Overkonsum og fargeeksplosjon

Martin Parr ser på seg selv som en sosialt engasjert fotograf som befinner seg i forbrukersamfunnets frontlinje. Hans våpen er kritikk, forførelse og humor.
Han er Magnum-fotograf, han er allerede en legende. Nå er han aktuell med en gedigen retrospektiv utstilling på Fotografiska i Stockholm hvor 400 fotografier vises. Utstillingen omfatter bilder fra Martin Parrs 'Last Resort' fra 1985 og frem til et av hans nyeste prosjekter 'Dance' som han avsluttet i 2011. Fotografiska beskriver utstillingen som en overstyrt fargeeksplosjon som setter spørsmål ved vårt overkonsum.

– Når vi har sett Martin Parrs bilder, ser vi dem om og om igjen i våre daglige liv og ser oss selv i dem. Det humoristiske i bildene får oss til å le gjenkjennelig på en befriende måte. Han viser oss det som er kjent, men på en helt ny måte. Hvis latteren av og til setter seg fast i halsen, har Martin Parr lykkes, skriver Fotografiska i en pressemelding.

En rød tråd i Parrs fotografi er forbrukerkulturen.

- Parr er treffsikker når han betrakter våre forbruksvaner, hvordan vi lever og hvilke verdier vi har. Samtidig forsterker han det hele gjennom sine fotografier. Han er på jakt etter nasjonale særtrekk ved internasjonale fenomener. På mange måter er Martin Parr en politisk fotograf som viser de ektreme forskjellene i verden. Han ser på seg selv som en sosialt engasjert fotograf som befinner seg i forbrukersamfunnets frontlinje. Hans våpen er kritikk, forførelse og humor.

I dag er Martin Parr en av de aller mest kjente fotografene som hører til det legendariske billedbyrået Magnum Photos. Men da han ble medlem i byrået i 1994 var det en kontroversiell avgjørelse. Blant annet førte Philip Jones Griffiths en kampanje mot at Parr skulle bli valgt inn som medlem. I et brev til sine kollegaer i Magnum skrev han at han hadde stor repsekt for Martin Parr som en dedikert fiende av alt han selv trodde på. Han mente at Parr representerte det motsatte av hva Magnum sto for, og at Parr ville undergrave byråets humanistiske tradisjon. Martin Parr ble til slutt valgt inn med det nødvendige flertallet – med én stemme i hans favør.

– Det er ikke noen hemmelighet at det var en konservativ fløy i Magnum som jobbet mot mitt medlemskap. Men jeg fikk 66,6 prosent av stemmene. I politikken blir det karakterisert som et jordskred, uttaler Martin Parr i pressemeldingen fra Fotografiska.

Men bråket i 1994 var ikke første gang Martin Parr møtte motstand. Da han ga ut boken 'Last Resort' i 1985, møtte den også kritikk fra enkelte hold. I boken dokumeterer han arbeiderklassen på badestedet New Brighton ved Merseyside. Han ble kritisert for måten han skildret det engelske samfunnet på, og for å utnytte mennesker. Kritikeren David Lee kritiserte "middelklassefotografen" Parr for et nedlatende syn på arbeiderklassen, og at han fotograferte dem i sine verste øyeblikk.

– Alt fotografi der det finnes mennesker på bildene er en form for utnyttelse. Mine bilder er ikke noe unntak. Men verden ville vært et mye tristere sted hvis man ikke kunne fotografere på offentlige steder, sier Parr om kritikken.

I dag regnes boken som en klassiker og et definerende øyeblikk innen (det engelske) fotografiet.

Allerede som liten gutt interesserte Martin Parr seg for fotografi, og han ble oppmuntret av bestefaren som var en ivrig amatørfotograf. Den formelle fotoutdannelsen tok han ved Manchester Polytechnic på begynnelsen av 1970-tallet.

– I begynnelsen av karrieren jobbet Parr i sort/hvitt, men inspirert av fotografer som Joel Meyerowitz, William Eggleston og Stephen Shore gikk han etter hvert over til farger. Også den britiske fotografen John Hindes med sine postkort i nostalgisk mettede farger, gjorde sterkt inntrykk på den unge Parr, skriver Fotografiska.

I dag kan Parr se tilbake på en fotokarriere med et stort antall utstillinger over hele verden. I 2002 fikk han en retrospektiv utstilling i Barbican Art Gallery og National Media Museum i London. Deretter la utstillingen ut på en fem år lang fototurné i Europa. I 2004 ble han utnevnt til professor i fotografi ved The University of Wales Newport campus. Det samme året var han også Guest Artistic Director på verdens mest betydningsfulle festival for fotojournalistikk, nemlig Rencontres D’Arles i Perpignan. Parr har også andre jern i ilden, og regnes som en av de fremste ambassadørene for fotoboken.

Utstillingen på Fotografiska åpner 20. mars og henger frem til 7. juni. En liten vårtur til våre kjære nabo er kanskje ingen dum idé ...

© Martin Parr / Magnum Photos - From The Last Resort, New Brighton, England, 1983–85
From The Last Resort, New Brighton, England, 1983–85
© Martin Parr / Magnum Photos
© Collection Martin Parr / Magnum Photos - Martin Parr, Dubai, United Arab Emirates, 2007
Martin Parr, Dubai, United Arab Emirates, 2007
© Collection Martin Parr / Magnum Photos
© Martin Parr / Magnum Photos - Knokke, Belgium, 2001
Knokke, Belgium, 2001
© Martin Parr / Magnum Photos
© Martin Parr / Magnum Photos - From Think of England, Weymouth, England, 1995–99
From Think of England, Weymouth, England, 1995–99
© Martin Parr / Magnum Photos
© Martin Parr / Magnum Photos - From The Last Resort, New Brighton, England, 1983–85
From The Last Resort, New Brighton, England, 1983–85
© Martin Parr / Magnum Photos

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu