Agnar H.
bilde
8
Jada, godt fotoutstyr er kjekt å ha. For all del. Men om en ser på de ivrigste til å diskuterer fotoutstyr på Forum så er de ikke blant de som viser mye bilder på Bildekritikken.

Og motsatt; mange som nærmest daglig legger ut bilder på Bildekritikken er temmelig fraværende i utstyrsdiskusjoner på Foum.

Det jeg også noterer er at sammenhengen mellom spennende og idèrike bilder og kvalitet på kamerautstyr er liten. Selvsagt er ikke godt kamerautstyr noen ulempe, men blikket og ideene er langt viktigere.

De med fokus på det siste og beste av kamera og objektiver leser gjerne tester og sammenligninger der ørsmå teoretiske variabler blir viktig. Fokuset ligger på utstyret mer enn det å se og oppleve de fotografiske muligheter. Sanseinntrykk og naturopplevelser.

Hva jeg vi si med dette? Ingen moralsk pekefinger, jeg er selv i målgruppen der kamerautstyr nok overstiger de fotografiske kvaliteter. Men det kan være noen nyttige tanker å ta med seg inn i et nytt fotoår, for meg - og for deg.

Godt nytt fotoår :-)

#1
#1
Jonny N.
Jeg var med i fotoklubb på åttitallet. Der var bildekritikk naturligvis en del av konseptet. Greit nok der og da, men har ingen interesse av slikt nå. Du må ikke mistolke det som at jeg ikke har interesse av bildeinnhold. Du bør heller tolke det som at jeg har liten interesse av å legge ut bilder. Er ikke på noe sosiale medier. Sender bilder privat. Tar bilder som kunne blitt lagt i et fotoalbum, har ingen ambisjoner om å lage noe kunst.
#2
#2
Lasse B.
3
Jeg var nok mer opptatt av utstyr for en del år siden enn jeg er nå. Jeg følger ikke lenger med på hva som kommer (noen unntak) og fokuserer heller mer på å bruke det utstyret jeg har.
#3
#3
Erlend S.
Ideer er ikke enkelt, jeg er veldig kreativ og burde ha ideer, men nei. Ideene mine begrenser seg stort sett til det jeg ser.

Når jeg jobbet for posten så fikk jeg ofte ideer av å lytte til intervjuene. En metodikk var å prøve å ta tak i noe der, og illustrere det eller bli inspirert av det.

Roar B.
2
Ta en runde på nettet eller i fotobøker. Se hvordan de store mesterne gjorde det. Finn ut hva motivene bør inneholde - og ikke, for å fange betrakters interesse. Dette ikke for å kopiere, men legge på minne momenter som så igjen kan overføres til egne motiver. La underbevisstheten jobbe, den vil ofte gi deg overraskende input tilbake.
Erlend S.
Hvis det inneholder ei elegant dame i lang kjole, feks. Dovima, og to elefanter, så er man inne på noe.

Jeg kunne ha tatt fantastiske bilder av barn, men går ikke med kamera på SFO. Det er helt andre holdninger til personvern nå enn for 40 år siden.
Roar B.
Heldigvis finnes det andre motiver også enn barn, elegante damer og elefanter..
Men ønsker en ikke prøve ut mer
så garanterer jeg
at du vil lykkes.
#4
#4
Egil S.
1
Takk for dette innlegget, Agnar. Det traff meg rett i kameraveska. Når jeg ser på min aktivitet her på forumet i det siste, er det kun prat om diverse utstyr som har vært tema. Ikke mange bilder fra min side. Jeg har kommet til samme erkjennelse som deg, og vil i det nye året prøve å finne frem til fotogleden igjen. Som fotograf var jeg vel aldri lykkeligere og mer kreativ enn da jeg gikk rundt med ett kamerahus og to fastobjektiver, 35 og 85mm.
Ønsker dere alle en God Jul og et Godt Nyttår!
#5
#5
Pål M. S.
1
Har nok mer ideer enn utstyr...

Utviklingen for egen del, har nok ført til at en er mer opptatt av innhold enn tekniske spesifikasjoner på utstyret. I de tidligere år, levde en nok i villfarelsen at bedre utstyr ga bedre bilder. Nå ser en mer at det utstyret en har, rekker til de fleste ideer.

Nå avhenger utstyret nok litt av hvilken type bilder en tar/ønsker. Natur/dyrefotografer, sportsfotografer etc. har nok andre premisser enn oss som heller litt mer mot det kreative. Ser min K-3 fra 2014 og E-X3 fra 2018, gjør og gir meg det jeg ønsker. Derfor er behovet for fornyelse fraværende. Ser liksom ikke hva det nyeste nye kan gi meg ekstra, for egen del. Andre kan nok se annerledes på det, og det skal vi selvfølgelig respektere.

Når det gjelder utstyrsdiskusjoner her inne, så er det selvfølgelig vel og bra, men for egen del, kunne jeg ønsket flere diskusjoner på mer generelle ting ang. selve bildet og innholdet.

Bra og viktig tråd du starter her, Agnar.

Benytter sjansen til og ønske alle, også utstyrsfrikene, en God Jul og et Kreativt Nytt År.

PS. Håper også at Foto.no., både redaksjonen og medlemmene, utvikler og fornyer seg, slik at vi får et oppegående og velfungerende norsk nettsted for foto.

P.

"Still learning after all these years"
#6
#6
Bjørnar P.
2
Fotografiske ideer er selvsagt veldig nyttige, og for å sette ideene ut i livet trenger man fotoutstyr OG kunnskap om hvordan man best kan utnytte utstyret.
Gode ideer isolert sett er verdiløse dersom man ikke også har ideer om hvordan de kan sette ut i praksis. Nye tekniske finesser og kvaliteter som nytt fotoutstyr kan tilby kan være nyttige, men bare dersom de utnyttes godt.
Der er dessverre mange som kjøper kamera og optikk med ekstrem-ytelse samtidig som de ikke har god kunnskap om hvordan dette kan utnyttes på beste måte. Resultatet kan bli at forbedringen på bildene de tar i verste fall blir null.
Mitt råd er derfor å ikke kjøpe nytt utstyr, det være seg kamerahus eller optikk, før du har lært deg å utnytte det utstyret du allerede har.
På Bildekritikken ser jeg ofte bilder som potensielt kunne vært sylskarpe, men som ikke er det på grunn av manglende eller mangelfull oppskarping. Mange bilder har også åpenbart feil fargebalanse eller er for lyse/mørke.
Ulogiske kombinasjoner av lukker, blender og ISO er også veldig vanlige.
Informasjon om hvordan slikt kan unngås er gratis tilgjengelig på nettet, sågar som video for de som foretrekker det.
På forumet ser man ofte spørsmål om hva slags utstyr man bør kjøpe, men sjelden spørsmål om hvordan man kan oppnå de ønskede resultatene med det utstyret man allerede har. Jeg har selv ved flere anledninger fått aha-opplevelser etter å ha sett tips for mitt kamera og etter egen eksperimentering, noen ganger flere år etter at jeg kjøpte utstyret. Den forbedringen denne kunnskapen førte til på bildene jeg tok var typisk større enn den forbedringen jeg fikk ved noen av mine utskiftninger av kamerahus.
Mitt råd blir derfor å skaffe seg kunnskap om kamerateknikk og bildebehandling før man går til anskaffelse av nytt utstyr. Mer kunnskap kan lett gi større forbedringer på bildene dine enn nytt kamerautstyr, og er garantert mye billigere. Når så tiden er moden for utskiftninger av kamerautstyr, har du kunnskapen på plass som gjør at utskiftningen også blir logisk. Dersom pengene brenner i lomma, vil jeg anbefale å først vurdere om din bildebehandler eller din dataskjerm trenger fornyelse. Der kan det være mye å hente.
I tillegg er det alltid lurt å se gode bilder, og, ikke minst, prøve å forstå HVORFOR de er gode.
Agnar H.
Bjørnar P skrev:
...trenger man fotoutstyr OG kunnskap ...


Nettopp. Viktig påminnelse. Er mer å hente med påfyll av kunnskap enn ny kamerautrustning. Hvor mange leser, setter seg inn i og tester ut alle muligheter omtalt i kameramanualen? Har lagt merker til at mange gode bilder på Bildekritikken er tatt med 10-20 år gammel kamerautrustning. Teknisk kan bildene være utmerket. Det har nok sammenheng med at fotograf kan sitt kamera. Kjenner mulighetene og begrensningene.

Tror dette følger noen rådende trender i samfunnet. Bruk og kast i stedet for å fikse. Kjøpe nytt er en enkel løsning. Quick fix. Har også sammenheng med at de fleste av oss har nok penger til å kjøpe det vi vil. Og markedskreftene er sterke. Men trolig har vi mistet noe på veien i dette jaget...
Pål M. S.
Bjørnar P skrev:

På Bildekritikken ser jeg ofte bilder som potensielt kunne vært sylskarpe, men som ikke er det på grunn av manglende eller mangelfull oppskarping. Mange bilder har også åpenbart feil fargebalanse eller er for lyse/mørke.
Ulogiske kombinasjoner av lukker, blender og ISO er også veldig vanlige.
Informasjon om hvordan slikt kan unngås er gratis tilgjengelig på nettet, sågar som video for de som foretrekker det.




I noen, men ikke alle tilfeller, kan en ha feil i fargebalansen, skarpheten og for lyse/mørke bilder, helt tilsiktet. Går på kontoen for kreativiteten.
Det sagt, det hjelper også i slike tilfeller kjenne sitt kamerautstyr.

Mange er kanskje ikke klar over hvor vanskelig det er og ta et bilde som ikke følger regelboka, og samtidig blir bra....eller kanskje det er nettopp det som gjør det bra, at boka er lagt til side.

Viktigheten av og kjenne sitt utstyr er altså nyttig, om det er sånn eller sånn.

"Still learning after all these years"
Bjørnar P.
1
Dersom det er tilsiktet, er det ikke feil.
Kreativitet er aldri et minus, men man må beherske sitt håndverk godt for å lykkes med å gå egne veier.
Å "følge boka" er et godt utgangspunkt. "Boka" er basert på erfaringer fra tusenvis av erfarne fotografer og bildekunstnere, og fungerer veldig godt i mange tilfeller. De fotografene som forstår "boka" sine anbefalinger kan bygge videre på dem og utvikle egne ideer. Å neglisjere erfaringer og ideer som er samlet gjennom flere århundre, er neppe lurt.
Pål M. S.
1
“Know the rules well, so you can break them effectively.”

― The Dalai Lama
Roar B.
1
I stadig iver etter tekniske løsninger syns jeg allikevel se at noe vesentlig går tapt på veien. Og da snakker jeg om resultatene i andre enden, hva dette "perfekte" egentlig bringer av fotografisk opplevelse, og som varer. Til det har jeg sett alt for mye som kun ender som dørgende kjedelige motiver, forutinntatte og svært lite spennende over tid. Men det sier altså en som er mer opptatt av fortelling og innhold enn steril form. Og som fortsatt har et godt brukt og billig kamera på snart tiende året.
Gløm denne " boka " forresten, som etter min filosofi mer begrenser enn oppfordrer til kreativ tenkning.
#7
#7
Øyvind B.
1
bildeMusikk er for meg mest nærliggende å sammenligne.
Etterhvert mestrer du instrumentet. Det medfører at du går opp et hakk i kvalitet, les pris siden klang er ganske avgjørende for fremføringen.
Da begynner improvisasjonen. Som en etterlengtet løsrivelse fra det oppleste vedtatte normale rir man ut i nye spennende landskaper.
Full kontroll, bare sansene som nå setter begrensninger.
Litt som erfaring - utstyr foto?
Øyvind B.
Ut av sammenhengen men hvis interresant er bildet av instrumentene Cretan Lyra bortsett fra den lengst til venstre som er en Kemence fra Tyrkia.
Til felles holdes de motsatt vei av en fiolin dvs. hals opp og bunn mot kne.
Kun neglene som berører strengen motsatt av en fiolin der strengene trykkes ned.
Erlend S.
Er du sikker på at fela ikke skal holdes opp ned? Hvis jeg husker Fanitullen rett så spilte fanden sjøl med fela feil vei, og det spørs om noen spiller Fanitullen bedre en fanden sjøl.
Øyvind B.
Hehehehe. Jo mine instrumenter dette så er definitiv sikker.
Gresk musikk er spennende og mye mer enn Zorba.
Bjørnar P.
1
Sammenlikningen med musikk er relevant. Forskjellen er at der ingen vil ta en musiker seriøst dersom han/hun holder en konsert med nytt instrument uten å øve først, er det mange som mener man kan være "kreativ" med et kamera uten å beherske grunnleggende fototeknikk.
Dersom du behersker et instrument, tenker du veldig lite teknikk mens du spiller. Teknikken sitter i fingrene, og du kan lytte til det du selv spiller nærmest som en tilhører.
Ideelt sett bør en fotograf komme opp på samme nivå, der teknikken sitter så godt i fingrene at du kan bruke mesteparten av din tid og konsentrasjon på å finne de gode motivene.
Husker forøvrig en historie der en person ble spurt om han kunne spille piano. Han svarte: "Vet ikke, har aldri prøvd".
Pål M. S.
1
Et tenkt tilfelle...

En har fått seg ny mobil, der de reklamerer for et godt kamera. Har egentlig aldri interessert seg for foto, men oppdager at en kan fange mangt og mye med kameramobilen. Så en dag ser en noe som setter i gang en følelse, og drar opp mobilen for og forevige dette. Japanse ingeniører har gjort grunnarbeidet, og selv synes fotografen dette ble fint å se på. Et bra bilde, med andre ord...for fotografen.

Hva andre måtte mene, er forsåvidt uinteressant, for det gav fotografen en god følelse.

Så da går det jo også an uten allverdens teknisk innsikt.

Kanskje det også trigger hen til og utforske dette med foto, og kamera blir kjøpt. Og det er en annen historie.....

Vi mer dedikerte ser det nok kanskje annerledes, men det er ikke vi som skal like det best.
Øyvind B.
1
Kunnskap kan noen ganger stå i veien for den frie tanke.
Får man en impulsiv kommentar fra en foto ukyndig person bør man lytte nøye og lagre.
Ros eller ris.
Pål M. S.
1
Kanskje viktig og ha i minnet, at vi alle har forskjellig ståsted, så derav blir kommentarer subjektive, noe en skal ha respekt for.
Har til gode å se en god definisjon, som alle kan spise, på et godt bilde. Vi er forskjellige alle sammen, heldigvis. Mangfold er undervurdert.

Må være plass til alle, også her på dotten. Den frie tanke bør stå langt fremme, men kunnskap er heller ikke og forakte.
Erlend S.
Pål og dere andre. Tenk på de gode bildene dere tok før dere hadde lært noe særlig. Jeg har bilder som jeg tok da jeg var 14 som jeg er stolt av den dag i dag, og som etter min mening holder mål sett fra et voksent ekspertperspektiv.
Pål M. S.
Nettopp. Tatt i lykkelig uvitenhet...
Erlend S.
1
Allievel hadde vi en intuitiv kunnskap. Når jeg var 14 visste jeg knapt hva et høylys var, og hva lags lys og kontrast som fungerte. Men jeg visste når det jeg hadde i søkeren så bra ut, og jeg var intuitivt god til å komponere. Det er vanskelig å trumfe intuitiv komposisjon ved hjelp av regler og kunnskap, fordi det er komplekst og motiv/lys/ situasjonsavhengig. Den kunnskapsrike fotografen har imidlertid en større "palett" å velge fra, og vet hva som skal ting for å få noe til å fungere (ofte: forenkle).
Erlend S.
1
Tja, trenger man å beherske grunnleggende fototeknikk? Man kommer langt med å ha et godt blikk. Min søster tok et kjempegodt portrett av meg uten å ha peiling. Stiller man kameraet inn på "p" for profesjonell, autoiso og trykker på knappen så er sjansen for å få et godt bilde tilstede uten at man forstår all verden. Forskjellen mellom den som kan og den som er ukyndig kommer mest fram i vanskelige situasjoner, og når det gjelder jevn kvalitet og høyt bunn-nivå. Den dyktige lykkes hver gang, mens den ukyndige har en feilprosent. Den som kan har også en sikrere visuell fortellerteknikk, og har muligeten til å uttrykke seg absolutt klart, eller på en mer diffus måte når det er ønskelig.
Bjørnar P.
Blant musikere kommer man også langt med et godt gehør og eksperimentering på egen hånd, men uten veiledning blir det både tidkrevende og mange feilskjær før man kommer opp på et brukbart nivå. Kyndig veiledning på et tidlig stadium er alltid en fordel, men man må alltid like det man gjør. Spiller eller fotograferer man uten glede, er man på ville veier.
Oscar Petersen er en ikke ukjent herremann i jazz-kretser, der kreativitet jo er veldig sentralt. Likevel anbefalte han alle som hadde lyst til å spille jazz å lære seg å spille klassisk musikk først.
Erlend S.
3
Utstyret kan på en måte farge uttrykket. Det kan gi fylde, og det kan svekke. Forskjellig utstyr gir forskjellig karakteristikk. Så for noen har utstyret betydning. Utstyret kan også være teknisk rent og nøytralt og overlate uttrykkets egenart til fotograf/bildebehandler. Utstyr som gir den rette klangen gir godfølelse og glede. Jeg har sluttet som fotograf, og blitt amatør. Det betyr blant annet at jeg ikke trenger å levere resultater. Jeg kan pusle som jeg vil, kose meg i opptakssituasjonen, og velge å gjøre eller å la være å gjøre noe med resultatene. Jeg liker å se gjennom kamera og komponere. Etterarbeid er kjedelig i forhold, men jeg trenger ikke gjøre det. Bildene kan lastes inn i en hardddisk og glemmes, for så kanskje å gå tapt eller bli tatt fram igjen når jeg blir 93 og et halvt år.
#8
#8
Øyvind B.
2
Gjentar meg selv til det u-utholdelige.
Gleden ved prosessen før og etter eksponering kan ikke måles i likes nett etc.
Det er en "ur" basert genuin glede å fotografere. Det har og en fin klang. Moll fortrinnsvis men alternativt og en sjelden gang dur.
Se, observere, finne, stille inn. Man kjenner og stoler på foto utstyret.... klikk! Lovende i displayet. Hjem å se.
Hmm ikke helt, litt uinspirert kanskje? Kanskje neste gang?
Om ikke annet ble det foreviget for ettertiden.




#9
#9
Dag T.
4
Med utdannelse innen optikk og måleteknikk har jeg naturlig nok en viss interesse for utstyret, men kanskje derfor er jeg mindre opptatt av de tekniske detaljene i nytt utstyr. Pentax K-1 er vel snart 5 år gammelt og dekker mine behov, og jeg kjøper objektiver ut fra behov, ikke tekniske data.

Når det gjelder ideer vet jeg ikke. Jeg tar bare bilder av det som interesserer meg og/eller overrasker meg. Da blir det noen litt rare ting. Jeg var nettopp på en workshop der det, på bakgrunn av noen av mine bilder, ble en diskusjon av typen: Hvorfor fungerer dette? Det var gøy. :-)

Forøvrig: God Jul!

http://thrane.name
Åpne uskalert versjon i eget vindu