Gare d'Est, Paris
Bildet inngår i albumet People and places -
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriGatefotografi
  • Lastet opp
  • Visninger1019
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_123844} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (31)
Egil E.

Hm.. stilig motiv, masse å se på. Kanskje litt mørkt, mulig det må til for å få den maurtueffekten som jeg forbinder dette litt med.
Ioannis L.

Hei Kristoffer!

Er innom i farta her...

Bildet er meget meget interessant!
Her synes jeg det er detaljene som teller... Jeg begynner å undre hva alle menneskene snakker om... hva de tenker på... og hva de drømmer om...
Det eneste jeg savner, (fordi detaljene er vitale her. Jeg trekkes dypt inn i bildet, men kommer ikke nært nok, hehe!) det er en større versjon. ;)
Bjørn H.

Hallo Kristoffer -

Artig betrakningsvinkel det her ...

Liker ideen meget godt ...

Skulle gjerne vært tettere på, og fått enda mer detaljert oversikt .. hehehe ...

Men alikevel ganske så morsomt å se hvordan de holder armer og hender, og hva de pusler med der nede ..

Muligens litt for grått og tungt i tonevalørene ??

Bjørn ;¤

Kristoffer L.

Tusen takk for kommentarer!

Bildet er tatt i 1984, på jernbanestasjonen Gare d'Est i Paris. Det er fascinerende å se på den store originalversjonen av bildet; det er synd at det ikke går an å legge ut så stor versjon. F.eks. sitter mannen i øvre venstre hjørne sitter og leser i et bilblad, mens konen hans (i stripete kjole) prøver å få kontakt med ham. Den ene datteren leser i en bok, mens den andre sitter krumbøyd over et tegneserieblad. Ellers er det alle varianter av øl- og kaffedrikking, røyking, samtaler og titting på bilder. Noen kommer, noen går, en vil ha hele plassen for seg selv, og danderer vesken på den andre stolen. Alle venter, noen titter på damene, noen sikkert på rutetavlen, og noen sitter bare og prater sammen.

Jeg valgte bevisst å mette tonene godt ned mot den mørke delen av spekteret. Dette gjorde jeg for å få tegningen jeg ønsket meg i stolsetene, gulvflisene og klærne mm. Og fordi jeg rett og slett liker det best slik. Jeg elsker fyldige, mørke toner i s/h-bilder. ;-)

- Kristoffer
Adrian Øhrn J.

Hei Kristoffer! Kult at du fortsatt deler dine gamle blinkskudd med oss!
Fint bilde, dette her også. Et irritasjonsmoment er den noe skjeve vinkelen. Du hadde hevet bildet ved å stå loddrett ovenfor bordene, men det gjorde seg selvfølgelig ikke gjøre.
Dag T.

Artig! Jeg kan godt tenke meg at en større versjon med mer detaljer ville gjort seg. Tonene dine liker jeg (liker selentonede barytt-kopier på Ilford-oaoir :-), men jeg vil også fremheve komposisjonen, både fordelingen over flaten og detaljer, som håndstillinger osv.
Kristoffer L.

Hjertelig takk til dere også for kommentarer!

Adrian: Kanskje hvis jeg leide inn en lift til neste forsøk? ;-)

Dag: Det var morsomt at du la merke til toningen. Det er akkurat denne typen toning jeg har prøvd å få til. Nå om dagen bruker jeg den på alle bildene jeg legger inn. ;-)

- Kristoffer
Christer B.

Fint perspektiv. Et bilde man kan sitte og glane på lenge, masse detaljer og historier. Nesten litt synd at du ikke har fått med deg MER, men det var vel den videste vinkelen du hadde. Skulle gjerne sett det i større utgave, ja! Veldig fint.
Kristoffer L.

Takker og bukker!

Ja, jeg skulle svært gjerne hatt med mer, og hatt det i en mye større utgave. Men 28mm'eren er den videste jeg har, og gevinsten ved å legge ut bildet i 1024 x xxxx relativt begrenset. Dermed ble det som det ble... Sånn sett er vel dette først og fremst et bilde for veggen, i mye større format. ;-)

- Kristoffer
Jon G.

Stilig! Passer til mottoet ditt: Kunsten å se.

Mvh. J.G.
Odd Tore S.

Et studie i halvtomme bord: Halvparten er enpersonsbesatte.
Det har vært en myte at det er bare vi nordboer som velger tomme bord, under sørligere strøk er folk sosiale og velger et bord hvor det sitter noen selv om det er ledige bord.
Størrelsen her yter sikkert ikke bildet rettferdighet, det blir for lite detaljert og nokså mørkt i tillegg. Trist, for slike bilder pleier ha en mengde kostelige detaljer. Lite du kan gjøre med det.
Odd Tore
Avsluttet .

Sent inne, og har ikke så mye å tilføye utover at de mange detaljene mtp. mennesker, hva de gjør, hvordan de ser ut, hvordan de sitter osv. fenger meg. Usikker på om mere symmetri ift. steinhellene på gulvet og kanten der oppe kunne vært noe. Men innholdet er uansett bra; vekker nysgjerrighet.
Hege J.

Hei Kristoffer!

Du har fått mye skryt for dette, regner med du tåler det!?! ;) Henger meg derfor på...

Bildet ditt er interessant å studere, du har skaffet oss oversikt over alle detaljene til uvitende gjester.

Vanskelig å velge utsnitt her, man vil hele tiden se det som er LITT utenfor... Poenget blir vel å begrense seg. :)

Vet at du liker disse mørke svart/hvitt-tonene, og det fungerer fint her. Kan allikevel ikke dy meg for å lure på hvordan en fargeutgave med sterke, godt mettede farger ville fungert? Et helt annet inntrykk selvsagt, men spennende og friskt? Tror det...

Mvh Hege
Kristoffer L.

Tusen takk til dere også! Jeg setter pris på tilbakemeldinger av dette slaget - som viser hvorfor bildet (ikke) fungerer - og selvfølgelig det at bildet faktisk engasjerer litt.

HJM: Jeg har ikke kuttet noe her i forhold til originalen. Aller helst, ville jeg hatt med mer - slik både Christer og du har vært inne på. Men et sted må en si stopp. Her var det objektivet som satte grensen. ;-)

Originalen er et dias som er en tanke undereksponert. Det betyr sterke, mettede farger. Men så er det det at jeg er inne i en rimelig heavy s/h-periode nå, og etter at jeg begynte å eksperimentere med gråtonene i bildet, var jeg solgt. Men en skal aldri si aldri - kanskje legger jeg inn fargeversjonen senere en gang. ;-)

- Kristoffer
Avsluttet .

dritkult!
Pål N.

Dette bildet var verdt å se også i liten utgave. Fint komponert, valg av presentasjon i mørk svarthvitt funker dødsbra (uten at jeg har sett alternativer, men jeg har også et oppheng i ''fyldige, mørke toner i s/h-bilder''), enda mer fascinerende må det jo være når en kan studere detaljene.

I det hele tatt svært mange interessante bilder du viser, du har fått deg et nytt bokmerke.
Mari Anne L.

Du begynner å seile opp som en av mine favoritter, Kristoffer : ) Spesielt er jeg glad i de sort-hvite bybildene dine. Dette bildet er veldig fascinerende siden man hele tiden oppdager nye detaljer... Du er herved bokmerket hos meg også!
Asbjørn M.

Nydelig Paris-bilde dette Kristoffer.
Her er det bare å lene seg tilbake og prøve å bli kjent med menneskene
som sitter rundt bordene.
Minner meg om bildene i en foto-bok som jeg ofte kikker i.:
Paris/Magnum Photographs 1935-1981. Aperture. Anbefales !
Johan K.

Særdeles fascinerende dette! Så mange detaljer å se på. Et bilde jeg kan se på lenge.
Fin vinkel du har skutt fra. Og sort\hvitt-arbeidet er meget godt utført.
Veldig bra synes jeg

Johan
Kristoffer L.

Hjertelig takk til dere også! Det er hyggelig at bildet faller i smak.

Og Asbjørn - tusen takk for bokanbefalingen. Skal se om jeg kan finne den!

- Kristoffer

Marcelo V.

Meget bra dette her, i likhet med deg liker de fyldige mørketonene. Ilford?

Hilsen
MV
Eli L.

Synes s-h-arbeidet var meget bra, igrunn som vanlig fra deg, kanskje litt grønnstikk i det bare. Meget interessant bilde. Føler meg som en slu kråke som bare venter på noen smuler der nede.
Kristoffer L.

Tusen takk til dere også!

Marcelo: Bildet er tatt på diasfilm, og konvertert til s/h etter scanning.

Eli: Det du sier om grønnstikk tar jeg alvorlig. På skjermen jeg har brukt de siste par ukene, kan jeg ikke se noe grønnstikk. Det får meg til å lure på om skjermen (min eller din) er riktig kalibrert. Jeg skal sjekke mot en annen monitor, men hører svært gjerne om noen andre også kan se grønnstikk.

- Kristoffer
Nikolai E.

På min kontormonitor (som ikke er kalibrert) har bildet et lite gulaktig stikk, men jeg synes ikke det er plagsomt. Jeg trodde faktisk det var meningen at bildet ikke skulle være nøytralt grått (greyscale). Skal ta bildet over på en kalibrert skjem og se nøyere etter. Ifg histogrammet er det ulik fordeling av R, G og B, så antakelig vil fargestikke slå forskjellige ut på skalaen av grånyanser.
Kristoffer L.

Fint at du ser nærmere på det, Nikolai! Du har rett i at det ikke skal være nøytralt grått. Jeg har tonet bildet en liten tanke mot gult for å gi det et varmt stikk, mest i skyggene, og minst i høylysene...

Eli L.

Det kan godt hende min skjerme er litt skjev, men tror egentlig den er i god form. Hva med å prøve å tilføre en ny versjon litt magenta, event. cyan, og så ser du hva jeg mener med grønt i den opprinnelige versjonen (når du ser dem ved siden av hverandre). Ofte er det lettere å se fargestikk når man sammenligner bilder i forskjellige toneversjoner. Men for alt jeg vet kan det jo hende du vil ha det grønt, det er jo ikke noe galt med det!!! (eller at det er noe galt med min skjerm/øyne)
Kristoffer L.

Jeg har testet litt. Lagt bildet ved siden av versjoner med forskjellig toning. Selv ved siden av en grønntonet versjon kan jeg ikke se noe grønnstikk, bare en svak, gul toning.

For moro skyld kan du få 'formelen' som er brukt på akkurat dette bildet, så kan du teste på et nøytralt grått bilde på din egen skjerm (verdier kun for den nederste yellow/blue-spaken - de to andre står på 0): highlights -8, midtones: -10, shadows: -12.

- Kristoffer
Mona R.

mange livshistorier samlet på ett bilde. tøft perspektiv(spennende med overvåkende vinkel)! liker fargetonene.
ett bilde man kan se leenge på..og som hadde vært stilig å ha på veggen.
morsomt med de tre som sitter på en lodrett rad litt til høyre for midten, alle tre sitter alene ved hvert sitt bord og bare stirrer ut i lufta i samme retning, uten å gjøre noen ting eller prate med noen.
Virkelig stilig bilde!!

Mona
Ina W.

kjempefint og spennende bile. Typisk Paris!
Tarjei Ekenes K.

masse teknisk er sagt her

fet vinkel, utsnitt og stil

:-D ! son tarjeiav !
Avsluttet .

Jeg elsker Frankrike selv om jeg aldri har vært der. Og jeg elsker det enda mer nå.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu