Oslo F.

Med boka Oslo F. tar Morten Andersen oss med på en ny oppdagelsesreise i sin egen by. Denne gangen er det et mindre befolket Oslo vi blir presentert for, mindre preget av natten og menneskene, mer preget av byens, former, konstruksjoner, landskaper og arkitektur.
Andersen tilegner, som i tidligere utgivelser, stor tiltro til bildene som historiefortellende medium og lar dem få utfolde seg fritt innenfor bokens rammeverk.

Motiver
I arbeidet med bildene i Oslo F. ser vi at Andersen har fokusert på arkitektur og bygningsdetaljer. Trapper, rekkverk og broer, utsmykning og dekorative detaljer i bygninger viser oss en annen side av byens identitet en den vi ble kjent med i Andersens tidligere bøker om Oslo. Men innimellom jern, betong og stein spirer og gror det, trær, busker og blomster presser seg enslige opp av asfalten eller vokser og gror i byens mange grønne lunger. Forholdet mellom natur og menneskeskapte konstruksjoner er et gjentagende motiv i Oslo F. Trær og blomster som har fått sin tildelte plass i bylandskapet, vokser seg utover sitt avgrensede område og lever sitt eget liv. Fraværet av mennesker i Andersens bybilder er denne gangen erstattet av spor etter mennesker. Graffiti på veggen, fotspor i snøen og søppel i gata forteller om mennesker som har vært der og sikkert vender tilbake. Menneskene som er portrettert treffer vi i større grad i intime situasjoner som reflekterer et personlig og til tider ytterst intimt møte.

Boka er preget av repetisjoner i motiver og steder. Trappen, treet, vinduet. Ansiktet, gata, brua. Monumenter som det Deichmanske Bibliotek og dets nyklassiske søyler ser vi fra ulike vinkler og de som er kjent i området rundt Hammersborg vil kunne kjenne igjen mange små gatestubber, trapper og detaljer. Dette er også kjente trakter for Andersen selv bor og arbeider i området.

Teknikk
Oslo F. inneholder utelukkede sort/hvit bilder og Andersen bruker disse bildenes muligheter til å formidle det dystre og mørke. Med lav kontrast og mørke skygger og den bunnløse gråheten, formidler han et tungt, mørkt og til tider mystisk bilde av byen. Noen bilder er trykket som negativ hvor alle tonene i bildet altså er reversert, sort blir hvit og hvit blir sort. Andersen bruker sort/hvit fotografiets toneskala og fotografiets tekniske virkemidler som eksponering, kontrast og fokus til å skape stemninger, følelser og inntrykk.

 -
Morten Andersen -
Morten Andersen
Morten Andersen -
Morten Andersen
Morten Andersen -
Morten Andersen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu