Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Erfaringens kompleksitet

29. september – 23. oktober stiller Brigitte Stolpmann ut en serie med fotomontasjer på Fotografiens Hus.
Brigitte Stolpmann har sitt utgangspunkt i det analoge fotografiet. Men allerede som nyutdannet utfordret hun den tradisjonelle forståelsen og bruken av straight fotografi. Eksperimentering med analoge fotomontasjer og kreativ bearbeiding av negativer inspirert av 1920-tallets avante-garde, blant andre Hannah Höch, ble hennes uttrykksform. Den frie, kreative utnyttelsen av det fotografiske har hun tatt med seg over i det digitale som nå er hennes medium.

- Mine montasjer tar utgangspunkt i fragmentariseringen av verden. På denne måten er jeg i tradisjon med kunstnere som brukte collage i begynnelsen av 1900-tallet. Men jeg vil ikke bare uttrykke oppstykketheten. Jeg er også opptatt av å skape en ny helhet.

Stolpmanns fotomontajser viser oss verden på en ny og særegen måte.
Det er erfaringens og erindringens kompleksitet som er tematisert. Det synlige og det usynlige, samtid og fortid, gammelt og nytt, ideer, preginger, refleksjoner og forestillinger syntetiseres i erfaringen. Hun fotograferer det landlige og det urbane, hun er opptatt av strukturer i naturens vilkårlighet og kulturlandskapets orden. Byens gamle og nye bygningsstrukturer fascinerer henne. Et vesentlig trekk i Stolpmanns innsamling av bildeelementer, er hennes opptatthet av forfallet og skjønnheten i de slitte lagene som utgjør vår historie. Ut av alt dette skaper Stolpmann en ny verden. Noen ganger eventyrlige og fantasifulle, andre ganger er bildene en konsentrasjon og en kontemplasjon over stille inntrykk fra et punkt i landskapet, eller like gjerne summen av opplevelser i et gatetrekk i en småby.

De personlige inntrykkene samles inn i en enorm mengde fotografier. Den kunstneriske prosessen som fortsetter i etterkant handler om å velge ut, forkaste, sette sammen, kombinere og omforme til sømløse montasjer som man kan kjenne seg igjen i eller dikte videre på.

- Det er først når jeg har klart å skape en sammenheng og en helhet mellom bildefragmentene, enkeltinntrykkene og enkelterfaringer at bildekonstruksjonen er avsluttet. I moderne psykologi er man opptatt av sammenheng. Den som klarer å skape sammenheng i en fragmentarisk tilværelse skaper også mening og oversiktlighet, helhet og kontinuitet – livet holdes sammen av en rød tråd. Det er denne meningsbærende røde tråden jeg er opptatt av i mine bilder. (BS)

Om utstiller:
Brigitte Stolpmann har sin fotografiske utdannelse fra Tyskland. Fra 1977-1982 har hun studert fotodesign med vekt på kunstnerisk fotografi ved Fachhochschule für Gestaltung und visuelle Kommunikation, ( University of Applied Sciences and Arts), Dortmund.
Stolpmann har i tillegg en akademisk utdannelse med magistergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, hvor hun også er ansatt som universitetslektor.
Brigitte Stolpmann - festningen
festningen
Brigitte Stolpmann
Fotomontasje
Brigitte Stolpmann - rotunde
rotunde
Brigitte Stolpmann
Fotomontasje

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu