Seth Resnick

Seth Resnick har fotografert for over 2500 magasiner og har blitt kåret til en av tiårets mest innflytelsesrike fotografer. I forrige uke var han i Oslo for å lære bort sine hemmeligheter på Photoshopkonferansen, og for å ta en prat med foto.no.
Seth Resnick har nettopp pratet i fire timer for full sal under Photoshopkonferansen i Oslo. Utvikling av kreativitet og hvordan skape salgbare bilder, arbeidsflyten fra bildet taes til det er ferdig og arkivering av bilder har stått på programmet denne dagen. Ved siden av sin karriere som fotograf, som har inkludert oppdrag for 2500 magasiner verden over, og en plass på listen over tiårets 30 mest innflytelsesrike fotografer i PDN, lever nemlig Resnick av å dele sine etterhvert fyldige kunnskaper om nettopp disse tingene med andre fotografer og fotografspirer.

Nå sitter han i en sofa med foto.no for å snakke om hvilke triks det egentlig er han lærer bort.

- Med fotografier har vi bare ett bilde til å fortelle en hel historie, og ikke mange bilder i en sekvens slik som med film eller TV. Derfor er det viktig at det ene bildet er dynamisk og kan fortelle mye på liten plass, forteller Resnick til foto.no.

Gå nærmere
I foredragene sine gir han deltakerne flere tips til måter man kan utvikle sine kreative evner på og skape mer dynamiske bilder. Eksperimentering med grafiske uttrykk som linjer, konveks og konkav og mørke og lyse felter er blant tipsene han nevner. Han påpeker også at fotografer flest ikke er flinke nok til å utforske motivet ordentlig.

- Veldig få mennesker går rundt motivet. Jeg går alltid 360 grader rundt et motiv, fordi et motiv som kan se fint ut fra en side, kan kanskje se fantastisk ut fra en annen side, sier han og minner om at fotografer også må bli flinkere til å se hele bildet og ikke bare det som befinner seg i midten. Malplasserte objekter i bildets ytterkanter kan ødelegge hele motivet.

- Se mot periferien av bildene. Hvis du ser noe i hjørnene som ikke hører hjemme, så må du gå nærmere.

For å illustrere hvor nærme vi egentlig bør gå, plukker han opp kameraet og beveger det faretruende nært ansiktet mitt. Da kameraet befinner seg kun få centimeter unna, trekker han seg sakte tilbake mens han fortsetter å peke kameraet mot meg. Så legger han kameraet ned, og begynner å forklare.

- Det mest komfortable for de fleste er å være ca 4 fot (ca 120 cm, journ. anm.) unna motivet. Men ser du hva som skjedde nå? Du ble først ukomfortabel, så begynte du å le. Og da er isen brutt. Den reaksjonen er mest vanlig når man går så nærme. Det er sjeldent folk blir sinte. Jeg går alltid så nærme for å bryte ned avstanden og få gode bilder, sier han og legger til at han omtrent aldri bruker telelinser, fordi det gjør folk ukomfortable.

Fotograferer hver dag
For å ta gode bilder, må vi øve, mener Resnick. Og helst hver dag. Han sammenligner det å ta bilder med å gå på trening.

- Jeg liker å trene hver dag. Hvis jeg går glipp av en eller to dager med trening, så henger jeg etter. Det er det samme med kameraet. Hvis jeg ikke tar det med meg og bruker det hver dag, så blir jeg ute av trening, sier han og peker på speilrefleksen som ligger på bordet.

- Har du alltid med deg et speilreflekskamera, eller bruker du også mindre kameraer til hverdags?

- Jeg har alltid med meg dette, for jeg er avhengig av kvaliteten. Men jeg pakker alltid bare et objektiv, og så må jeg bruke det objektivet hele dagen. Istedenfor å vurdere hvilken brennvidde som passer best til hvilket motiv, har jeg derfor bare et objektiv å gå ut fra.

- Enten har du det, eller så har du det ikke
Men selv om øvelse gjør mester, tror ikke Seth nødvendigvis at hvem som helst kan bli en god fotograf.

- Ja og nei. Det er litt som å kunne synge, enten har du det eller så har du det ikke. Men hvis du først har det, så kan du utvikle det videre. Har du det ikke, så har du ingenting å bygge på, sier han og legger til at en overveldende andel fotografer han kjenner har ADHD.

- Kanskje er det energinivået som gjør det, eller det at fotografi er mer spontant enn andre yrker. For rolige mennesker blir fotografi mer et rituale som tar lenger tid, slik som for eksempel skriving blir for meg, som er et visuelt menneske. Jeg har gitt ut flere bøker, men bruker enormt lang tid på å skrive tekster, sier han og hopper plutselig over på noe helt annet.

- Her har du dette med ADHD igjen, for nå kom jeg på noe annet. For en annen ting, er at mange fotografer er deprimerte. Fordi et bilde blir tatt i løpet av 1/250 eller 1/125 sekund, så vil hele livsverket mitt, hvis jeg regner det sammen, kanskje utgjøre til sammen 1 1/2 sekund. Og det er ganske deprimerende.

1 ½ sekund til tross, livsverket til Resnick har etterhvert blitt ganske så fyldig. Fotointeressen startet i 7. klasse, da han ville skrive en bok om tropiske fisker. Til boken trengte han imidlertid bilder, og ringte rundt til fotografer i hjembyen.

- Men de ville ha $500 om dagen, og det ble mer enn jeg ville tjent på en hel sommer. Derfor bestemte jeg meg for å ta bildene selv. Så jeg kjøpte et kamera til $300 og tenkte at dette kan vel alle gjøre.

Interessen ble til fotojournalistikkstudier, med påfølgende jobb som pressefotograf, før han ble frilanser tidlig på 80-tallet. Siden den gang har han fotografert for blant annet National Geographic, Apple og The New York Times. Han forteller at han har gått gradene, levd etter mottoet “you’re only as good as your last job” og gitt alt på hvert eneste oppdrag. Dette har ført til at han i dag bare tar de jobbene han har lyst på, og bruker resten av tiden på å fotografere for egne prosjekter og gi workshops.

Bruker feil fargerom
Digitalt fotografi og digital arbeidsflyt har nemlig blitt en av Resnicks kampsaker de siste årene og han holder workshops om dette for fotografer på alle nivåer. Han mener at de fleste fotografer er i barnehagen hva gjelder digitalt fotografi, fordi det er så annerledes fra analogt. Dette gjelder også i 2011, da nærmest hele bransjen har blitt digital.

- De fleste av oss ble opplært i film. Og digitalt er den rake motsetningen. På workshopene våre kommer de store proffene, sammen med studenter og amatører. De fleste som kommer tenker at de kan dette fra før, men oppdager raskt at det gjør de ikke.

Resnick mener i tillegg at dagens fotostudenter ikke blir forberedt på livet i den virkelige verden, og at de blir undervist i teknologi som er altfor gammel til å være nyttig. Allikevel merker han at folk er mer opplyste i dag enn for bare noen få år siden.

- Et eksempel er fargerommet ProPhoto, som er et mye bedre fargerom for fotografer enn Adobe 98. For seks år siden svarte 90% at de brukte Adobe 98. I dag svarer 70% at de bruker det. Det er en positiv endring, sier han.

- Digitalt bedre enn film
Resnick har i et tidligere intervju uttalt at digitalt er langt bedre enn film, og at han aldri vil gå tilbake. Til foto.no forteller han at dette stemmer og at han har vært frelst på digitalt siden første gang han tok det i bruk.

- Det er mye raskere, og du kan se resultatet med en gang. Hvis noe ikke er bra nok, kan du gjøre det på nytt, istedenfor å irritere deg over det i etterkant. Med digitalt har du ingen unnskyldning for å ta dårlige bilder, sier han og legger til at kvaliteten også er langt bedre med digitalt enn på film.

- Digital teknologi har økt mengden detaljer i skyggepartier. Det gjør at jeg nå kan fotografere ting jeg ikke nødvendigvis kan se med det blotte øyet, sier han og legger til:

- Det eneste digitalt ikke er godt for, er lommeboken min.

Resnick er opptatt av å fortelle at kostnadene faktisk har gått opp med digital teknologi, og ikke ned, slik mange tror.

- Fordi man ikke bruker film, så tror mange at kostnadene har gått ned. Men i dag varer utstyret kanskje tre år, så må man kjøpe nytt. Dette er det mange som ikke har forstått, og som bransje har vi gjort en dårlig jobb med å fortelle det til kundene våre, sier Resnick.

Forretningsdrift viktig
Resultatet er lavere inntekt for fotografer og en stadig vanskeligere bransje å kunne leve av å jobbe i. Dette er noe som engasjerer Resnick, og som han jobber med å opplyse kunder og unge fotografer om. Gjennom nettsiden sin driver han blant annet en egen prissettingstjeneste for fotografer. Men han mener at fotografer må innse at det å drive forretning er en stor del av jobben.

- 50% av det jeg gjør er forretnings-siden av jobben. Hvis du ikke forstår forretningsdrift, så må du skaffe deg en agent som gjør det. For forretningsdrift er litt som fotografi, enten forstår du det, eller så forstår du det ikke.

Iherdig jobbing og god forretningsdrift har ført Resnick til det punktet hvor det ikke lenger er noe skille mellom bildene han tar for egne prosjekter og bildene han tar på oppdrag. I dag gjør han som han vil, og lar ingen diktere hva slags bilder han skal ta. Men etter over tredve år i bransjen, er han fortsatt like begeistret for fotografi?

- Ja! Den dagen jeg ikke er det, er den dagen jeg begynner å gjøre noe annet.

Mer om Seth Resnick på sethresnick.com
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Seth Resnick i Oslo
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick
Seth Resnick -
Seth Resnick

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu