Det nye stjerneskuddet

Trine Sundli er det bare å legge merke til med en gang.
Følg foto.no på Facebook

Hun har bare fotografert i noen få år, hun er godt voksen (hva nå det måtte innebære min.anm.) og var bare 2 poeng fra å stikke av med utmerkelsen Årets fotograf i Landskonkurransen arrangert av NFF. I tillegg til en andreplass sammenlagt ble Sundli kåret til Årets student, hun ble vinner åpen av klasse og fikk gullmedalje for bildet "Walking Aimlessly".

Her er juryens uttalelse om vinnerbildet:

"Dette har vi ikke sett før og det liker vi. Fotografen leker mellom det naivistiske, barnlige og en teatralsk virkelighet. Vi ser fantastiske fargekombinasjoner og en spennende styling. Bildet viser en enorm kreativitet og evnen til å formidle dette. Bildet har det lille ekstra og vi blir forført av den lekne stilen til fotografen. Et spennende bilde. Vi gratulerer!"

Fersk i faget
For rundt 3 år siden bestemte Trine Sundli seg for å ta et fotokurs. Kurset, heldigvis, gjorde at hun ble sulten på mer foto. Hun var solgt, og søkte seg inn på Norsk fotofagskole i Trondheim. Faglærer ved skolen, GT Nergaard, beskriver utgangspunktet hennes som vanskelig sammenlignet med de fleste søkerne.

- Hun hadde lite fotorelatert bakgrunn og en portfolie med private bilder. I tillegg hadde hun rundet 40 år, en ganske voksen alder å starte opp som fotostudent. Det som fanget vår interesse var først og fremst bildene hennes, en serie stilsikre motiver av sine egne barn med referanser til fotografer som blant annet Sally Mann. Det andre var en genuin interesse for foto og et intenst ønske om en dag å få muligheten til å jobbe som portrettfotograf, forteller Nergaard.

Bratt læringskurve
Siden dagen Sundli startet på fotofagskolen har læringskurven hennes vist en svært bratt stigning. Etter ett semester havnet hun på 7. plass sammenlagt i Landskonkurransen med fire bilder som fikk hederlig omtale. Estetisk plasserer bildene hennes seg mellom det klassiske portrettet og fashion.

- Erfaring fra tidligere yrker gjør henne til en dyktig stylist og scenograf, noe som setter et tydelig preg på bildene hennes. Inspirert av det tekniske uttrykket til den italienske motefotografen Paulo Roversi skaffet hun seg et tilt/skift-objektiv, noe som skaper hennes personlige stil i perioden som følger. Den selektive dybdeskarpheten og de desaturerte tonene gir stilen et klassisk og retro-aktig preg. Med teateralsk styling og scenografi inspirert av blant annet Tim Walker begynner hun så å skape portrettene som nå preger portfolien hennes og bildene som gav henne tittelen «årets student» i Landskonkurransen i år.

En historieforteller
Som fotograf beskriver Sundli seg selv som en som alltid søker etter det lille ekstra. Hun har hatt sine år med tegning og maling og mener hun ubevisst drar dette med seg inn i fotograferingen.

- På mange måter er jeg en historieforteller. Kanskje ikke historien er åpenbar, men man kan drømme seg inn i en eventyraktig verden med åpent sinn, forteller Sundli. - Jeg tar regi på bildene mine. Det er ikke mye som er overlatt til tilfeldigehtene. Jeg har en særegen stil, som jeg i dag ser er en vidreutvikling av meg selv. Derfor har stilen min kommet meg veldig til gode. Det handler jo om å finne sin identitet og sin veg å gå. Jeg elsker å jobbe med mennesker, finne personlig karakter og stemning og fylle rammene med tekstur og stofflighet.

Skolen som døråpner
Sundli er veldig fornøyd med Norsk fotofagskole som hun karakteriserer som sin døråpner inn i fotofaget.

- Skolen har en fantastisk kompetanse, og min læringskurve på 2 år har vært formidabel, absolutt. Det handler mye om å være sulten nok, da får man så klart maks utbytte. Med en fantastisk skole i ryggen og egen lærevilje, har jeg fått troen på at det jeg gjør er godt arbeid.

Ingenting halvveis
At det hun gjør er bra saker er det ingen tvil om. Men å ta det med seg videre ut i arbeidslivet og skulle kunne leve av det er definitivt en utfordring i et marked som er utfordrende for de fleste fotografer.

- Mine mål er så klart å leve av det jeg liker best - å ta bilder. Jeg skal også bli så god som overhodet mulig. Jeg gjør ikke noe halvveis.

Fotofagskolen i Landskonkurransen
Forøvrig ble hele 33 av Trines medstudenter på Fotofagskolen i Trondheim premiert i Landskonkurransen, med tilsammen 56 premierte arbeider. De gjeveste prisene gikk til Magnus Bjørnerud og Anders Solberg som fikk hvert sitt sølv og Jeanett Johnsen og Ane Gåsvær med bronse i åpen klasse. Men årets store vinner var Trine med gull, sølv, Årets Bilde og Årets Student.

Fotofagskolen i Trondheim
Trine Sundli - Walking aimlessly
Walking aimlessly
Trine Sundli
Trine Sundli - Corky Cornelia
Corky Cornelia
Trine Sundli
Trine Sundli -
Trine Sundli

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Jostein R.
Mange bedrevitere i kommentarfeltet her ja. I følge EXIF er bildene tatt med Nikon sin PC-E 85mm 2.8. Et av tilt-shift objektivene til Nikon. Om effekten faller i smak er en annen sak, og personlig er jeg ikke spesielt begeistret når det brukes i så stor grad.

Også tydelig at Photoshop generelt blir sett på som en negativ ting rundt om her, noe som sannsynligvis bare reflekterer den udugelige kompetansen til de som påpeker det :)

Stå på videre, Trine!
5.4.2012
Halgeir Kjønås R.
Teknikk, farger, komposisjon, modell eller valg av bakgrunn er det ingenting å si på. Men bildene har ingen wow faktor ut over dette synes jeg. Selv er jeg større fan av miljøfotografering og klassisk portrettfoto. Men det er da min smak. :)

Når det gjelder diskusjon om bildene har tilt/shift funksjon eller blur/motion er det vel kun fotografen selv som kan svare på dette?

Selv synes jeg effekten i bildene over er grei nok, men det minner meg om en viss ny photoshop effekt... Men det behøver ikke å være det.

Foto som imponerer meg er bilder med et vist fotografisk håndtverk, ikke bilder som er behandlet i photoshop. Photoshopbilder jeg har sett nok av. Desverre er det ikke lenger så lett å skille mellom photoshop eller fotografisk håndtverk lenger. Mange vil mene photoshop selv er et håndtverk. Der er jeg desverre uenig siden digital fotobehandling handler om å kun kjøre programmerte algoritmer gjennom bildene. Det har mere med matematikk og programmering enn det har med fotografering.
3.4.2012
Trygve S. A.
Dette er ikke tilt/shift-fotografering, men bruk av blur/motion blur o.l.
Jeg er heller ikke så overbevist om at det er en effekt som kan brukes i stor grad.

Sundli klarer imidlertid få til artig komp, som jo hever bildenes innhold.
31.3.2012
Erik H.
Hei, Frøydis Asp Ormåsen. det er vel nettopp av den grunn at jeg bruker både tilt-shift, drop og raise og swing mulighetene innen storformat, at jeg kan si at denne formen for blurring av bildet er kunstig og av lav kavlitet. Jeg tror det derimot kan være slik at Du ikke forstår hvordan slik optisk justering virker på hvor fokusplanet legges. Ved bruk av tilt/shift eller "freelensing" på småbildeformat av hun på stranden, ville ikke flekker av skarp bakgrunn, skarpere spaserstogg og stygg "halo" rundt objektet oppstått.

Men veldig glad for at jeg kan debattere dette med folk, enig eller uenig - under fullt navn med alle, og ikke under pseudonym i ett kommentarfelt:)
31.3.2012
Inge H.
Gratulerer Trine Sundli med en sterk portefølje. Spesielt med walking aimlessly!

Det er helt klart en spennende fotograf bak disse arbeidene, og jeg ser at kreativiteten din har utviklet seg sterkt som en følge av fotofagskolen i Trondheims styrke - iscenesatt fotografi. Det er visuelle motiver som i hvertfall får tankene mine til å vandre hvor det skapes en leken/barnlig dialog med meg.

Du må bare venne deg til kommentarformatene og retorikken som du ofte vil møte på forum for entusiaster slik som Foto.no. Det kommenteres ofte ut fra en snever eller selektiv tilnærming til fotografiet - som i stedet for å være nysgjerrig og stille spørsmål til valgene som er gjort i motivet så varierer det fra WOW til ÆSJ. Men lytt allikevel - det finnes også dyktige mennesker med nerdekunnskap innen sin fascinasjon.

Det er noe i det Erik Hattrem sier om du siler vekk retorikken, og det er at selektivt fokus på småformat og som en digital effekt ikke kan måle seg med storformatet. Det er lett "sporbart" og mangler den autentiske følelsen som et storformats kamera gir. Dette er kamerakonstruksjon, matematikk og fysikk.

Eksklusive verktøy har også en påvirkning på prisen når fotografier selges, og om fotokunst er spennende for deg, så finnes det mange grunner å lære seg dette håndtverket. Akkurat som et originalt studioopptak er verdt atskillig mer enn en CD, så er storformat en sakte og dyr arbeidsmåte i forhold til mitraljøsen som du kan kjøpe deg i DSLR kamera m 12-14 bilder i sekundet.

Jeg synes du helt klart er et talent, som er på et spennende spor! Jeg sier ikke at det ikke er noe å påpeke, det er det så absolutt, men med tre års erfaring så er dette bra.

Jeg vil samtidig oppfordre til en viss moderasjon fra redaksjonen i foto.no sitt ståsted i fremtidige artikler. Med svulstige overskrifter så kommer også svulstige kommentarer. Dere har stor påvirkning på retorikken som debattene tar.

Å bli løftet for raskt opp på en pidestall kan være tøft og vanskelig å håndtere, spesielt når så mange rundt har lyst å skyte deg ned. Det er ikke bare janteloven, men ordtak som shooting star og one hit wonder har ikke kommet av seg selv. Få kan leve opp til unikhet uten en lang karriere bak seg.

Så håper jeg IKKE at du blir et stjerneskudd Trine! Men jeg tror nå heller ikke det var det redaktøren heller mente ;)

" Stjerneskudd er folkelig navn på meteornedfall som vises på nattehimlen i form av en lysende stripe som forsvinner i løpet av kort tid når den brenner opp i atmosfæren"

Ta med deg seieren fra Landskonkurransen med stolthet og et stort smil, men også ydmykhet og nysgjerrighet, så kommer du langt!

Hilsen Inge Helland nå privatperson, men til daglig så jobber jeg nå på fotoskolen Bilder Nordic...
31.3.2012
Frøydis A.
-Og ja, bildene er helt fabelaktige :)
Håper å se mange flere av dem fremover! :D
31.3.2012
Tor Inge O.
Hei, her er"litt" av storformatets teknikk brukt ved at objektivet,antagelig en 85 mm med tilt shift funksjon, er blitt brukt. Bildene fremstår som kunstfoto og er bare fantastiske i mine øyne. Tror nok du Erik må finne deg i å se flere bilder fra Trine i tiden fremover.

mvh
Tor Inge
31.3.2012
Frøydis A.
Unnskyld Erik, men du er kanskje ikke kjent med tilt/shift objektiv..? Greit å lese artikkelen før du slenger kommentarer uten mål og mening..?
Ikke alle legger på effekter uten perspektiv og delvis selektivt i PS.......
30.3.2012
Erik H.
Ja, det er det jeg mener, en effekt bare for nå legge en effekt på et fra før av ordinært bilde. Akkurat som å beholde én ting i farger i et shv-bilde. Mange som mener det er kunstnerisk, jeg syns det er kjedelig og til tider snålt. Derfor reagerte jeg på måten disse bildene ble fremstilt her. At dette, ikke noe spesielt uvanlige, banebrytende eller revolusjonerende arbeid kom fra et "stjerneskudd" man måtte bite merke seg i med en gang. FLICKR har 15 på dusinet av slike bilder, uten at fotografen eller andre ser på det som noe spesielt.
30.3.2012
Helge G.
"blurret helt uten perspektiv og delvis selektivt" "Ikke i nærheten av den DOF-effekten storformat kan gi."

Er du alvorlig? Enten det er bra eller dårlig eller en liker det eller ikke så er det iallfall ikke realistiske bilder. Det er åpenbart gjort med vilje som en tilsikta effekt. Trur du at hu er en idiot som blurrer stokken og kroppen motsatt av hverandre som venstrehåndsarbeid?
30.3.2012
Anne-Lene K.
Dette må vel være freelensing vel? Utrolig bra gjennomført! Spennende bilder!
30.3.2012
Erik H.
Wow...blurret helt uten perspektiv og delvis selektivt. Dette er like kunstnerisk som et rødt eple i svarthvittfoto. Hun i badedrakt på stranda. Titt på kjeppen, strandområdet rund, samt lårene. Venstrhåndsharbeid. Ikke i nærheten av den DOF-effekten storformat kan gi. Uten om den kunstig pålagte tåken og blurring er dette helt ordinære fotografier som ikke formidler annet enn at man har fått strippet en modell i skog, klippoglim-ørken samt i et rom i et hus.

Dette er ikke mer verdt å legge merke til en de 33 andre av medelevne som ble premiert i Landskonkurransen.

Skjønner godt at foto.no må ha redaksjonelt stoff. Men må det alltid være navlebeskuende?

Erik
30.3.2012
Kristine Henriette K.
WOW! Spennede uttrykk og historie bak. Blir jo glad av andre "godt voksene" som begynner med fotografi og som blir så himla dyktig. Gleder meg til å følge deg videre!
30.3.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu