Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_128022} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dette var også et severdig bilde fra din side. Kanskje litt beskjæring oppe og litt nede hadde gjort seg. Flott lyssetting.
mvh Vegard
Janne L.
Jeg synest dette var aldeles nydeligt. Jeg liker det kanskje så godt fordi jeg er glad i snøen selv. Jeg kommer i stemning av å se bildet. Virkelig flott lys.
Janne
Bjørn H.
Hallo Odd Tore -
Hmmm ...eneste grunnen til få kommentarer her, må nok være vinterferien :))
Syns bildet er beinlekkert jeg -
En flott stemning hvor lyset er formidabelt -
Teknisk sett sitter det som ei kule -
Bjørn ;¤
Ronnie S.
Lekkert motiv, men det skjemmes av at du har dratt for mye i spakene, det ser noe støyfullt ut spesielt i snøføyka. Jeg ville kuttet opp og nede.
Øyvind A.
Pent. Jeg synes ikke noe om å beskjære i overkant, snøføyka (det er synd den ikke er litt mer synlig) rettferdiggjør såpass mye rom oppe. Nede er jeg mer i tvil, det er jo fine mønstre i snøen, men forgrunnen blir kanskje vel dominerende. Jeg tror konklusjonen blir at jeg vil beholde det slik det er, men skulle gjerne sett et fortettet utsnitt også (annet standpunkt) der forgrunnen er mindre fremtredende.
Ø.
Ketil K.
Vakkert, her har du virkelig brukt lyset!
Ville nok klonet vekk de lysende reflekskornene, skjønner heller ikke helt hva som er oppe i høyre hjørne av bildet. Bakgrunnen faller litt midt i mellom, for utydelig til å kunne forstås ordentlig, og for tydelig til bare å være farger, særlig de vannrette stripene til venstre midt på forstyrrer roen i bildet noe. Og kappe en cm i toppen ja.
Caroline M. S.
Jeg liker bildet, men ikke fargene. Synes himmelen blir for mørk og hadde gjerne sett at det var noe mer der (snøføyk, tåke, antydning til skyer eller noe variasjon i tonene). Fint mønster og form på forgrunnen, men jeg fikser ikke den gulgrå fargen og tror derfor jeg ville falt mer for en svart-hvitt versjon som var noe lettere/lysere enn det man får opp på ''gråskala'' her. Haugen på midten av bildet er kjempefin og jeg synes du har fått fram lyset der ganske bra, men haugen blir kanskje litt liten i forhold til resten?
Roger K.
Her viser du fint hva lesiden kan bli til i sneføyka. Bakgrunnen synes jeg stemmer bra. Ser tydelig tegninger i sneen opp skråningen og oppe i høyre hjørne. Forgrunnen og mengden av den som tegner seg som skiferberg vil jeg også si er passende for dette motivet. De stripene ut fra sneføykeskulpturen og ut mot venstre ble for fremtredende og ga meg en større oppmerksomhet en for resten av motivet. Det samme gjelder de lyse prikkene som er mest fremterdende i venstresiden, men også litt bakover i sneskulpturen. Vet ikke om dette skyldes har behandling, men tror helst det er reflekser i løsrevet snebiter fra bakken. Ikke det jeg vil pirke mest på da og hører med i situasjonsøyeblikket. Savner vel også litt mere spenst i sneføyka.
Mvh RK
Odd Tore S.
Takk for konstruktive kommentarer!
Her går de i mange retninger, og jeg synes at Bildekritikken virker etter hensikten her.
Jeg har laget en ny versjon som tar vare på noen av punktene dere tar opp.
Den er bare behandlet litt i Levels for å gjøre det hvite hvitt, og de lyseste flekkene er klonet vekk. Det siste gjør litt vondt og går på tvers av min dokumentariske legning, fordi dette er større snøpartikler som kommer med vinden og etterlater seg linkende striper i sollyset selv ved denne lukkertiden.
Jeg har også kuttet litt i bunn. Jeg er ikke noen stor tilhenger av den snauisme som mange er talspersoner for her på dotten, og mener stort sett at miljøet rundt hovedmotivet hører med i mange sammenhenger. Men derfor trenger man jo ikke være fastgrodd.
Dette bildet er behandlet i PS på LCD-skjerm med forholdsvis lyse mellomtoner. På denne mørkere CRT-skjermen blir inntrykket et annet, og bakgrunnen, som er en dalside med fonner i dyp blåskygge, mister detaljer. På den versjonen som ble lagt ut originalt ble den alt for mørk på CRT.
På dette bildet var vinden i ferd med å avta like raskt som den kom. Jeg legger vel etterhvert ut samme motiv fra en annen vinkel, og med to stående hvirvler i føyka.
Odd Tore
Roger K.
Kuttet ditt var jeg ikke enig i. Jeg er nå tilhenger av litt forgrunn i bildene. Det ble noe tamt over det. Ville heller ikke lysnet det så mye som her. Føler vel egentlig at det stemmer godt i v1. Som nevnt tidligere hadde jeg følelsen av at dette ikke var overbehandlet og hadde en naturlig forklaring på de lyse partiklene i v siden. Som sagt ikke det jeg ville pirket mest på og hører med i situasjonsøyeblikket. Dette er noe kamera fanger opp og ikke øyet som ser på plassen. Da er det bare de stripene som jeg føler er for fremtredende og skaper mer oppmerksomhet en nødvendig. Som du sier er dette vel det du kvier deg mest for å gjøre noe med. Da skal du holde på den løsningen. Det handler om smak og er en fornøyd med denne løsningen er det ikke smart å ødelegge sitt eget inntrykk. Du står for din jobb og det er bra.
Mvh RK
Odd Tore S.
Roger:
Takk for kommentar-kommentar!
Jeg synes det er interessant å lage en versjon som oppsummerer de tipsene jeg har fått, slik at jeg og dere kan vurdere resultatet.
Denne gangen ville jeg nok fortsatt satset på v1, forsøkt å dempe gulstikket litt, selv om sola begynte å stå lavt og skulle til å gå bak fjellkammen, og fjernet det snøkornene som blinket mest. Det siste vurderte jeg allerede før v1 ble lagt ut, men ....
v2 gir bedre informasjon om bakgrunnen, fjellside med vindskabler.
Jeg har lagt ut et annet bilde fra samme sted, bilde nr. 162719, hvor det er mer futt i vinden fortsatt.
Odd Tore
Inger-Lise S.
Dette har jeg virkelig sansen for. Flott vintermotiv.Lekkert med lys-og skyggevirkningen her. Fin komposisjon. Jo,dette liker jeg godt og jeg velger meg v#2.
Inger-Lise:)
Ketil K.
'Jeg har laget en ny versjon som tar vare på noen av punktene dere tar opp.
Den er bare behandlet litt i Levels for å gjøre det hvite hvitt, og de lyseste flekkene er klonet vekk. Det siste gjør litt vondt og går på tvers av min dokumentariske legning, fordi dette er større snøpartikler som kommer med vinden og etterlater seg linkende striper i sollyset selv ved denne lukkertiden. ''
Setter pris på tilbakemeldingene på kommentarene du gir.
Skjønner godt hva du sikter til.
Men mine kommentarer går mer på hva jeg idéelt ønsker med av et slikt bilde. Har således sett bort fra dokumentar- eller ikke dokumentartankegangen.
Hadde du her hatt et litt annet lys kunne du dessuten muligens sluppet reflekser, og hadde du hatt et objektiv med mindre dybdeskarphet kunne bakgrunnen blitt roligere. Jeg ser for meg et bilde hvor hovedmotivet kommer fullstendig i fokus, og forstyrrende elementer ikke er til stede. Så noe av dette ligger faktisk også i planlegging av bildetagningen.
Odd Tore S.
Ketil:
Jeg er enig med det du sier om planlegging.
Dette ble nok helst en happening, hvor jeg var mest opptatt av å få et bilde med skikkelig føyke før sola forsvant.
Helst ville jeg brukt litt lenger lukkertid for at ikke føyka skulle blitt en ansamling av enkeltpartikler som den ble nå, så min oppmerksomhet gikk nok ikke i retning av uskarp bakgrunn i det hele tatt.
Fint at du bevisstgjør valg/behandling av bakgrunn i fall det kommer en anledning med føyke under forhold som kan planlegges litt bedre.
Odd Tore
Caroline M. S.
Jeg synes v2 ble for lys og at kuttingen i bunn er for brutal (linjene/mønsteret i forgrunnen har forsvunnet). He, he - bare klaging her, hva? ;-) Men det er stadig fint lyst på haugen - så nå lurer jeg på om dette kanskje er et bilde som ville gjort seg best i svart-hvitt (noe mer kontrast og feite/oljete svartfarger enn det man får ved å se på negativen til v2). Kanskje Rob Carr-metoden kunne egnet seg? http://www.designbyfire.com/000100.html (se et lite stykke ned på siden)
Ketil M.
Hei V1 den var fin den, liker den godt.
Odd Tore S.
Caroline:
Nei, ikke bare klaging, jeg synes du er konstruktiv.
Jeg synes heller ikke at den kuttede forgrunnen er positiv, men jeg vil vise i praksis konsekvensen av forslag til forandringer, så også de kan bli vurdert.
v2 er OK på min CRT-skjerm, men for lys på LCD-ene. Du har tydeligvis også en skjerm med forholdsvis lyse mellomtoner.
Som med andre bilder hvor dette er et problem, har jeg bestemt meg til å vente inntil jeg kan kjøpe en fargeprinter, og så tilpasse bildet slikt at det blir slik jeg ønsker det når det blir printet.
Siden jeg jobber litt med et annet bilde som skal komme i både farge- og s/h-versjon, skal jeg sjekke Rob Carr-metoden på det. Men han gjør saker som jeg ikke kjenner igjen fra min husmannsversjon av PS.
Odd Tore
Arne S.
Originalversjonen har mest i seg. Komposisjonen er grei, men eksponeringen blir i tyngste laget. V2 er for lys og delvis utbrent. En litt opplettet V1 med tydeliggjøring av snøføyka hadde hjulpet - også komposisjonsmessig.
Fin vinterstemning.
Jan-Eilert P.
Skriver under på Arne Strømmes kommentar her.
JEP
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh Vegard
Janne
Hmmm ...eneste grunnen til få kommentarer her, må nok være vinterferien :))
Syns bildet er beinlekkert jeg -
En flott stemning hvor lyset er formidabelt -
Teknisk sett sitter det som ei kule -
Bjørn ;¤
Ø.
Ville nok klonet vekk de lysende reflekskornene, skjønner heller ikke helt hva som er oppe i høyre hjørne av bildet. Bakgrunnen faller litt midt i mellom, for utydelig til å kunne forstås ordentlig, og for tydelig til bare å være farger, særlig de vannrette stripene til venstre midt på forstyrrer roen i bildet noe. Og kappe en cm i toppen ja.
Mvh RK
Her går de i mange retninger, og jeg synes at Bildekritikken virker etter hensikten her.
Jeg har laget en ny versjon som tar vare på noen av punktene dere tar opp.
Den er bare behandlet litt i Levels for å gjøre det hvite hvitt, og de lyseste flekkene er klonet vekk. Det siste gjør litt vondt og går på tvers av min dokumentariske legning, fordi dette er større snøpartikler som kommer med vinden og etterlater seg linkende striper i sollyset selv ved denne lukkertiden.
Jeg har også kuttet litt i bunn. Jeg er ikke noen stor tilhenger av den snauisme som mange er talspersoner for her på dotten, og mener stort sett at miljøet rundt hovedmotivet hører med i mange sammenhenger. Men derfor trenger man jo ikke være fastgrodd.
Dette bildet er behandlet i PS på LCD-skjerm med forholdsvis lyse mellomtoner. På denne mørkere CRT-skjermen blir inntrykket et annet, og bakgrunnen, som er en dalside med fonner i dyp blåskygge, mister detaljer. På den versjonen som ble lagt ut originalt ble den alt for mørk på CRT.
På dette bildet var vinden i ferd med å avta like raskt som den kom. Jeg legger vel etterhvert ut samme motiv fra en annen vinkel, og med to stående hvirvler i føyka.
Odd Tore
Mvh RK
Takk for kommentar-kommentar!
Jeg synes det er interessant å lage en versjon som oppsummerer de tipsene jeg har fått, slik at jeg og dere kan vurdere resultatet.
Denne gangen ville jeg nok fortsatt satset på v1, forsøkt å dempe gulstikket litt, selv om sola begynte å stå lavt og skulle til å gå bak fjellkammen, og fjernet det snøkornene som blinket mest. Det siste vurderte jeg allerede før v1 ble lagt ut, men ....
v2 gir bedre informasjon om bakgrunnen, fjellside med vindskabler.
Jeg har lagt ut et annet bilde fra samme sted, bilde nr. 162719, hvor det er mer futt i vinden fortsatt.
Odd Tore
Inger-Lise:)
Den er bare behandlet litt i Levels for å gjøre det hvite hvitt, og de lyseste flekkene er klonet vekk. Det siste gjør litt vondt og går på tvers av min dokumentariske legning, fordi dette er større snøpartikler som kommer med vinden og etterlater seg linkende striper i sollyset selv ved denne lukkertiden. ''
Setter pris på tilbakemeldingene på kommentarene du gir.
Skjønner godt hva du sikter til.
Men mine kommentarer går mer på hva jeg idéelt ønsker med av et slikt bilde. Har således sett bort fra dokumentar- eller ikke dokumentartankegangen.
Hadde du her hatt et litt annet lys kunne du dessuten muligens sluppet reflekser, og hadde du hatt et objektiv med mindre dybdeskarphet kunne bakgrunnen blitt roligere. Jeg ser for meg et bilde hvor hovedmotivet kommer fullstendig i fokus, og forstyrrende elementer ikke er til stede. Så noe av dette ligger faktisk også i planlegging av bildetagningen.
Jeg er enig med det du sier om planlegging.
Dette ble nok helst en happening, hvor jeg var mest opptatt av å få et bilde med skikkelig føyke før sola forsvant.
Helst ville jeg brukt litt lenger lukkertid for at ikke føyka skulle blitt en ansamling av enkeltpartikler som den ble nå, så min oppmerksomhet gikk nok ikke i retning av uskarp bakgrunn i det hele tatt.
Fint at du bevisstgjør valg/behandling av bakgrunn i fall det kommer en anledning med føyke under forhold som kan planlegges litt bedre.
Odd Tore
Nei, ikke bare klaging, jeg synes du er konstruktiv.
Jeg synes heller ikke at den kuttede forgrunnen er positiv, men jeg vil vise i praksis konsekvensen av forslag til forandringer, så også de kan bli vurdert.
v2 er OK på min CRT-skjerm, men for lys på LCD-ene. Du har tydeligvis også en skjerm med forholdsvis lyse mellomtoner.
Som med andre bilder hvor dette er et problem, har jeg bestemt meg til å vente inntil jeg kan kjøpe en fargeprinter, og så tilpasse bildet slikt at det blir slik jeg ønsker det når det blir printet.
Siden jeg jobber litt med et annet bilde som skal komme i både farge- og s/h-versjon, skal jeg sjekke Rob Carr-metoden på det. Men han gjør saker som jeg ikke kjenner igjen fra min husmannsversjon av PS.
Odd Tore
Fin vinterstemning.
JEP