Årets fotograf 2011

foto.no inviterer til årets store fotokonkurranse, Årets fotograf 2011!
I samarbeid med Nikon, Epson, Adobe og Cyan :galleri inviterer vi til årets store fotokonkurranse! Årets fotograf 2011 skal gå gjennom hele 2011, og har som mål å kåre årets aller beste fotograf. Det blir premier med en samlet verdi på cirka 115.000 kroner. I tillegg blir deg en egen separatutstilling til Årets fotograf 2011.

Profesjonell jury
Konkurransen erstatter Månedens bilde, og en rekke ting er nye av året. Årets fotograf 2011 skal gå over seks runder. Den åpner for innsending 1. annenhver måned, med frist 15. den påfølgende måneden. I to av rundene ber vi om bildeserier, mens de andre fire skal bestå av enkeltbilder.

Dette året skal i tillegg konkurransen juryeres av en profesjonell jury, utvalgt av foto.nos redaksjon. Juryen vil bestå av ulike personligheter innenfor fotobransjen i Norge, som skal kåre ti vinnere i hver runde. Alle disse får poeng, mens fem av disse får sitt bidrag kommentert av juryen. I tillegg til dette, får vinnerne av hver runde tildelt en rekke gjeve premier.

Premier
Dette året kan vi nemlig friste med et utvalg gode fotoprodukter fra våre sponsorer som premie. Rundevinnerene får en utgave av Adobe Photoshop CS5, A3+ skriveren Epson Stylus Photo R1900 og kompaktkameraet Nikon Coolpix P7000!

I tillegg til rundepremiene, skal vi også dele ut premier til hovedvinneren dette året, som blir den fotografen som har sanket flest poeng totalt.

Hovedpremiene i årets konkurranse er den profesjonelle storformatskriveren (A2+) Epson Stylus Pro 3880, det splitter nye speilreflekskameraet Nikon D7000 med et 18-105mm VR-objektiv, og en separatutstilling på Cyan :galleri vinteren/våren 2012!

Første runde
Første runde av konkurransen Årets fotograf 2011 åpner for innsending 1. januar, og er åpen frem til 15. februar. Tema i første runde er Fritt, og konkurransen juryeres av redaktør for foto.no, Frank Hesjedal, og fotografene Stig Marlon Weston og Henrik Lindal. De to sistnevnte er begge tilknyttet Cyan :studio, og jobber som frilansfotografer i tillegg til egne prosjekter.

Årets fotograf 2011 er åpen for alle sølv- og gullmedlemmer av foto.no, og vi håper så mange som mulig deltar!

Mer informasjon om konkurransen og hvordan du deltar, finner du på våre konkurransesider.
 -
 -
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Johan Mathis G.
Lite tilleggsspørsmål, kanskje dumt men både "relevant" og greit å vite...
Hva med bilder konvertert til S/H..? Virkeligheten er jo ikke slik, selv ikke innen dokumentaren og dette er jo i "høyeste grad å manipulere med virkeligheten..?"
2.1.2011
Egil S.
Takk for raskt og greit svar, Frank. Lykke til med konkurransen.
1.1.2011
Frank H.
Når det gjelder de resterende rundene så vil vi komme tilbake til utfyllende tematekst og hvilke krav vi setter til de leverte bildene/seriene.

Generelt sett kan jeg si at det er sluttresultatet som teller. Hvordan man (Årets fotograf) har kommet frem til dette spiller ikke noen rolle, men selvfølgelig skal utgangspunktet være et fotografi eller fotografier. Det vil bli opp til den enkelte jury å vurdere om bildet oppfyller de krav vi setter til de enkelte rundene.

Når det gjelder manipulering i runden med dokumentar som tema vil vi nok ta utgangspunkt i statuettene for Årets bilde 2010 som sier i punkt 15:

15. Manipulerte bilder, sammensetning av flere fotografier til et bilde og dobbeleksponeringer er fratatt muligheten til å delta i konkurransen. Manipulasjon og/eller justering av bildene er underlagt følgende restriksjoner: Originalbilde (film eller digitalfil) må aldri forandres unntatt aksepterte mørkeromsteknikker som beskjæring, lyshet (brightness), kontrast og fargejustering, oppletting og nedtoning (burning and dodging).

http://fotojournalisten.no/2010/12/invitasjon-til-arets-bilde-2010/
1.1.2011
Egil S.
Finn Magne: Dette er nok ikke en foreldet diskusjon, det ser man f.eks. i forhold til denne saken: http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jan/20/wolf-wi...-stripped#

Det hele handler om hvordan et bilde brukes (blir presentert som/utgitt for å være)i en gitt kontekst, og om fotograferingen/bildebehandlingen bryter med premissene for denne sammenhengen. Det jeg ønsker å få klarlagt er hvilke premisser som gjelder for denne konkurransen "Årets fotograf 2011". Er det årets "fotograf" eller årets "fotograf/photoshopper" man ønsker å kåre? (Med det siste mener jeg da at det gjøres endringer av motivet ved at noe legges til eller fjernes, at to bilder monteres sammen for å gi en ny situasjon/mening, at karakteristikker ved lyset forandres osv., altså det som går lenger enn det vi kan kalle ordinære justeringer.)

Det er selvfølgelig lov å gjøre nødvendige justeringer i forhold til dokumentarbilder. Det handler da om å formidle virkeligheten, noe f.eks. en rawfil faktisk ikke gjør i seg selv. Den må justeres for å gi et realistisk inntrykk av det fotografen så. Men også slike justeringer vil kunne kalles manipulasjon dersom man går for langt: http://behindthephoto.org/klavs-bo-christensens-too-much-...lification

Det er selvsagt ikke noe galt i å manipulere bilder, eller bruke manipulerte bilder. Men det er galt å bruke et bilde i en gitt sammenheng dersom det er gjort justeringer/endringer som bryter med de premissene/avtalene/etiske reglene som gjelder denne sammenhengen. Presse og dokumentarbilder skal ikke manipuleres. Reklame og kunstbilder kan manipuleres. Det handler hele tiden om sammenhengen bilder presenteres i og hva man skal kunne forvente ut fra denne sammenhengen.

Jeg er ikke interessert i å delta i en konkurranse der betydningen av "årets fotograf" er "årets fotograf/photoshopper". Jeg mener dette representere to totalt forskjellige kategorier, av både bilder og arbeidsmetoder.

Jeg mener at foto.no bør klargjøre premissene for konkurransen, både som helhet, og i forhold til hver enkelt runde dersom premissene varierer fra runde til runde.
1.1.2011
Finn M G.
Kommentar til Egil: Hvis man i dokumentar ikke skal manipulere bilder, får man lov å justere lys, kontrast og fargebalanse da? Og hva med å lette opp skygger i deler av bildet slik som man gjorde med sv/hv i gamle dager: er det også manipulering? Eller ikke? Hvor går egentlig grensen for manipulering?

Synes dette er en foreldet diskusjon som hører hjemme i gamle dager. Egentlig blir det å holde livet i en slik diskusjon som å frata fotografiet muligheten som kunstform. Som å si til Edvard Munch da han malte syk pike: Dette er ikke dokumentar, her har du tatt deg kunstneriske friheter, dette er juks....
1.1.2011
Egil S.
Jeg antar at bilder i runden "Dokumentar" ikke kan manipuleres, men hva med bilder i de andre rundene? Det kan være greit for oss som mener at manipulering ikke er fotografering å vite hva man eventuelt konkurrerer imot. Etter mitt syn burde det være ulike klasser for umanipulerte og manipulerte bilder. Men siden dette er en "foto"-konkurranse og ikke en "fotograferings"-konkurranse regner jeg med at det blir blanding som før? I så fall blir konkurransen uniteressant for meg.
1.1.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu