Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_276516} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Nå synes jeg du begynner å nærme deg streken, evt. har gått over streken. Det blir overtydelig at du forsøker å utydeliggjøre(!).
Julie E.
Tusen takk for kommentar!
Om jeg har gått over streken eller ei, får være opp til andre å vurdere. :)
Bildet er ikke på noe vis etterbehandlet utover at jeg har justert kontrastnivået noe.
Jeg har forsøkt å utydeliggjøre i den forstand at bildet er tatt om natten, med håndholdt kamera uten blitz fordi jeg har vært ute etter denne effekten uten bruk av etterbehandling.
Om man liker resultatet eller ei, er selvfølgelig opp til hver enkelt betrakter. :)
Selv er jeg relativt fornøyd, men bare relativt. Synes ikke utsnittet er godt nok.
mvh Julie
Tom T.
Ser for meg ut som et dødt menneske. Finnes det noen regler på hvor grensen går på utydeliggjøre et bilde? Likte bilde, er ikke helt fortrolig med øvere delen av bilde.
mvh Tom T
Julie E.
Ja, kanskje det er øvre del av bildet som er problemet, Tom. Takk for den! Det er ett eller annet som skurrer med utsnittet her. Takk for input mht det.
mvh Julie
Anders H.
Utydeliggjøring er nettopp det jeg liker så godt med disse bildene dine, som jeg sa i min andre kommentar. Er veldig enig med Tom akkurat her angående den øverste delen i bildet. Linjene der er for rette og klare til at det flyter inn med resten av motivet. Tenker også likt med Tom i at det er et dødt menneske. Jeg kan til og med se for meg hvordan motivet ville sett ut i fokus. Så definitivt godt arbeid igjen, men ikke like godt som det forrige.
Anders
Arne S.
Dine motiver bør betraktes på avstand. Jeg er litt ubekvem med det sorte feltet foran nesa. Men ellers holder dette i massevis for meg.
Anders H.
I versjon 2 savner jeg det sorte området øverst i bilde. Det ville vært bedre om du prøvde å fjerne linjene, for det er det som plager meg. Det sorte feltet bidrar til mystikken synes jeg, og gir meg en større følelse av hvor og når dette bildet er tatt.
Anders
Julie E.
Hei igjen!
Anders: takk igjen for innspill. Godt forslag å fjerne linjene. Skal se på det.
Arne: takk, takk! :) Enig med deg mht avstand.
mvh Julie
Chr. G.
JE: Det har ikke slått meg at utydeligheten måtte skyldes etterbehandling. Av egen erfaring vet jeg at det lar seg gjøre å skape utydelige bilder under opptaket '-)
Og hvis jeg er en av de ''andre'' (tror jeg da, jeg lurer litt) du refererer til så har du ihvertfall fått min vurdering.
TT, siden du spør: Selvfølgelig finnes det terskler hos hver enkelt i forhold til hva som fungerer og ikke fungerer i en gitt situasjon. Å formidle at bildet oppfattes som overtydelig utydelig må da være gangbar kritikk uten at dette skal avstedkomme antydninger i retning regler?
Arne S.
Linjene må være der. De bidrar til nødvendig spenning i bildeflaten. V2 blir for enkel og funker ikke.
Julie E.
Glad for dine innspill, Chr. Med disse ''andre'' mener jeg ikke bare deg, da hadde jeg sagt det. Jeg mener alle andre mennesker enn meg selv. Jeg vet jo hva jeg selv synes om dette bildet, men jeg bruker foto.no mest for å sjekke ut den umiddelbare responsen fra andre på mine bilder. Derfor er din respons nøyaktig like verdifull som andres. Har stor sans for dine bildevurderinger, selv om jeg ikke alltid er enig med deg. Enighet har imidlertid aldri vært en nødvendighjet for meg for at jeg skal ha utbytte av en kommentar. :)
mvh Julie
Julie E.
Arne: takk igjen for innspill!
Til dere alle: synes slike kommentarer som jeg har fått her er gull. Her har jeg fått flere ting å teste ut. Glimrende!
mvh Julie
Chr. G.
Hehe; ''Med disse andre mener jeg ikke bare deg'', nei jeg trodde ikke akkurat dét da, tvert i mot :-)
Svend Wiig L.
Hei Julie!
Dette skal du fortsette med,....å ekspremenetre med teknikken din!!
Veldig bra! ...at du får til kunst i å fotografere...
(Foto ER en kunst!)
Snart kan du ha utstilling med disse bildene! Som du ser har du jo oppnådd massa reaksjoner, det er faktisk det beste for å ''bli lagt merke til....''
PS: Bildet går fint inn i serien din, men ikke det beste..men BRA!
Arne har et påeng; linjene, flatene og kontrastene må være der!! (Ve.1)
Lykke til Julie!
Espen S.
Jeg synes v1 er desidert best!
Mine assosiasjoner går umiddelbart i retning døden.
Spennende uttrykk!
Espen
Tove H.
Spennende bilde hvor jeg også tenker på døden som tema. V1 er best.
Mvh Tove
Julie E.
Tusen takk til dere siste også!
Chr. : :-)
Svend: Tusen takk for hyggelige ord. Jeg har vist frem noen fotografier på kollektivutstillinger, men enda ikke hatt noen separat fotoutstilling. Om motet dukker opp, blir det vel noe sånt etter hvert. :-) Takk for oppmuntring!
Espen: takk!
Tove: takk!
Fint at dere opplever død i bildet forresten. Det var liksom meningen det, da. :-)
mvh Julie
Rune Edvin H.
Jeg ser en fisker som har gått på sjøen. Båten er for meg helt klar i bakgrunnen. Det er nviss grad av fortvilelse, men alt håp er ikke ute... Synes det er bra. Rune
Yngve Sem P.
Det bør vel ikke være sånn at bare fordi man som betrakter undrer over hva du har tatt bilde av her, så blir bildet bra ? Jeg savner noen linjer, dette blir for dødt etter min smak. Jeg liker stilen, og tankestimulansen, men finner ingen åpenbaring. V1 har mer i seg, men når ikke helt fram hos meg, dessverre. Men fortsett eksperimenteringen !
Julie E.
Takk til dere siste også!
Rune: alt håp er ikke ute! Fint! :)
Yngve: Enhver betrakter har rett. Liker ikke du bildet, er det et dårlig bilde. Enkelt og greit. At et bilde skulle være bra bare fordi man som betrakter undrer seg over hva som er fotografert? Nei, selvfølgelig ikke.
mvh Julie
Julie E.
Vil bare takke igjen for masse fine kommentarer som gav meg mye å tenke på.
Jeg er opptatt av enhver betrakters rett til å mene hva som helst om ethvert bilde, og det får jeg se litt av her. Forskj4ellige meninger er flott. Det hjelper meg videre.
Nå skal jeg i tenkeboksen med bildet for å kunne ta de endelige beslutningene.
Har en viss mistanke om hva jeg gjør, men først skal bilde få ligge litt.
Takk!
mvh Julie
Kristoffer L.
Hei, Julie
Det er fint at bilder engasjerer, og slik sett er dette bildet vellykket. Jeg har også stor sans for utydeliggjøring som fotografisk verktøy. Kameraets svøpe er jo dets hang til å gjengi omgivelsene på en svært så konkret og fattbar måte. Alt som kan bidra til å øke tolkningsrommet er velkomment, fra mitt ståsted.
I motsetning til flere, fikk jeg ikke noen direkte assosiasjon til døden her. I alle de uklare skyggene fremstår skikkelsen som litt Kristus-aktig, men det hevede hodet og overkroppen tyder snarere på oppstandelse enn på død.
Jeg oppfatter kontrastene som for svake, spesielt i ''bassen''. Ved å flytte skygge-spaken i Levels inntil histogrammets venstre side vil spesielt bildets øvre del bli mørkere og mer kontrastrik, og få en annen betydning i bildet. En *liten* justering mot venstre med høylys-spaken vil gi litt mer dynamikk og glød i brystkassa og pannen (ikke for mye; det må ikke brenne ut eller bli for dominerende). Etter min oppfatning vil disse enkle grepene styrke bildet betydelig.
I noen av bildene dine ser jeg flyktige stemninger og fortellinger som appellerer til meg. I andre ser jeg først og fremst bare den utflytende teknikken, mens jeg ikke klarer å få helt tak i intensjon eller stemning. I dette tilfellet blir det noe midt i mellom, men jeg tror altså at en mer tydelig tonebehandling (f.eks. som foreslått ovenfor) vil løfte bildet en god del.
Dette kunne kanskje være noe å tenke på for noen av de andre bildene også? :-)
- Kristoffer
Julie E.
Tusen takk for lang og velformulert og velbegrunnet kommentar! . :-)
Tusen takk!
Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg før, men syke barn, (lenge siden sist jeg hadde hørt om skarlagensfeber) full jobb og studieoppstart har gjort tiden veldig knapp.
Du setter fingeren på noe veldig riktig ved mine bilder. Et problem jeg har tumla med i 25 år. På tide å slutte med det kanskje. :-) Jeg ser at enten jeg tegner, maler eller fotograferer, skjer denne kampen med å finne den rette kontrasten, den rette ''oppstrammende'' streken eller motpolen i fasrgene som gjør at bildet ikke bare blir utflytende, men har nok form eller noe tydelighet til å være interessant eller nok tydelighet til å fange en stemning.
Hva som er nok tydelighet er det vel ikke noe enkelt svar på, men du beskriver et evig tilbakevendende tema for meg. Tror kanskje jeg ikke kan komme vekk fra dette problemet så lenge jeg interesserer meg for denne tyde tenkning, men det er veldig viktig for meg å bli stadig bedre på å forkaste det som ikke er bra og beholde det som har verdi. Det er jo veldig vrient med denne tyde bilder. Ja, synes jeg iallefall.
Men takk igjen for fint innspill! :-)
Julie
Kristoffer L.
Du har nok helt rett i at den store utfordringen er å finne den rette balansen, streken, kontrasten osv. - kort sagt balansen i kombinasjonen av komposisjon, utsnitt, toner, dybder, kontraster osv. - altså en rimelig kompleks materie!
Dermed forstår jeg dilemmaet ditt godt, slik du beskriver det.
For å konkretisere litt, tror jeg ikke egentlig at forslaget mitt ovenfor ville gjøre bildet så mye tydeligere i dette tilfellet. Snarere ville det omfordele og vektlegge utydeligheten på en litt ''tydeligere'' måte. Et større spekter av toner vil ofte kunne gi en mer tredimensjonal følelse til denne type bilder, og det er alltid spennende å se hvordan (og hvor mye) et bilde kan forandre seg mens en drar i spakene i Levels eller Curves. Ofte er det bare helt små utslag som behøves. Men selvsagt er det ikke alltid dette er rett (eller tilstrekkelig) heller; her må en nok vurdere nøye fra bilde til bilde hva og hvor mye en skal gjøre.
Det er heller ikke alltid like lett å se selv hvordan et bilde blir, etter prøving og feiling. En kommer for tett på, og trenger mer avstand for å se det klart.
Et lite triks jeg ofte bruker, er å speilvende bildet når jeg skal bedømme det. Da ser jeg det på en helt annen måte. Speilvendingen gir såpass mental avstand at det nesten like gjerne kunne vært en annens bilde. Det gjør det litt lettere å være objektiv, synes jeg. Jeg har ofte opplevd speilvending som et godt verktøy når jeg skal bedømme både komposisjon/utsnitt, tonebehandling og andre virkninger av etterbehandling.
Å legge bilder fra seg til ''modning'' en stund kan også være smart. Ofte ser en bildet på en helt annen måte, når en tar det fram igjen noen uker eller måneder senere. :-)
- Kristoffer
Julie E.
Takk igjen for utdypende og grundig kommentar. Helt enig igjen. :-)
JA; EN KOMMER FOR TETT PÅ! :-) Utfordrende!
Speilvending av bilder kan være lurt. Opp/ned. Blåse opp i stort format. Se det bittelite. Alt for å forandre, gi mer avstand sånn at øynene mine funker bedre.
Å legge bilder til modning gjør jeg mye av. Når årsaken til at jeg legger bildet til modning er at jeg er usikker på om bildet egentlig har noe å by på, endrer jeg sjelden standpunkt i positiv retning. Når jeg føler et bilde skurrer, er jeg som regel enda sikrere etter litt tid på at bildet ikke holder. (og det er en god oppdagelse)Men modning er jo også interessant for å sjekke om noe man tror kan være et godt bilde har mer enn bare nyhetens interesse.
Grundige kommentarer, som dine, er virkelig et lyspunkt på foto.no Takk!
mvh Julie
Tom E.
Interessant kommentarrekke - kombinasjonen av bildet og kommentarene understreker for meg uttrykket om at ''beauty is in the eye of the beholder''. Enkelte bilder liker man, andre misliker man, noen er man likegyldig til. Noen ganger ser man hvordan man kunne tenkt seg at det skulle vært, andre ganger bare er det. Dette bildet bare er for meg. Det kunne sikkert vært laget og presentert på et utall andre måter, men det er denne varianten jeg ser og som treffer meg. Jeg får også flere klassiske religiøse assosiasjoner her, sannsynligvis delvis pga det diffuse i bildet og delvis pga figurmessig likhet med barndommens søndagsskolebilder. Men viktigere er assosiasjonene til ro, til fred, til søvn, til drøm og til død. En slags trygg følelse av ''walk into the light''? - hva nå det måtte være. Har sett på det i en uke nå, og det er definitivt ett av de jeg har likt aller best hos deg.
Mvh TomE
Julie E.
Hei Tom!
Tusen takk for hyggelig kommentar og jeg må bare beklage min sene tilbakemelding. Tiden min strekker ikke til for tiden. Jobber mye i psykiatrien, et oppdrag nå og da, og studier, og familien min. Tida tikker og går, fortere enn jeg helt klarer å følge med. :-) Men tusen takk. Kommentarene dine setter jeg høyt!
Jeg vil også takke deg for at du deler dine assosiasjoner. Det setter jeg stooor pris på.
Jeg må ellers si at jeg undrer meg over hvorfor akkurat dette bildet har fått så mange kommentarer og såvidt mange visninger. Selvfølgelig mange tiolfeldigheter i det, men hadde ikke forventet noen god resons på dette bildet. Nå skal det nå sies at jeg stadig blir overrasket når det gjelder hva folk liker og hva som ikke gir resons. Jeg kan tro jeg har laget noe lettsolgt. Det vil ingen ha. :-) Så kan det motsatte skje med noe jeg tror er kjempesært. :-)
Takk igjen, Tom!
mvh Julie
Avsluttet .
Likte utydeligheten veldig godt jeg, det gjør at man kan spekulere litt :)
Syntes faktisk v1 var best i mine øyne, linjene over mannen skapte litt spenning i bildet og uten dem gir det en veldig annerledes følelse. Med en gang jeg så bildet skapte det en slags redsel i meg, jeg vet ikke hvorfor..det var liksom noe spennende ved det! :) Veldig fint og interessant bilde!
Julie E.
Takk Merethe! Hyggelig du liker bildet.
mvh Julie :-)
Mads R.
Eg tenkte med ein gong på vant, eller drukning. Likte det særs mykje.
Inger-Lise S.
Bildet her gir meg mer en anelse, en fornemmelse ( og det holder) mer enn en klar objektiv innsikt. Egentlig syns jeg det er for uskarpt, men jeg kan ikke la være å tiltrekkes av det og dets stemning. Stemningen er egentlig melankolsk/ tragisk,da ;) Jeg liker v#1 best her.
Dette er jo ikke manipulason, men også en måte å oppnå effekter på. Jeg syns begge deler er helt greit, absolutt akseptabelt så lenge man lærer seg først å fotografere ( på et sted som foto.do). Da bør man kunne få være eksperimentell, enten det er under fotograferingen eller ved etterbehandlingen. Vi har flere dyktige på det feltet.
Liker altså dette:)
Inger-Lise
Julie E.
Tusen takk til dere begge!
mvh Julie
Julie E.
Hei igjen Mads! Takk også for anbefaling! Det så jeg ikke før nå. mvh Julie
Tove H.
Her ligger en mann som er på vei inn i søvnen (svever på bølger/skyer) - og drømmene setter seil (øvre del) og vil snart bringe ham til drømmenes rike. Som du skjønner av min tolkning, må hele bildet være med, v2 mistet litt av ''magien''.
Hilsen Tove
Julie E.
Takk til deg også! mvh Julie
Kjetil K.
Dystert, sort, dramatisk, religiøst, alvorlig.. Har stor sans for din bilder som krever mye av seeren. Tolkningspotensialet er stort..og du gjør det ikke enklere ved å servere bildet uten en eneste ledetråd (f.eks tittel).
Fortsett å utvikle din stil. Vi trenger noe annerledes!! :)
Foretrekker H.V
-Kjetil-
Julie E.
Hei Kjetil!
Tusen takk for hyggelig og inspirerende kommentar!
Nei, jeg gir nok ikke så mange ledetråder iallefall ikke i forhold til ett enkeltstående bilde. Noe annet er nok når jeg stiller ut. En serie bilder ønsker jeg skal gi en helhet for betrakteren, men jeg er ofte skeptisk til titler der også. Det er noe med å skape en helhet, men kanskje stille flere spørsmål enn gi svar. Jeg som person har heller ikke så mange svar, men voldsomt mange spørsål :-)
mvh Julie
Avsluttet .
Minner meg veldig om nøkken , asbjørnsen og moe stemning ! Det han andre sa om att du har gått over streken synes jeg er rart ? foto handler ikke bare om skarphet osv men utrykk .
Men jeg må inrømme , det hadde vert kult og se deg ta ett portrett i farger eller noe , for og se hvordan du hadde løst det :)
Mvh Nathalie :)
Julie E.
Takk for kommentar!
Hm......jeg har nok i manges øyne gått over mange streker i mine bilder. Det er helt greit det! :-)
Jeg liker å "tyne" mulighetene til bristepunktet. (Noen ganger revner det sikkert også.)
Et prtrett eller noe i farger....joda, det hender det dukker opp ting. :-)
mvh Julie
Avsluttet .
ja , om det ikke skjer så er det greit det og , man liker jo de motivene man tar bilde av :)
Lykke til :)
Julie E.
Takk! :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Om jeg har gått over streken eller ei, får være opp til andre å vurdere. :)
Bildet er ikke på noe vis etterbehandlet utover at jeg har justert kontrastnivået noe.
Jeg har forsøkt å utydeliggjøre i den forstand at bildet er tatt om natten, med håndholdt kamera uten blitz fordi jeg har vært ute etter denne effekten uten bruk av etterbehandling.
Om man liker resultatet eller ei, er selvfølgelig opp til hver enkelt betrakter. :)
Selv er jeg relativt fornøyd, men bare relativt. Synes ikke utsnittet er godt nok.
mvh Julie
mvh Tom T
mvh Julie
Anders
Anders
Anders: takk igjen for innspill. Godt forslag å fjerne linjene. Skal se på det.
Arne: takk, takk! :) Enig med deg mht avstand.
mvh Julie
Og hvis jeg er en av de ''andre'' (tror jeg da, jeg lurer litt) du refererer til så har du ihvertfall fått min vurdering.
TT, siden du spør: Selvfølgelig finnes det terskler hos hver enkelt i forhold til hva som fungerer og ikke fungerer i en gitt situasjon. Å formidle at bildet oppfattes som overtydelig utydelig må da være gangbar kritikk uten at dette skal avstedkomme antydninger i retning regler?
mvh Julie
Til dere alle: synes slike kommentarer som jeg har fått her er gull. Her har jeg fått flere ting å teste ut. Glimrende!
mvh Julie
Dette skal du fortsette med,....å ekspremenetre med teknikken din!!
Veldig bra! ...at du får til kunst i å fotografere...
(Foto ER en kunst!)
Snart kan du ha utstilling med disse bildene! Som du ser har du jo oppnådd massa reaksjoner, det er faktisk det beste for å ''bli lagt merke til....''
PS: Bildet går fint inn i serien din, men ikke det beste..men BRA!
Arne har et påeng; linjene, flatene og kontrastene må være der!! (Ve.1)
Lykke til Julie!
Mine assosiasjoner går umiddelbart i retning døden.
Spennende uttrykk!
Espen
Mvh Tove
Chr. : :-)
Svend: Tusen takk for hyggelige ord. Jeg har vist frem noen fotografier på kollektivutstillinger, men enda ikke hatt noen separat fotoutstilling. Om motet dukker opp, blir det vel noe sånt etter hvert. :-) Takk for oppmuntring!
Espen: takk!
Tove: takk!
Fint at dere opplever død i bildet forresten. Det var liksom meningen det, da. :-)
mvh Julie
Rune: alt håp er ikke ute! Fint! :)
Yngve: Enhver betrakter har rett. Liker ikke du bildet, er det et dårlig bilde. Enkelt og greit. At et bilde skulle være bra bare fordi man som betrakter undrer seg over hva som er fotografert? Nei, selvfølgelig ikke.
mvh Julie
Jeg er opptatt av enhver betrakters rett til å mene hva som helst om ethvert bilde, og det får jeg se litt av her. Forskj4ellige meninger er flott. Det hjelper meg videre.
Nå skal jeg i tenkeboksen med bildet for å kunne ta de endelige beslutningene.
Har en viss mistanke om hva jeg gjør, men først skal bilde få ligge litt.
Takk!
mvh Julie
Det er fint at bilder engasjerer, og slik sett er dette bildet vellykket. Jeg har også stor sans for utydeliggjøring som fotografisk verktøy. Kameraets svøpe er jo dets hang til å gjengi omgivelsene på en svært så konkret og fattbar måte. Alt som kan bidra til å øke tolkningsrommet er velkomment, fra mitt ståsted.
I motsetning til flere, fikk jeg ikke noen direkte assosiasjon til døden her. I alle de uklare skyggene fremstår skikkelsen som litt Kristus-aktig, men det hevede hodet og overkroppen tyder snarere på oppstandelse enn på død.
Jeg oppfatter kontrastene som for svake, spesielt i ''bassen''. Ved å flytte skygge-spaken i Levels inntil histogrammets venstre side vil spesielt bildets øvre del bli mørkere og mer kontrastrik, og få en annen betydning i bildet. En *liten* justering mot venstre med høylys-spaken vil gi litt mer dynamikk og glød i brystkassa og pannen (ikke for mye; det må ikke brenne ut eller bli for dominerende). Etter min oppfatning vil disse enkle grepene styrke bildet betydelig.
I noen av bildene dine ser jeg flyktige stemninger og fortellinger som appellerer til meg. I andre ser jeg først og fremst bare den utflytende teknikken, mens jeg ikke klarer å få helt tak i intensjon eller stemning. I dette tilfellet blir det noe midt i mellom, men jeg tror altså at en mer tydelig tonebehandling (f.eks. som foreslått ovenfor) vil løfte bildet en god del.
Dette kunne kanskje være noe å tenke på for noen av de andre bildene også? :-)
- Kristoffer
Tusen takk!
Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg før, men syke barn, (lenge siden sist jeg hadde hørt om skarlagensfeber) full jobb og studieoppstart har gjort tiden veldig knapp.
Du setter fingeren på noe veldig riktig ved mine bilder. Et problem jeg har tumla med i 25 år. På tide å slutte med det kanskje. :-) Jeg ser at enten jeg tegner, maler eller fotograferer, skjer denne kampen med å finne den rette kontrasten, den rette ''oppstrammende'' streken eller motpolen i fasrgene som gjør at bildet ikke bare blir utflytende, men har nok form eller noe tydelighet til å være interessant eller nok tydelighet til å fange en stemning.
Hva som er nok tydelighet er det vel ikke noe enkelt svar på, men du beskriver et evig tilbakevendende tema for meg. Tror kanskje jeg ikke kan komme vekk fra dette problemet så lenge jeg interesserer meg for denne tyde tenkning, men det er veldig viktig for meg å bli stadig bedre på å forkaste det som ikke er bra og beholde det som har verdi. Det er jo veldig vrient med denne tyde bilder. Ja, synes jeg iallefall.
Men takk igjen for fint innspill! :-)
Julie
Dermed forstår jeg dilemmaet ditt godt, slik du beskriver det.
For å konkretisere litt, tror jeg ikke egentlig at forslaget mitt ovenfor ville gjøre bildet så mye tydeligere i dette tilfellet. Snarere ville det omfordele og vektlegge utydeligheten på en litt ''tydeligere'' måte. Et større spekter av toner vil ofte kunne gi en mer tredimensjonal følelse til denne type bilder, og det er alltid spennende å se hvordan (og hvor mye) et bilde kan forandre seg mens en drar i spakene i Levels eller Curves. Ofte er det bare helt små utslag som behøves. Men selvsagt er det ikke alltid dette er rett (eller tilstrekkelig) heller; her må en nok vurdere nøye fra bilde til bilde hva og hvor mye en skal gjøre.
Det er heller ikke alltid like lett å se selv hvordan et bilde blir, etter prøving og feiling. En kommer for tett på, og trenger mer avstand for å se det klart.
Et lite triks jeg ofte bruker, er å speilvende bildet når jeg skal bedømme det. Da ser jeg det på en helt annen måte. Speilvendingen gir såpass mental avstand at det nesten like gjerne kunne vært en annens bilde. Det gjør det litt lettere å være objektiv, synes jeg. Jeg har ofte opplevd speilvending som et godt verktøy når jeg skal bedømme både komposisjon/utsnitt, tonebehandling og andre virkninger av etterbehandling.
Å legge bilder fra seg til ''modning'' en stund kan også være smart. Ofte ser en bildet på en helt annen måte, når en tar det fram igjen noen uker eller måneder senere. :-)
- Kristoffer
JA; EN KOMMER FOR TETT PÅ! :-) Utfordrende!
Speilvending av bilder kan være lurt. Opp/ned. Blåse opp i stort format. Se det bittelite. Alt for å forandre, gi mer avstand sånn at øynene mine funker bedre.
Å legge bilder til modning gjør jeg mye av. Når årsaken til at jeg legger bildet til modning er at jeg er usikker på om bildet egentlig har noe å by på, endrer jeg sjelden standpunkt i positiv retning. Når jeg føler et bilde skurrer, er jeg som regel enda sikrere etter litt tid på at bildet ikke holder. (og det er en god oppdagelse)Men modning er jo også interessant for å sjekke om noe man tror kan være et godt bilde har mer enn bare nyhetens interesse.
Grundige kommentarer, som dine, er virkelig et lyspunkt på foto.no Takk!
mvh Julie
Mvh TomE
Tusen takk for hyggelig kommentar og jeg må bare beklage min sene tilbakemelding. Tiden min strekker ikke til for tiden. Jobber mye i psykiatrien, et oppdrag nå og da, og studier, og familien min. Tida tikker og går, fortere enn jeg helt klarer å følge med. :-) Men tusen takk. Kommentarene dine setter jeg høyt!
Jeg vil også takke deg for at du deler dine assosiasjoner. Det setter jeg stooor pris på.
Jeg må ellers si at jeg undrer meg over hvorfor akkurat dette bildet har fått så mange kommentarer og såvidt mange visninger. Selvfølgelig mange tiolfeldigheter i det, men hadde ikke forventet noen god resons på dette bildet. Nå skal det nå sies at jeg stadig blir overrasket når det gjelder hva folk liker og hva som ikke gir resons. Jeg kan tro jeg har laget noe lettsolgt. Det vil ingen ha. :-) Så kan det motsatte skje med noe jeg tror er kjempesært. :-)
Takk igjen, Tom!
mvh Julie
Syntes faktisk v1 var best i mine øyne, linjene over mannen skapte litt spenning i bildet og uten dem gir det en veldig annerledes følelse. Med en gang jeg så bildet skapte det en slags redsel i meg, jeg vet ikke hvorfor..det var liksom noe spennende ved det! :) Veldig fint og interessant bilde!
mvh Julie :-)
Dette er jo ikke manipulason, men også en måte å oppnå effekter på. Jeg syns begge deler er helt greit, absolutt akseptabelt så lenge man lærer seg først å fotografere ( på et sted som foto.do). Da bør man kunne få være eksperimentell, enten det er under fotograferingen eller ved etterbehandlingen. Vi har flere dyktige på det feltet.
Liker altså dette:)
Inger-Lise
mvh Julie
Hilsen Tove
Fortsett å utvikle din stil. Vi trenger noe annerledes!! :)
Foretrekker H.V
-Kjetil-
Tusen takk for hyggelig og inspirerende kommentar!
Nei, jeg gir nok ikke så mange ledetråder iallefall ikke i forhold til ett enkeltstående bilde. Noe annet er nok når jeg stiller ut. En serie bilder ønsker jeg skal gi en helhet for betrakteren, men jeg er ofte skeptisk til titler der også. Det er noe med å skape en helhet, men kanskje stille flere spørsmål enn gi svar. Jeg som person har heller ikke så mange svar, men voldsomt mange spørsål :-)
mvh Julie
Men jeg må inrømme , det hadde vert kult og se deg ta ett portrett i farger eller noe , for og se hvordan du hadde løst det :)
Mvh Nathalie :)
Hm......jeg har nok i manges øyne gått over mange streker i mine bilder. Det er helt greit det! :-)
Jeg liker å "tyne" mulighetene til bristepunktet. (Noen ganger revner det sikkert også.)
Et prtrett eller noe i farger....joda, det hender det dukker opp ting. :-)
mvh Julie
Lykke til :)