Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_287482} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Brilliant idé! :-) Jeg synes imidlertid du kunne ha jobbet litt mer med utførelsen.
Under glassfasaden befinner ''ett eller annet'' seg. Du har imidlertid beskråret så mye at vi ikke får noe begrep om hva det er. Dermed tjener dette rommet ingen hensikt. Jeg synes enten du burde skåret det helt bort, eller tatt med så mye at vi fikk vite hva dette rommet er. De små trekantene med himmel på begge sider har samme pronlem, om enn i mindre grad. De er for små til å ''høre med'' i fortellingen, men store nok til å forstyrre.
Perspektivet preges av keystoning. Jeg synes ikke det kler dette motivet, og ville ha rettet det opp, enten under opptaket, eller (i nødsfall) i Photoshop.
Jeg liker heller ikke tonekurven, som jeg synes er litt for tung på labben.
Jeg liker ideen med å bruke en reflekterende glassfasade fra moderne arkitektur til å speile eldre former, men synes du bør arbeide mer utførelsen.
(Har forøvrig forsøkt meg samme konseptet selv, jf: bilde nr. 251125 )
Mandy Christin P.
Jeg er helt enig med Gisle her.. Idèen er veldig god, men utførelsen kunne du ha jobber litt mer med.
Nå gikk Gisle veldig inn i detaljene, så jeg trenger ikke å nevne alt på nytt.
Men jeg må si det var kreativt! :)
Mvh Mandy
Geir A. G.
Jeg synes bildet er bra, men forslagene du fikk over er sikkert fornuftige. Og som amatør er det lærerikt å lese slike konstruktive tilbakemeldinger, enten det gjelder egne eller andres bilder!
Men til GH, for at vi litt mer tilbakestående skal klare å henge med her: Å rette opp ''keystoning'' (som jeg etter et raskt søk på Internett skjønner er de konvergerende linjene man får når man fotograferer eller projiserer noe firkantet noe nedenfra) under opptaket krever vel en svært kostbar spesiallinse?
Hva er det med tonekurven som ikke er helt bra her? Du har sikkert helt rett, men prøver å skjønne hvordan man kan gå feil ved bruk av ''cruves'', som jeg sjelden tør å bruke nettopp fordi jeg kan for lite om den...
Geir P.
Takk for konstruktive kommentarer som kommer veldig godt med. (Grunnen til at bildet ikke er bedre er nok en kobinasjon av manglende kunnskap og latskap...)
Gisle H.
Nei, å rette om keystoning i opptaket krever ikke spesialoptikk (selv om det ganske riktig finnes spesialoptikk til dette formålet). Bare at man velger et ståsted og perspektiv vis a vis motivet som gjør at man kan holde kamera horisontalt. Det kan dreie seg om å komme høyere (f.eks. ved å skyte fra et vindu i en passende høy etasje på andre siden av gaten), å få større avstand, eller å bruke et mer vidvinklet objektiv. Det kan også dreie seg om en kombinasjon av teknikker - reduser keystoning i opptaket, og gjør ''resten'' i Photoshop.
Jeg mener tonekurven har lagt for mye vekt på skyggene, slik at motivet framstår for mørkt, og en del fine detaljer i det gamle huset ''gror igjen''.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Under glassfasaden befinner ''ett eller annet'' seg. Du har imidlertid beskråret så mye at vi ikke får noe begrep om hva det er. Dermed tjener dette rommet ingen hensikt. Jeg synes enten du burde skåret det helt bort, eller tatt med så mye at vi fikk vite hva dette rommet er. De små trekantene med himmel på begge sider har samme pronlem, om enn i mindre grad. De er for små til å ''høre med'' i fortellingen, men store nok til å forstyrre.
Perspektivet preges av keystoning. Jeg synes ikke det kler dette motivet, og ville ha rettet det opp, enten under opptaket, eller (i nødsfall) i Photoshop.
Jeg liker heller ikke tonekurven, som jeg synes er litt for tung på labben.
Jeg liker ideen med å bruke en reflekterende glassfasade fra moderne arkitektur til å speile eldre former, men synes du bør arbeide mer utførelsen.
(Har forøvrig forsøkt meg samme konseptet selv, jf: bilde nr. 251125 )
Nå gikk Gisle veldig inn i detaljene, så jeg trenger ikke å nevne alt på nytt.
Men jeg må si det var kreativt! :)
Mvh Mandy
Men til GH, for at vi litt mer tilbakestående skal klare å henge med her: Å rette opp ''keystoning'' (som jeg etter et raskt søk på Internett skjønner er de konvergerende linjene man får når man fotograferer eller projiserer noe firkantet noe nedenfra) under opptaket krever vel en svært kostbar spesiallinse?
Hva er det med tonekurven som ikke er helt bra her? Du har sikkert helt rett, men prøver å skjønne hvordan man kan gå feil ved bruk av ''cruves'', som jeg sjelden tør å bruke nettopp fordi jeg kan for lite om den...
Jeg mener tonekurven har lagt for mye vekt på skyggene, slik at motivet framstår for mørkt, og en del fine detaljer i det gamle huset ''gror igjen''.