Sindre Christian M.
Hva menes med at et bilde har fin stofflighet? Hører dette begrepet titt og stadig uten at jeg har skjønnt hva som menes med dette.
Noen som kan forklare utttrykket?
#1
#1
Bjarne N.
ja, et veldig populært og litt svevende uttrykk. men tekstur er vel det første som slår meg. at du nesten kan ta på bildet og kjenne overflaten av motivet med fingrene. eller noe sånt...;-)
#3
#3
-
Avsluttet konto 61571
Sindre Christian M skrev:
Hva menes med at et bilde har fin stofflighet? Hører dette begrepet titt og stadig uten at jeg har skjønnt hva som menes med dette.
Noen som kan forklare utttrykket?


Stofflighet er et vidt begrep som nevnt, bla. innhold og materiale.
Fant ikke så mange svar under foto på Google untatt ditt spørsmål.

Her er noen tolkninger fra bilder




Håper du kan danne deg en formening om begrepet.

Mvh. Wind 8~))


#4
#4
Jonas A.
Uten å påstå at jeg kan mye filosofi, kan jeg allikevel huske at det ble nevnt under X-fil kurset på universitetet. Når jeg prøver å huske hva det dreide seg om så var det vel et ord som dreier seg om at det som beskrives er av denne fysiske verden. For et foto betyr vel det at det har en relisme i seg, slik at det som er på bildet rett og slett oppleves som virkelig eller troverdig nok til å være "ekte". Mange bruker vel beskrivelsen om bilder tatt med filmbaset kamera fordi de foirmidler en virkelighet på en annen måte enn et bilde tatt på den digitale måten. Så selv om det digitale fotografiet er mer detaljert og klart, liger stoffligheten kanskje i det imperfekte eller det tilslørede som gir en opplevelse av noe som er mer virkelig enn virkeligheten selv. Eller noe sånt...
#5
#5
S. N.
Stofflighet er et begrep som også blir brukt innen maling, og handler om tekstur.

Tekstur er det som gir en dimensjon til en overflate. På et foto (i motsetning til et oljemaleri feks) vil det naturlig nok ikke være en fysisk kvalitet med bildet (en print på fotopapir er som kjent nokså glatt og flatt) men at det "ser ut" som om at man kan la fingeren gli over overflaten og faktisk kjenne på motivet. Du oppnår det feks ved å få inn lys fra siden på et "ruflete" motiv, feks stein, klær, rynker, treverk, etc.


Audun A.
Fant dette sitatet i en omtale av forskjellen på 35mm og mellomformat film, men lurer på om det ikke kan brukes for å beskrive forskjeller i stofflighet:
"the difference in the reflection from silk and from velvet, between the highlight on an egg and on porcelain, between the shadows of wood and flesh"
Ørsmå detaljeringer som gjør at man kan skille forskjellige materialer fra hverandre i et bilde.
Åpne uskalert versjon i eget vindu