Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1011483} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Spennende motiv. Spesielle og noe uvante fargetoner. Fin dybde i bildet :-)
Harald G.
Mange takk Agnar. Jeg har nok ikke spart på kruttet nei- mye skygge og farger som jeg har forsterket.
Roar K.
Her har jeg også vært en gang i tia.
Tror det blir smaken som velger versjon her og da må det bli den første.
Skulle man pirke litt her så er jeg litt inne på tanken av kloning på åpningen eller hva det er nede i høyrekanten. Enkelt å hente inn hvis du synes det er bryet verdt. Noe kutt kommer ikke på tale da det vil ødelegger lenger opp langs kanten.
Lys, farger, skarphet og detaljer er det ingenting å si på. God dybdevirkning også.
Roar
Harald G.
Roar: Mange takk. Jeg vurderte å kutte litt på høyre side men det var disse rørene da. Tok dette fra en kafe ve elven og i etterhånd ville jg kanskje ha tatt et par skritt til venstre men, men gjort er gjort.
Harald G.
Tor Einar K.
Det er en del innslag av skarpe rødfarger som forstyrrer blandt de ellers harmoniske fargene. På høyresiden stikker det ut noen rør og et rekkverk med mer som sammen med 'Bookstore' bidrar til at blikket flakker hit og dit.
Jeg hadde valgt å flytte kamerastandpunkt et par skritt mot venstre og prøvd å fjerne banneret i postproduksjon.
Jon Tore J.
Flott dybde i et spennende motiv med fine farger og masser av detaljrikdom i attraktivt lys.. Å ta et par skritt til venstre ville ikke hjelpe noe på banner og utstikkende rør på høyresiden av motivet. En rask jobb med Photoshop er jeg sikker på vil løse dette mini problemet.
Godt jobba Harald.
mvh
Jon Tore
Tor Einar K.
Å ta et par skritt til venstre uten å endre kameravinkel vil nettopp fjerne rør og og forstyrrende fargeklatter i det fjerne. >Da vil motivet fremstå langt mer harmonisk og blikket vil finne ro.
John O.
Det er et dejligt billede, fra en sejltur i Prag!
Vi var der, et 2-3 år, efter murens fald, der var ikke så mange turister og alt var meget billigt!
Mvh. John
Harald G.
Mange takk for kommentarene. Jeg la inn en ny versjon med noen endringer - litt kloning og kutting.
Tor Einar K.
Versjon 4 gir et roligere inntrykk da alle farger harmonerer og blikket fanges av linjene som leder en inn i bildet.
Skulle det stått en person i skrikende rødt tøy burde det vært på spissen av den godt opplyste kanten foran baugen på båten da dette er forsvinningspunktet. Det ville da dannet utgangen av bildet. En person nummer to kunne stått i nedre høyre hjørne og dannet inngang.
Med dette krever at man planlegger og tar regi, ikke det enkleste dersom man er på tur.
Totalt synes jeg nå bildet fremstår meget bra, selv med bokhandel banneret.
Harald G.
Tor Einar:
Jeg er ikke verdensmester i kloning og var vel ritt redd for å fjerne banneret. Nå plager det ikke meg noe særlig. - så veldig skrikende er det jo heller ikke. Det er jo også et spørsmål hvor mye som skal tas av et slikt doku bilde. Jeg pleier å reise ut alene med stativ og full pakke og det blir litt annerledes å ta bilder håndholdt fra et kaffebord sammen med fruen.
Harald G.
Jon Tore J.
Hei Harald
Jeg sier meg veldig enig i det du skriver. Dessuten er bildet allerede tatt og dette øyeblikket kommer ikke igjen. Et dokubilde bør ikke klusses med, men litt finjustering i Photoshop med forsiktighet skader oftest ikke originalen.
Det så omtalte banneret virker ikke veldig opphissende eller provoserende på meg og er jo en del av helheten i din dokumentasjon.
Herlig
Mvh
Jon Tore
Tor Einar K.
Jon Tore Jacobsen: Jeg er helt enig med deg i at man ikke skal klusse med et dokumentarisk bilde, men å bevisst velge kamerastandpunkt for å unngå å få med noen mennesker i fargesprakende klær ser jeg ikke på som manipulering.
Harald: Du forteller i utgangspunktet ikke noe om dine intensjoner med dette bildet. Tittelen tyder på at det kan være dokumentarisk, men tre ulike versjoner tyder ikke på at du nødvendigvis ønsker å gjengi virkeligheten(hva det er har de lærde strides om helt siden Sokrates hulelignelse).
Jeg ble første gang oppmerksom på bildene dine da jeg for en lang stund siden kommenterte en rusten sykkel som sto ved en trapp og inntrykket siden har vært at du ønsker å skape bilder, ikke bare ta bilder. Dette fordi du tydeligvis bruker mye tid på omhyggelig postproduksjon. En stor og gjennomført portfolie bygger opp under dette. Da regner jeg det også som naturlig at du er grundig i opptaksøyeblikket og jeg komenterer med det som utgangspunkt.
Harald G.
Tor Einar:
Som nevnt er dette bare et raskt knipse bilde'. Jeg satt stille og fredelig med en kaffekopp da båten gled oppover elven. Jeg fikk rotet frem kameraet og brente av et skudd. Noen seriøs komponering ble det ikke tid til. Sekunder etter var båten borte. I ettertid har jeg tatt det frem igjen og så det hadde noe potensiale i seg. Det dukker jo alltid opp ting som andre legger bedre merke til enn jeg gjør selv - slik er det vel de fleste vil jeg tro.
Mange takk for fin omtale av bildene mine. Som gammel akvarell maler er fotografering en videreføring av det jeg drev med før fingrene ikke ville mer. Jeg har til ganske nylig ikke benyttet annen etter behandling enn det jeg kan få til i DDP - Canons eget behandlingsprogram. I tillegg har jeg brukt Photomatix's HDR og veldig mange av mine bilder er HDR eller 'Fake HDR'. Jeg bruker dette så forsiktig det går an uten at det tar av for mye.
Jeg hadde ikke regnet med at dette bildet skulle skape så mye diskusjon men det er jo mye å hente ved å høre andres mening.
Mange takk for interessen.
Harald G.
Tor Einar K.
Harald:
I utgangspunktet skal et bilde stå på egne ben.
Men i din siste kommentar kommer du med en del opplysninger som kan hjelpe oss som ser bildet til å skrive bedre og mer treffende billedkritikk.
Det kan derfor være lurt å ha en profil som beskriver sin tilnærming til foto og legge ved en forklaring på intensjonene med hvert enkelt fotografi.
Dersom et bilde har ledetekst 'knipset i forbifarten' vil min kritikk bli tilsvarende.
Dersom det fremkommer at et bilde er grundig planlagt og gjennomført vil jeg føle at det må være tilsvarende kvalitet på det jeg skriver.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tror det blir smaken som velger versjon her og da må det bli den første.
Skulle man pirke litt her så er jeg litt inne på tanken av kloning på åpningen eller hva det er nede i høyrekanten. Enkelt å hente inn hvis du synes det er bryet verdt. Noe kutt kommer ikke på tale da det vil ødelegger lenger opp langs kanten.
Lys, farger, skarphet og detaljer er det ingenting å si på. God dybdevirkning også.
Roar
Harald G.
Jeg hadde valgt å flytte kamerastandpunkt et par skritt mot venstre og prøvd å fjerne banneret i postproduksjon.
Godt jobba Harald.
mvh
Jon Tore
Vi var der, et 2-3 år, efter murens fald, der var ikke så mange turister og alt var meget billigt!
Mvh. John
Skulle det stått en person i skrikende rødt tøy burde det vært på spissen av den godt opplyste kanten foran baugen på båten da dette er forsvinningspunktet. Det ville da dannet utgangen av bildet. En person nummer to kunne stått i nedre høyre hjørne og dannet inngang.
Med dette krever at man planlegger og tar regi, ikke det enkleste dersom man er på tur.
Totalt synes jeg nå bildet fremstår meget bra, selv med bokhandel banneret.
Jeg er ikke verdensmester i kloning og var vel ritt redd for å fjerne banneret. Nå plager det ikke meg noe særlig. - så veldig skrikende er det jo heller ikke. Det er jo også et spørsmål hvor mye som skal tas av et slikt doku bilde. Jeg pleier å reise ut alene med stativ og full pakke og det blir litt annerledes å ta bilder håndholdt fra et kaffebord sammen med fruen.
Harald G.
Jeg sier meg veldig enig i det du skriver. Dessuten er bildet allerede tatt og dette øyeblikket kommer ikke igjen. Et dokubilde bør ikke klusses med, men litt finjustering i Photoshop med forsiktighet skader oftest ikke originalen.
Det så omtalte banneret virker ikke veldig opphissende eller provoserende på meg og er jo en del av helheten i din dokumentasjon.
Herlig
Mvh
Jon Tore
Harald: Du forteller i utgangspunktet ikke noe om dine intensjoner med dette bildet. Tittelen tyder på at det kan være dokumentarisk, men tre ulike versjoner tyder ikke på at du nødvendigvis ønsker å gjengi virkeligheten(hva det er har de lærde strides om helt siden Sokrates hulelignelse).
Jeg ble første gang oppmerksom på bildene dine da jeg for en lang stund siden kommenterte en rusten sykkel som sto ved en trapp og inntrykket siden har vært at du ønsker å skape bilder, ikke bare ta bilder. Dette fordi du tydeligvis bruker mye tid på omhyggelig postproduksjon. En stor og gjennomført portfolie bygger opp under dette. Da regner jeg det også som naturlig at du er grundig i opptaksøyeblikket og jeg komenterer med det som utgangspunkt.
Som nevnt er dette bare et raskt knipse bilde'. Jeg satt stille og fredelig med en kaffekopp da båten gled oppover elven. Jeg fikk rotet frem kameraet og brente av et skudd. Noen seriøs komponering ble det ikke tid til. Sekunder etter var båten borte. I ettertid har jeg tatt det frem igjen og så det hadde noe potensiale i seg. Det dukker jo alltid opp ting som andre legger bedre merke til enn jeg gjør selv - slik er det vel de fleste vil jeg tro.
Mange takk for fin omtale av bildene mine. Som gammel akvarell maler er fotografering en videreføring av det jeg drev med før fingrene ikke ville mer. Jeg har til ganske nylig ikke benyttet annen etter behandling enn det jeg kan få til i DDP - Canons eget behandlingsprogram. I tillegg har jeg brukt Photomatix's HDR og veldig mange av mine bilder er HDR eller 'Fake HDR'. Jeg bruker dette så forsiktig det går an uten at det tar av for mye.
Jeg hadde ikke regnet med at dette bildet skulle skape så mye diskusjon men det er jo mye å hente ved å høre andres mening.
Mange takk for interessen.
Harald G.
I utgangspunktet skal et bilde stå på egne ben.
Men i din siste kommentar kommer du med en del opplysninger som kan hjelpe oss som ser bildet til å skrive bedre og mer treffende billedkritikk.
Det kan derfor være lurt å ha en profil som beskriver sin tilnærming til foto og legge ved en forklaring på intensjonene med hvert enkelt fotografi.
Dersom et bilde har ledetekst 'knipset i forbifarten' vil min kritikk bli tilsvarende.
Dersom det fremkommer at et bilde er grundig planlagt og gjennomført vil jeg føle at det må være tilsvarende kvalitet på det jeg skriver.