Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_263381} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Bra bilde av kontrastene i samfunnet. Ser ut som høyre foten hans svinger bort, det er vel den vanligste reaksjonen på tiggere.
Tror jeg ville hatt med mer av mannen, opp til halsen omtrent.
Helge
Christian L.
Oi lav ju tu maan. Vi må leke som fy før jeg stikker til London, jeg gruer meg til å ikke ha venner som deg der.
Unni F.
Sterkt og kontrastfyllt budskap i dette bildet. Man kan lett fantasere seg frem til at forretningsmannen vender seg et øyeblikk bort fra tiggeren. Uten tvil ser hun på ham i håp om å få en slant. Får håpe det hun får går til henne og ikke til bander som kjører rundt og samler inn det tiggerne får i løpet av en dag...slik vi har sett i Oslo.
Synes dette bildet treffer utrolig godt både mht innhold og komposisjon, eksponeringen kan jeg helle rikke se noe galt med. Jeg synes beskjæringen i overkant er fin, den går kant i kant med muren slik at ingen elementer over murkanten få forstyrre samspillet (eller mangel på...) mellom kvinnen og forretningsmannen.
Hilsen Unni
Anne-Lise S.
Et svært talende motiv som viser kontrasten mellom fattig og rik, det materialistiske samfunn, kjøligheten pga. mangel på medmenneskelighet, og ulikheter i status. Synes det er flott at mannen som går forbi er i dress. Dette styrker budskapet og kontrastene mellom de to personene. Også positurene deres forteller og bidrar til å fremme akkurat dette. Et bilde som skaper tanker, for hva er egentlig rikdom i dagens samfunn. Er det mannen i dress som her er den rikesten personen, eller er det tiggeren? Er det penger og materialistiske eiendeler som er mest betydningsfullt, eller er det å tilhøre, være tosom eller få masser av kjærlighet? Her kan hver og en danne seg opp sin egen mening om det, og de fleste vil nok svare det siste, men hvorfor er da samfunnet blitt som det er, der to foreldre må ut i jobb for å forsørge, betale, eie... OG må man eie så fryktelig mye for å få et godt liv?
Godt komp her. Liker at du har kuttet rett over mannens hånd. Det umyndiggjør personen, og skaper ytterligere avstand mellom de to, der tiggeren er åpen for verden idet du ser hele henne, mens den anonyme traver forbi. Eller gjør han det? Er det mynter han teller i sin hånd, og som han har tenkt å gi henne, er det bilnøkkelen, eller er det en lapp med en beskjed om et møte, eller rett og slett mobiltelefonen. Kanskje tok han den frem idet han så tiggeren for å late som om han er opptatt av den og at han dermed viser grunnen til at han ikke ser henne? Kanskje er det bare slik at han er opptatt med å gå fra et møte til et annet og at han toucher en beskjed. Kanskje er han forsinket hjem til middag. Hvem vet? Tiggeren taler sitt tydelige språk. Det gjør også den grå, dresskledde. Kunne kanskje ha ønsket meg noe mer skarphet på mannen i dress for enda mer å fremheve ulikhetene mellom disse to.
Videre i kompet så fungerer det svært godt at mannen kommer inn fra venstre i bildet og at han går i leseretningen. Videre mot høyre sees så tiggeren, i en lavere positur. Også din høyde med kameraet fremmer det du ønsker å få frem her. Godt lys, og realistiske farger. Liker at du ikke har med noe som er over muren. Det skaper ro i bildet.
Anne-Lise
Erik F.
Hei dere. Takk skal dere har for kommentarer. Det får meg til å tenke enda mer over motivet, og det liker jeg.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tror jeg ville hatt med mer av mannen, opp til halsen omtrent.
Helge
Synes dette bildet treffer utrolig godt både mht innhold og komposisjon, eksponeringen kan jeg helle rikke se noe galt med. Jeg synes beskjæringen i overkant er fin, den går kant i kant med muren slik at ingen elementer over murkanten få forstyrre samspillet (eller mangel på...) mellom kvinnen og forretningsmannen.
Hilsen Unni
Godt komp her. Liker at du har kuttet rett over mannens hånd. Det umyndiggjør personen, og skaper ytterligere avstand mellom de to, der tiggeren er åpen for verden idet du ser hele henne, mens den anonyme traver forbi. Eller gjør han det? Er det mynter han teller i sin hånd, og som han har tenkt å gi henne, er det bilnøkkelen, eller er det en lapp med en beskjed om et møte, eller rett og slett mobiltelefonen. Kanskje tok han den frem idet han så tiggeren for å late som om han er opptatt av den og at han dermed viser grunnen til at han ikke ser henne? Kanskje er det bare slik at han er opptatt med å gå fra et møte til et annet og at han toucher en beskjed. Kanskje er han forsinket hjem til middag. Hvem vet? Tiggeren taler sitt tydelige språk. Det gjør også den grå, dresskledde. Kunne kanskje ha ønsket meg noe mer skarphet på mannen i dress for enda mer å fremheve ulikhetene mellom disse to.
Videre i kompet så fungerer det svært godt at mannen kommer inn fra venstre i bildet og at han går i leseretningen. Videre mot høyre sees så tiggeren, i en lavere positur. Også din høyde med kameraet fremmer det du ønsker å få frem her. Godt lys, og realistiske farger. Liker at du ikke har med noe som er over muren. Det skaper ro i bildet.
Anne-Lise