Hilde Charlotte B.
Hvordan gjør dere det for å få best mulig eksponering når det er motlys? Og når motivet består av et lyst område og et mørk område, der jeg må få med meg detaljer i skyggen?
Nøkkelord:
#1
#1
Geir B.

Hei Hilde,

Her vil du sikkert få mange gode råd.

Hvis problemet er en person mot lys himmel kan du sette eksponerings-kompensasjon til +1 eller +2. Da vil himmelen bli bortimot utbrent, men personen i bildet vil komme ut av den mørke skyggen.

Her et eksempel der eksponerings-kompensasjon er satt til +1:
bilde nr. 1111375

Hvis du har solbelyste områder der du vil se detaljer og skyggepartier der du også vil ha frem detaljer, blir det litt mer vanskelig. Første råd er å ta bildet i rå-format. Da har du mer å gå på i etterbehandlingen. En mulighet er å ta to eller flere bilder med forskjellig eksponering (bracketing) og så sette dette sammen etterpå i Lightroom eller annen software. Selv foretrekker jeg å bruke lag og masker i Photoshop for å få frem skyggepartiene.
Her er et par eksempler:
Photoshop og lag/masker:
bilde nr. 580841
bilde nr. 1100042
bilde nr. 377346
bilde nr. 190445
bilde nr. 263590

Lightroom HDR:
bilde nr. 1089484


MVH

Geir


Amatør med interesse for landskap.
Hilde Charlotte B.
takk


Takk for info!

bruker du da spotmåling når du bruker eksponeringskompensasjon?


Geir B skrev:

Hei Hilde,

Her vil du sikkert få mange gode råd.

Hvis problemet er en person mot lys himmel kan du sette eksponerings-kompensasjon til +1 eller +2. Da vil himmelen bli bortimot utbrent, men personen i bildet vil komme ut av den mørke skyggen.

Her et eksempel der eksponerings-kompensasjon er satt til +1:
bilde nr. 1111375

Hvis du har solbelyste områder der du vil se detaljer og skyggepartier der du også vil ha frem detaljer, blir det litt mer vanskelig. Første råd er å ta bildet i rå-format. Da har du mer å gå på i etterbehandlingen. En mulighet er å ta to eller flere bilder med forskjellig eksponering (bracketing) og så sette dette sammen etterpå i Lightroom eller annen software. Selv foretrekker jeg å bruke lag og masker i Photoshop for å få frem skyggepartiene.
Her er et par eksempler:
Photoshop og lag/masker:
bilde nr. 580841
bilde nr. 1100042
bilde nr. 377346
bilde nr. 190445
bilde nr. 263590

Lightroom HDR:
bilde nr. 1089484


MVH

Geir


Amatør med interesse for landskap.


Geir B.
Er det det møbelet under vinduet du tenker på?

Hvis det ikke gjør noe om vinduet blir utbrent er det bare å eksponere med tanke på møbelet. Siden dette er et motiv der du har god tid kan du prøve deg frem med forskjellige eksponeringer.

Hvis du vil hindre at vinduet blir utbrent kan du enten ta flere eksponeringer og legge oppå hverande i PS slik som beskrevet i mitt første svar. Eller du kan bruke blits. Finn en manuell eksponering som gir en god gjengivelse av vinduet. Da blir møbelet sikkert veldig mørkt. Det fikser du med en blits.

MVH

Geir
Hilde Charlotte B.
ja, det er møbelet. takk!
Geir B.
1
Hei igjen,

Spot-måling og eksponeringskompensasjon samtidig kan fort bli som smør på flesk.
Poenget med spot-måling er å begrense lysmålingen til et veldig lite område i bildet. I utgangspunktet trenger man derfor ikke eksponeringskompensasjon ved spot-måling. Men hvis det du tar bilde av er mørkere enn et typisk gjennomsnittsmotiv bør du sette eksp.-komp. til rundt -1, kanskje og omvendt hvis det område du spotmåler på er lysere enn et gjennomsnittsmotiv. Siden du planlegger bruk av stativ betyr det at du har god tid. Da ville jeg ha prøvd meg frem med manuell eksponering inntil resultatet blir slik du vil ha det.

MVH

Geir
#2
#2
-
Avsluttet konto 80910
3
Før pleide jeg alltid å bruke spotmåling kombinert med helt manuelle innstillinger. Jeg bare siktet på det jeg ønsket å prioritere i bildet og stilte inn lukker, blender og ISO slik at markøren under eksponeringsskalaen i søkervinduet pekte der jeg ville ha den. Dette fungerte like godt i alle slags lysforhold.
Erlend S.
1
Riktig det Ernst. Man vurderer området spotmålereren treffer på. Hvis dette området skal være gjennomsnittsmørkt/lyst så skal spotmåleren gi nøytralutlesning .
-
Avsluttet konto 80910
Eller som i dette tilfellet, da kunne man siktet på det mørke møbelet og stilt eksponeringen slik at markøren gikk nesten i bunnen, men ikke helt. Da er man sikret at de mørkeste partiene ikke gror igjen.
#3
#3
Bjørnar P.
Jeg forutsetter at du tar bilder i RAW-format og er villig til å jobbe litt med bildet i ettertid.
Da har du to alternativ:
Det første baserer seg på èn eksponering.
Da ville jeg eksponert så lyst om mulig uten å brenne ut høylysene. Bildet hadde da sannsynligvis blitt for lyst når du åpner det i RAW-konverteren, men så drar du eksponeringa ned til den oppleves riktig.
Ved behov kan du i tillegg løfte skyggepartiene litt og tilsvarende senke høylysene. Da vil du få et bilde med så stort kontrastomfang som bildebrikken tillater, og ofte vil det være nok til å sikre god tegning i både høylys og skygger.
Dersom dette ikke er nok, kan du bruke HDR-teknikk. Dette kan gjøres ved å ta flere alternative eksponeringa og smelte de sammen til ett bilde.
Det kan gjøres i bildebehandleren, men mange kamera kan også gjøre dette direkte i kameraet. Da krever teknikken ingen etterbehandling for annet enn litt finpuss.
For måling av lyset kan du velge ulike områder i søkeren som skal brukes, men bruk av punktmåling, gjerne kombinert med manuell eksponering, anbefales bare for de som vet veldig godt hva de gjør.
For de fleste vil kameraets multipunktmåling være best egnet, da det måler lyset over store deler av motivet. Da er det som regel ikke noe behov for å tenke på hvor du skal måle lyset, da automatikken som regel har god kontroll.


Geir B.
Hei Bjørnar,

Jeg vet ikke om du fikk sjansen til å se det motivet hun tenker å ta bilde av. Akkurat det innlegget er borte vekk nå. Det er et mørkt møbel rett under et vindu. Hvis hun eksponerer slik at høylysene ikke blir utbrent er jeg redd at møbelet blir så mørkt at det ikke er mulig å hente det av skyggen i LR eller PS e.l.
Hvis hun vil ha et ikke-utbrent vindu og et ok belyst og eksponert møbel må hun nok enten bruke blits eller HDR vha to eller flere eksponeringer.

MVH

Geir
Bjørnar P.
I så fall er mitt alternativ to dekkende. Det gir et HDR-bilde, enten skapt direkte i kamera eller via en ekstern bildebehandler. Blitz ville jeg unngått i det lengste, da det lett oppleves kunstig. En reflektor er en bedre løsning dersom det ikke er praktiske årsaker som gjør det uaktuelt.
Geir B.
En reflektor er sikkert en god idé, for det strømmer jo en masse lys inn gjennom vinduet. Blitz kan gi et veldig hardt lys, men man kan jo myke opp med en paraply eller softbox. Eller sende lyset opp i himlingen hvis den ikke er altfor høy. Dette er i en kirke tror jeg, så det kan være høyt under taket.

MVH

Geir
#4
#4
Per Inge Ø.
Hilde Charlotte B skrev:
Hvordan gjør dere det for å få best mulig eksponering når det er motlys? Og når motivet består av et lyst område og et mørk område, der jeg må få med meg detaljer i skyggen?


Svaret på dette spørsmålet avhenger av hvor mye informasjon du kan hente ut av skyggepartiene, når du bruker råformat og løfter skyggene.

Hvis du baserer deg på å ikke bruke blitz, og du bare har en eksponering, så er det viktig å ikke brenne høylysene. Hvis høylysene er utbrent og uten informasjon, kan de ikke reddes. Mørke partier som ikke er gått helt i svart kan trekkes opp, hvor mye avhenger av hva kamera og råfil klarer.

Forutsatt at du kan trekke de mørke partiene opp i ettertid, kan det beste være å undereksponere de mørke partiene for å bevare informasjonen i høylysene. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis høylysene er uviktige, men utbrente høylys er oftest noe som trekker et bilde ned.

Dersom du har mulighet til å ta bildet i kontrollerte former med hjelpelys eller reflektorer, blir det mye lettere. Når hjelpelys brukes, kan du ofte få unaturlige farger som imidlertid enkelt justeres i ettertid med hvitbalensefunksjonen i råfilkonvertereren.

Per Inge Østmoen
Geir B.
1
Hei Per Inge,

Slik jeg har forstått det, er det det som er i skyggen som er det viktigste, siden det dreier seg om et gammelt møbel i en kirke. TS la ut lenke til et bilde av det motivet hun vil ta bilde av, men det innlegget er forsvunnet.
Problemet med det lyse området er ikke nødvendigvis at det kan bli utbrent, men at det bringer så mye lys at det "lurer" lysmåleren til å kraftig undereksponere det viktige i bildet, nemlig møbelet som befinner seg rett under vinduet. Utbrente vinduer er ganske vanlig og ikke nødvendigvis skjemmende. Hvis man vil ha med detaljer utendørs og samtidig ha møbelet mer eller mindre tilstrekkelig eksponert, må man nok til med reflektor eller kunstlys. For min egen del, hvis poenget var å få et godt bilde av møbelet, ville jeg ikke ha brydd meg så mye om hva som måtte befinne seg utendørs.

MVH

Geir
Bjørnar P.
Med et moderne kamera er det liten grunn til å la seg "lure" av eksponeringsmåleren. De fleste digitale systemkamera kan vise hvilke områder i bildet som kommer til å bli utbrente eller gjengrodde. Bruk denne informasjonen til å stille inn eksponeringa. Med et speilløst kamera kan du se dette i søkeren før du tar bildet, og kan lett korrigerer med eksponeringskompensasjonen. Er det nødvendig å ofte enten skygger eller høylys, ser du direkte i søkeren hva som berges og hva som ofres.
Geir B.
1
Med en DSLR ser du vel ikke i søkeren hva som kommer til å bli utbrent. Men du ser selvfølgelig resultatet på LCD-skjermen. Men, som jeg har prøvd å forklare i div. tidligere innlegg, er det ikke utbrenthet i høylysene som er problemstillingen til TS, men det er hvordan sikre at møbelet ikke blir undereksponert. :-)

MVH

Geir
Bjørnar P.
Som du ser i mitt tidligere innlegg skrev jeg "utbrente eller gjengrodde". Gjengrodde vil si skygger som er så dype at det ikke er noe tegning der, og de forblir derfor uten tegning selv om de lettes opp i ettertid. Disse vises i søkeren (eller i LCD-panelet på speilrefleks). På mitt kamera markeres utbrente høylys med rødt, mens gjengrodde skyggeparti markeres med blått. Jeg har dermed full kontroll på BÅDE utbrente høylys og gjengrodde skyggeparti samtidig. Dette klarer de fleste moderne systemkamera.
Geir B.
1
Nå vet vi jo ikke hvilket kamera TS har, men hvis det er en DSLR med mulighet for liveview eller et speilløst kamera kan man jo få en god del info før man trykker på utløseren. Uansett, i dette konkrete tilfellet har TS god tid, så det er jo bare å prøve seg frem med div. manuelle innstillinger inntil møbelet blir eksponert slik hun vil ha det.

MVH

Geir
Hilde Charlotte B.
Hei, jeg har Nikon D750. Du skrev et sted på tråden at å bruke eksponeringskompensasjon ved spotmåling er smør på flesk. Hva slags lysmåling tenkte du?
#5
#5
Dag T.
Hvis mulig tar jeg en test-eksponering, ser etter om noe blir utbrent og hvis det blir det undereksponerer jeg til det ikke blir det lenger (eller ikke mer enn man synes man tåler). Deretter lysner jeg skyggene i etterbehandlingen. Da er det greit å bruke RAW, siden det gir bedre muligheter til etterbehandling.

http://thrane.name
#6
#6
Bård Ivar F.
bilde
Hilde Charlotte B skrev:

Hvordan gjør dere det for å få best mulig eksponering når det er motlys? Og når motivet består av et lyst område og et mørk område, der jeg må få med meg detaljer i skyggen?


Her er en video med grei forklaring på ditt spørsmål

http://www.youtube.com/watch?v=JP1NwgSJfPQ


http://nurburgring.info
Hosted by ProIsp
Hilde Charlotte B.
Åpne uskalert versjon i eget vindu