Paul Graham fikk Hasselbladprisen

One Armed Man, Madrid, 1988 Diptych, from the series New Europe,
One Armed Man, Madrid, 1988 Diptych, from the series New Europe,
© Paul Graham


Fikk den prestisjetunge prisen for sitt "ekstremt fokuserte arbeid" gjennom 40 år.

Den britiske fotografen Paul Graham ble i forrige uke tildelt Hasselbladprisen for 2012. Hasselbladprisen består av 1 million svenske kroner. I tillegg skal en utstilling med vinnerens arbeider vises på Hasselbladsenteret i Gøteborg til høsten.

- Paul Graham er en av de mest briljante fotografene i sin generasjon. I løpet av hans nesten 40 år lange karriere, har han presentert et ekstremt fokusert arbeid, som er både sammenhengende og aldri monotont, uttalte Hasselblad Foundation i begrunnelsen.

- Med hans innsikt i det fotografiske mediet, har han konstant utviklet innovative måter å jobbe med alle aspekter av fotografiet. Dette gjør han til en stor fornyer av fotografiet og en frontfigur blant de fotografer som drives av et stort engasjement for sin samtid.

I juryen satt fotohistorikere, kuratorer og direktrer fra blant annet Pompidousenteret, Museum Folkwang i Essen og Museo di Fotografia Contemporanea i Milano.

Britiske Graham var en del av en generasjon fotografer som startet karrieren under Thatcher-æraen i England. Tidlig på 80-tallet begynte han å fotografere i farger, og han slo gjennom internasjonalt på midten av 80-tallet med serien "Beyond Caring", en serie som handlet om livet på arbeidsledighetskontorer.

I 2007 ga han ut boken A Shimmer of Possibility. Boken besto av tolv volum, og bildene var tatt over hele USA, der Graham har vært bosatt siden 2002. På Paris Photo 2011 ble boken kåret til den viktigste fotoboken som er gitt ut de siste 15 årene.

Executives, Bank of England, London, November 1981
Executives, Bank of England, London, November 1981
© Paul Graham

Waiting Room, Poplar DHSS, London 1985 From the series Beyond Caring
Waiting Room, Poplar DHSS, London 1985 From the series Beyond Caring
© Paul Graham

Waiting Room, Southwark DHSS, London, 1984, From the series Beyond Caring
Waiting Room, Southwark DHSS, London, 1984, From the series Beyond Caring
© Paul Graham

Untitled #31, From the series End of an Age
Untitled #31, From the series End of an Age
© Paul Graham

Untitled #42 From the series End of an Age
Untitled #42 From the series End of an Age
© Paul Graham

Woman Smoking, Belfast, 1988. From the series New Europe ,
Woman Smoking, Belfast, 1988. From the series New Europe ,
© Paul Graham

Pittsburgh, (Man Cutting Grass), 2004 9 Part work From the series 'a shimmer of possibility'
Pittsburgh, (Man Cutting Grass), 2004 9 Part work From the series 'a shimmer of possibility'
© Paul Graham

Fulton Street 11th November 2009-11-29 From 'The Present'
Fulton Street 11th November 2009-11-29 From 'The Present'
© Paul Graham, 2009
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Arild N.
Må sei meg enig med Stephen her. Har overhodet ikkje sans for denne type foto enten det er dokumentarisk sjanger eller ikkje. Eit minstekrav for at eit fotografi skal engasjera meg er at det er teknisk godt. Dessverre kan eg ikkje sei det om nokon av desse fotografia. Dessutan - og som Stephen understrekar - krev denne type fotografi at betraktaren same psyke, humør, psykiske problem, forkvakla estetiske normer eller er like rusa som fotografen.
Beklagar, men dette vert keisarens nye klede for meg.
Og for dei som lurer på det: Ja eg har nokså stor toleranse for kva som kan kallast god kunst. Men ein stad går grensa for meg òg.
27.3.2012
stephen b.
Jeg mener litt mer ydmykt at denne form for foto lener seg vel mye på betrakterens evne og vilje til å forsøke å forstå bildene. Nyskjerrighet er en egenskap hos betrakteren og det er også viljen til å resonere. Denne tilfeldige formidlingsmåten gjør jo all verdens øyeblikksbilder til gode bilder, derav referansen til pissoaret. Det er mulig jeg er overfladisk men i dette tilfellet finner jeg ingen grunn til å forsøke...
18.3.2012
Ketil B.
ikke vannskelig å se...han er "værd" prisen, utifra disse bildene, vil jeg absolutt se mere!
16.3.2012
Geir T.
Duverden... dette er bra bilder. Og jeg har studert de lenge
13.3.2012
Kine B.
Paul Graham er virkelig stor innen sin sjanger. Han stiller seg kritisk tema han tar opp, og formidler sin kritikk gjennom svært gode bildehistorier. Stephen: Det kan godt være at fotografiene ikke er kunstneriske mesterverk som en henger på stueveggen, men som kritiske og dokumentariske fotografier er de fremragende.
13.3.2012
Tommy N.
Veldig spennende greier. Særlig de to venteromsbildene og det av hun dama med røyken og en annen persons hånd i siden. Og det av de bankfolka. Det er noe gjennomgående med den der vanvittige stillstandsfølelsen bildene gir meg. Stillstandig betydningen fryst tid. Fryst øyeblikk.Det oser en dønn stillhet over bildene, Herlig.
13.3.2012
Jon Rune T.
Stephen: Du skal få lov til å ha din mening, men du har opplagt ikke skjønt hva denne prisen er for noe. Og du MÅ IKKE fotografere med hasselblad for å få den.
13.3.2012
stephen b.
Helt utrolig hva det går ann å bli berømt med bare du har Hasselblad og ikke tar pene bilder. Minner meg om intelektualiseringen av pissoaret på begynnelsen av det forrige århundret. For ikke å snakke om historien om keiserens nye klær i århundredet før der...
12.3.2012
Thorfinn B.
Dette er glimrende fotografier, men de må studeres og ses på...
12.3.2012
Martin H.
Personlig skjønner jeg ikke hva som er så bra med bildene, men må vel være min uvitenhet og mangel på forståelse innen faget.
12.3.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu