Før-og-nå-bok om Vestlandet

Pål Hermansen har laget ei 270 sider stor fotobok om Vestlandet. Basis i boka er bildene til de tre mest kjente «turistfotografene» fra midt på 1800-tallet og om lag 100 år fremover. Disse bildene har Pål Hermansens reist rundt og fotografert på nytt.
Tittel: Vestlandet
Forfatter: Pål Hermansen
Format: 27x22 cm, 270 sider, farge, 1,4 kg, hardcover
Forlag: Skald, Leikanger

Pål Hermansen har laget ei 270 sider stor fotobok om Vestlandet. Boka favner ganske vidt. Ikke geografisk, men tematisk. Basis i boka er bildene til de tre mest kjente «turistfotografene» fra midt på 1800-tallet og om lag 100 år fremover. Disse bildene har Pål Hermansens reist rundt og fotografert på nytt.

Turistmotiv
Hoveddelen av boka består dermed av bilder fra mange av de kjente turiststedene på Vestlandet. Dette er en før-og-nå-bok. Hermansen har fotografert de samme motivene som tre av våre klassikere tok for herrens mange år siden på sine fototurer i turismens barndom i Norge: Knud Knudsen, Axel Lindahl og Anders Beer Wilse. Med dette er både reiseveien og motivvalget gitt. All ære for en så lik gjengivelse av de gamle mestrene som vel mulig. Til og med været synes å ha blitt tatt i betraktning. Det må ha vært litt av en tålmodighetsøvelse, selv om altså motivene var gitt på forhånd. I tillegg har den dyktige naturfotografen Pål Hermansen kostet på seg noen egne og spennende Vestlands-bilder, ad libitum. Det kunne gjerne vært flere slike.

Historie
I et solid forord og innledning drar Hermansen gjennom både norsk kulturhistorie, fotohistorie – og landskapsfotohistorie ikke minst. Her er det også plass til litt filosofi og litt malerkunst. Så kommer før-og-nå-bildene logisk delt opp i Hardangerfjorden, Vossebanen, Sognefjorden, Nordfjorden og Storfjorden. Eksempelvis har Nordfjorden bilder fra Jølster, Gloppen, Olden og Lodalen. Sist i boka er det korte biografier om de tre nevnte fotografene.

"Begge deler"
Hvilken bok er så dette? Hvis vi tenker oss en linje med Coffee Table på den ene siden og et folkeopplysende Vestlands-leksikon på den andre siden, så blir dette etter min mening litt Ole Brum-aktig, i en positiv betydning av ordtaket: «Ja takk, begge deler». Vi får mange mettede og fine farge-bilder. Også sorthvitt-bildene er svært godt gjengitt. Like viktig er at vi får utrolig mye kunnskap, både om fotohistorie og om de stedene vi besøker i boka.

Med dette får boka trolig et bredt publikum, alt fra Vestlendinger – hvor de nå måtte bo i verden, til fotografer og folk som vil se og lære. Den erfarne forfatteren og dyktige fotografen har nok gjort sine beregninger da han satte sammen dette litt spesielle bokverket.

Fakta: Pål Hermansen (f. 1955) er en norsk bildekunstner, fotograf og forfatter, bosatt i Ski. Hermansen er utdannet ved Robert Meyer kunsthøgskole og er dessuten tannlege i Oslo. Som fotograf har han vunnet en rekke internasjonale priser, blant annet i World Press Photo, Wildlife Photographer of the Year og European Nature Photographer of the Year. Bilder og artikler av han er publisert i National Geographic Magazine, GEO og BBC Wildlife Magazine. Han har utgitt om lag 35 egne bøker og har hatt en rekke fotoutstillinger i inn- og utland. (Faktatekst: Omslaget til boka).

-
Omslag med bilder av: Axel Lindahl og Pål Hermansen.
 -