Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_109969} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ja, stor-tysker er et imponerende syn.
Tåkeleggingen av omgivelsene ble noe mer voldsom enn på gamle lokbilder jeg er kjent med, og personen hadde gjort seg bedre i NSB-uniform.
Når det gjelder ''good old days'' er vel det helst slik fotografer og kortdistansereisende togentusiaster ser det.
Lokførerne og fyrbøterene oppfattet ikke det som særlig ''good'', trekkfullt, varmt på fyrsiden, iskaldt på vindussiden; hodet ute for å kunne se noe i det hele tatt, hardt og tungt arbeid for fyrbøteren. Noe av det verst var å kjøre gjennom lange tunneler vinterstid, især om det akkurat hadde gått et annet tog i forveien, og enda mer hvis man var på hjelpeloket bak toget i bratte stigninger.
Ikke noe særlig for lungene, men også passasjerene trengte gjerne en full rens f.eks. etter turen opp Hallingdal!
Odd Tore
Avsluttet .
Ettersom denne tåkeleggingen kanskje indikerer at dette er fra svunne tider, hadde det vært interessant å se det i f.eks sepiatoner og med litt PS-arbeid for å underbygge at dette er fra andre tider. Synes du kunne kuttet litt i toppen.
Steinulf L.
Ikke så glad i tåkeleggingen din. Fint perspektiv.
Siri O.
Slenger meg på Stenulf sin kommentar her, men vanvittig tøft tog! Sånt et vil jeg ha i stua! Eller kanskje i hagen..
Per R. G.
jeg også er enig med Torgeir legg ut en versjon til med noe mere sepia farver gjerne også en med svart hvit
Reidar O.
Takk for kommentarer alle sammen!!
Har lagt ut to versjoner til, en i sepia og en B&W.
Jeg er sanddelig ikke skker på hvem jeg liker best.
Så til Odd Tore: Skjønner at du har greie på tog og jernbaner. Jeg har ikke det, men vokste opp på Bjorli (25m fra skinnegangen) i den tiden disse lokomotivene gikk der. Vanntårnet er fredet nå, men svingskiven til å snu lokomotivene med er falleferdig og kan ikke benyttes. Dermed må lokomotivet rygge ned igjen til Åndlsnes.
Takk igjen.
Odd Tore S.
Hei, Reidar!
Med to besteforeldre og en onkel som var lokomotivførere, pluss far og div andre onkler som også var i NSB, har jeg fra barnsben av fått minst min rasjon av jernbaneprat og jernbanereiser, også som priviligert ekstrahjelp på lokomotivet.
Jeg synes det er veldig artig at det dukker opp jernbanebilder her på dotten, særlig av gammelt materiell,så hold frem med det! Litt mimring er da uungåelig.
Odd Tore
Inger-Lise S.
Meget dyktig presentert. Flott motiv.
mvh Inger-Lise
Christian K.
Wow. ''2770'' i virkeligheten!
Jeg har den som Märklin-modell i spor H0. Kanskje du også?
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tåkeleggingen av omgivelsene ble noe mer voldsom enn på gamle lokbilder jeg er kjent med, og personen hadde gjort seg bedre i NSB-uniform.
Når det gjelder ''good old days'' er vel det helst slik fotografer og kortdistansereisende togentusiaster ser det.
Lokførerne og fyrbøterene oppfattet ikke det som særlig ''good'', trekkfullt, varmt på fyrsiden, iskaldt på vindussiden; hodet ute for å kunne se noe i det hele tatt, hardt og tungt arbeid for fyrbøteren. Noe av det verst var å kjøre gjennom lange tunneler vinterstid, især om det akkurat hadde gått et annet tog i forveien, og enda mer hvis man var på hjelpeloket bak toget i bratte stigninger.
Ikke noe særlig for lungene, men også passasjerene trengte gjerne en full rens f.eks. etter turen opp Hallingdal!
Odd Tore
Har lagt ut to versjoner til, en i sepia og en B&W.
Jeg er sanddelig ikke skker på hvem jeg liker best.
Så til Odd Tore: Skjønner at du har greie på tog og jernbaner. Jeg har ikke det, men vokste opp på Bjorli (25m fra skinnegangen) i den tiden disse lokomotivene gikk der. Vanntårnet er fredet nå, men svingskiven til å snu lokomotivene med er falleferdig og kan ikke benyttes. Dermed må lokomotivet rygge ned igjen til Åndlsnes.
Takk igjen.
Med to besteforeldre og en onkel som var lokomotivførere, pluss far og div andre onkler som også var i NSB, har jeg fra barnsben av fått minst min rasjon av jernbaneprat og jernbanereiser, også som priviligert ekstrahjelp på lokomotivet.
Jeg synes det er veldig artig at det dukker opp jernbanebilder her på dotten, særlig av gammelt materiell,så hold frem med det! Litt mimring er da uungåelig.
Odd Tore
mvh Inger-Lise
Jeg har den som Märklin-modell i spor H0. Kanskje du også?