Uro over gratisbilder fra Getty Images

Det verdensledende bildebyrået Getty Images tilbyr gratis bilder til "ikke-kommersiell bruk". Ikke alle er like glade for det.
Getty Images er ikke et hvilket som helst bildebyrå. Med et arkiv på over 70 millioner bilder og 30 000 timer med film, er de også levebrødet for svært mange fotografer over hele verden. Derfor går det ikke upåaktet hen når de har besluttet å tilby 35 millioner bilder gratis for all ikke-kommersiell bruk.

Bekymring i bransjen
Beslutningen ble visstnok tatt i den hensikt å demme opp for uautorisert bruk av bilder, men fotografenes organisasjoner er ikke overbevist om at dette er veien å gå. American Society of Media Photographers uttrykker blant annet bekymring for, som organisasjonens leder Eugene Mopsik uttrykker det til British Journal of Photography: "fotografers mulighet til å skaffe seg en bærekraftig inntekt også på lengre sikt".

Ingen illusjoner
Greg Smith i den amerikanske pressefotografforeningen (nppa.org) er på sin side bekymret for om Getty vil legge seg på samme linje som iStockphoto, som de for øvrig eier, der fotografen får ti prosent av kjøpesummen for hvert bilde som blir solgt. Han påpeker at ti prosent av lite ikke er stort å leve av.

Jeff Moore ved den britiske pressefotografforeningen har ingen illusjoner: "Getty var et av de store byråene som hjalp hele den kreative bransjen til å tjene penger på Internett, og nå har de valgt å gå motsatt vei. Det er synd. Særlig med tanke på arbeidet som er gjort for å hindre at folk bare høyreklikker og lagrer bilder. Dette er svært kynisk av Getty, og det er nærliggende å tro at Corbis og Alamy vil følge etter."

Flere aktører mener at Getty Images opptrer svært kynisk i et presset marked, og det er ikke vanskelig å være enig. Det ser mørkt ut for mange yrkesfotografer fremover hvis denne praksisen sprer seg, og Getty er toneangivende.

Kilde: bjp-online.com
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu