Kvinner i Japan

I en brytningstid mellom det moderne og det tradisjonelle, har fotograf Anne-Stine Johnsbråten utforsket japanske kvinners ulike roller i hverdag og arbeidsliv.
Nå stilles dokumentarprosjektet ut på Fotografiens Hus i Oslo. Utstillingen gir et innblikk i hvordan det er å være kvinne i dagens Japan. Tilsynelatende lever norske og japanske kvinner relativt like liv i moderne samfunn. Men bak en velpolert japansk fasade, finner man en lykkelig karrierekvinne med mange fasetter.

- Dette prosjektet startet med en stor fascinasjon og interesse for Japan og japansk kultur, forteller Anne-Stine Johnsbråten til foto.no.

Hun har tidligere jobbet mye med kvinner og kjønnsroller både i Bangladesh og Norge, så det ble naturlig for henne å utforske kvinners situasjon i Japan. Prosjektet beskriver Johnsbråten som en lang reise.

- Jeg har blant annet tatt faget 'Japanese politics and society' på Blindern for å sette meg skikkelig inn i både kultur, politisk situasjon og kvinners stilling. Mitt ønske har vært å komme inn under huden på noen av kvinnene jeg skulle møte, og syntes derfor det var viktig å kunne vise at jeg hadde kunnskap og interesse for Japan. Jeg ville fortelle deres historie.

Hun håper at gjennom prosjektet, så vil man kanskje rette blikket tilbake på vårt eget samfunn, og reflektere rundt kjønnsroller og likestilling i Norge.

- Ferske tall viser at Norge er verdens tredje mest likestilte land, samtidig er det et paradoks at det bare 13% av lederne i norsk næringsliv er kvinner.

Japan kan beskrives som et land av kontraster. Det er hypermoderne, men på samme tid konservativt og tradisjonelt. I dag befinner en rekke kvinner seg i dette skillet.

- De fleste av kvinnene jeg traff lever selvstendige, likestilte liv, men etterlyser samtidig en endring i grunnholdninger i det japanske samfunnet.

I prosjektet har Johnsbråten møtt en rekke kvinner. Hun føler hun kan identifisere seg med dem på mange nivåer. Men hva er det som skiller mellom japanske og norske kvinner?

- Hvis jeg skal peke på en ting, så er det nok at japanske kvinner finner seg i mer enn det vi gjør her i Norge. Dette har selvfølgelig med samfunnsstruktur, kultur og tradisjon å gjøre, men jeg synes det japanske ordtaket som sier; ”spikeren som stikker ut, vil bli hamret ned”, sier mye om mulighetene for endring i det japanske samfunnet.

Utstillingen på Fotografiens Hus er inndelt i tre deler. Oppstilte portretter av 100 kvinner er montert side ved side. Alle har svart på korte enquête-intervjuer. Dagligdagse situasjoner der kvinner er sentrale er prosjektets andre del. Johnsbråten har fotografert de separate kvinnevognene på t-banen, vært på kvinne-wrestling, og vandret gatelangs i Tokyo, Kyoto, Kobe og Hiroshima. I den siste delen går fotografen tettere på enkeltkvinners hverdagsliv. Der møter vi blant annet go-go-danseren Manami, studenten Mai og tobarnsmoren Kanako både i fotoserier og i videointervjuer som presenteres som multimedieproduksjoner i utstillingen.

Sjekk ut alle portrettene med engelske intervjuer

Anne-Stine Johnsbråten

To kapitler av filmen som vises på Fotografiens hus kan du se nedenfor.
Anne-Stine Johnsbråten - Japans wrestling
Japans wrestling
Anne-Stine Johnsbråten
Anne-Stine Johnsbråten - Husmoren Kanako
Husmoren Kanako
Anne-Stine Johnsbråten
Anne-Stine Johnsbråten - Karrierekvinnen Manami
Karrierekvinnen Manami
Anne-Stine Johnsbråten
Anne-Stine Johnsbråten - Studenten Mai
Studenten Mai
Anne-Stine Johnsbråten

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu