På midten av 1960-tallet var jeg ansatt i Pax Forlag og arbeidet i to år med reklame for forlaget og design til bøker og tidsskifter. Inspirert av fotokunstneren og den banebrytende filmskaperen Arild Kristo tok jeg opp fotografikk som uttrykksmiddel. I dag er dette enkelt i Photoshop, men den gang var det litt mer krevende og ikke minst tidkrevende. Men uansett teknikk er det resultatet som teller. Jeg ønsker å vise noen av mine arbeider fra den gangen for å sette dagens virkemidler i perspektiv. Man vil bl.a. se at manipulasjon ikke var ukjent på 1960-tallet.
AnnetDesignet til «Fakta om Vietnam» er et eksempel på et grafikkmotiv som i utgangspunktet ikke er et foto. Originalbildet er en effekt som oppstår når tusj (fra hus) føres med penn til kanten av et vått felt på et akvarellpapir. Originalen (som er bevart) er på størrelse med et frimerke. Denne ble så bearbeidet fotografisk. Motivet henspiller på bruken av napalm i Vietnams jungelområder.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_642118} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Jeg synes det interessant det du forteller om forne dagers måte å oppnå grafiske/fotografiske effekter. Samtidig så føler jeg en dyp respekt for den profesjonalitet man måtte inneha for å utføre disse arbeidene. :-)
Rune
Trygve B.
Jeg må bare si at dette er utrolig bra. Jeg er så imponert over kreativiteten og det budskapet som forsiden på disse bladene formidler. Dette er kunst som altfor lett den gang ble oversett. Pax forlag ble jo forstått som ganske politisk radikalt på venstre siden den gangen, men forlaget hadde absolutt sin misjon. Mvh Trygve
Kristinn G.
Flott.
Orginalen er aller best.
Men du verden så fint fra gamle dager
Jan G.
Takk for kommentarer. Trygve: Jeg siterer fra Store norske leksikon: "Politisk stod forlaget på venstresiden, og utgav tallrike bøker om krig/fred, sosialisme og samfunnsspørsmål, men var mer opptatt av å stimulere tanken enn å bekrefte troen." Jeg tror dette er et viktig poeng, forlaget var ikke knyttet til noe bestemt politisk miljø. I grunnleggende spørsmål var det borgerlig liberalt og kunne slå både til høyre og venstre. Viktig for forlaget var at Jens Bjørneboe ga forlaget rettighetene til å gi ut hans verk i billigbokformat. Det reddet forlaget fra konkurs.
Mvh Jan
tom mamen b.
kameraet (to-øyet 6x6 speilrefleks med en viss paralaksforskyvning på korte avstander - så vidt jeg husker), et drømmekamera for mange, noe billigere enn de en-øyde speilreflekskameraene, jeg har jobbet mye med dette kameraet (til reproduksjoner av malerier hovedsakelig), bildet vekker mange gode minner.
Originalbildet er best, versjonene dokumenterer bare en historie (og det er vel og bra)
mvh
Tom Mamen Braastad
tom mamen b.
er det en ung Jan vi ser i bakgrunnen?
Carsten W.
Det blir mer og mer spennende. Jeg kjenner din håndskrift men også noe forskjell i stilen i forskjellige årganger. Var det noe dere avtalte i redaksjonen eller er det uttrykk av din egen utvikling.
Solvår B.
Dette er fortsatt spennende og interessant.
Bokomslagene er sterke og flotte. V1 er supert.
: ) Solvår
Roar K.
Henger meg gjerne på første taler, Rune her.
Tror jeg skrev noe liknende under din forrige serie.
Roar
Roger H.
Her er vel det meste sagt ovenfor og jeg må bare si at jeg beundrer de fine forsidene du har laget på den tiden.
Fotoet med Rolleflexen like så. Veldig bra.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Rune
Orginalen er aller best.
Men du verden så fint fra gamle dager
Mvh Jan
Originalbildet er best, versjonene dokumenterer bare en historie (og det er vel og bra)
mvh
Tom Mamen Braastad
Bokomslagene er sterke og flotte. V1 er supert.
: ) Solvår
Tror jeg skrev noe liknende under din forrige serie.
Roar
Fotoet med Rolleflexen like så. Veldig bra.