Frosset i tid 2
Synes at avstøpningene av disse menneskene forteller historien om pompeii, her er det en som beskyttet seg mot asken og støvet.
Utstyr
  • nikon d200
  • -
  • Brennvidde18mm
  • Blenderf/5.6
  • Lukker1/25s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_288698} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (13)
Geir F.
Jeg har vært der selv.
En sterk og fascinerende historie i all sin gru. Synes din observasjon her er meget god.
-fløde-
Steinulf L.
Dette er mer som jeg husker det, med alle krukkene og gjenstander spredd omkring. Det var vel slik det var.
Espen A. I.
Sikkert merkelig og rart å se denne tragedien i ettertid. Fantastiske ting som skjedde der for mange, mange år siden.

mvh Espen
Ivar B.
Avstøpningen og posituren drar blikket og forteller en sterk historie. Mange elementer i bildet, men synes ikke de blir forstyrrende. Mvh Ivar.
Rune S.
Flott, fortellende, sterkt og fascinerende. Meget bra.

Mvh
Rune S
Tove H.
Jeg har også vært der, det var en sterk opplevelse. Synes bildet ditt er bra og fortellende - blikket dras mot personen som nesten ser ut som han/hun ber en siste bønn...
Mvh Tove
anne g.
hei! fin dokumentasjon av en egenartethistorie. ville kutta litt i unn pga det sterke lyset. ønsker meg dit...innbiller meg at jeg var der...da det skjedde!! mvh anne
S. N.
Jeg var i tvil om jeg skulle skrive noe her, av frykt for å virke surmaget. Men - dette er bildekritkken og du ber om ærlige, men velbegrunnede meniger, så jeg kaster meg i det: Jeg er nok ikke helt enig i betraktningene ovenfor. Selve MOTIVET - en avstøpning av et menneske og historien knyttet til Pompeii er sterk og fascinerende, men jeg synes ikke BILDET forteller denne historien. Jeg ser en ok komponert avbildning av gjenstander på et museum - og at gjenstandene forteller en historie betyr ikke det samme som at bildet gjør det. Jeg ser ikke at fotografen har gjort noen valg for å formidle stemningen rundt å se denne grufulle sjebnen. Kanskje en annen vinkel, brennvidde, og ikke minst: en mer stemningsfull lyssetting hadde forsterket motivet og bidratt til at også fotografiet i seg selv fungerte. Med sola lavere på himmelen hadde du fått varmere farger, lengre skygger og mer detaljer - det tror jeg hadde gitt en mer dyster atmosfære, ift motivet.

(Jeg er derimot veldig fascinert av at jeg synes avstøpning står svært uærbødig plassert, stablet oppå en trekasse, blant masse andre gjenstander, men jeg oppfatter ikke at det er noe poeng fra fotografens side)

Mvh Silje
Nina S.
Takk til alle for kommentarer.
Til Silje, takk for din omfattende kommentar, setter stor pris på din oppriktighet, klart jeg er her for å få sånne tilbakemeldinger som din, det lærer jeg jo en hel del av.
Jeg forstår din vinkling og forklaringer bør være unødvendige for betrakteren. Likevel, tar sjansen. Denne avstøpningen og avstøpningen på forrige bilde befant seg i et skur og på innsiden av et gjerde, så jeg kom ikke nærmere. Jeg tror også at det var det som gjorde at jeg tok dette bildet, det forsterket følelsen av forlatthet eller uærbødighet som du sier Silje.
Mvh Nina
Erik J.
Sterk historie i stein! Jeg forstår at et gjerde begrenset muligheten for å gå lenger inn og for å få mer aktive vinkler, men jeg syns likevel at utsnittet fungerer bra.
Dag T.
Jeg er nok langt på vei enig med Silje.

Det gode med bilde er også hun inne på, at det forteller hvordan denne skjebnen er plassert på et lager sammen med andre gjenstander. Uten å ha vært der tror jeg den historien kunne vært styrket med en annen komposisjon som viste mer lager men samtidig viste figuren. Du har lyset som trekker oppmerksomheten mot figuren uansett, og det jeg ser for meg er at du hadde vist mer hyller til venstre, og mindre skrot til høyre. En beskjæring hjelper litt (for meg) men ikke helt nok.
Avsluttet .
Hei, Nina.

Jeg bare hiver meg på denne bølgen av positive tilbakemeldiner.

Hilsen Eivind, mod.-49.
Odd Tore S.
Jeg ser motivet her og kjenner historien, selv om jeg ikke har sett dette selv.
Jeg kan likevel på en måte nikke gjenkjennende til bildet som et bruddstykke at en dokumentasjon av at slik var det og slik ser vi det i dag, litt bilder fra et museum.
Jeg savner atmosfære, som i dette tilfellet gjerne kunne vært et skikkelig støvlag, annet lys, eller kanskje annen vinkling.
Grunnen til bevisstheten om dette er nok at jeg er litt fasinert av gammel industri, og drømmer litt om å få komme inn i en av min ungdoms papirfabrikker og fotografere maskiner med støv og spindelvev. Ikke forenlig med jobb, kanskje ikke mulig i det hele tatt gr sikkerhetsbetenkligheter. Men jeg har prøvd meg på Kistefos, og lærte da svært mye om hvor vanskelig slikt kunne være, spesielt mht lys og drivende tilskuere. Så jeg vet også at min nøling med fullt bifall her skyldes grunner som det er svært vanskelig å få herredømme over om man ikke har svært god tid og sjansen til å oppsøke stedet igjen under bedre forhold.
Odd Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu