Pål M. S.
Er gatefoto slik vi kjente det i ferd med og forsvinne....
Nå er det mulig jeg kanskje tar feil, men gatefoto som genre i ferd med og bli helt utvannet?
Der det var dedikerte, entusiastiske og rendyrkede gatefotografer som virkelig tok pulsen på gata og folkene der, er det nå "gatefotografer" all over the place, og som kaster ut "gatefoto" på Instagram og FB, helt uten sjel og nerve.

Heldigvis noen få som holder stand, også her hjemme, men det begynner å tynnes ut.

PS Nå har jeg jo selv beveget meg bort fra gata, mye for og prøve ut fotografiet som uttrykksform i andre sammenhenger, men har fremdeles inne entusiasmen for gatefoto/gateportretter.
Vil nok helt sikkert bevege meg ut på gata for og ta opp tråden, og uten at jeg skal gjøre meg til noe slags bedreviter som skal lære andre hvordan det skal gjøres



http://petapixel.com/2020/02/19/is-street-photography-a-f...ts-course/

"Pande"
"Still learning after all these years"
#1
#1
Reiko I.
bildeDet har blitt veldig populært med gatefoto (og fotografering generelt) har jeg et inntrykk av. Når mange driver med det, blir det selvsagt også mere dårlig gatefoto, men heldigvis også mere bra, sånn jeg ser det.

Instagram ol er uheldige kanaler for kunst, da det dessverre er liten sammenheng mellom kvaliteten på bildene og antall følgere.

Pål M. S.
1
Absolutt positivt at flere tar mer bilder, og det dukker opp noen gullkorn, men generelt går kvalitetene på bildene nedover. Mer og mer ren avbildning, uten det lille ekstra.
Ikke at det er noe galt med ren avbildning, men savner nok mer de fotografene som lager bilder som kanskje utfordrer, og/eller viser noe av sjela gatelangs.

Instagram, FB etc er sikkert bra på mange måter, men det er ikke alltid så mye dedikasjon over det som blir lagt ut der. Forholdet mellom følgere og kvalitet på bildene, står som du sier, ikke helt i forhold, nei...

Synes forresten du, Reiko, har bevart mye av det en forbinder med "ekte vare":-)
Reiko I.
bilde
Pål M. S skrev:

Synes forresten du, Reiko, har bevart mye av det en forbinder med "ekte vare":-)

Tusen takk Pål! Selvtilliten på egne bilder kommer og går litt. Jeg prøver å være "ekte" og formidle det jeg selv føler og tenker, men det er vanskelig å vite hvor vellykket det er. Da hjelper det veldig med slike tilbakemeldinger.


#2
#2
Arild T.
1
Omtaler ikke selve saken i tråden her, men mye av den genuine gleden ved å ta gatefoto ble borte da GDPR gjorde sitt inntog. Man kan selvfølgelig ta gatebilder like mye som før, men ved publisering av disse setter nye personvernregler en stor avgrensning på kreativiteten.

Arild Thingvoll
Roar F.
Jeg tenkte også på dette, men på den annen side kan det kanskje tenkes at det går an å jobbe kreativt i forhold til GDPR, ved å gjøre personene "mindre" i bybildet, slik at de ikke blir identifiserbare. Ser enkelte benytter kamerabevegelse for å samtidig anonymisere mennesker. For gatefoto uten mennesker, er det fortsatt gatefoto?
Pål M. S.
2
Gatefoto går fint uten mennesker. Handler om å fange omgivelser, lys/skygge, stemninger, spor etter menneskene etc. Reiko er en fin eksponent for dette, sammen med noen av medlemmene som har bakket ut fra dotten, dessverre.

GDPR blir tolket på mange måter. Er vel egentlig fremdeles lov å fotografere det som er i det offentlige rom, såfremt det ikke setter objekter i dårlig lys. For egen del, ser jeg ikke dette som noe problem/hinder til å gå løs med kamera gatelangs.
En annen ting som jeg er litt motstander av, er dette med å skjule at en fotograferer, gjerne med et lite kamera. Vinner mer på og opptre åpent, og vise hva en gjør, noe jeg selv har erfart. Går helt fint og få øyeblikksbilder på denne måten også.
Dag T.
2
Herværende Henning S Pettersen tar da glimrende gatebilder med anonyme mennesker.
Pål M. S.
2
Tenkte det samme, men bør vel nevne deg også, som i tillegg har en fin minimalistisk signatur. Bare synd ikke flere her inne får sett bildene, f.eks på den såkalte bildekritikken.
Lasse B.
2
Det finnes neppe en klar definisjon på gatefoto som alle er enige i. Denne definisjonen hentet fra en norsk facebook gruppe og har vært mye omdiskutert:

Gatefotografi er bilder av mennesker, fotografert på gaten eller andre offentlige steder. Bildene er gjerne tatt i et "kritisk øyeblikk" som fanger inn en spesiell situasjon, stemning eller hendelse.
Pål M. S.
«De lærde» strides nok, ja, og det er vel ikke hverken sant eller fakta alt som står på FB....
Lasse B.
3
Her strides nok både "de lærde" og "de ulærde" :) Som ulærd heller jeg nok til den oppfatningen at det bør være menneske(r) som er i litt fokus
Erlend S.
2
Gatefoto der mennesker er anonyme grafiske elementer kan være fine de: http://duckduckgo.com/?q=henti+crtier+bressson&atb=v1...icycle.jpg

Men allikevel, folkeliv, fine situasjoner og gode ansiktsuttrykk, er noe jeg liker enda bedre:
http://duckduckgo.com/?q=henti+crtier+bressson&atb=v1...d-copy.jpg
Erlend S.
Denne definisjon er for trang, men den er helt klart inne på noe.
Erlend S.
1
Da blir jo bildene kjedeligere og dårligere.
Pål M. S.
Erlend S.
bilde
Pål M. S skrev:
Tja...Går jo an og være kreativ gatelangs.

http://foto.no/bildekritikk/bilde/1060719-pilestredet-osl...p;offset=0


Ikke akkurat gatefoto, men ikke langt unna, et sted i mellomrommet mellom gatefoto og sjakkfoto (tre meter fra gata og 3 meter fra en sjakkturnering).

Et spørsmål ved bildet og det å bruke det. Har jeg lov til å bruke det her? Bør jeg spørre folk på bildet om lov? (Jfr. både lov og folkeskikk?) Han smiler så godt så han gir sånn sett fototillatelse ved konkludativ adferd, men det brukes her utenfor sammenhengen han forventer (misbruk?)
#3
#3
Roar F.
bilde
Fremmedgjøring som bærende følelse?
Jeg får følelsen av at mye gatefoto lett handler om fremmedgjøring, med fokus på betong og stål og mørke skygger og kontraster og lignende. Ut fra dette, må det kanskje antas at vedlagte eksempel IKKE er et gatefoto?

Hvilke andre følelser eller stemninger kan gatefoto uttrykke, da særlig hvor mennesker ikke er med, eller i det minste ikke er identifiserbare?

Reiko I.
2
bilde
Roar F skrev:
Jeg får følelsen av at mye gatefoto lett handler om fremmedgjøring, med fokus på betong og stål og mørke skygger og kontraster og lignende. Ut fra dette, må det kanskje antas at vedlagte eksempel IKKE er et gatefoto?

Hvilke andre følelser eller stemninger kan gatefoto uttrykke, da særlig hvor mennesker ikke er med, eller i det minste ikke er identifiserbare?



Det er da mulig å utrykke andre ting også. Se eksemplet her av Matt Stuart.


Åpne uskalert versjon i eget vindu