Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_199721} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Herlig positur og flotte farger. Noe hundeaktig over ansiktet, kan minne litt om f.eks. en rotweiler. Barten (av typen snurrebart) kan en hver trønder være misunnelig på. Tett og fint utsnitt. Solglanset pels som kler bildet. Meget bra.
Kjell S
Lars-Anders M.
Jeg syns dette bilde er overdrevet skarpt. Ser kunstig ut liksom. men visst er det bra ellers.
ingebjørg fyrileiv g.
Herlige farger i fin kontrast. Når det gjelder utsnittet, tror jeg at jeg ville ha kappet ca. 4 ca. fra toppen for å få bedre fokus. Han er litt skitten akkurat der. Naturlig, men det trekker litt oppmerksomhet hos meg. Flott lys. Og bart.
vh ingebjørg
Ivar B.
For en ''slappfisk''! Ser jo ut som han bare ligger der og nyter livet. Flotte farger, fin blikkontakt og som alltid fra din hånd, topp teknisk. Meget bra!. Mvh Ivar
Geir N.
Det ser ut som en ordentlig lat kar dette med flott bart. Situasjonen er fint fanget opp. Komp. farver , Skarphet og lys er som vanlig bra fra din side.
mvh
Geir
Marius F.
Virkelig nydelig. Flotte farger, tett og velfungerende utsnitt. Skarpheten er helt ypperlig på min skjerm, uten sjenerende konturer. Får inntrykk av at karen var ganske uanfektet av deres tilværelse, fint å se den slappe av. Venter spent på flere bilder fra din siste tur til Svalbard.
Mvh MF
Avsluttet .
Et passelig søtt bilde dette i disse ferietider. Kan jo se ut til at blikket peker mot ett eller annet utenfor bildeflaten som han står på hugget klar til å hoppe opp og glefse etter; kanskje en matbit? Eller at han rett og slett bare ligger og kulern litt i finværet og så ser et vakkert hunnkjønn passere...
Carsten A.
Takk for kommentarer.
Skarphet sees kommentert. Vel, når man sitter komfortabelt i en gummibåt i damstille vær, og forholdene er slik at man omtrent kan fylle Canon-5D-formatet med med motivet, har en 300/2.8 på f/8, kan eksponere på 1/1600s, og kan ta det samme utsnittet gang på gang, ja om det da ikke blir så skarpt som objektivet kan tegne (og det er mye) må man rett og slett opptre ganske klønete.
Storkobben er etter min begrensete erfaring generelt ikke spesielt skvetten, man må bare passe på å opptre rolig og ikke lage mer lyd enn strengt nødvendig. Bartefar (tror dette er en hann) lå avslappet på et isflak, vi nærmet oss sakte og forsiktig, selvsagt uten å produsere særlig lyd. Vi så den og den så oss - på få meters hold - begge tok det helt rolig, så bartemesteren fikk ikke avbrudt sin formiddagshvil og fotografene fikk sine bilder, endel GB ble nok produsert. Vi var i og for seg ikke nær nok til å ta på denne kobben, men det var vi når det gjelder en annen som lå på et annet isflak like ved.
MVH CA
Kjetil S.
Virkelig bra. Fantastisk lys gjør bildet. Teknisk og optisk kvalitet er imponerende. Mange mener at 5D ikke egner seg til naturfotografering, men jeg har selv prøvd 5D på 300 2,8 og det er en fantastisk kombinasjon etter min mening.
mvh Kjetil
Torbjørn K.
Teknikk, lys og farger er i særklasse her! Behagelig portrett og artsbilde som er behagelig å se på. Barten og fargene gjør selvsagt dette ekstra interessant. Er dette tatt i forbindelse med naturfokus sin Svalbards-workshop?
Torbjørn
Carsten A.
Noen spm. var det her:
KSS: Kanskje for en tid tilbake var det vanlig å se sel omtalt som ''selhunder''.
KS: Kan ikke skjønne hvorfor 5D ikke skulle være egnet for naturfotografering. Det er riktignok ikke så robust som 1D-serien, så det tåler vel litt mindre juling. Det har funksjonknapper etc. mer som 20D/30D (greit for brukere av disse, noe mindre greit for den som er vant med 1D-serien), bedre på meget høy ISO enn noe kamera jeg har brukt (inkl. 1Ds Mk.II og 1D Mk.II), utmerket rask og presis AF/følgefokus, ypperlig søker osv. Med 300/2.8 eller 500/4 er det rett og slett en rå kombinasjon.
TK: Ja, det dreier seg om Liodden/Naturfokus sitt arrangement (ikke akkurat noen workshop dette).
MVH CA
Rolf S.
Flott portrett av storkobben, skarphet og farger gjør bilde her.
Mvh Rolf
John S.
Spennende utsnitt. Jeg likte farvene og detaljenivået i bilde veldig bra. Se bare på det ene hårstrået over det venstre øye. Skarpheten er jo ekstrem</B> - de som føler for det kan jo begynne å telle hårene i pelsen.
Av diskusjonen skjønner jeg at bildet er tatt med 5D. Veldig bra demostrasjon av hva utstyret er godt for. Egentlig viser det også hva fotografen er god for.
Carsten, dette bilde likte jeg. Det føyer seg inn i inspirasjonsrekken sammen med bilde nr. 210104
John
Lars-Anders M.
Ja jeg skjønner du har topp utstyr Carsten. Jeg mener det blir unaturlig skarpt. Av den grunnen att våre øyer ikke oppfatter dyret så skarpt på motsvarende avstand. Men visst er det fint å se pels med mer så skarpt.
For meg er det noe unaturligt over bildet.
Lars-Anders M.
Kjetil skriver(Virkelig bra. Fantastisk lys gjør bildet. Teknisk og optisk kvalitet er imponerende. Mange mener at 5D ikke egner seg til naturfotografering, men jeg har selv prøvd 5D på 300 2,8 og det er en fantastisk kombinasjon etter min mening.)
Det er vel ikke verktøyet som lager bildet! Jeg hørte en si følgende Dette kamerat tar så fine bilder. Da svarte jeg Min hammer bygger så fine hus
Det er vel den som bruker verktøyet som lager bildet og ikke selve kamerat.
Har jeg feil?
Mvh
Lars-Anders Mosskull
John S.
L-A M: Det er nok en forskjell i hvordan øyet vårt oppfatter en sel (eller hva som helst annet) i virkeligheten og hvordan øyet oppfatter et bilde av en sel - tror jeg. Når vi ser på noe i virkeligheten har vi ikke samme mulighet til å bare se på et område, slik som kameraet gjør.
Tenk på hva som er forskjellen mellom et fotografi og en video! Du har ikke samme bevegelse i et fotografi som i en video. Det er ingen forstyrrende lyder i fotografiet. Du ser bare akkurat dette utsnittet. I virkeligheten (nå er et fotografi også virkelighet) har du ingen muligheter til å studere detaljer, hvis du ikke setter deg ned og bare gjør det.
Men nå har dette med skarphet i bilder vært diskutert før og noen har vært bekymret for at vi kommer dit som dette bildet viser. Bekymringen har gått på at da ville alle andre bilder bli dårligere, men det er det bare hver enkelt som kan avgjøre.
Jeg setter veldig pris på denne skarpheten. Vi må for all del ikke pålegge oss å ikke utnytte mulihetene i kamera, objektiver og bildebehandling. Husk det er bildet som helhet som gjelder og ikke bare motivet, noe dette fotografiet i høyeste grad er.
John
Carsten A.
LAM: Jeg vet ikke om du tar feil, men det kan se ut som du misforstår litt.
Uansett, jeg har for en tid siden, ved utlegging av bilder her på FOTOdotNO, holdt opp med å oppgi hvilken type utstyr som er brukt og øvrige tekniske data, nettopp fordi det er bildet som skal vurderes uten hensyn til hvordan det er kommet istand. Og som det fremgår, her er intet teknisk opplyst fra min side før andre tok opp tekniske spørsmål - du er selv en av dem. Ingen her, og slett ikke jeg, har antydet at ''verktøyet [...] lager bildet''. Derimot er egnet verktøy nyttig for å lage teknisk gode opptak. Om det så blir gode bilder (billedmessig interessante pridukter) ut av det er en sak for seg. De som ser på dette og andre bilder får danne seg sin egen vurdering om akkurat dét. Ingen er vel heller uenig i at det er fotografen som eventuelt skaper bilder. Jeg kan heller ikke se at noen her så mye som antyder noe annet.
Ellers er vel jeg den eneste her som har sett denne krabaten med egne øyne og på meget kort hold (kortere hold enn dette opptaket er gjort på). Jeg kan forsikre at virkeligheten var langt mer detaljert, skarp og brilliant enn noen fotografisk gjengivelse, herunder denne, kan få frem.
MVH CA
Odd Tore S.
Hadde denne hatt mer utvendige ører, og hadde du beskåret nærmere hodet, så kunne dette vært en bartehund.
Ellers er det de fantastiske bartene som står knivskarpt fram her.
Teknikken er det ikke noe å utsette på, her er både utstyret bra og behandlingen av det helt på høyden. Trist at 5D har et rykte for å være så kresen på optikk, og det ryktet er det vel noe i også?
Jeg kommer tilbake til ansiktet og uttrykket i det. Den ser så avslappet ut, likevel synes jeg at det er noe uutgrunnelig og vaktsomt over øynene. Grunn til å ta opp bildet for å se på det flere ganger.
Odd Tore
Kjetil S.
hei igjen
Jeg har slett ikke antydet at det var verktøyet som lager bildet, men for meg(med interesse i optikk og teknikk) er det interessant å se hva slags utstyr som er brukt. Dyrt utstyr gjør ikke bildet, og en ser ofte eksempler på det motsatte. Her er imidlertid godt utstyr utnyttet til sitt potensiale, og resultatet blir deretter. Det var mest en digresjon fra min side. Når det gjelder at skarphet er unaturlig er jeg ikke enig,og bildets kvalitet og skarphet kommer garantert bedre til sin rett på big-size print og ikke et lite web-bilde
Kjetil
Eyvind R.
Et svært bra selbilde, Carsten. Velvalgt utsnitt, fint lys og flotte detaljer.
Mvh Eyvind
Nils B.
Glem utstyret og nyyyyyt bildet. Svært så severdig CA.
mvh Nils
Reidar T.
Flott portrett av storkobben. Som Rolf Selvik skriver så er det skarphet og farger som gjør dette bildet.
Liker veldig godt den varme rustbrune fargen på hodet i kontrast med den kalde blå isen.
Meget bra.
RT
Kjell G.
På min skjerm fremstår dette som en veldig bra gjengivelse av situasjonen slik den var. Detaljeringen er utsøkt og innrammingen av is på 2,5 sider gjør seg godt. Det er mulig at en lett beskjæring oppe hadde gjort seg, men det hadde gjort bildets proposjoner mindre harmoniske.
Et flott bilde av et herlig dyr!
Kurt S.
En godslig ''slappfisk'' synes jeg er en bra betegnelse på denne typen.
Så en gang en slik på et isflak i Adventfjorden. Den lå et lite stykke fra land og rørte nesten ikke på den store kroppen sin. Den lå slik så lenge at forbipasserende mente den kunne være syk, eller død for den saks skyld.
Det var den nok ikke.
Den bare tar livet med ro -:)
Et kjempeflott portrett av storkobben.
Det første som slår meg som positivt med dette bildet er den flotte gjengivelsen. Deretter de fine fargene og detaljene i dyret.
Ikke minst den stilige barten.
Fargekontrasten mellom innrammingen/snøen og selve dyret ble også et stort pluss for bildet.
Spesielt likte jeg den varme gløden i hodet og området rundt.
Mvh Kurt.
Arne S.
Herlig type med en kunstferdig bart. Det pinglete øyebrynet står slett ikke i stil til mustasjen, men det gjør ham ikke mindre selsom. Fint med poten som balanserer (det fascinerende røde) hodet.
Ketil K.
Her fremstår også storkobben bortimot perfekt i eksponering og skarphet. Krøllbart så det holder og flott portrett, med god plassering av forluffe. Fin fargegjengivelse ble det også i ganske vanskelig motlys.
Per Inge Ø.
Et på flere måter vakkert og lærerikt bilde.
Først må jeg gi uttrykk for forundring over at det enkelte ganger så overmåte sterkt fremheves at det er fotografen som tar bildene. Dette er en selvfølge; en snekker som mangler motoriske ferdigheter til å slå i spiker kan vanskelig bygge et hus. Ikke desto mindre er det hevet over tvil at en høykvalitetshammer er et bedre verktøy med optimal balanse og vektfordeling, samt bedre og mer holdbare materialer i håndtak og hammerhode. Den som har drevet med snekring i noe omfang, vil raskt erfare at godt verktøy gir større arbeidsglede og på sikt bedre resultater selv om det er utøverens ferdigheter som er avgjørende for hvordan verktøyet utnyttes. En god hammer skaper forutsetninger for å bygge bedre hus, selv om snekkeren forestår byggingen.
Det samme gjelder for fotoverktøy av høy kvalitet, og jeg vil si at det alltid er særdeles interessant å vite hvilke verktøy som er benyttet ved fotografiske opptak. Bildet kan vurderes for seg, men den komplette oversikten over et fotografi får en først når man får vite hvilke redskaper som har assistert fotografen i å lage bildet. For den som eksempelvis vurderer å anskaffe bestemte objektiver eller som har dem og gjerne vil se inspirerende eksempler på hva en selv kan få til, er det meget nyttig å få se hva det aktuelle objektivet yter i en kyndig fotografs hender. At ferdigheter i å bruke sitt redskap er en forutsetning for å overhodet produsere noe resultat sier seg selv, så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor det enkelte ganger synes å herske en motvilje mot å diskutere hvilke verktøy som er benyttet, og som er egnet til å løse den fotografiske oppgaven som bildet illustrerer. Jeg opplever at Carsten Arnholms bilde ''Storkobbe i Lilliehöökfjd'' så ubetinget gir meg mer informasjon og en enda sterkere opplevelse, når jeg vet hvilke verktøy den åpenbart dyktige fotografen har brukt for å oppnå sitt fotografiske resultat.
- Selve bildet preges av kontrasten mellom kobbehodets røde varme og isens blå kulde. I tillegg til at denne kontrasten forsterker inntrykket av en utsøkt detaljering, forteller den svært mye om miljøbetingelsene hvor dyret lever, og betrakteren lever seg umiddelbart inn i storkobbens livsmiljø og hvordan den takler dette gjennom evolusjonens biologiske tilpasning. Den fine detaljgjengivelsen er vesentlig for å formidle disse tingene, på samme måte som den vakre kontrasten og gjengivelsen av farver bidrar.
Labben som stikker frem under dyret, understreker den avslappede positur og bedagelige stemning; de halvt lukkede øynene likeså. I samme retning trekker bildets fortettede perspektiv - vi har å gjøre med et portrett som intimt trekker betrakteren inn i storkobbens verden, og bildets styrke ligger nettopp her. Det er ingen blikkontakt mellom kobben og fotografen, noen vil si at dette er et minus mens andre vil mene at portretter blir best når aktøren har sin oppmerksomhet rettet mot noe i sitt miljø. Jeg mener at portretter med og uten blikkontakt formidler forskjellige stemninger. Her understreker fraværet av kontakt med blikket storkobbens flegmatiske stemning og avslappede positur. Dette er naturligvis vår egen antroposentriske tolkning av et synsinntrykk av et viltlevende dyr, men et kriterium på et vellykket fotografisk bilde er at det formår å formidle et element av gjenkjennelse, en stemning vi kan føle i vår egen sjel.
Per Inge Østmoen
Gro K.
Akkurat SÅ ''skarp'' var denne fyren, der den lå i et nydelig lys. Tror ikke kameraet har lagt til noe særlig.
Han var totalt uanfektet over vårt nærvær. Det var vanskelig å få portretter med åpne/halvåpne øyne. Stort sett sov han.
Ellers så det nærmest ut som bartene på den ene siden hadde vært borti åpen ild (evt. sin kones krølltang ?). Noe å lære for en trønder med bart ?
Et flott og naturtro portrett, Carsten. Særlig spennende blir kontrasten mellom kalde og varme farger. Aldri før har jeg sett en så rødfjeset storkobbe. Minner litt om en apeart som jeg ikke husker navnet på, men kallenavnet hentyder en viss likhet med Gindrikkende briter !!!
Hilsen Gro.
Rune L.
Nært, klart og fargerikt. Dyreportrett på topp nivå.
Mvh
RL
Ina W.
Fantastisk bilde!
Teknisk perfekt, sylskarpt og detaljrikt. Merkelige krøller den har på værhåra.. Uansett; bildet er rent, uten forstyrrende elementer. Fine farger som du nevner.
Rett og slett et knallbilde! Søt var den òg!
Carsten A.
Takk for nye kommentarer.
OTS: ''Trist at 5D har et rykte for å være så kresen på optikk, og det ryktet er det vel noe i også?''. Tja, det er vel egentlig såpass enkelt som at førsteklasses optikk gir bedre mulighet for teknisk prima resultater enn svakere optikk, samt at 5D med sitt store brikkeformat og mange (store) piksler er godt istand til å ta vare på det førsteklasses optikk kan prestere, kanskje også vel så godt som andre hus med mindre brikkeformat, færre og/eller mindre piksler.
PIØ: Det hersker nok egentlig ingen motvilje mot å diskutere hvilke verktøy som er benyttet, derimot kan det mange ganger være mest hensiktsmessig at det utelukkende blir lagt opp til vurdering av resultatet.
MVH CA
Carsten A.
Når det gjelder den rustrød fargen (storkobbe kalles også blåsel, så arten har til vanlig ikke disse fargene) som er spesiell for storkobber i endel fjorder på Svalbard, finnes forklaringen her:
''Storkobber har en svært variert diett som for det meste består av bunndyr som muslinger, reker, krabber, blekksprut og fisk som finnes nær, på eller nede i bunnsedimentene. Storkobbene kan lete etter mat nede i sedimentene ved å bruke de følsomme værhårene sine til å finne byttedyr. Ved å bruke en kombinasjon av suge- og blåseteknikker får de bort sedimentet og eksponert byttedyret. Mange storkobber i svalbardområdet har en rustrød farge i ansiktet og av og til også på framsveivene. Dette skyldes jernoksider som de får i pelsen når de roter i bløtbunnsedimentene. Nede i sedimentene finnes jernoksider i redusert form, og når disse kommer opp i sjøvannet festet i pelsen til storkobbene, oksideres de til det som på godt norsk kalles rust, og dette fester seg permanent til pelsen. Isbjørnen er storkobbens viktigste predator, men både hvalross, spekkhoggere og håkjerring har denne arten på menyen.''
Det er ikke mer enn noen dager siden jeg så en storkobbe med samme kraftige rødfargete pels o Kongsfjorden (Vest-Spitbergen), fjorden der Ny Ålesund ligger.
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Kjell S
vh ingebjørg
mvh
Geir
Mvh MF
Skarphet sees kommentert. Vel, når man sitter komfortabelt i en gummibåt i damstille vær, og forholdene er slik at man omtrent kan fylle Canon-5D-formatet med med motivet, har en 300/2.8 på f/8, kan eksponere på 1/1600s, og kan ta det samme utsnittet gang på gang, ja om det da ikke blir så skarpt som objektivet kan tegne (og det er mye) må man rett og slett opptre ganske klønete.
Storkobben er etter min begrensete erfaring generelt ikke spesielt skvetten, man må bare passe på å opptre rolig og ikke lage mer lyd enn strengt nødvendig. Bartefar (tror dette er en hann) lå avslappet på et isflak, vi nærmet oss sakte og forsiktig, selvsagt uten å produsere særlig lyd. Vi så den og den så oss - på få meters hold - begge tok det helt rolig, så bartemesteren fikk ikke avbrudt sin formiddagshvil og fotografene fikk sine bilder, endel GB ble nok produsert. Vi var i og for seg ikke nær nok til å ta på denne kobben, men det var vi når det gjelder en annen som lå på et annet isflak like ved.
MVH CA
mvh Kjetil
Torbjørn
KSS: Kanskje for en tid tilbake var det vanlig å se sel omtalt som ''selhunder''.
KS: Kan ikke skjønne hvorfor 5D ikke skulle være egnet for naturfotografering. Det er riktignok ikke så robust som 1D-serien, så det tåler vel litt mindre juling. Det har funksjonknapper etc. mer som 20D/30D (greit for brukere av disse, noe mindre greit for den som er vant med 1D-serien), bedre på meget høy ISO enn noe kamera jeg har brukt (inkl. 1Ds Mk.II og 1D Mk.II), utmerket rask og presis AF/følgefokus, ypperlig søker osv. Med 300/2.8 eller 500/4 er det rett og slett en rå kombinasjon.
TK: Ja, det dreier seg om Liodden/Naturfokus sitt arrangement (ikke akkurat noen workshop dette).
MVH CA
Mvh Rolf
Av diskusjonen skjønner jeg at bildet er tatt med 5D. Veldig bra demostrasjon av hva utstyret er godt for. Egentlig viser det også hva fotografen er god for.
Carsten, dette bilde likte jeg. Det føyer seg inn i inspirasjonsrekken sammen med bilde nr. 210104
John
For meg er det noe unaturligt over bildet.
Kjetil skriver(Virkelig bra. Fantastisk lys gjør bildet. Teknisk og optisk kvalitet er imponerende. Mange mener at 5D ikke egner seg til naturfotografering, men jeg har selv prøvd 5D på 300 2,8 og det er en fantastisk kombinasjon etter min mening.)
Det er vel ikke verktøyet som lager bildet! Jeg hørte en si følgende Dette kamerat tar så fine bilder. Da svarte jeg Min hammer bygger så fine hus
Det er vel den som bruker verktøyet som lager bildet og ikke selve kamerat.
Har jeg feil?
Mvh
Lars-Anders Mosskull
Tenk på hva som er forskjellen mellom et fotografi og en video! Du har ikke samme bevegelse i et fotografi som i en video. Det er ingen forstyrrende lyder i fotografiet. Du ser bare akkurat dette utsnittet. I virkeligheten (nå er et fotografi også virkelighet) har du ingen muligheter til å studere detaljer, hvis du ikke setter deg ned og bare gjør det.
Men nå har dette med skarphet i bilder vært diskutert før og noen har vært bekymret for at vi kommer dit som dette bildet viser. Bekymringen har gått på at da ville alle andre bilder bli dårligere, men det er det bare hver enkelt som kan avgjøre.
Jeg setter veldig pris på denne skarpheten. Vi må for all del ikke pålegge oss å ikke utnytte mulihetene i kamera, objektiver og bildebehandling. Husk det er bildet som helhet som gjelder og ikke bare motivet, noe dette fotografiet i høyeste grad er.
John
Uansett, jeg har for en tid siden, ved utlegging av bilder her på FOTOdotNO, holdt opp med å oppgi hvilken type utstyr som er brukt og øvrige tekniske data, nettopp fordi det er bildet som skal vurderes uten hensyn til hvordan det er kommet istand. Og som det fremgår, her er intet teknisk opplyst fra min side før andre tok opp tekniske spørsmål - du er selv en av dem. Ingen her, og slett ikke jeg, har antydet at ''verktøyet [...] lager bildet''. Derimot er egnet verktøy nyttig for å lage teknisk gode opptak. Om det så blir gode bilder (billedmessig interessante pridukter) ut av det er en sak for seg. De som ser på dette og andre bilder får danne seg sin egen vurdering om akkurat dét. Ingen er vel heller uenig i at det er fotografen som eventuelt skaper bilder. Jeg kan heller ikke se at noen her så mye som antyder noe annet.
Ellers er vel jeg den eneste her som har sett denne krabaten med egne øyne og på meget kort hold (kortere hold enn dette opptaket er gjort på). Jeg kan forsikre at virkeligheten var langt mer detaljert, skarp og brilliant enn noen fotografisk gjengivelse, herunder denne, kan få frem.
MVH CA
Ellers er det de fantastiske bartene som står knivskarpt fram her.
Teknikken er det ikke noe å utsette på, her er både utstyret bra og behandlingen av det helt på høyden. Trist at 5D har et rykte for å være så kresen på optikk, og det ryktet er det vel noe i også?
Jeg kommer tilbake til ansiktet og uttrykket i det. Den ser så avslappet ut, likevel synes jeg at det er noe uutgrunnelig og vaktsomt over øynene. Grunn til å ta opp bildet for å se på det flere ganger.
Odd Tore
Jeg har slett ikke antydet at det var verktøyet som lager bildet, men for meg(med interesse i optikk og teknikk) er det interessant å se hva slags utstyr som er brukt. Dyrt utstyr gjør ikke bildet, og en ser ofte eksempler på det motsatte. Her er imidlertid godt utstyr utnyttet til sitt potensiale, og resultatet blir deretter. Det var mest en digresjon fra min side. Når det gjelder at skarphet er unaturlig er jeg ikke enig,og bildets kvalitet og skarphet kommer garantert bedre til sin rett på big-size print og ikke et lite web-bilde
Kjetil
Mvh Eyvind
mvh Nils
Liker veldig godt den varme rustbrune fargen på hodet i kontrast med den kalde blå isen.
Meget bra.
RT
Et flott bilde av et herlig dyr!
Så en gang en slik på et isflak i Adventfjorden. Den lå et lite stykke fra land og rørte nesten ikke på den store kroppen sin. Den lå slik så lenge at forbipasserende mente den kunne være syk, eller død for den saks skyld.
Det var den nok ikke.
Den bare tar livet med ro -:)
Et kjempeflott portrett av storkobben.
Det første som slår meg som positivt med dette bildet er den flotte gjengivelsen. Deretter de fine fargene og detaljene i dyret.
Ikke minst den stilige barten.
Fargekontrasten mellom innrammingen/snøen og selve dyret ble også et stort pluss for bildet.
Spesielt likte jeg den varme gløden i hodet og området rundt.
Mvh Kurt.
Først må jeg gi uttrykk for forundring over at det enkelte ganger så overmåte sterkt fremheves at det er fotografen som tar bildene. Dette er en selvfølge; en snekker som mangler motoriske ferdigheter til å slå i spiker kan vanskelig bygge et hus. Ikke desto mindre er det hevet over tvil at en høykvalitetshammer er et bedre verktøy med optimal balanse og vektfordeling, samt bedre og mer holdbare materialer i håndtak og hammerhode. Den som har drevet med snekring i noe omfang, vil raskt erfare at godt verktøy gir større arbeidsglede og på sikt bedre resultater selv om det er utøverens ferdigheter som er avgjørende for hvordan verktøyet utnyttes. En god hammer skaper forutsetninger for å bygge bedre hus, selv om snekkeren forestår byggingen.
Det samme gjelder for fotoverktøy av høy kvalitet, og jeg vil si at det alltid er særdeles interessant å vite hvilke verktøy som er benyttet ved fotografiske opptak. Bildet kan vurderes for seg, men den komplette oversikten over et fotografi får en først når man får vite hvilke redskaper som har assistert fotografen i å lage bildet. For den som eksempelvis vurderer å anskaffe bestemte objektiver eller som har dem og gjerne vil se inspirerende eksempler på hva en selv kan få til, er det meget nyttig å få se hva det aktuelle objektivet yter i en kyndig fotografs hender. At ferdigheter i å bruke sitt redskap er en forutsetning for å overhodet produsere noe resultat sier seg selv, så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor det enkelte ganger synes å herske en motvilje mot å diskutere hvilke verktøy som er benyttet, og som er egnet til å løse den fotografiske oppgaven som bildet illustrerer. Jeg opplever at Carsten Arnholms bilde ''Storkobbe i Lilliehöökfjd'' så ubetinget gir meg mer informasjon og en enda sterkere opplevelse, når jeg vet hvilke verktøy den åpenbart dyktige fotografen har brukt for å oppnå sitt fotografiske resultat.
- Selve bildet preges av kontrasten mellom kobbehodets røde varme og isens blå kulde. I tillegg til at denne kontrasten forsterker inntrykket av en utsøkt detaljering, forteller den svært mye om miljøbetingelsene hvor dyret lever, og betrakteren lever seg umiddelbart inn i storkobbens livsmiljø og hvordan den takler dette gjennom evolusjonens biologiske tilpasning. Den fine detaljgjengivelsen er vesentlig for å formidle disse tingene, på samme måte som den vakre kontrasten og gjengivelsen av farver bidrar.
Labben som stikker frem under dyret, understreker den avslappede positur og bedagelige stemning; de halvt lukkede øynene likeså. I samme retning trekker bildets fortettede perspektiv - vi har å gjøre med et portrett som intimt trekker betrakteren inn i storkobbens verden, og bildets styrke ligger nettopp her. Det er ingen blikkontakt mellom kobben og fotografen, noen vil si at dette er et minus mens andre vil mene at portretter blir best når aktøren har sin oppmerksomhet rettet mot noe i sitt miljø. Jeg mener at portretter med og uten blikkontakt formidler forskjellige stemninger. Her understreker fraværet av kontakt med blikket storkobbens flegmatiske stemning og avslappede positur. Dette er naturligvis vår egen antroposentriske tolkning av et synsinntrykk av et viltlevende dyr, men et kriterium på et vellykket fotografisk bilde er at det formår å formidle et element av gjenkjennelse, en stemning vi kan føle i vår egen sjel.
Per Inge Østmoen
Han var totalt uanfektet over vårt nærvær. Det var vanskelig å få portretter med åpne/halvåpne øyne. Stort sett sov han.
Ellers så det nærmest ut som bartene på den ene siden hadde vært borti åpen ild (evt. sin kones krølltang ?). Noe å lære for en trønder med bart ?
Et flott og naturtro portrett, Carsten. Særlig spennende blir kontrasten mellom kalde og varme farger. Aldri før har jeg sett en så rødfjeset storkobbe. Minner litt om en apeart som jeg ikke husker navnet på, men kallenavnet hentyder en viss likhet med Gindrikkende briter !!!
Hilsen Gro.
Mvh
RL
Teknisk perfekt, sylskarpt og detaljrikt. Merkelige krøller den har på værhåra.. Uansett; bildet er rent, uten forstyrrende elementer. Fine farger som du nevner.
Rett og slett et knallbilde! Søt var den òg!
OTS: ''Trist at 5D har et rykte for å være så kresen på optikk, og det ryktet er det vel noe i også?''. Tja, det er vel egentlig såpass enkelt som at førsteklasses optikk gir bedre mulighet for teknisk prima resultater enn svakere optikk, samt at 5D med sitt store brikkeformat og mange (store) piksler er godt istand til å ta vare på det førsteklasses optikk kan prestere, kanskje også vel så godt som andre hus med mindre brikkeformat, færre og/eller mindre piksler.
PIØ: Det hersker nok egentlig ingen motvilje mot å diskutere hvilke verktøy som er benyttet, derimot kan det mange ganger være mest hensiktsmessig at det utelukkende blir lagt opp til vurdering av resultatet.
MVH CA
http://npweb.npolar.no/tema/Arter/storkobbe
Her er et utsnitt:
''Storkobber har en svært variert diett som for det meste består av bunndyr som muslinger, reker, krabber, blekksprut og fisk som finnes nær, på eller nede i bunnsedimentene. Storkobbene kan lete etter mat nede i sedimentene ved å bruke de følsomme værhårene sine til å finne byttedyr. Ved å bruke en kombinasjon av suge- og blåseteknikker får de bort sedimentet og eksponert byttedyret. Mange storkobber i svalbardområdet har en rustrød farge i ansiktet og av og til også på framsveivene. Dette skyldes jernoksider som de får i pelsen når de roter i bløtbunnsedimentene. Nede i sedimentene finnes jernoksider i redusert form, og når disse kommer opp i sjøvannet festet i pelsen til storkobbene, oksideres de til det som på godt norsk kalles rust, og dette fester seg permanent til pelsen. Isbjørnen er storkobbens viktigste predator, men både hvalross, spekkhoggere og håkjerring har denne arten på menyen.''
Det er ikke mer enn noen dager siden jeg så en storkobbe med samme kraftige rødfargete pels o Kongsfjorden (Vest-Spitbergen), fjorden der Ny Ålesund ligger.
MVH CA