Nikons nyeste toppkamera D5 er nå lansert

Et digitalt speilreflekskamera for profesjonelle fotografer og kresne entusiaster
Nikon D5 - presentasjon

Nikon har lansert en ny kanon av et speilreflekskamera denn uken. De beskriver selv kameraet som en modell utviklet for profesjonelle fotografer og kresne entusiaster. Med dette markerer de at de sikter seg inn på brukere som krever noe ekstra, og det dreier seg om en stor og tung konstruksjon der det ikke er spart på veldig mye.

Når Nikon kommer med en toppmodell, har man lov til å forvente et svært høyt nivå av ytelse og soliditet, og egenskapene må nødvendigvis stå i forhold til prisen.

Egenskaper

Kameraet har, ikke uventet, blitt utrustet med et nyutviklet autofokussystem med 153 AF-punkter. I teorien burde resultatet bli en enda mer nøyaktig og responsiv autofokus, vel egnet til et utall forskjellige motiver og særlig funksjonelt til bevegelige mål der det er mest kritisk med en suveren autofokus. For fugle- og dyrefotografer og de som fotograferer ulike former for idretter er autofokusen helt avgjørende for å forevige motivene i det rette øyeblikket i bevegelsesbanen.

Med D5 viser Nikon at de mener alvor med å gi digitale speilreflekskameraer videofunksjon på seriøst nivå. Med en funksjon kalt D-film kan kameraet gjøre opptak i UHD-format (Ultra-High-Definition) i 4K.

Dirk Jasper, sjef for profesjonelle produkter i Nikon Europe, fremhever at Nikon D5 setter en ny standard både når det gjelder bildemessige egenskaper og holdbarhet, og forteller:

- Kameraet er ideelt for fotografer som jobber under ekstreme forhold, og gjerne bare har én mulighet til å fange et motiv. Kamerateknologien i D5 er enestående, og profesjonelle fotografer som jobber i ulike disipliner vil dra nytte av ergonomiske forbedringer og raskere arbeidsflyt."

Nikon fremhever selv dette som de viktigste funksjonene på D5:

- Topp spesifisert autofokus: Med 153 fokuspunkter og 99 kryssensorer. AF-følsomhet ned til -4 EV (ISO 100, 20 ºC) gir overlegen ytelse i svakt lys. Kameraet får med seg motiver i bildekantene uten problemer, og bruk av kryssensorer også i kantene av fokusområdet gir bedre vertikale opptak. Takket være en ny dedikert AF ASIC-enhet (AF krets) vil autofokusen få maksimal prosesseringskraft til enhver tid.

- Ny lysmåling og nye bildebrikker: Den helt nye CMOS-bildebrikken i FX-format med 20,8 MP og RGB-lysmålingssensoren med 180 000 piksler gir svært nøyaktig motivgjenkjenning og svært detaljerte bilder. Tonegraderingen er fyldigere og mer nøyaktig, og den nye EXPEED 5-bildebehandlingsmotoren sikrer en enestående bildekvalitet over hele standard-ISO-området.

- Kraft og presisjon: Opptakshastighet på opptil 12 b/s med AE-/AF-følgefokus, eller ta opptil 14 b/s med hevet speil. AF-følgefokus og søkervisningen er forbedret for opptak av raske og uforutsigbare bevegelser og handlinger.

- Buffer med høy ytelse: Ta opptil 200 bilder i NEF-format (RAW) eller 200 store JPEG-bilder i ett raskt serieopptak – nok til å dekke en hel 100-metersprint uten å løfte fingeren fra utløserknappen.

- Utrolig følsomhet – fra skumring til sterkt sollys: Flytt grensene så langt det kreves med et kalibrert ISO-område på 100 til 102 400, og opp til tilsvarende ISO 3 280 000 i Hi 5-innstillingen. Dette skal gi uvanlig rene bilder over hele det kalibrerte ISO-området.

- HD 4K- / UHD-filmer: Ta opp 4K-filmer (3840 x 2160 piksler) på 30p/25p/24p med innebygd pikselbeskjæring punkt for punkt, som sikrer best mulig bildekvalitet uten opp- eller nedskalering. Ta opp videoer i full HD (1080p) på opptil 50p/60p i flere formater.

- Høyhastighetsopptak og opptil fire ganger raskere dataoverføring: Få raskere arbeidsflyt med XQD-kortspor, ny USB 3.0-port for overføring av store mengder data i høy hastighet, opptil fire ganger raskere trådløs tilkobling og dobbelt så rask Ethernet-tilkobling.


Pris, tilgjengelighet og våre betraktninger

Nikon D5 har en veiledende pris på 68.990,- og salgsstart vil være i løpet av våren.

Med en slik pris vil kameraets kjøpere bli de som satser stort på og legger svært mye i sin fotografering, enten de er profesjonelle eller særlig ambisiøse amatørfotografer. Hva mer er, skal kameraet kunne selges må dets kvaliteter stå i forhold til prisen.

Vi merker oss at i likhet med den fremste konkurrentens toppmodell er antallet megapiksler moderat i forhold til enkelte andre modeller. Målgruppen for kameraer som Nikon D5 vet at absolutt ytelse er viktigere i krevende situasjoner enn pikseltallet, og et tall på rundt tyve megapiksler er absolutt ikke lite. For ti år siden ble det blant fotografer seriøst diskutert hvorvidt daværende fullformatkameraer med 24 x 36 mm bildebrikke kunne sammenliknes med filmbaserte mellomformatsystemer når det gleder bildekvalitet. Dagens toppmodeller som Nikons D5 har økte ytelser og radikalt mye bedre signalbehandling enn hva som eksisterte for 10 år tilbake. Selv om de som vurderer et slikt kamera utmerket godt er klar over at med 20 megapiksler kommer man meget langt når bilder skal lages, finner vi grunn til å nevne det karakteristiske i at kameraer som bygges for maksimal ytelse under varierende lysforhold ikke er de kameraene som leverer det aller høyeste antall piksler i bildefilene.

Det ovenfornevnte impliserer at Nikon D5 er et eksempel på et produkt som velges av de Nikon-brukere som stiller meget høye krav til fotoverktøyenes kvalitet og funksjon. Profesjonell eller ei; skal en virkelig ha det beste så er det tilgjengelig.

Store kontra små systemkameraer

Markedet er fullt av lette og kompakte kamerakonstruksjoner. Letthet og kompakthet er unektelig bekvemt når kameraet og objektiver skal bæres rundt, men kompakthet som prioritering har også sin pris. Store systemer og tunge kameraer med høyere batterikapasitet, større bildebrikker og generelt bunnsolid konstruksjon har sin misjon og vil fortsette med det.

Det er helt riktig at de små kamerasystemene med mindre brikker - som også tilbys av både Nikon og deres argeste konkurrenter - har fått en imponerende ytelse i de senere år. Men det fortjener å understrekes at de samme prinsipper for tekniske forbedringer som kan og vil gjennomføres i mindre konstruksjoner også vil skje med de større systemene. Dermed vil store kameraer fortsatt ha sterke sider, og denne forskjellen vil vedvare. Ulempen er naturligvis at det koster mer, og kameraer som D5 hvor ytelse og pålitelighet er prioritert fremfor pris krever sin pris i innkjøp. Denne ulempen må i sin tur veies mot de tekniske fortrinn et tyngre toppkamera med tilhørende system tilbyr sine brukere. En kalibrert ISO-verdi på 102 400 indikerer at produsenten selv mener at dette nivået er fullt brukbart til fotografiske formål, og ingen av de kompakte kamerasystemene av samme generasjon er i nærheten av dette nivået.

Man hører noen ganger om markedsanalyser som konkluderer med at store og "tunge" kameraer har utspilt sin rolle. Vi er ganske sikre på at dét på ingen måte er tilfelle. Realiteten er at forskjellige kameratyper og systemstørrelser møter og dekker ulike fotografiske behov. Et kamera som Nikon D5 blir ikke en toppselger i antall solgte enheter, men det er ikke poenget. Hovedsaken her er at vi har å gjøre med et topp spesifisert produkt som tiltaler de som stiller ytterst høye krav og dessuten vet hva de vil ha. Vi venter spent på å få se hva D5 er god for i praktisk fotografering.
Nikon - Nikon D5 med Nikkor 14-24 2.8
Nikon D5 med Nikkor 14-24 2.8
Nikon
Nikon  - Nikon D5 med Nikkor 14-24 2.8
Nikon D5 med Nikkor 14-24 2.8
Nikon

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Simen O.
Erlend B: Gjennom hele ISO-skalaen fungerer ISO som en signalforsterker. Dvs. den trenger et signal å forsterke. Jo svakere signalet er (nærmere støygrensen) desto mer støy får man i forhold til signalet, også kalt signal/støy-forhold eller kort SNR. Fotonstøyen er iboende i det lyset som kommer fra motivet så det lar seg ikke gjøre noe med og disse ISO-verdiene vi ser her er meningsløse. På høyeste ISO bør nok bildene helst vises i mindre enn frimerkeformat og sees på avstand for å bli "akseptable". De bildene som finnes på nett av D500 på maks ISO, vist på kameraets 3" skjerm er langt unna det jeg vil kalle akseptabelt for visning i 3" størrelse. Vil man ha et kratt av støy så er det lett å oppnå med D4 eller andre kamera ved å bruke for eksempel ISO 100 000 og undereksponere 4-5 trinn og lysne dette med de samme 4-5 trinnene i etterbehandlingen. I teorien gir det samme resultat om denne signalforsterkningen skjer i kameraet (ISO i millionklassen) eller i etterbehandlingen.
13.1.2016
Bonsak H.
Jeg var på Scandinavia Photo da D5 ble lansert det fredag 8. januar 2016. Når det gjelder opptak for video merket jeg meg at Nikon-representanten som var der nevnte nettopp dette med opptak i 3 minutters intervaller.
9.1.2016
Erlend B.
Einar, Andreas:
"Nikon D5 har en veiledende pris på 68.990,- og salgsstart vil være i løpet av våren."
9.1.2016
Einar S.
Prisintervaller?
9.1.2016
Andreas N.
Er kameraet gratis , ser ikke noen priser noe sted,,,?
9.1.2016
Erlend B.
2 ganger blir det nevnt at kameraet filmer i 4k. Ikke én gang blir det nevnt at det kun kan filme 4k i 3 minutt av gangen (med mindre man skaffer eksterne databehandlere til dyre dommer). Det er et flaut markedsføringsknep, synes jeg. At ISO-en kan økes til det uendelige har også fint lite å si. Over et visst punkt er det uansett en kunstig økning i belysning. Altså er det bare mer markedsføringstøv.

Ellers er det jo et imponerende kamera! Skulle bare ønske artikkelen her var litt mer skrutinerende.
8.1.2016
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu