Ikke noe fiksfakseri. Rett på sak.

Henie Onstad Kunstsenter presenterer den brede samlingen musikkfotografier signert Fin Serck-Hanssen.
Fin Serck-Hanssen (f. 1958) sitter på en stor mengde musikkfotografier. Nå vises disse på Henie Onstad Kunstsenter i sin fulle bredde. Utstillingen viser i underkant av 150 bilder som omfatter den første generasjonen av norsk punk til helt unike bilder av stjerner som Iggy Pop og senere Depeche Mode og R.E.M.

- Fin Serck-Hanssen tilhører toppsjiktet av norske fotografer og har siden begynnelsen av 1980-tallet gjort seg bemerket både nasjonalt og internasjonalt. Fotografiene er både unike dokumenter fra det alternative rockemiljøet og stilsikre estetiske objekter, sier kurator Caroline Ugelstad fra Henie Onstad Kunstsenter.

Førstegenerasjons norske punkeband som Hærverk, Oslo Børs, Kjøtt og The Aller Værste er alle blitt fotografert av Serck-Hansen. Han fotograferte på Pilen, ABC-teateret eller Uffa-huset i Trondheim. Pilen ble stengt allerede i 1980, men den alternative musikkscenen ble videreutviklet på steder som Lærerinnelagets Hus, Ekspressen, kjelleren på Chateu Neuf, Henie Onstad Kunstsenter og, etter hvert, Studio 26 (Ratz). Serck-Hanssen dokumenterte denne epoken i Oslo-rocken.

I 1981 begynte Serck-Hansen på fotoskole i Derby. Konsertgåingen la han ikke på hyllen, men fikk blant annet mulighet til å fotografere det da ukjente bandet Depeche Mode i Bridgehouse i London, samme år som bandet platedebuterte.

- Det må være blant de første bildene som er tatt av dette senere monsterbandet. Etter hvert tok han også bilder av alle slags artister, både i England og Norge. Alt fra eksentrikere som Einstürzende Neubaten, The Cramps og trashtransen Jayne/Wayne County, til postpunkband som Bauhaus, Cabaret Voltaire og A Certain Ratio, til lokale band som Holy Toy, Fra Lippi lippo og Garden of Delight, til mer kjente navn som Elvis Costello, Human League, Frankie goes to Hollywood, Jim Kerr fra Simple Minds, Midge Ure fra Ultrawox og senere storheter som R.E.M, skriver Henie Onstad Kunstsenter i en pressemelding.

For å komme tett på det han fotograferte benyttet Serck-Hansen seg for det meste av et 55mm-objektiv, heller ikke blits. På den måten, ifølge pressemeldingen, praktiserte han fotograferingen i tråd med punkens grunnleggende holdning: Ikke noe fiksfakseri. Rett på sak.

Utstillingen åpnes torsdag 24. mars kl 19 v/ Torgrim Eggen. Den henger frem til 29. mai.


Fin Serck-Hanssen - Hærverk på Henie Onstad Kunstsenter, 7. juni, 1980
Hærverk på Henie Onstad Kunstsenter, 7. juni, 1980
Fin Serck-Hanssen
Harald Fossberg og Kjell Grønningen
Fin Serck-Hanssen - Nina Hagen, Chateau Neuf, 9. september 1980
Nina Hagen, Chateau Neuf, 9. september 1980
Fin Serck-Hanssen
Fin Serck-Hanssen - R.E.M., Michael Stripe, Chateau Neuf, 6. desember, 1984
R.E.M., Michael Stripe, Chateau Neuf, 6. desember, 1984
Fin Serck-Hanssen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu