Ønsker primært kommentarer på teknikken. Motivet er ikke optimalt, men når jeg en gang kommer over en gate med fine gamle hus, er planen å få til et bilde som ser gammelt ut, litt drømmende, utflytende og med litt ''korn'' i.
AnnetEt sv/hv bilde med høy kontrast i bunnen.
En rettfrem grayscale konvertering som layer 2, justert i levels for å få det lyse lysere. Layer 2 ble kopiert til layer 3 og lagt på en solid dose hvit diffuse glow. Så øverst et layer curves for å få kontrasten slik jeg vil. Til sist Add noise for kornstruktur. Og lek frem og tilbake med opacity på alle layers.
Det snedde, derfor kan noe av kornstrukturen se ujevn ut.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_175874} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Nja, teknisk funker det greit. Lett vinterlys. Men perfeksjonisten i meg vil ha ørlite tegning i overgangene mellom tak og himmel så det ikke ser ut som fasadene i en gammel westernby.
John S.
Jeg er som de fleste vet ikke perfeksjonist men bildet fanger meg. Jeg får fornemmelsen av en vridning i bilde - at det huset til venstre heller bakover og det som ligger nederst i gata heller forover. Veldig spennende teknikk. Tøft at du laget bilde så kornete og uskarpt. Veldig bra.
Eirik H.
Eg synest korninga er litt i overkant fordi den dempar effekten av dei lyse felta. Korn er ofte penast mellom høglys og skugger, altså i mellomtonene. Her kunne du til dømes ha lagt korna på eit eige lag i PS og sett dette til ''Lighten.'' Då vil korna berre vise der dei er lysare enn bakgrunnen, altså ikke på snøen.
Espen A. I.
Jeg har ikke så god peiling, men jeg kan enkelt å greit si dette:
-Likte godt glowen du har, særlig på bilene.
-Likte ikke all korningen, men du er inne på noe.
mvh Espen
Arne S.
Du får litt kjøtt på beinet enten du vil eller ikke. Fasaderekken og de snødekte bilene danner en fin kulisse. Med litt liv (menneske, katt eller mink) kunne bildet fungert bra.
Teknikken synes jeg ikke særlig om. Arkitektur og biler i denne type miljø er litt for konkret og direkte til å ''besudles'' med effekter.
Mitt råd: Vær ærlig i forhold til tidsepoke og teknikk. Bruk heller engergien på å finne motivet i motivet.
Odd Tore S.
Hvis du vil se ekte og ikke manipulerte korn, kan du sjekke bilde nr. 208697 . Dette er Tri-X fra 1970 i fri utfoldelse, muligens presset til 800 ASA.
Jeg har også gjort ferdig en tilsvarende sak med gammelt hus fra samme film, men etter å ha lest kommentarene på nevnte bilde har jeg roet det ned litt.
Jeg antar at du legger ut bildet her bare for å få tekniske tips, men uansett synes jeg moderne biler og korn går dårlig sammen, om da lysforholdene ikke er slik at det blir korn med digitalteknikk også. Det er heller ikke vanskelig å få til, særlig ikke når hensikten var en annen, ref. hare hopski.
Odd Tore
Amund Blix A.
Hmm, må si meg enig med Arne her når det gjelder teknikken.
Personlig kan jeg ikke utstå diffuse glow, og dette lyser av det lang vei.. Korningen ligner ikke mye på filmkorn heller.
Ann F.
Takk for ærlige kommentarer og tips.
Jeg bør nok lære meg mer om blend modes i layers, skjønner jeg.
Er helt enig i at disse bygningene ikke kler behandlingen de har fått, men jeg måtte bare teste det ut og man tager hva man haver. Det skal være en helt annerledes gate, når og hvis jeg noen gang får til det som sitter i hue.
Og da er det kjekt å ha prøvd det.
:-)
Diffuse Glow er som alt annet av rariteter i PS - bra der det er brukt vettugt og med (riktig) måte. Ille ellers. Jeg synes det kan passe på snedekte biler som her, men det er kanskje en annen måte å få husfasadene til slik jeg ønsker det. Og det har så absolutt med mengden å gjøre, også.
Mvh Ann
Anders Patrick K.
Jeg har prøvd å lage digitale korn litt etter samme oppskrift som deg, og jeg syntes det samme om ditt som mitt... Korna blir for harde og nesten firkantede, de får ikke den sympatiske ''analoge'' følelsen.
Det jeg har sett gi en tilfredstillende look er å rett og slett kjøre opp iso'n på digitalkamera og fjerne fargestøyen. Luminans støyen som blir igjen er gir i mine øyne et mer ønskelig resultat. bilde nr. 228030 er et eksempel, fint om du forteller meg om du er enig:)
mvh
apk
Ann F.
Eirik H.: jeg har prøvd det du beskriver, men fikk det ikke til. Kan du være så snill å maile meg en en ''digital-idiot-fremgangsmåte''?
Patrick K.: se min kommentar under det bildet du henviser til.
Mvh Ann
Odd Tore S.
For flere naturlige korn, se bilde nr. 228697 .
Jeg er ikke overbevist av de digitale.
Som du ser av kommentarene, faller heller ikke de naturlige i spesielt god jord.
De er en konsekvens av filmtypen, som i tillegg til korn ga kontrastsvake negativer, og som derfor ble kopiert på hardt (kontrastrikt) papir.
Men dette er the real thing, take it or leave it. Papirkopiene har samme tendenser, men er nok mindre skarpe enn digitalversjonen.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
-Likte godt glowen du har, særlig på bilene.
-Likte ikke all korningen, men du er inne på noe.
mvh Espen
Teknikken synes jeg ikke særlig om. Arkitektur og biler i denne type miljø er litt for konkret og direkte til å ''besudles'' med effekter.
Mitt råd: Vær ærlig i forhold til tidsepoke og teknikk. Bruk heller engergien på å finne motivet i motivet.
Jeg har også gjort ferdig en tilsvarende sak med gammelt hus fra samme film, men etter å ha lest kommentarene på nevnte bilde har jeg roet det ned litt.
Jeg antar at du legger ut bildet her bare for å få tekniske tips, men uansett synes jeg moderne biler og korn går dårlig sammen, om da lysforholdene ikke er slik at det blir korn med digitalteknikk også. Det er heller ikke vanskelig å få til, særlig ikke når hensikten var en annen, ref. hare hopski.
Odd Tore
Personlig kan jeg ikke utstå diffuse glow, og dette lyser av det lang vei.. Korningen ligner ikke mye på filmkorn heller.
Jeg bør nok lære meg mer om blend modes i layers, skjønner jeg.
Er helt enig i at disse bygningene ikke kler behandlingen de har fått, men jeg måtte bare teste det ut og man tager hva man haver. Det skal være en helt annerledes gate, når og hvis jeg noen gang får til det som sitter i hue.
Og da er det kjekt å ha prøvd det.
:-)
Diffuse Glow er som alt annet av rariteter i PS - bra der det er brukt vettugt og med (riktig) måte. Ille ellers. Jeg synes det kan passe på snedekte biler som her, men det er kanskje en annen måte å få husfasadene til slik jeg ønsker det. Og det har så absolutt med mengden å gjøre, også.
Mvh Ann
Det jeg har sett gi en tilfredstillende look er å rett og slett kjøre opp iso'n på digitalkamera og fjerne fargestøyen. Luminans støyen som blir igjen er gir i mine øyne et mer ønskelig resultat. bilde nr. 228030 er et eksempel, fint om du forteller meg om du er enig:)
mvh
apk
Patrick K.: se min kommentar under det bildet du henviser til.
Mvh Ann
Jeg er ikke overbevist av de digitale.
Som du ser av kommentarene, faller heller ikke de naturlige i spesielt god jord.
De er en konsekvens av filmtypen, som i tillegg til korn ga kontrastsvake negativer, og som derfor ble kopiert på hardt (kontrastrikt) papir.
Men dette er the real thing, take it or leave it. Papirkopiene har samme tendenser, men er nok mindre skarpe enn digitalversjonen.
Odd Tore