Tolv historier om europeisk identitet

Tolv unge fotografer har utforsket temaet europeisk identitet. Resultatet kan du se på Nobels Fredssenter i disse dager.
Svenske tenåringer i grenseland mellom barn og voksen, flyktninger som drar fra Afrika til Europa i håp om et bedre liv og en personlig reise tilbake til bestemors røtter i Ukraina. Dette er blant historiene som fyller veggene i utstillingen ”Europeiske identiteter” på Nobels Fredssenter i Oslo de kommende månedene.

Direktør Bente Erichsen forteller at de takket ja til å vise utstillingen fordi de ønsker å fortsette satsningen på dokumentarfotografi, men også fordi det å drøfte identitet og Europa, spesielt i dagens situasjon, virket spennende.

- Finnes det en felles europeisk identitet? Du finner den ihvertfall ikke i denne utstillingen, forteller Erichsen til foto.no.

Snarere består utstillingen av tolv ulike historier, som spenner fra det dypt personlige, til rent dokumentariske betraktninger rundt hva det vil si å være europeer i dag.

- Det er en så stor diversitet i utstillingen, kanskje denne diversiteten er et uttrykk for Europa, undrer hun og mener utstillingen har blitt estetisk, ren og nær.

Tre skandinaviske fotografer med
Det er European Photo Exhibition Award (EPEA), grunnlagt av stiftelsene Fritt Ord (Norge), Körber-Stiftung (Tyskland), Fondazione Banca del Monte di Lucca (Italia) og Fundação Calouste Gulbenkian (Portugal), som står bak prosjektet. Det stilles nå ut for fjerde og siste gang etter å ha reist innom Hamburg, Paris og Lucca i Italia. For to år siden ble tolv unge fotografer fra forskjellige land i Europa valgt ut til å delta, og utstyrt med et stipend, det overordnete temaet europeisk identitet og veiledning fra en av fire kuratorer.

- Målet har vært å få frem unge fotografer under 35, som holder et internasjonalt nivå, men som ikke har vært sett internasjonalt tidligere, uttalte Rune Eraker, kurator og mentor for de skandinaviske fotografene, til foto.no da prosjektet ble annonsert i 2011.

Tre skandinaviske fotografer, norske Marie Sjøvold og Monica Larsen samt svenske Hannah Modigh, var blant dem og under veiledning av Eraker har de utforsket hver sin historie.

En mors identitet
- Det er et veldig stort tema og det er ekstremt mange måter man kan gå løs på det. Men jeg ville gjøre et personlig prosjekt, forteller Marie Sjøvold til foto.no.

Prosjektet "Midnight Milk" handler om hva som skjer med en kvinnes identitet etter at hun har fått barn. Ideen springer ut fra boken Dust Catches Light, som Sjøvold var i ferd med å ferdigstille da hun ble valgt ut til å delta i prosjektet. Ved å stille spørsmål til en rekke kvinner hun kjenner som nylig har fått barn, fant hun enkelte likhetstrekk.

- Det var noe som jeg så gikk igjen. Det å få barn er en fantastisk opplevelse og fullt av forventninger. Men det har også mørkere sider, det er ikke bare solskinn. Det er en indre konflikt der og det er den følelsen jeg har tatt utgangspunkt i, forteller hun.

Bildene er tatt i og rundt det som dengang var familiens nye hjem, i et hus overtatt etter besteforeldrene. Hun beskriver motivene som en blanding av ideer og hverdagsobservasjoner og har blant annet fotografert datteren og seg selv mens de sover, landskaper i området og gjenstander fra huset.

Som i Dust Catches Light viser også enkelte av disse bildene personlige og intime situasjoner, men Sjøvold forteller at så snart de henges opp på veggen så handler de ikke lenger om henne.

- Det kunne vært hvilket som helst barn og kvinne. Det handler mer om livet til de som ser på bildene, forteller hun.

Eufori og fortvilelse
Mens det er kvinner og små barn som står i fokus i bildene til Sjøvold, har svenske Hannah Modigh valgt å fokusere på de som er midt i mellom. Modigh har reist tilbake både i tid og sted og fotografert 12-15-åringer i hjembyen i Sør-Sverige. Med hjelp fra hennes da 15 år gamle bror fikk hun innpass blant tenåringene og fulgte dem med kameraet i et halvt år. Modigh har vært med på fester, på stranda og inn på soverommet.

Temaet har interessert henne i mange år, men det var først i forbindelse med denne utstillingen at prosjektet ble en realitet.

- Det er interessant fordi når man er i denne alderen så kastes man frem og tilbake mellom eufori og fortvilelse. Og den følelsen som jeg hadde da er noe jeg fortsatt søker etter som fotograf, forteller Modigh.

Akkurat disse årene betyr mye for hvordan identiteten formes, mener hun. Man har ikke helt bestemt hvem man er og hverdagen er fylt med drømmer og lengsel om hva som skal skje videre i livet.

Søken etter trygghet
Monica Larsens prosjekt ”Closer in the Distance” finner sted i Båtsfjord i Finnmark. Under et besøk i forbindelse med et større prosjekt om arbeidsinnvandring, oppdaget hun at det jobbet flere litauiske kvinner i fiskeindustrien i den lille bygda i nord. Hun ble kjent med to av dem, og fikk følge dem i deres hverdag i løpet av tre besøk i de seks månedene prosjektet varte.

- De reiste hit som bestevenner, for å jobbe, finne en mann og slå seg til ro, forteller Larsen.

Det var en jakt på trygghet og stabilitet, heller enn nødvendighet, som førte dem hit og som gjør at de fortsatt befinner seg i Båtsfjord i dag, en av dem med norsk mann og barn.

Med tanke på temaet var det spesielt en ting som fascinerte Larsen.

- Jeg synes det er spennende å se på hvordan man får muligheten til å bygge en ny identitet på et nytt sted hvor ingen kjenner deg - og å stå i den retningen man har valgt for å få det livet man ønsker seg.

Stilles ut for siste gang
Av de tre er Larsen den eneste som har satt punktum for prosjektet. Sjøvold og Modigh har fortsatt å fotografere og ønsker å kunne gi ut prosjektet i bokform en gang i fremtiden.

For utstillingen slik den ser ut nå, skal etter planen ikke vises igjen. Utstillingen på Nobels Fredssenter markerer slutten på første runde med European Photo Exhibition Award og nå skal prosjektet videreføres med nye deltakere og nytt tema.

Som del av første ”kull” med fotografer i EPEA-prosjektet, ante ikke de tre fotografene hva de gikk til da de takket ja. Men de er godt fornøyde med resultatet og beskriver det som vemodig at det er over.

- Det har vært helt fantastisk. Vi har hatt en enorm utvikling på mange måter og det er fint å få vist bildene til et større publikum, sier de tre og beskriver gruppesamholdet som spesielt sterkt.

- Vi har hatt masse fine samtaler i gruppen og knyttet vennskap som kommer til å fortsette.

I tillegg til arbeidene til de tre skandinaviske fotografene, vises prosjekter av Catarina Botelho, José Pedro Cortes, Gabriele Croppi, João Grama, Frederic Lezmi, Pietro Masturzo, Davide Monteleone, Linn Schröder og Isabelle Wenzel.

Utstillingen "Europeiske identiteter" vises på Nobels Fredssenter frem til 15. september.
Christine Tolpinrud - Monica Larsen, Hannah Modigh og Marie Sjøvold på Nobels Fredssenter
Monica Larsen, Hannah Modigh og Marie Sjøvold på Nobels Fredssenter
Christine Tolpinrud
Marie Sjøvold -  Untitled #10
Untitled #10
Marie Sjøvold
Marie Sjøvold - Untitled #13
Untitled #13
Marie Sjøvold
Hannah Modigh -
Hannah Modigh
Hannah Modigh -
Hannah Modigh
Monica Larsen - Untitled #01
Untitled #01
Monica Larsen
Monica Larsen - Untitled #06
Untitled #06
Monica Larsen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Thomas N.
Var og så denne utstillingen, og det var en del interessante bilder der.

Det som slo meg mest, var allikevel hvor utrolig mye "innpakking og presentasjon" har å si for inntrykket. Det var ulike størrelser, og svært ulik innramming (eller IKKE innramming), og for noen av bildene tok innramming oppmerksomheten fra bildene og motivene.

Uansett verdt en tur, kan absolutt anbefales.
16.3.2013
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu