FameFotografene er konkurs

Styret i FameFotografene, Norges største fotografbedrif, har denne uken begjært oppbud.
Tirsdag denne uken ble Fame Fotografene AS begjært konkurs i Sør-Trønderlag tingrett, melder Bergens Tidende. Ifølge kjennelsen var gjelden til kreditorene på over 15 millioner kroner 30. november i fjor. Regnskapet som ble lagt frem på samme tidspunkt viste et underskudd på 6.6 millioner. Retten tror ikke selskapet er i stand til å dekke sine forpliktelser etter hvert som de forfaller, og at betalingsvanskene vil vedvare.

- Bakgrunnen for konkursen er salgssvikt over tid. Vi har fått flere kunder, men mindre bestillinger fra den enkelte. Hvorfor, vet jeg ikke. I fjor fotograferte vi over 22 000 familier. Så det norske folk elsker Fame og bilder av sine kjære fortsatt. Det vet vi, forrteller administrerende direktør i FameFotografene Torgrim Melhuus til foto.no.

Melhuus synes det er synd at det ikke lenger finnes store aktører som kan være lokomotivet for fotografer.

- Store aktører vil ha markedskrefter til å sette bransjen på kartet. For det er der kampen står, om folks penger. For penger har de, sier Melhuus.

Torgrim Melhuus startet FameFotografene sammen med søsteren Trine Melhuus i 2003, og begge står i dag som eiere.

Konkursen rammer 69 ansatte fordelt på hovedkontoret og produksjonsavdelingen i Trondheim, samt 12 studioer spredt rundt i landet.

Bobestyrer Morten Ustgård forteller til Bergens Tidende at det tas sikte på å fortsette driften slik at arbeidsplassene sikres. Da må driften eventuelt tas over av andre. Han forsikrer også at de som venter på bilder fra FameFotografene skal få dem.
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
karin s.
jeg er så enig med john-tore,mer er det i grunnen ikke å si.
24.1.2012
Linn Bryhn J.
Ble fristet av "gratis"-tilbudet om studiofotografering hos Fame, og endte med collage til 6000,- som jeg syntes var dyr, men jeg hadde råd og den var fin. Nå, etter 4-5 år, er collagen gulnet. Slik mister man kundegrunnlag.
17.1.2012
Mareno L.
Det er sikkert riktig at menigmann ikke evner å se forskjell på et amatørfoto og et fagfoto. Slike kunder har vanskelig for å betale det en fotoforretning må ha for å gi sine ansatte ei anstendig lønn og sosiale utgifter for disse - svangerskapspermisjon, feriepenger mv, overskudd til utvikling og fornyelse. Det er ikke bare CD-en som skal dekkes, men arbeidet som ligger bak, og som hører til totalen. Det vet jeg, selv om jeg ikke erl fotograf.
15.1.2012
André G.
"Jeg har en mistanke om at skole/barnehage fotografering ikke akkurat er fotografifagets stolteste skute. Tror bransjen her har skutt seg selv i foten og "invitert" amatørene. Jeg har selv erfart flere seriøse foto firmaer som skal ta bilder i barnehage. Regnestykket er 86 barn, 4 gruppebilder og opptil mange søskenbilder på 4-5 timer. En kan selv se for seg svaret. Her tror jeg flere "amatører" kan gjøre en bedre jobb bare ved å ta seg bedre tid! "

Hmm.. Dette regnestykket høres rart ut. Har erfaring med fotograf grinna fra mysen. Tar veldig gode bilder av 5 avdelinger, med gruppebilder og portretter, på maks et par timer :)
15.1.2012
Dmitry K V.
Gledens dag! Håper endelig "fotografer" vil forstå at det å ta 1000 kr for A3 utskrift eller 15000,- for CD med bilder er svindel.
15.1.2012
Vera S.
Som freelancefotograf og privatperson vil jeg kondolere til alle Fameansatte og ikke minst Torgrim og Trine Melhuus. Det er alltid trist når noen går konkurs uansett om det er sin største konkurrent.

Den enes død den andres brød, men er det kun jeg som synes det er stygt å sparke noen som ligger nede? At man trenger konkurranse på flere nivåer for å holde seg skjerpet i jobben sin og følge med i utviklingen?....og at foto-Norge virker noe pretensiøse og egosentriske i denne saken?


Har fulgt en del med på kommentarer rundt Fames konkurs de siste dagene. Det som slår meg er at på den ene siden så virker det på de fleste fotografer som Fame aldri har produsert noe av kvalitet, men på den andre siden så er de en stor konkurrent. Dette henger ikke helt på greip for meg. Mulig det gjør det for andre. Dersom man mener at Fame ikke har produsert noe av kvalitet så har de vel heller ikke vært noe å frykte konkurransemessig?!? Hvorfor er det da så fantastisk å bli kvitt dem?

Bør det ikke også være rom for flere produkter i et marked? Fra det kommersielle til det heeelt smale. Det går på musikkmarkedet så hvorfor ikke på foto?

Så lenge man har etterspørsel i et marked så dukker tilbudene opp. Ta blikket opp fra navlen og ta en titt over grensene. Ting skjer selv om man sitter med nesen godt begravet i sitt eget navlelo!
13.1.2012
Åse E. V.
Fikk lyst til å henge meg litt på denne diskusjonen, siden det var så mye snakk om barnehagefotografering.Jeg er fotograf og har drevet eget studio i 4-5 år. I tillegg til studio-jobbing, har jeg 4-5 faste barnehager som jeg tar bilder for hvert år. Har barnehagen mer enn 40-50 barn, setter jeg av minst 2 dager til fotograferingen.

Barnehagefotografering er ikke en enkel jobb, iallefall ikke viss du vil at resultatet skal bli bra. Og det må jo være hele poenget - om du har lyst til å tjene penger! Vil gjerne si lykke til til Emil, som etter å ha tatt bilder av sitt eget barn hjemme i stuen hopper over på barnehagefotografering :-) Jeg og min assistent er begge fullstendig uttslitt etter en dag med barnehagefotografering. Du må gi av hele deg og ta deg GOD tid med hvert eneste barn dersom du skal ha noe håp om å få gode bilder. Mange barn er usikre og redde og trenger lang tid på å føle seg trygge, slappe av, smile og le. Hvilke foreldre er det vel som har lyst på bilder av triste barn med tårer i øynene?

Jeg tror en av grunnene til at Fame ikke gjorde det så bra på bl.a.barnehagefronten, er rett og slett fordi de ikke tok seg og nok tid. Og gjerne sendte unge fotografer uten særlig erfaring med barn ut for å ta bildene. Det er ikke nok å bare rigge til utstyret og knipse og tro at alle blir fornøyd...som mange fotografer nok vil være enig med meg i - det ligger faktisk seriøst ARBEID bak gode bilder...

www.vanschaack.no


13.1.2012
Anne Lise F.
Enig i CF . Vi må forene oss og jobbe mot et aksept avfotografiet og håndverket.
13.1.2012
Pål G.
"Problemet" til Fame, slik jeg ser det har vært todelt:
- Konseptet. Gratis fotografering - dyr print, og sinnsyke priser på CDer med bildefiler.
- Masseproduksjon

Jeg tar også mye bilder med hvit bakgrunn, og syntes det fungerer aldeles glimrende. Men all redigering skjedde sentralt i Trondheim, der alle bildene ble behandlet relativt likt. Jeg har vært hos Fame flere ganger, med første sønnen min før jeg hadde begynt å fotografere seriøst, og med nummer to fordi jeg ville ha helt likt bilde (print collage) på veggen av han. Ikke under én av disse fotograferingene skrudde noen av fotografene én gang på en lampe eller på kameraet. Alt er satt etter en "husmoroppskrift" slik at redigeringen skal bli lettest mulig for redigererne.

Ser man på bilder fra ulike Fame-studio, så syntes jeg ofte at positurene også er like på enkelte oppsett. Jeg vet også at det er MANGE dyktige fotografer i systemet hos Fame, og vet også at mange av disse gjør "kunst" og legger sjelen i ting på fritiden. Det blir litt som å jobbe på en fabrikk, man lager et produkt "som alle" syntes er helt ok, og priser det på en finurlig måte.

13.1.2012
Terje G.
John-Tore:
Jeg har en mistanke om at skole/barnehage fotografering ikke akkurat er fotografifagets stolteste skute. Tror bransjen her har skutt seg selv i foten og "invitert" amatørene. Jeg har selv erfart flere seriøse foto firmaer som skal ta bilder i barnehage. Regnestykket er 86 barn, 4 gruppebilder og opptil mange søskenbilder på 4-5 timer. En kan selv se for seg svaret. Her tror jeg flere "amatører" kan gjøre en bedre jobb bare ved å ta seg bedre tid!
13.1.2012
John-Tore G.
"Kvaliteten på våres barnehage bilder var under all kritikk! vi kjøpte selvfølgelig ikke noen bilder, tok noen egne hjemme isteden i studion. Nå har jeg fått en mindre avtale med våres barnehage att de vill att jeg skall ta bildene neste gang =) "

Og her er vi kanskje ved kjernen av problemet... Litt underlig at den samme som kritiserer bildene, er den som påtar seg jobben med å ta bildene...

Hva om barnehagen her hadde klaget på bildene som var tatt?
Når man klager til en fagfotograf, som driver foto på heltid, er denne nødt til å behandle klager seriøst. Det naturlige hadde kanskje da vært å foreta fotograferingen på nytt om bildene ikke holder proffesjonell kvalitet.
Her har du faktisk beveget deg inn i et marked, som oversvømmes av "nybegynnere", og som tror at de kan garantere faglig kvalitet, forde de har et godt utstyr, eller har fått mye skryt av venner på facebook...

Om dette hadde vært i f.eks drosjenæringen hadde din virksomhet blitt kaldt for piratvirksomhet.

Vi trenger å komme til en erkjennelse, om at utdannelse på dette feltet, så vel som i andre fagfelt, gjør at man faktisk har tillært seg en fagkunnskap, som amatører flest ikke kjenner til.
Dette er en oppfatning som jeg tror kundene trenger å bevisstgjøres på...

Til slutt: Jeg hørtes kanskje krass ut, men akkurat det du nevner her, tror jeg er svært vanlig over hele fjøla, kanskje med litt ulike forhistorier, men dog.
Dette ødelegger for de som prøver å ha foto som levebrød på heltid.

Mvh John-Tore Gundersen
12.1.2012
Roy G.
Tror FOTO-NORGE kommer med noe, - men det er klokt å innhente fakta først.
De studioene som er drivverdige, håper jeg blir tatt over av de respektive ansatte. Gi dem en mulighet. De fleste har sikkert fortjent det.
12.1.2012
CF W.
Hvilken fremtid har fotofaget? Som alltid når endringer oppstår i et samfunn;

NÅ er det også på tide å forene kreftene og fortelle verden hva fotografisk håndtverk dreier seg om.

Gleder meg til å se Foto-Norge komme på banen her og tale fotografiets sak. Når dette skjer skal jeg gladelig følge etter og melde meg inn i alle eller en av de ni foreningene jeg kan bli medlem a;v for å kunne slå en ring om vårt lille sære fag.
12.1.2012
Emil J.
Kvaliteten på våres barnehage bilder var under all kritikk! vi kjøpte selvfølgelig ikke noen bilder, tok noen egne hjemme isteden i studion. Nå har jeg fått en mindre avtale med våres barnehage att de vill att jeg skall ta bildene neste gang =)
12.1.2012
Roy Helge R.
Trist for de det gjelder selvsagt, men jeg har mine tvil om denne type kjedebutikker har livets rett i et fag som fotografi der resultatet er så til de grader avhengig av den enkelte utøvende fotograf. Det er ikke til å stikke under en stol at det har vært store forskjeller i hva resultatene ble i de forskjellige fame-sjappene, og da er det vanskelig å se nytten av å bedrive en slik gruppe-branding når resultatene likevel er individuelle.

12.1.2012
Harald H.
Synd, selvsagt, men jeg lurer på om selve salgskonseptet og prisene var det som knekket Fame. Dette ut fra å ha hørt venners opplevelse med Fame. Kvaliteten og den fotografiske kreativiteten var det ikke noe i veien med. "Folk har penger", sier Melhuus, men jeg fikk inntrykk at noen syntes også "gullet ble for dyrt".
12.1.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu