Canon med 5D Mark IV og to toppobjektiver

Canon har lansert siste utgave i 5D-serien, samt to svært interessante objektiver.
Fra Stockholm

Foto.no var invitert til den skandinaviske lanseringen av nye Canon-produkter i Stockholm torsdag 25.08. Dermed kunne vi ta nylanseringene i nærmere øyesyn, samt overvære noen foredrag og få et innblikk i hvilke egenskaper den nye "fullformat"speilrefleksen 5D Mark IV og de to nye objektivene har.

Først ute til å holde foredrag for de innbudte tilhørerne var den østerrikske fotografen og Canon-brukeren Christian Anderl. Som Canon-ambassadør er han selvfølgelig ikke strengt "nøytral," men det betyr ikke at hva han forteller fra sitt profesjonelle ståsted er usant. Tvert i mot, han har brukt Canon hele sin karrière slik at han kan sine verktøy og vet hva de er gode for og hvordan de skal brukes i praktisk fotografering. Anderl sa seg svært fornøyd med Canon-kameraenes pålitelighet og funksjonalitet, og understreket at for ham som yrkesfotograf er det helt sentralt at fotoverktøyene er 100% pålitelige. Han hadde testet ut betaversjoner av 5D Mark IV i lengre tid, og var full av lovord om denne nye modellen. Spesielt fremhevet han det nye kameraets evne til å autofokusere presist under videoopptak. Tidligere hadde Anderl ment at autofokus i videomodus var irrelevant fordi funksjonen likevel ikke var god nok. Men EOS 5D IV gjorde at han forandret mening, fordi denne modellen virkelig viste seg så mye mer kapabel og tilbød ham som videofotograf den funksjonaliteten han tidligere hadde savnet.

Foto.no stilte Christian Anderl spørsmålet om hvordan det nye kameraet oppførte seg under stillbildeopptak, og hva han mente var den øvre grense for høykvalitetsopptak når det gjaldt signalforsterkning og ISO-verdier. Svaret var at akkurat det hadde han ikke testet ut grundig, men at han ut fra hva han har sett tenker seg at ISO 12 800 er et praktisk maksimum når høy kvalitet er målet. Nå er denne grensen flytende og sterkt motivavhengig, så hverken fotograf Anderl eller noen andre kan definere noen skarp avgrensning. Det kan likevel antydes at dersom 5D IV presterer godt med en så høy signalforsterkning som ISO 12 800 ligger den på tilsvarende nivå som Canons forrige toppmodell i 1D-serien - EOS-1D X. Nå er det rimeligvis mange andre egenskaper enn evnen til å ta bilder i svakt lys som er viktige, men like fullt er denne egenskapen sentral for mange i en rekke situasjoner. Både natur- og reportasjefotografer samt folk som fotograferer under møter, konserter og opptredener har stort behov for gode ytelser i svakt lys. Det er alltid nyttig å ha mulighet til å ta teknisk gode bilder i svakt belyste lokaliteter uten å være nødt til å ta frem blitzen.

Mer om videofunksjonen

Vi synes det er på sin plass å dvele litt mer ved videofunksjonen, fordi det er tydelig at Canon med 5D Mark IV har villet oppgradere nettopp denne. Kameraet tar video på opp til 4K i Motion JPEG video. Dette er DCI cinema-type i formatet 4096 x 2160 i 30p eller 24p. I tillegg kan fotografen foreta utklipp i videofilmen, trekke ut stillbilder fra den og få stillbilder på 8.8 megapiksler. Flere andre videomodi finnes naturligvis, som den tidligere standarden Full HD i opp til 60 p. Det er muligens autofokusen som er mest revolusjonerende i kameraets videofunksjon. EOS 5D Mark IV er utstyrt med fokusering direkte på brikken i Live View, ved Dual Pixel CMOS autofokus. Som vi har beskrevet i en tidligere artikkel, innebærer dette systemet at to separate dioder ligger bak hver mikrolinse der signalregistreringen og fokuseringen skjer. De to diodene fanger hvert sitt signal fra hver sin vinkel, og signalene fra de to ulike vinklene kombineres deretter for å oppnå en maksimalt presis fokusering. Følgefokusens funksjon er merkbart forbedret med denne fokuseringsteknikken, og resultatet er en kontinuerlig følgefokus i videomodus med like god presisjon som - eller bedre enn - den vi forventer fra et moderne kamera når det gjelder autofokus under stillbildefotografering. Dette er en hel liten revolusjon, som innebærer at vi her står overfor et fullblods filmkamera og et like kompetent stillbildekamera i kombinasjon.

Funksjonaliteten blir ytterligere forsterket når LCD-skjermen med 1.620.000 punkter er en berøringsskjerm som ikke bare gir tilgang til alle kameraets menyfunksjoner, men også gir mulighet for å fokusere og ta bildet ved berøring av skjermen. Når vi ser på alle egenskaper under ett, ser vi at funksjonaliteten på mange måter er større enn i dedikerte videokameraer, og det er ikke uten grunn at digitale speilreflekskameraer i stadig større utstrekning blir brukt til høykvalitets filmproduksjon. De som legger stor vekt på en best mulig videofunksjon, vil utvilsomt merke seg hva 5D Mark IV har å by på her.

Flere interessante tekniske detaljer

Anders Sävås heter en svensk Canon-representant som også holdt et foredrag, hvor han fortalte mer om kameraets tekniske løsninger. Vi har sagt litt om videofunksjonen. Canons nyeste 5D-modell er like kompetent når det kommer til stillbildeopptak. Med 30 megapiksler og bildefiler på 6720 x 4480 piksler har informasjonsmengden fått et solid løft fra forgjengermodellen EOS 5D Mark III. At kameraet har 61 fokuspunkter hvorav 41 er av kryssensortypen, og at autofokusen funksjonerer med objektiv/telekonverterkombinasjoner ned til blender 8.0 er egentlig som forventet, men forteller om et kamera som har mye godt å by på. Opptakshastigheten på 7 bilder i sekundet ligger på tilsvarende nivå som proffmodellene i 1D-serien viste på midten av 2000-tallet, for eksempel det fortsatt godt brukbare EOS 1D II som klarer 8 bilder i sekundet.

Sammen med god ytelse i svakt lys og stor informasjonsmengde på tretti megapiksler tegner det seg et bilde av et fotoverktøy som åpenbart er ganske så allsidig og kan brukes til det meste. Når det gjelder mekaniske egenskaper og soliditet som også har stor betydning, hadde ikke Canon i Skandinavia før lanseringen fått informasjon om hvor mange lukkersykluser 5D Mark IV er konstruert for å tåle, men de hadde fått oppgitt at vær- og støvtetningen har blitt forbedret i forhold til 5D Mark III slik at den nå er på linje med konstruksjonen i 7D Mark II.

En særlig spennende detalj

Hvem har ikke tatt bilder - altfor mange bilder - hvor motivet og komposisjonen tilsier at det burde være et knallbilde, men så viste det seg at bildet var ørlite uskarpt og "loddent" som følge av en fokusfeil? Da kan ingenting gjøres - eller? Vær ikke for sikker på dét!

Canon mener nå at de har klart å gjøre noe med slike feil, i alle fall innen visse grenser. Løsningen er Dual Pixel RAW. Anders Sävås fortalte om hvordan teknikken er bygget opp. Bildebrikken i EOS 5D Mark IV gir 30 millioner piksler i bildene. Hver piksel i et digitalkamera beskrives - dekkes - ordinært av en fotodiode. I denne Canons nyeste 5D-modell har bildebrikken en konstruksjon hvor hver av pikslene beskrives av doble fotodioder. Dette fungerer slik at brikken mottar signalene fra motivet fra to dioder samtidig, og når denne modusen er valgt vil kameraets bildebrikke beskrive hver piksel med to punkter og avgi informasjon fra de doble punktene. Dette medfører en ulempe i utgangspunktet: To bilder tas i realiteten samtidig, slik at den samlede råformatfilen blir mer eller mindre dobbelt så stor uten at pikseloppløsningen i seg selv øker. Fordelen er også stor, i følge Canon. Med to bilder som er tatt samtidig fra to litt forskjellige vinkler, kan et sofistikert råfilprogram kombinere denne informasjonen slik at små avvik kan utliknes. Disse avvikene kan være mindre fokusfeil som kan rettes opp, det kan være sjenerende reflekser som skal dempes eller det kan være en uharmonisk bakgrunnsuskarphet som trenger justering. For å kunne utføre disse operasjonene, må kameraet for det første være innstilt på Dual Pixel RAW, og Canons egen programvare Digital Photo Professional - som forøvrig er et undervurdert råfilkonverteringsprogram - må benyttes til råfilbearbeidingen.

Kommunikasjonsegenskaper

EOS 5D Mark IV har innebygget Wi-Fi og NFC-mulighet slik at bildet kan deles raskt og slik at kameraet kan fjernstyres via en Android-telefon eller et nettbrett. For fjernstyring med denne typen enheter brukes et program som kalles Canon Camera Connect App. GPS er som ventet også innebygget, slik at alle bilder kan stedsbestemmes nøyaktig.

Konklusjon

Canon EOS 5D Mark IV har mange gode egenskaper. Det har ikke 5Ds-modellenes ekstreme pikseloppløsning eller 1D-seriens eksepsjonelle soliditet og batterikapasitet. For den som krever enten den høyest tilgjengelige informasjonsmengde eller vil ha størst mulig pålitelighet og funksjonssikkerhet under svært varierende forhold kan de andre nevnte kameraene være riktige valg. Hva vi ser, er at 5D Mark IV er en solid oppgradering fra forgjengeren både bildemessig og mekanisk, og holder så ubetinget en kvalitet som gjør at det forsvarer sin plass i seriøse fotografers verktøykasse eller fotoryggsekk.

Prisen på den nyeste 5D-modellen (anbefalt fra Canon Norge) på 40 599 kroner inkl moms er mange penger, så det er godt at kjøperne får noe igjen for denne summen.

De nye objektivene

Sammen med EOS 5D Mark IV lanserte Canon de to L-objektivene EF 24-105mm 4.0L IS II USM og EF 16-35mm 2.8L III USM.

Førstnevnte er en optisk og mekanisk oppgradering av den forrige 24-105 og som har den nyeste IS med fire blendertrinns utlikningseffekt. Anbefalt utsalgspris er NOK 12 559 med moms.

EF 16-35mm 2.8 III beskrives av Canon som en dramatisk forbedring i forhold til de to foregående modellene og som endelig gir den supervidvinkelzoomen med høy lysstyrke på 2.8 og høy optisk kvalitet som mange fotografer lenge har ønsket seg. Det gjelder ikke bare reportasjefotografer, det gjelder alle som tar bilder i svakt lys og i mørket. For de som er på jakt etter nordlys og andre astronomiske motiver er det betydelig praktisk forskjell mellom en største blender på 4.0 og en største blender på 2.8, videre er det til disse former for fotografering helt avgjørende med høyest mulig optisk kvalitet på 2.8. Anbefalt utsalgspris for dette objektivet er NOK 26 179 med moms.

___________________________________
Reise til pressekonferanse i Stockholm ble dekket av Canon Norge.
Canon - Canon EOS 5D Mark IV med EF 50mm 1.4
Canon EOS 5D Mark IV med EF 50mm 1.4
Canon
Canon - Canon EOS 5D Mark IV med EF 70-200mm 2.8 IS II
Canon EOS 5D Mark IV med EF 70-200mm 2.8 IS II
Canon
Canon - Canon EOS 5D Mark IV med mikrofon for filmopptak
Canon EOS 5D Mark IV med mikrofon for filmopptak
Canon
Canon - Canon EOS 5D Mark IV med lukkermekanismen
Canon EOS 5D Mark IV med lukkermekanismen
Canon
Canon - Canon EF 24-105mm 4.0L IS II USM
Canon EF 24-105mm 4.0L IS II USM
Canon
Canon  - Canon EF 16-35mm 2.8L III USM
Canon EF 16-35mm 2.8L III USM
Canon
Per Inge Østmoen  - Christian Anderl under Canon-lanseringen i Stockholm 25.08.2016
Christian Anderl under Canon-lanseringen i Stockholm 25.08.2016
Per Inge Østmoen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
inge b.
Det blir dessverre ikke nevnt med et eneste ord at ifølge de vitenskapelige tester som er gjort av det nye 24-105 mm nesten ikke er et hår bedre optisk enn den nå nokså gamle modellen! De av oss som har solgt det gamle billig i forventning om et nytt og mye bedre er svært skuffet!

Inge Bruland
23.12.2016
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu