Tommy A.
Vinteren er her og alt er hvitt, ihvetfall i virkeligheten.
Sliter med å få til flere ting, det første er å få snøen hvit på bildene i LR, får det nesten til, men kommer ikke helt i mål. Spesielt når det er overskyet, har prøvd med forskjellig hvitbalanse på kameraet også, samt kompensert eksponering, fant ut at ca +0,7 traff rimelig bra.

Neste utfordring er når en tar mange bilder (Barn som aker) så har nesten hvert eneste bilde forskjellig eksponering, lyset er ganske likt, men vinkelen endrer seg jo etterhvert som de kommer ned bakken. Jeg har prøvd funksjonen i LR hvor en kan justere/synkronisere eksponering på en serie bilder, men det ble ikke bra i det hele tatt.

Noen som kan hjelpe?
#1
#1
-
Avsluttet konto 76534
0,7 høres lit for mindre ut. Jeg nytter mestendels +1,5 til 3.
En ting er også viktig på denne type krevende opptak, er det nødvendig å ha tegning i alle bildedeler eller er barn viktig nok at resten av eksponering kan faller som det vill.

Hilsen
Thomas
#2
#2
Bjørnar P.
2
Lysmåleren vil normalt bli lurt av snø. Den er kalibrert for middels grått, noe snø jo sjelden er. I overskyet vær vil en eksponeringskompensasjon på 1 lystrinn være ganske nær det riktige. Solbelyst bør ha ca 2 lystrinn ekstra.
Det enkleste er dog ofte å eksponere manuelt. Da måler du lyset en gang, og stiller inn lukker, blender og ISO etter det. Deretter er det bare å skyte i vei så lenge lysforholdene ikke endrer seg ved at sola går bak en sky, eller liknende. Ulike fotograferingsvinkler, som lett kan lure automatikken, vil da bli eksponering likt, noe de også bør bli. Når du åpner bildene i bildebehandleren, vil de ha samme eksponering. Lyse bakgrunner vil bli lyse, og mørke vil bli mørke. Behovet for etterbehandling vil dermed være minimalt.
#3
#3
-
Avsluttet konto 80910
Å få hvit snø i LR er kjempelett. Det er bare å klikke på snøen med hvitbalansepipetten, så blir den helt hvit og fin. Ulempen er jo at hvis snøen ikke var helt hvit i utgangspunktet, vil resten av fargene i bildet bli feil. Derfor bruker jeg alltid et hvitbalansekort el.l. for helt korrekte farger. Men om jeg klikker med pipetten i snøen, blir fargene som oftest svært lik dem jeg får fra hvitbalansekortet.

På denne årstiden er dagene korte og lyset endrer seg raskt om ettermiddagen når det mørkner. Tar du bilder da, vil du se at hvitbalansen endrer seg i takt med lyset. Derfor kan du ikke bruke samme hvitbalansen hele tiden. Jeg tok noen bilder her om dagen, og bare i løpet av et par timer hadde hvitbalansen endret seg fra 7800 K til 20 000 K! Da hadde det gått fra fullt dagslys til at det var så mørkt at jeg omtrent ikke lenger kunne se hva jeg tok bilde av.

Når det gjelder eksponering, så har du allerede fått tips om å sette kameraet på M. Det er nok det lureste, for da får du en helt jevn eksponering på alle bildene, uavhengig av bakgrunnen. Men på samme måte som med hvitbalansen, så må man bare huske å jevnlig endre eksponeringen etter hvert som det blir mørkere om ettermiddagen.
Robin S.
I praksis vil ikke hvitbalansepipetten i mange tilfeller gi korrekt resultat mot hvit snø, ihvertfall ikke i overskyet vær. Resultatet kan bli helt ellevillt galt, så jeg stoler ikke på den metoden. I solskinn er problemet at pipetten svært ofte vil "nekte" å korrigere målingen pga overbelyst snø.
Lasse S.
Snø er "aldri" hvit, så dette er ikke noen sikker fremgangsmåte. Gråkort gir deg riktig hvitbalanse og eksponering på et blunk. TTLmåling og selektiv lysmåling med kameraet er det mest upålitelige som finnes.
-
Avsluttet konto 80910
Vi har kanskje renere snø her i Telemark da ;-) Det stemte iallfall overraskende bra nå sist. Men egentlig stoler jeg bare på hvitbalansekortet mitt.

Og etter at jeg fikk meg nytt kamera, har jeg blitt ekstra oppmerksom på å ikke overeksponere. Bedre å lysne i etterkant. Da beholdes alle detaljer i snøen, selv i de lyseste partiene.
Lasse S.
:)
Hvitbalansekort er tingen, ja, og overeksponering er fatalt på et digitalkamera.
Jeg skrev forøvrig feil i svaret mitt ovenfor: Mente evaluerende måling.
Eirik K.
Men skal ikke den pipetten i LR egentlig brukes på nøytral grå farge (som på hvitbalansekortet)?
Eller har LR endret funksjonen av pipetten siste tiden?
-
Avsluttet konto 80910
Joda. Jeg mente bare at hvis man ikke har noe hvitbalansekort (de fleste bruker vel ikke det hele tiden), så får man ofte et inntrykk av hvordan fargene skal være om man klikker med pipetten på snøen, som normalt skal ha en ganske nøytral (grå) hvitfarge. Man kan prøve seg frem litt forskjellige steder og se om det gjør noen forskjell. Dette forutsetter jo at snøen ikke er utbrent, misfarget eller får fargerefleksjoner fra omgivelsene.

Klikker man på en gul flekk der en hund har vært, vil LR motkompensere og gjøre hele bildet blått ;-)
Geir B.
"Å få hvit snø i LR er kjempelett. Det er bare å klikke på snøen med hvitbalansepipetten, så blir den helt hvit og fin. "

Helt hvit. Mener du (R,G,B) = (256,256,256)? Da er den jo utbrent. Det er ikke slik hvitbalanse-pipetten virker. Den gjør ikke det du peker på helt hvit. Den gjør den nøytralt grå, mer eller mindre mørk eller lys grå.

MVH

Geir
-
Avsluttet konto 80910
Jeg mener selvsagt ikke sånn hvit. Med hvit mener jeg bare nøytral, (veldig) lys grå.

Men man kaller jo snøen hvit, ikke grå. Hadde man sagt at snøen var grå, ville folk trodd den var skitten og forurenset.
#4
#4
Dag T.
Bruker du RAW-format? I så fall er det, som andre sier her, lett å korrigere hvitbalansen etterpå.

http://thrane.name
#5
#5
pål terje s.
bildeSett kamera på manuelt, finn eksponeringen å legg deg ca en blender over.
Robin S.
Hvor mye man må kompensere avhenger i stor grad av hvor mye av bildeflaten som er snø, og hvor stor del av bildeflaten et evt annet motiv dekker, f.eks. en person eller to i bildet. Dekker de mye, trengs kanskje ingen kompensasjon, men om de er en liten del av bildet, trengs gjerne 1-2 trinn, alt ettersom.
-
Avsluttet konto 80910
Det aller enkleste når kameraet står på M, er vel å bruke spotmåling og måle mot det lyseste partiet i bildet som man ønsker å beholde detaljer i. Så stiller man eksponeringen slik at lysmåleren går nesten til topps.
#6
#6
Tommy A.
Takk for alle svar, har lekt meg litt mer i snøen med kameraet (nok å leke med om dagen) Jeg har nok bommet med kompenseringen ja, med +1.7 kom jeg i mål denne dagen ihvertfall. Mange foreslår å rette i post, men pipetten i LR gir som oftest helt feil hvitbalanse på snø.

Mitt andre spørsmål som kanskje er enda mer interesant er hvordan jeg skal få eksponeringen og hvitbalansen lik på en serie med bilder?
Jeg stå på samme sted, men vinkelen endrer seg jo når en tar bilder av noe som beveger seg.
Bjørn E.
Det er en ting jeg ikke forstår, bruker dere hvitbalanse pipetten i LR, får feil og gir dere? Eller kompenserer dere i kamera, får feil og gir dere? Eller setter dere saken i M, får feil og gir dere`?

Vi skriver 2018, de aller fleste fotograferer digitalt, med skjerm bak på kameraet, dere bruker LR på en PC med fargeskjerm?

Da er det bare å sette i gang og prøve seg frem!

Ta ti eksponeringer, over og under med forskjellige blendere og tid og eksponering. Ta det inn i LR og prøv med hvitbalanse pipetten, den foreslår en temperatur, men denne kan varieres . gjør akkurat det!

Jeg skjønner at dette kan være et problem dersom man fotograferer med film, M6, F4 eller lignende men med digitale systemer? Forstår overhodet ikke problemet, vi har allverdens hjelpemidler og verktøy.

Men det er viktig å forstå grensene, det er faktisk slik at et mørkt motiv mot hvit sne i sollys ikke går. For stort sprang mellom maks og min, flytt motivet inn i skyggen og unngå for sterkt lys på bakgrunnen eller andre ting.
Tommy A.
Hmm, jeg har ikke gitt meg, er derfor jeg startet denne tråden.
For ordenskyld var det overskyet, ingen skygger. Ikke spesielt mørkt motiv.
Jeg har løst det med stillestående motiv, men som jeg skriver over så er motivet i bevegelse og bare litt annen vinkling på kameraet gjør at både eksponering og hvitbalanse endrer seg, jeg vil kanskje tro at noe av grunnen kan være at motivet tar større plass i bildet når det kommer nærmere, men også 2 "like" bilder kan ha forskjeller.
Hvordan kan jeg får en serie med bilder like uten å måtte fikle med hvert enkelt bilde? Det er utrolig tidkrevende. Jeg har prøvd "match total exposure" funksjonen i LR, men den gjorde det egentlig bare værre.

Som en liten tileggsinfo, så er jeg rimelig fersk i fotoverdenen og har mer å lære enn de fleste her vil jeg tro.
-
Avsluttet konto 80910
1
http://www.expodisc.com

Hva med å skaffe deg en ExpoDisc da? Den kan gi deg både riktige farger og rett eksponering – to fluer i én smekk! Har brukt den selv (bare til hvitbalanse) i årevis.

Sett den foran på objektivet, still deg omtrent der hovedmotivet er og pek kameraet mot punktet du skal fotografere fra. Sett kameraet på M, kombiner lukker, blender og ISO slik at lysmåleren peker på null og ta et bilde. Eksponeringen blir riktig fordi ExpoDisc-en slipper gjennom like mye lys som kameraets lysmåler har som referanse. Du får et grått bilde som du enten kan bruke til å sette korrekt hvitbalanse i kameraet med en gang, eller du kan gjøre det med pipetten i LR i etterkant.

Siden eksponeringen allerede er korrekt, er det bare å fyre løs uten å bekymre seg mer for dette, så lenge lysforholdene er de samme.
Åpne uskalert versjon i eget vindu