Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_258957} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Du har vore i Eidfjord no forstår eg, ved Eidfjord Cruisebåthamn,
original vinkling, fint med båten og fjella bak, kjedeleg lys himmel og ein styggedom av ein svart røyksky frå båten..........
Inger Anne
Avsluttet .
Dette burde vært forbudt. Bra fanget.
Torbjørn K.
Ikke sikkert denne passerte CO2-testen på siste EU-kontroll. Selv om jeg har bodd en halv manns-alder i Hardanger, så må jeg nok innrømme at jeg ikke er lokal-kjent nok til å si at dette er Eidfjord. Jeg synes bildet er en fin dokumentasjon på turismens bakside. Bildet er bra komponert og utsnittet er passe tett. Jeg synes ikke lyset er kjedelig, tvert imot kledelig til dette bildet. Jeg tror kanskje det ville fungert bra i S/H også, da du ville forsterket det noe dystre preget. Mener å ha hørt at slik røyk skal være et stort problem under gitte værforhold i Geiranger når 20 slike skip samler seg mellom fjella og røyken ikke vil stige til værs.
Torbjørn
Ann F.
Bildemessig ville jeg beskåret litt inn fra vest, til like innenfor formasta med det gule flagget, men ikke så mye at det gule solseilet tangerer bildekanten. Eller tatt med litt mer.
Ellers en grei og tankevekkende dokumentasjon på at det kanskje ikke alltid er bilistene som er de verste synderne i miljødebatten.
Standpunkt og vinkel er godkjent, fokus da på kontrasten mellom de rene (?) snedekkede fjellene mot den sorte røyken.
mvh Ann
Inger Anne Maritsdotter V.
Eidfjord er min heimplass og bygda der eg voks opp, det var difor ikkje vanskeleg å sjå kor dette var teke;-)
Inger Anne
Steinulf L.
Synes utsnittet bør være som det er for å gjengi en tilstrekkelig beskrivelse av synderen. Fin dokumentasjon.
Hilda Hol E.
Hei Odd.
Se det ja, her har vi ''medaljens bakside.'' Et anderledes turistbilde.
Godt og riktig utsnitt av hva du antakelig vil gi oss til ettertanke.
Vennlig hilsen Hilda.
Nils Arne L.
Godt bidrag til den tiltagende miljødebatten. Greit utsnitt. De fargerike bokstavene gir meg en viss assosiasjon til regnbuen, og står i skarp kontrast til røykskya. Jeg synes prikken over i'en er paret som beundrer naturen mens miljøgifter pøses ut bak ryggen deres.
Lars-Anders M.
Ok bilde av aktuelt tema. Stadig nye farer. Fugleinfluensa, hiv og nå drivhuseffekten. Ikke tror jeg att vi i Norden kan forandre på hvordan mennesker lever i andre land.
Jeg har reist en del i Indonesia. Der kan man snakke om Co2-utslipp. Bare på Java bor det 160 millioner mennesker. De kjører motorsykkel. Og de forurenser en del.
Det vi driver på med her er ytterst lite i forhollende. Kan vi da redde jorden med å redusere vårt forbruk?
Ps. Jeg fyrer med fyringsolje i sentralfyr. På regningen er det en CO2avgift. Jeg skrev til Finansdepartementet og spurte vad den avgiften bruktes til. Fikk til svar att den gikk til alt annet som vår skatt. Jeg svarte hvorfor ikke bruke det til forskning for å om mulig redusere Co2-utslippet. De var enige i meg. Men det er ikke politisk vilje til det. Snakk om dobbeltmoral. Ta in Co2 avgift og ikke bruke den. Det er ren skatt.
Erik J.
Dette var veldig fint fanget av en forferdelig stygg sak. Fint spesielt fordi du har fått inn fjellene bak, som umiddelbart gir settingen Norsk fjell og fjord.
Øyvind A.
Litt av ei røyksky. Jeg tror bildet hadde vært mer slående om du hadde klart å få til en mer reindyrket konsentrasjon om røyken, de glorete bokstavene, og landskapet bak.
Ellers så har ikke dette noe spesielt med karbondioksid og klimaproblematikk å gjøre. Her handler det først og fremst om et maskineri som slipper ut alt for mye av andre ting, særlig sotpartikler.
Ø.
Odd Tore S.
Takk for kommentarer og miljøengasjement!
Slik jeg så det:
Aktører: Røyken, glorebokstaver, og, ikke minst, turistene med ryggen til.
Kulisser: Hardangerfjorden med hvite fjell, men ganske gråtrist stemning.
Dette er omtrent hele bildet, ønsket en god del fjell. Kutt er mulig.
Miljø:
Dette ser fælt ut, men er egentlig bare et kortvarig og lokalt intermesso idet de starter opp en hjelpemotor før avgang. Masse sot før turboladerne får opp turtallet. Fotografen vet hva som kommer og kan posisjonere seg!
Ser dere godt etter ved toppen av skorsteinen, er lufta gråaktig og bildet uklart. Det er eksosen fra de andre hjelpemotorene som går, og de lager bra med CO2 og sotpartikler hele tiden. Ren landstrøm ville bedret både lokalmiljøet og redusere CO2 globalt.
Dette er et ekte og umanipulert bilde, som likevel manipulerer sannheten. Slike brukes dessverre ikke sjelden i mijøsammenhenger, f.eks. dampen fra kjøletårnene til kjernkraftverk eller kullkraftverk. Om den skygger for sola gjør den seg bra til formålet. Men det er ren vanndamp som i skyer (uten sur nedbør).
Uansett synes jeg det er grunn til å tenke over dagens reiseliv, hvor stadig flere turer til mål stadig lenger vekk er moten. Slikt blir det mye CO2 av, og selv om det ikke er ''in'' å tenke på fossile hydrocarboner som en begrenset ressurs for tiden, er de det like fullt.
Odd Tore
Odd Tore S.
Takk for kommentarer og miljøengasjement!
Slik jeg så det:
Aktører: Røyken, glorebokstaver, og, ikke minst, turistene med ryggen til.
Kulisser: Hardangerfjorden med hvite fjell, men ganske gråtrist stemning.
Dette er omtrent hele bildet, ønsket en god del fjell. Kutt er mulig.
Miljø:
Dette ser fælt ut, men er egentlig bare et kortvarig og lokalt intermesso idet de starter opp en hjelpemotor før avgang. Masse sot før turboladerne får opp turtallet. Fotografen vet hva som kommer og kan posisjonere seg!
Ser dere godt etter ved toppen av skorsteinen, er lufta gråaktig og bildet uklart. Det er eksosen fra de andre hjelpemotorene som går, og de lager bra med CO2 og sotpartikler hele tiden. Ren landstrøm ville bedret både lokalmiljøet og redusere CO2 globalt.
Dette er et ekte og umanipulert bilde, som likevel manipulerer sannheten. Slike brukes dessverre ikke sjelden i mijøsammenhenger, f.eks. dampen fra kjøletårnene til kjernkraftverk eller kullkraftverk. Om den skygger for sola gjør den seg bra til formålet. Men det er ren vanndamp som i skyer (uten sur nedbør).
Uansett synes jeg det er grunn til å tenke over dagens reiseliv, hvor stadig flere turer til mål stadig lenger vekk er moten. Weekend i Roma er heller ikke mi greie. Slikt blir det mye CO2 av, og selv om det ikke er ''in'' å tenke på fossile hydrocarboner som en begrenset ressurs for tiden, er de det like fullt.
Odd Tore
Odd Tore S.
Beklager hikke.
Siste versjon gjelder. Første kom inn ved et ubevisst tastetrykk før korrekturlesing.
Odd Tore
Inger Anne Maritsdotter V.
Takk for eit annleis bilde frå det me vanlegvis ser på som rein naturidyll, for eit bevisst miljøutspill og for den tekniske biten ang. motorene:-)
Inger Anne
Bjørn H.
Et meget sterkt visuelt bilde som forteller masse, og som slår godt i miljødebatten. ... Alt som er med, d.v.s. av mennesker, hvite fjelltopper, og grelle boksatver skal være med her.
Bjørn
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Du har vore i Eidfjord no forstår eg, ved Eidfjord Cruisebåthamn,
original vinkling, fint med båten og fjella bak, kjedeleg lys himmel og ein styggedom av ein svart røyksky frå båten..........
Inger Anne
Torbjørn
Ellers en grei og tankevekkende dokumentasjon på at det kanskje ikke alltid er bilistene som er de verste synderne i miljødebatten.
Standpunkt og vinkel er godkjent, fokus da på kontrasten mellom de rene (?) snedekkede fjellene mot den sorte røyken.
mvh Ann
Inger Anne
Se det ja, her har vi ''medaljens bakside.'' Et anderledes turistbilde.
Godt og riktig utsnitt av hva du antakelig vil gi oss til ettertanke.
Vennlig hilsen Hilda.
Jeg har reist en del i Indonesia. Der kan man snakke om Co2-utslipp. Bare på Java bor det 160 millioner mennesker. De kjører motorsykkel. Og de forurenser en del.
Det vi driver på med her er ytterst lite i forhollende. Kan vi da redde jorden med å redusere vårt forbruk?
Ps. Jeg fyrer med fyringsolje i sentralfyr. På regningen er det en CO2avgift. Jeg skrev til Finansdepartementet og spurte vad den avgiften bruktes til. Fikk til svar att den gikk til alt annet som vår skatt. Jeg svarte hvorfor ikke bruke det til forskning for å om mulig redusere Co2-utslippet. De var enige i meg. Men det er ikke politisk vilje til det. Snakk om dobbeltmoral. Ta in Co2 avgift og ikke bruke den. Det er ren skatt.
Ellers så har ikke dette noe spesielt med karbondioksid og klimaproblematikk å gjøre. Her handler det først og fremst om et maskineri som slipper ut alt for mye av andre ting, særlig sotpartikler.
Ø.
Slik jeg så det:
Aktører: Røyken, glorebokstaver, og, ikke minst, turistene med ryggen til.
Kulisser: Hardangerfjorden med hvite fjell, men ganske gråtrist stemning.
Dette er omtrent hele bildet, ønsket en god del fjell. Kutt er mulig.
Miljø:
Dette ser fælt ut, men er egentlig bare et kortvarig og lokalt intermesso idet de starter opp en hjelpemotor før avgang. Masse sot før turboladerne får opp turtallet. Fotografen vet hva som kommer og kan posisjonere seg!
Ser dere godt etter ved toppen av skorsteinen, er lufta gråaktig og bildet uklart. Det er eksosen fra de andre hjelpemotorene som går, og de lager bra med CO2 og sotpartikler hele tiden. Ren landstrøm ville bedret både lokalmiljøet og redusere CO2 globalt.
Dette er et ekte og umanipulert bilde, som likevel manipulerer sannheten. Slike brukes dessverre ikke sjelden i mijøsammenhenger, f.eks. dampen fra kjøletårnene til kjernkraftverk eller kullkraftverk. Om den skygger for sola gjør den seg bra til formålet. Men det er ren vanndamp som i skyer (uten sur nedbør).
Uansett synes jeg det er grunn til å tenke over dagens reiseliv, hvor stadig flere turer til mål stadig lenger vekk er moten. Slikt blir det mye CO2 av, og selv om det ikke er ''in'' å tenke på fossile hydrocarboner som en begrenset ressurs for tiden, er de det like fullt.
Odd Tore
Slik jeg så det:
Aktører: Røyken, glorebokstaver, og, ikke minst, turistene med ryggen til.
Kulisser: Hardangerfjorden med hvite fjell, men ganske gråtrist stemning.
Dette er omtrent hele bildet, ønsket en god del fjell. Kutt er mulig.
Miljø:
Dette ser fælt ut, men er egentlig bare et kortvarig og lokalt intermesso idet de starter opp en hjelpemotor før avgang. Masse sot før turboladerne får opp turtallet. Fotografen vet hva som kommer og kan posisjonere seg!
Ser dere godt etter ved toppen av skorsteinen, er lufta gråaktig og bildet uklart. Det er eksosen fra de andre hjelpemotorene som går, og de lager bra med CO2 og sotpartikler hele tiden. Ren landstrøm ville bedret både lokalmiljøet og redusere CO2 globalt.
Dette er et ekte og umanipulert bilde, som likevel manipulerer sannheten. Slike brukes dessverre ikke sjelden i mijøsammenhenger, f.eks. dampen fra kjøletårnene til kjernkraftverk eller kullkraftverk. Om den skygger for sola gjør den seg bra til formålet. Men det er ren vanndamp som i skyer (uten sur nedbør).
Uansett synes jeg det er grunn til å tenke over dagens reiseliv, hvor stadig flere turer til mål stadig lenger vekk er moten. Weekend i Roma er heller ikke mi greie. Slikt blir det mye CO2 av, og selv om det ikke er ''in'' å tenke på fossile hydrocarboner som en begrenset ressurs for tiden, er de det like fullt.
Odd Tore
Siste versjon gjelder. Første kom inn ved et ubevisst tastetrykk før korrekturlesing.
Odd Tore
Inger Anne
Bjørn