Norges første private kunsthøyskole

Har du lyst til å utdanne deg til fotograf? Da har du mange valg! For å hjelpe deg litt på veien har Foto.no sett nærmere på et utvalg av skoler som tilbyr fotoutdannelse. Denne gangen ser vi på NISS.
Nordisk Institutt for Scene og Studio i Oslo tilbyr undervisning i scenerettede fag som blant annet lydproduksjon, film&TV og populærmusikk. I tillegg har skolen en etablert utdanning for visuell kunst med fordypningene fotografi, billedkunst og illustrasjon. Fra og med høsten 2011 tilbyr NISS flere høyskolestudier, og blir dermed Norges første private kunsthøyskole.

Raymond Alv K. Egge er hovedlærer i foto ved NISS. I tillegg til en mastergrad i Art in Photographic Studies fra University of Westminster, har han en bachelorgrad fra Robert Meyer College of Art. Fotofaget ved NISS er nemlig grunnlagt på prinsippene som Robert Meyer laget da han startet fotoutdanningen ved seksjon for fotografi ved Kunsthøgskolen i Bergen i 1990.
- Disse prinsippene, i tillegg til en tydelig anerkjennelse av en akademisk posisjon som høyskole, er sannsynligvis det som skiller NISS fra de andre fotoskolene i Oslo, sier Egge.

Bachelorgrad
Som høyskole har NISS fått akkreditert de to første årene i studieprogrammet, hvilket betyr 120 studiepoeng. Studentene kan pr. i dag oppnå en bachelorgrad ved å fortsette ved University of Wolverhampton eller University of Hertfordshire som skolen har et direkte samarbeid med.
- Denne høsten sender vi også inn søknad om akkreditering av det tredje året, slik at NISS selv kan tilby studentene en bachelorgrad, forteller Egge.

For å bli tatt opp til studieprogrammet Visuell kunst ved NISS kreves bestått opptaksprøve. I tillegg anbefaler skolen at alle søkere har generell studiekompetanse. Opptaksprøven er todelt, hvorav første del består av innsendelse av en liten portefølje på egne arbeider. I andre del to av opptaksprøven skal søkeren løse en egen oppgave som presenteres på et opptaksintervju. Studentene ved kunstutdanningen på NISS er gjennomsnittlig 23-24 år gamle.
- Men vi har ofte studenter som er langt eldre, og som gjennomfører studiet med stort hell, da det ofte er en stor fordel med litt erfaring og ballast innen billedkunstfeltet, forklarer Egge.

Hanna Fauske er student ved andre året på foto. Hun valgte NISS fordi studieplanen passet til hennes nivå, og kunne gi henne en grunnleggende forståelse for fotografi.
- Samtidig er fordypningen en del av avdelingen for visuell kunst, noe som medfølger både en stor utfordring og mulighet til å bli kjent med sin egen kreative sjel. Jeg føler at jeg har friheten til å utforske og utføre mine sprøe ideer, uten å bli slaktet på grunn av det tekniske, forteller Fauske.

Undervisningsopplegget er bygget opp av forskjellige ukesoppgaver, i tillegg til større gruppeprosjekter i samarbeid med de andre kunstklassene på avdelingen.
- Vi får en teoretisk presentasjon av oppgaven i begynnelsen av uken. Deretter er det satt av mye tid til selvstudium, hvor man blant annet har muligheten til å få veiledningstimer med lærerne. På fredagene har vi ofte gjennomgang av ukeoppgaven, hvor studentene fritt får uttale seg om hverandres oppgaver, forteller Fauske.

En dag i uken undervises det i kunsthistorie halve dagen. Resten av ettermiddagen tilbringes på utstillinger.
- Jeg har aldri lært så mye på en skoledag som jeg gjør i kunsthistorieundervisningen. Det kunne godt vært lagt opp til flere teoretiske timer det første året, men i andre år har jeg merket hvor viktig selvstudiedagene er, poengterer hun.

Kreative skoler bygger ofte undervisningen på en kombinasjon av teori og praksis. Fauske mener at dette forholdet har vært litt utydelig i løpet av studietiden ved NISS.
- Men personlig har teorien, særlig undervisningen i kunsthistorie, påvirket meg mye mer enn det praktiske. Det er så mye inspirasjon å hente, og det har forsterket forståelsen for hva jeg selv faktisk holder på med, mener hun.

50/50 teori og praksis
Egge sier at det i utgangspunktet er 50/50 teori og praksis i fotoundervisningen ved NISS.
- Vi utdanner visuelle kunstnere, og prosjektene skal ende opp i visuelle arbeider, så på den måten har det praktiske forrang. Men om man virkelig skal forstå og kunne argumentere for det man holder på med, må man kunne en del relevant teori. Skolen tilbyr en utdannelse. I det begrepet er det implementert at man skal får en dannelse i løpet av prosessen, poengterer han.

Studiet ved NISS skal stimulere til kritisk refleksjon og konseptuell tenkning, i tillegg til faglig integritet, forståelse og kunstnerisk utvikling. Når skolen har fått høyskolestatus, må studentene bruke mer tid til å konfrontere sine egne tanker og argumenter ved å skrive om egne prosjekter. Skolen krever rett og slett mer av studentene.
- I kunstfeltet snakker vi lite om fasiter, og mye om muligheter. Et studium innen kreative fag handler mye om å definere hva som kommer i morgen basert på en forståelse av hva som har skjedd forut. Vi er langt unna det modernistiske mantraet om at bildet taler for seg selv her på NISS. Det er viktig å forstå at man må jobbe - og jobbe hardt, sier Egge.

Det er undervisningstid daglig fra kl. 9 – 16, men det betyr ikke at en lærer instruerer alle i alle disse timene.
- Samtlige lærere ved Visuell kunst har høyere utdanning innen billedkunst, og er aktive i samtidskunstfeltet på en eller annen måte, forteller Egge.
- Nina Toft og jeg underviser fast på foto i tekniske og teoretiske kurs. Vi anser det som viktig at man har en grunnleggende og helhetlig forståelse for faget basert på en tydelig tradisjon. Tradisjonen ligger innen billedkunsten og det akademiske feltet Critical Studies. Utover to faste lærere, setter vi opp tverrfaglige workshops og gjesteforelesninger. Noen av dem som har vært knyttet til utdanningen er Ole John Aandal, Verena Winkelman, Brynhild Seim, Eva Løveid Mølster, Erlend Erichsen med flere. Vi er ikke redde for å trekke inn forelesere fra andre felt enn fotografi, da vi ser på kunstfeltet i dag som veldig åpent, og hvor samarbeidsmulighetene er nærmest ubegrensede.

Åpen tilnærming
Egge forklarer at skolen vektlegger en åpen tilnærming til fagområdet gjennom en bevisstgjøring av studentene. Refleksjon og analyse av eget arbeid står sentralt, i tillegg til kunstfaglig kommunikasjon.
- Å arbeide selvstendig med egne prosesser, vise til referanser og finne metoder for hvordan å løse ulike oppgaver, er viktig. I tillegg til fokus på kunst, har studentene gode muligheter til praksis og bransjenære oppgaver ved fotooppdrag på de andre avdelingene ved NISS. Fotostudentene har dokumentert blant annet konserter, forestillinger og events, og inngått samarbeid med studenter ved makeupartistutdanningen for mer motepregede oppgaver, forteller han.

NISS tilbyr ingen konkret spesialisering innenfor ulike fotografiske sjangere, annet enn gjennom samarbeid med andre studieretninger innad på skolen.
- Vi har som mål at studentene utvikler en visuell kompetanse i en utvidet betydning og kontekst innen billedkunstområdet, men støtter studentene i deres valg. De står fritt til å velge hvilket uttrykk de ønsker å arbeide med. Undervisningen tar utgangspunkt i diskusjonene som er aktuelle i billedkunsten og den populærkulturelle bildekulturen. Slik sett definerer vi ikke fotografer ut i fra bestemte visuelle sjangere, men ut i fra problemstillingen og forutsettingen en fotograf har å jobbe med, sier Egge.

Han mener at portrettfotografi er like aktuelt innen dokumentar, kunst, mote og som gave til bestemor, som et bilde av en fotballspiller som både kan dukke opp på sportssidene og i et progressivt motemagasin.
- Vi forsøker å se på hvordan fotografiet benyttes i samfunnet på forskjellige måter, og hva som er premissene for forskjellige betraktningsmåter. Det er like interessant for oss å se på et fotografi fra legemiddelindustrien, som det er å se på et godt motefotografi. Vi er “image junkies”, påpeker Egge.

Fauske håper at de kreative erfaringene hun har gjort seg på NISS vil være nok til å føre henne videre i kunstverdenen.
- Mitt ønske er å produsere noe som er visuelt underholdende for ethvert beskuende øye, sier hun.

Vær åpen og nysgjerrig
Egge oppfordrer kommende fotostudenter til å tenke over hva som er viktig for dem, og hva de ser for seg at de skal bruke studiet til.
- Vær åpen og nysgjerrig med fokus på en bredest mulig tilnærming for å bli bevisst ditt eget ståsted. Se utstillinger, ta masse bilder og jobb bevisst med å forstå og reflektere over det du gjør. Med andre ord; vær nysgjerrig og jobb jobb jobb! avslutter han.

For mer informasjon om høyskolestudium i visuelle kunstfag ved NISS, se: www.niss.no

Flere fotografier av Hanna Fauske finner du på www.flickr.com/photos/busterus
 - Hovedlærer i foto, Raymond Alv K. Egge
Hovedlærer i foto, Raymond Alv K. Egge
 - Fotostudent Hanna Fauske
Fotostudent Hanna Fauske
Hanna Fauske - Studentarbeid
Studentarbeid
Hanna Fauske
Hanna Fauske - Studentarbeid
Studentarbeid
Hanna Fauske
Hanna Fauske - Studentarbeid
Studentarbeid
Hanna Fauske
Hanna Fauske - Studentarbeid
Studentarbeid
Hanna Fauske

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
roger r.
Sist oppdatert 06.04.2011??
Da burde i alle fall artiklen blitt oppdatert.
13.4.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu