Denne blandingen av en anonym fabrikkbygning og trafikkterminalen på Karihaugen er den faktiske fronten på Oslos nye og rådyre Opera, slik byens borgere vil oppleve den fra bysiden som den jo normalt vil sees fra. Denne lite inspirerende bygningen er mislykket både fra et estetisk og fra et samlende perspektiv. De planlagte høybyggene i Bjørvika kommer i tillegg til å stenge igjen hele østre bydel i forhold til fjorden . Byplanlegging? Hvordan i all verden kan Oslo tillate seg å gjøre så mye feil i utbyggingen av Bjørvika? Her går det som ofte i offentlighetsnorge - suboptimalisering, på bekostning av andre, og til enorm ergrelse for store grupper av innbyggerne i Oslo. Høybebyggelsen burde ligget bak den lavere bebyggelsen, altså langt tilbaketrukket i byen og operaen burde vært et særpreget og monumentalt byggeverk, som tilførte byen stil og glede. Her smaker det ikke mye av fugl. Byggverk som kan måle seg med turistmagneter som Guggenheimmuseet i Bilbao og operaen i Sydney kan vi skyte en hvit pil etter.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_257080} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Interessant bilde, hvor skyene er de mest attraktive elementene, siden glass og betong ''skjermer oss'' fra fjorden på baksiden.
Jeg er veldig enig i det synet som uttrykkes i inntroen til bildet.
Caroline M. S.
Ikke enig Ketil. Jeg synes operaen er kjempefin og passer godt i Oslo (eller Norge) - tilsynelatende nøktern. Akkurat nå ser det fremdeles byggeplass ut, men vent til området er mer ferdig. Jeg tror det blir fint. :-)
Kjekt å se bilde fra operaen - tror det må være et av de første jeg har sett hvor bygningen er såpass ferdig.
Ketil K.
Takk for tilbakespillene. Interessant å se så forskjellige meninger da. Men jeg holder nå på mitt og hadde sett en helt annen løsning på både operaen og utbyggingen av Bjørvika, der man burde gitt sjøen og stranden tilbake til byens beboere. Operaen burde vært plassert på Vippetangen til erstatning for den fæle kornsiloen. Da kunne man laget en elegant, helhetlig og luftig bygning, med en maritim løsning og kombinert med det akvariet Oslo som maritim hovedstad så sårt hadde trengt. Og med rom rundt i stedet for de inneklemte greiene som nå allerskyldigst lages inne i bukten. Noe som er tilsynelatende nøkternt, men ikke er det? Hva er mindre nøkternt enn det? Operaen vi får ser ut som et lite helhetlig lappverk, med tilsynelatende tilfeldige skrålinjer som disharmonerer og med to firkantete paddehatter som stikker opp. Jeg forstår bare at de som har hatt beslutningsmyndighet ikke har hatt greie på det de holder på med.
Bjørn H.
Syns karihaugterminalen var en meget god beskrivelse og sammenligning Ketil. Foreløpig finner jeg ikke ut av hverken operaen eller prosjektet. Sikkert fint, men sier meg veldig enig i at bygget klemmes inne, og at den visuelle opplevelsen uteblir. Vår nye stolthet burde fått nok rom på alle kanter slik at det kunne nytes som et stolt monumentalt byggverk, som reiser seg opp som en liten ''juvel'' i bybildet.
Men nå får man jo også ha is i maven da, og vente til ''prosjekt'' Bjørvika står helt ferdig. Men tipper jeg rett, blir nok dette prosjektet bare en forlengelse av alt annet som oppleves som ''hummer og kanari'' hva gjelder estetikk og arkitektonisk planløshet for byen. :(
Bjørn.
Kjell Sigurd S.
Ja, hvorfor skal alle nye større bygninger se ut som en middels flyterminal fra 80-tallet? Operaen kommer ikke til å bli penere med en annen plassering. Jeg synes dette er nok et eksempel på tilfeldig og populistisk arkitektur. Tenker med skrekk og gru på betongklossen som ligger som tilbygg på den prakfulle hovedbygningen på Kvikne hotell i Balestrand. Der holdt hele den staselige trebygningen på å bli ofret for moderne betongklosser på 50- eller 60-tallet, det var jo tross alt det verden ville ha!
Støtter forslaget om å gi byens befolkning tilbake tilhørigheten til havet - men det er for sent nå. Vi får nøye oss med å sitte å duppe tærne i vannet litt lenger inn i viken mens vi skuer ut over vannet mellom betongdekket og pilarene på veien der borte. Selv New York'erne har vært flinkere enn oss til å ta vare på sin by ved havet.
Kjell S
Ivar B.
Ja jeg kan ikke skjønne at denne plasseringen er det beste. Operaen burde ha rom rundt seg. Slik det er blitt nå stenger den utsikten og drukner i alt det andre rundt. Kan ikke si jeg synes bilde er pent, men det er jo heller ikke så lett å få til:-) Mvh Ivar.
Caroline M. S.
Hva? Fjerne kornsiloen på vippetangen?! Jeg elsker den siloen! Den må aldri vekk!! :-) Så du hvor fin den var med kunstbelysning 100 års jubileet for da Kong Haakon steg i land? :-)
Dag T.
Jeg kjører forbi det nye operabygget av og til, og synes det ser bra ut (det pleier ikke å være sånnt vær som du viser her). Den trenger litt mer plass og mindre trafikk for å komme til sin rett.
Skal vi over på bildekritikk så må jeg bare påpeke at alt kan se stygt ut i de riktige hender .-)
Mette R.
Jeg synes overgangen til de øverste mørke skyene er for brå, de kunne kanskje vært klippet vekk. Dersom poenget er å få frem miljøet rundt bygget, så stusser jeg over at det er så lite trafikk på bildet. Hvor er alle bilene? Hver gang jeg er i området, så er de i hundretalls.
Odd Tore S.
Jeg gikk glipp av dette da du la det ut.
Jeg deler ditt syn på denne delen av bygget sett i denne vinklen.
Opptaksforholdene her er ideelle her for budskapet i bildet, og fremstillingen bygger opp under dette.
En nøktern observasjon vil jeg ikke kalle dette.
Sett mer fra nordøst minner det meg om en stor fabrikkbygning, noe i stil med PM7 (fra 1962) på Follum slik jeg ser den for meg i mitt indre, men i mitt minne er den arkitektoniske utformingen av endeveggen av PM7 mer inspirert.
Om det er omgivelsene, synsvinkelen, mine assosiasjoner eller selve byggverket som leder til den oppfatningen vet jeg ikke, men jeg synes operabygget er en dyr skuffelse.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Jeg er veldig enig i det synet som uttrykkes i inntroen til bildet.
Kjekt å se bilde fra operaen - tror det må være et av de første jeg har sett hvor bygningen er såpass ferdig.
Men nå får man jo også ha is i maven da, og vente til ''prosjekt'' Bjørvika står helt ferdig. Men tipper jeg rett, blir nok dette prosjektet bare en forlengelse av alt annet som oppleves som ''hummer og kanari'' hva gjelder estetikk og arkitektonisk planløshet for byen. :(
Bjørn.
Støtter forslaget om å gi byens befolkning tilbake tilhørigheten til havet - men det er for sent nå. Vi får nøye oss med å sitte å duppe tærne i vannet litt lenger inn i viken mens vi skuer ut over vannet mellom betongdekket og pilarene på veien der borte. Selv New York'erne har vært flinkere enn oss til å ta vare på sin by ved havet.
Kjell S
Skal vi over på bildekritikk så må jeg bare påpeke at alt kan se stygt ut i de riktige hender .-)
Jeg deler ditt syn på denne delen av bygget sett i denne vinklen.
Opptaksforholdene her er ideelle her for budskapet i bildet, og fremstillingen bygger opp under dette.
En nøktern observasjon vil jeg ikke kalle dette.
Sett mer fra nordøst minner det meg om en stor fabrikkbygning, noe i stil med PM7 (fra 1962) på Follum slik jeg ser den for meg i mitt indre, men i mitt minne er den arkitektoniske utformingen av endeveggen av PM7 mer inspirert.
Om det er omgivelsene, synsvinkelen, mine assosiasjoner eller selve byggverket som leder til den oppfatningen vet jeg ikke, men jeg synes operabygget er en dyr skuffelse.
Odd Tore