som målsetting å vise og skape interesse og engasjement for fotografi og høyne interessen for foto som kunst. USA ligger langt fremme: Her selges fotografier av de mest kjente fotografene for relativt svimlende beløp. Europa kommer etter, tror man bestemt på Fotografiska, og håper at galleriet kan bidra til dette.
Det er mange måter å bidra til å øke fotointeressen på. Blant annet arrangeres ulike typer fotokurs, fotoworkshops og lignende. Spennvidden og kreativiteten er stor, som den ofte blir når man ikke kan kikke over skuldrene og se hva andre har gjort. Ett eksempel er at både medlemmer og ikke-medlemmer kan komme og vise portefolios for profesjonelle fotografier og få veileder mot noe betaling.
Et annet genialt eksempel er fotokurs for foreldre. Det er kurs som går på dagtid for foreldre med mamma/pappa-permisjon. Hvorfor? De er hjemme med sine små og har ofte god tid. I tillegg har alle sammen ”verdens vakreste fotomodell” gratis tilgjengelig hele døgnet. Hva er da mer naturlig enn å lære disse å ta enda bedre bilder av de håpefulle, og vise mulighet for å lage store forstørrelser, produsere fotobøker og lignende?

Fotografiska
(c) Harald Harnang - Fotografiska
Fotografiska
(c) Harald Harnang
Fotografiska ligger svært sentralt, helt nord på Søder. Det arbeides med å få Djurgårdsfergen til å legge til rett nedenfor galleriet. På andre siden av Mälaren ser man ”Grøna Lund”. Fotografiska holder åpent fra kl 10 – 21, 362 dager i året (unntakene er julaften, nyttårsaften og den svenske sankthansaftenen).
(c) Harald Harnang - Ny VD
Ny VD
(c) Harald Harnang
Charlotte Wiking ved Fotografiska ønsker norske fotointeresserte hjertelig velkommen til Fotografiska.
(c) Harald Harnang - Mote
Mote
(c) Harald Harnang
Det er flere typer utstillinger i galleriet: Bildeserier fra internasjonalt kjente fotografer, bilder av mer ”upcoming” ikke etablerte fotografer, samt temautstillinger. Siste i så måte er den store utstillingen Fashion, som viser avantgardistiske motebilder opp gjennom tidene.
(c) Harald Harnang -
(c) Harald Harnang
Antall besøkende har overgått alle prognoser.
(c) Harald Harnang - Bokhandel
Bokhandel
(c) Harald Harnang
Skal du handle fotolitteratur, er dette stedet. Stikkprøver viser at det for nordmenn faktisk også er rimeligere bøker her enn f eks hos Amazon.co.uk, blant annet takket være kursen på den svenske krona
 - Avedon
Avedon
Foto: Richard Avedon. Fra utstillingen Fashion. Til venstre Marylin Monroe, NYC 1957. Til høyre: Dovima with Elephants, Evening Dress by Dior, Paris 1955.
 - Installasjoner
Installasjoner
Radioactiv cats, en av Sandy Skoglunds installasjoner. Et bilde fra serien ”The artificial mirror”.
(c) Harald Harnang -
(c) Harald Harnang
Det er i utgangspunktet få begrensninger i type bilder som kan henge på veggene i Fotografiska. Her vil både kunstfoto og dokumentarfoto vises.
 -
Foto: Dreblin: Over the top. Et bilde fra serien Fashion.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu