Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_23383} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Mmm. Bra.
Forslag: ta bort den venstre rød/gule ormen og den blå grønne som også er helt i ytterkant. Demp ytterkant av halen på den store oransje greia. Gjør hele bildet mørkere i en smal kant ytterst.
Uansett: Bra.
TomB.
Henri Gustav E.
Likte bildet, er enig om den grønblå oppe til høyre. De to rødgule binder, for meg, bildet sammen fra venstre til høyre, uten ville bildet vært tomt til venstre
Flotte bølger - er det tatt gjennom et vindu? synes å ane noen reflekser som ikke helt passer inn
mvh Henri
Nils B.
Stilig, er ikke helt enig med Tom, men å ta bort ormen til venstre er jeg enig i.
mvh Nils
Tom A. T.
Dyktig gjort å skape et så utydelig bilde hvor motivet allikevel er helt tydelig. Min mening - Bra! (som vanlig)
mvh Tom T
Roy S.
Ett av de bedre i denne sjangeren etter min mening.
Arne S.
Takker for raske tilbakemeldinger :)
Interessant å høre forslag til beskjæring på dette bildet. Det er et utsnitt, så jeg hadde mulighet til å velge. Bilde som sådan er helt ekte - tatt 'one night in bankok' :) Arne
Ishi K.
Synes dette er veldig stilig, jeg.
mvh K.
Eilen V.
neeei...ikke fjern ormen til venstre-)) ...fjern heller ''W'' midt på øverst og den ''halve W'' til høyre.....de slosser mer om øyets oppmerksomhet sammen med ''ormene''...
SPENNENDE BILDE!-)))
Bjørn H.
Mektig bra bilde,og som Eilen skriver,et spennende bilde!!!
Synes du skal bilde være som det er,alle delene skaper et bilde slik du så det,og etter min mening,skaper dette et harmonisk og god bilde!!
Du kan dette herr Strømme!!!
BH
Tom B.
Kort bakgrunn for mitt forslag: De elementene jeg ville ha fjernet er med på å trekke (mitt) øye ut av bildeflaten, og gjør det dermed litt rådvilt - det hviler ikke behagelig på komposisjonen. Men, selvsagt, for all del....
TomB.
John G.
Hallo!
TB har et poeng, selv om bildet - etter min mening - står seg godt, uansett.
I vår digitale tidsalder vil det - spesielt i dette bildet - være enkel match(å gjøre som TB foreslår)! En helt annen ting er det prinsipielle... Har en følelse av at AS kanskje ikke er ''typen som gjør slikt''??? På den annen side har jeg hans forrige bilde friskt i minne, så nå er jeg vel helt på jorde?
Hva sier AS selv???
John
Arild K.
Flotte fargesammensetninger og spennende former på lysstripene !
Har prøvd noen av beskjærings forslagene som foreslås men er ikke sikker, tror du egentlig har truffet brukbart slik det er !
Mvh AK
Haiman A.
Vèri vèri guud. Eye laik it!
::Haiman::
Hans- Georg S.
'Svevende'' fine effekter!
Frank W. G.
Hei!
Et spennende bilde som det er lett å bli ved. Hva som bør bort og ikke er vanskelig å si. Rent personlig ville jeg kanskje fjernet ''ormen'' oppe til høyre.
Ellers liker jeg bildets bakgrunn, og da spesielt oppe til venstre. Det skaper en flott dybde i bildet, samtidig som det gir et uttrykk av spenning av hva som lurer der oppe.
Frank
Eskil O.
Enig med AK. Hvorfor skal noe fjernes? Abstrakt, ubestemmelig, fantasien får løpe fritt, det blir opp til betrakteren å finne ut av det, spennende, spesielt.
Eskil.
Frank W. G.
Har nå hatt det inne i PS. Jeg nevnte at jeg kanskje ville fjernet ''ormen'' til høyre, men nei. Den skaper en såpass fin balanse i bildet. Så la den være.
Har også forsøkt meg på å gjøre det mørkere og lysere, men føler at bildet ikke vinner noe på det. Nei, la det være som det er. Det er nå min mening da.
Frank
Daniel H.
Ufattelig tøft. Mykt og flott å se på!
-dane-
Tove H.
Vannvittig lekkert ! Rett og slett !
Arne S.
John, du her en egen evne til å få meg ut på glattisen :)) Men det er helt greit, igrunnen veldig greit. Det er jo i bunn og grunn kommunikasjon dette handler om.
Du tar opp et viktig prinsippielt spørsmål, i hvert fall for meg. Når kan vi manipulere bilder, og når kan vi ikke? Det eneste som er sikkert, er at det finnes ingen fasit på dette. Det avhenger i stor grad av bruk og målgruppe. Et reklamebilde bør kunne manipuleres uten problemer. Et reportasjebilde bør helst ikke manipuleres, etter mitt syn. ''Uvesentlige'' detaljer i et fotografi kan ha verdi om hundre år. Dersom innholdet i bildet er sterkt nok, vil brikkene falle på plass, uansett hvor ''rotete'' de måtte være. Bare prøv :)
Innerst inne mener jeg likevel at de beste bildene er ''ekte'', med hensyn til å ''legge til og trekke ifra''. Dette handler om fotografiets vesen. Hva skiller fotogtrafiet fra andre kunstformer?
Jo, beskrivelsen av øyeblikket - og virkeligheten!
Nemlig :)
Det var blant annet en av grunnene til at jeg kalte bilde du sikter til ''drømmen''. I drømmetilstand kan alt gå an. Vi kan også forandre virkeligheten, ikke minst i et fotografi. (Dersom du vil manipulere et reportasjebilde, er det bare å kalle det drømmen, og alt er tilgitt :)
Fra spøk til alvor. Konklusjon: Et godt fotografi skal holde uten å måtte manipuleres. Et middels og dårlig fotografi kan gjøres mye bedre etter en runde i photoshop. Det kalles bildeskaping, og ikke fotografi.
Derfor er bare EN prosent av bildene på foto.no fotografi. Resten er bilder. (Denne påstanden er ikke absolutt og behøver ikke granskes :))
Skrivekløa kan av og til konkurrere med spasmene i pekefingeren. Nå må jeg bare slutte....
Arne
Tom B.
Arne,
Et velment forslag:
Skill mellom bilder (images) og fotografi. Jeg (personlig) fryser litt på ryggen når folk kaller meg fotograf. Ikke fordi det er no' mindre verdt, men jeg oppfatter at det ikke er det jeg ''driver med''.
Det du har råmaterialet til her er et bilde og ikke et reportasjefotografi (jeg er selvfølgelig enig i det du sier om reportasje). Føl deg fri fra fotodogmer og klubbtradisjoner og ha det godt som bildeskaper '' Her har du et flott utgangspunkt til et flott ''verk''. Kanskje jeg tar feil og dette til og med er ferdig ?
Det er jo en veldig viktig og morsom gruppe bilder i tillegg til reportasje og reklame.
TomB.
Thorfinn B.
bildet lever....! La det være som det er. Meget bra!
Arne S.
Først, takk til alle kommentarer. Hver eneste kommentar er viktig og inspirerende for meg!
Så til Tom. Takk til deg også, som grep agnet. Du merket sikkert at jeg fisket litt. Vi to er helt enig. Jeg skiller nemlig mellom fotografi og bilde. Det ene er ikke mindreverdig i forhold til det andre. Det er viktig å poengtere. Personlig er jeg en splittet sjel i så måte. Jeg synes det er like morsomt å være bildeskaper som fotograf. Men i og med at jeg har flere hatter, blir det vesentlig for meg selv å derfinere hvilken hatt jeg har på.
Jeg har lagt merke til din stil, og har stor sans for mange av bildene dine. Jeg har også sans for at du er tro mot din stil og ditt uttrykk. Dette bidrar til en variasjon som gjør foto.no interessant. Men ikke minst har jeg sans for å diskutere litt innimellom, bryte meninger, gjerne ''provosere'' litt med positivt fortegn, for å hente ut maksimalt :) Arne
John G.
Hallo til alle fotografer og bileskapere!
Alle har - selvfølgelig - rett(!). Vi tegner jo med lys alle sammen. Noen nøyer seg med å la lyset selv gjøre det, mens andre gjerne selv hjelper til. Ok, noe av det er ''ekte'', mens annet - som det forøvrig blir mer og mer av - IKKE er ekte.
Bilder har - bevisst eller ubevisst - vært manipulert med fra første stund, så dette er ikke noe nytt.
Greit å manipulere(noe er selvfølgelig tabu), synes jeg, men ikke hvis manipulatoren ikke gir seg til kjenne...
Mvh,
John
PS sikkert noen der ute som ikke vet det, men FOTOGRAFERE(foto:lys - graf:tegne) betyr å ''tegne med lys''.
Jada, du vet det, og du vet det, men ikke alle ;-)
Arne S.
:-))
Kun en ting sikkert. Det finnes ingen fasitsvar på dette. Men ut fra kommentarer å dømme, både her og i andre fora, er mange opptatt av om bilder er arrangert - manipulert - eller ikke.
Men debatten om hvorfor dette er så viktig, og hvor grensene går, er ganske fraværende.
Arne
Nils L.
Hm.... er det jetlag som gjør slikt....
Synes dette er hakket bedre enne det andre. Ikke ta bort noe, da ødelegger du ballansen.
Mvh Nils
Lars-Anders M.
Godt utført. Bra.
Stein Rune B.
Veldig flott
Toini B.
Interessant lesning!! Og tøft bilde!!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Forslag: ta bort den venstre rød/gule ormen og den blå grønne som også er helt i ytterkant. Demp ytterkant av halen på den store oransje greia. Gjør hele bildet mørkere i en smal kant ytterst.
Uansett: Bra.
TomB.
Flotte bølger - er det tatt gjennom et vindu? synes å ane noen reflekser som ikke helt passer inn
mvh Henri
mvh Nils
mvh Tom T
Interessant å høre forslag til beskjæring på dette bildet. Det er et utsnitt, så jeg hadde mulighet til å velge. Bilde som sådan er helt ekte - tatt 'one night in bankok' :) Arne
mvh K.
SPENNENDE BILDE!-)))
Synes du skal bilde være som det er,alle delene skaper et bilde slik du så det,og etter min mening,skaper dette et harmonisk og god bilde!!
Du kan dette herr Strømme!!!
BH
TomB.
TB har et poeng, selv om bildet - etter min mening - står seg godt, uansett.
I vår digitale tidsalder vil det - spesielt i dette bildet - være enkel match(å gjøre som TB foreslår)! En helt annen ting er det prinsipielle... Har en følelse av at AS kanskje ikke er ''typen som gjør slikt''??? På den annen side har jeg hans forrige bilde friskt i minne, så nå er jeg vel helt på jorde?
Hva sier AS selv???
John
Har prøvd noen av beskjærings forslagene som foreslås men er ikke sikker, tror du egentlig har truffet brukbart slik det er !
Mvh AK
::Haiman::
Et spennende bilde som det er lett å bli ved. Hva som bør bort og ikke er vanskelig å si. Rent personlig ville jeg kanskje fjernet ''ormen'' oppe til høyre.
Ellers liker jeg bildets bakgrunn, og da spesielt oppe til venstre. Det skaper en flott dybde i bildet, samtidig som det gir et uttrykk av spenning av hva som lurer der oppe.
Frank
Eskil.
Har også forsøkt meg på å gjøre det mørkere og lysere, men føler at bildet ikke vinner noe på det. Nei, la det være som det er. Det er nå min mening da.
Frank
-dane-
Du tar opp et viktig prinsippielt spørsmål, i hvert fall for meg. Når kan vi manipulere bilder, og når kan vi ikke? Det eneste som er sikkert, er at det finnes ingen fasit på dette. Det avhenger i stor grad av bruk og målgruppe. Et reklamebilde bør kunne manipuleres uten problemer. Et reportasjebilde bør helst ikke manipuleres, etter mitt syn. ''Uvesentlige'' detaljer i et fotografi kan ha verdi om hundre år. Dersom innholdet i bildet er sterkt nok, vil brikkene falle på plass, uansett hvor ''rotete'' de måtte være. Bare prøv :)
Innerst inne mener jeg likevel at de beste bildene er ''ekte'', med hensyn til å ''legge til og trekke ifra''. Dette handler om fotografiets vesen. Hva skiller fotogtrafiet fra andre kunstformer?
Jo, beskrivelsen av øyeblikket - og virkeligheten!
Nemlig :)
Det var blant annet en av grunnene til at jeg kalte bilde du sikter til ''drømmen''. I drømmetilstand kan alt gå an. Vi kan også forandre virkeligheten, ikke minst i et fotografi. (Dersom du vil manipulere et reportasjebilde, er det bare å kalle det drømmen, og alt er tilgitt :)
Fra spøk til alvor. Konklusjon: Et godt fotografi skal holde uten å måtte manipuleres. Et middels og dårlig fotografi kan gjøres mye bedre etter en runde i photoshop. Det kalles bildeskaping, og ikke fotografi.
Derfor er bare EN prosent av bildene på foto.no fotografi. Resten er bilder. (Denne påstanden er ikke absolutt og behøver ikke granskes :))
Skrivekløa kan av og til konkurrere med spasmene i pekefingeren. Nå må jeg bare slutte....
Arne
Et velment forslag:
Skill mellom bilder (images) og fotografi. Jeg (personlig) fryser litt på ryggen når folk kaller meg fotograf. Ikke fordi det er no' mindre verdt, men jeg oppfatter at det ikke er det jeg ''driver med''.
Det du har råmaterialet til her er et bilde og ikke et reportasjefotografi (jeg er selvfølgelig enig i det du sier om reportasje). Føl deg fri fra fotodogmer og klubbtradisjoner og ha det godt som bildeskaper '' Her har du et flott utgangspunkt til et flott ''verk''. Kanskje jeg tar feil og dette til og med er ferdig ?
Det er jo en veldig viktig og morsom gruppe bilder i tillegg til reportasje og reklame.
TomB.
Så til Tom. Takk til deg også, som grep agnet. Du merket sikkert at jeg fisket litt. Vi to er helt enig. Jeg skiller nemlig mellom fotografi og bilde. Det ene er ikke mindreverdig i forhold til det andre. Det er viktig å poengtere. Personlig er jeg en splittet sjel i så måte. Jeg synes det er like morsomt å være bildeskaper som fotograf. Men i og med at jeg har flere hatter, blir det vesentlig for meg selv å derfinere hvilken hatt jeg har på.
Jeg har lagt merke til din stil, og har stor sans for mange av bildene dine. Jeg har også sans for at du er tro mot din stil og ditt uttrykk. Dette bidrar til en variasjon som gjør foto.no interessant. Men ikke minst har jeg sans for å diskutere litt innimellom, bryte meninger, gjerne ''provosere'' litt med positivt fortegn, for å hente ut maksimalt :) Arne
Alle har - selvfølgelig - rett(!). Vi tegner jo med lys alle sammen. Noen nøyer seg med å la lyset selv gjøre det, mens andre gjerne selv hjelper til. Ok, noe av det er ''ekte'', mens annet - som det forøvrig blir mer og mer av - IKKE er ekte.
Bilder har - bevisst eller ubevisst - vært manipulert med fra første stund, så dette er ikke noe nytt.
Greit å manipulere(noe er selvfølgelig tabu), synes jeg, men ikke hvis manipulatoren ikke gir seg til kjenne...
Mvh,
John
PS sikkert noen der ute som ikke vet det, men FOTOGRAFERE(foto:lys - graf:tegne) betyr å ''tegne med lys''.
Jada, du vet det, og du vet det, men ikke alle ;-)
Kun en ting sikkert. Det finnes ingen fasitsvar på dette. Men ut fra kommentarer å dømme, både her og i andre fora, er mange opptatt av om bilder er arrangert - manipulert - eller ikke.
Men debatten om hvorfor dette er så viktig, og hvor grensene går, er ganske fraværende.
Arne
Synes dette er hakket bedre enne det andre. Ikke ta bort noe, da ødelegger du ballansen.
Mvh Nils