Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_362115} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Fasinerende. Blikket er så direkte og fullt av liv som bare barneøyne kan være. Her spiller kameraplassering også inn på en fin måte og forsterker historien. Halvt skeptisk ser han opp fra sin verden.
Liker utsnittet oppe men er litt usikker på siden og nede. Lander på å foreslå et løft opp nedenfra slik at buksen forsvinner.
Et barneportrett jeg vil huske.
Kjell S
Myriam B.
Veldig fint og direkte blikk, fint med kort skarphetsdybde. Men jeg ville vurdert å kutte hårlokken og litt av panna, samt armen på ventstre side og bukse. Da blir det roligere, samtidig som utsnittet fremdeles er såpass annerledes at det ikke blir kjedelig.
( Dessuten så ville jeg antagelig mørknet det hvite feltet på høyre skulder litt, slik at det ikke "stjeler" blikket.)
Ivar B.
Et magisk blikk. Fint spill på dybdeskarphet gjør mye i dette bildet. Fin litt røff struktur/korn i bildet. Liker dette veldig godt. Jeg synes utsnittet fungerer bra. Kutt at hårlokk og i nedre kant, vil gjøre bildet for rent/pent. Jeg ville likevel dempet lyset på skulder og arm nede i venstre side. Et sjeldent godt og fengende barneportrett. Mvh Ivar.
Amund Blix A.
Takker for kommentarene!
Enig med deg Ivar, jeg synes utsnittet skal være som det er, selv har jeg også falt ned på at hårlokken bør være med.
Demping av lyse felter er jeg med på, litt distraherende ja.
Avsluttet .
Hei Amund,
Jeg likte nok forrige versjon av dette bildet bedre, spesielt med tanke på kontrast. Fint uttrykk og komposisjon. Den smale dybdeskarpheten understreker blikket på en fin måte.
Alt i alt: meget bra!
Andreas
Julie E.
Vil bare si meg svært så enig med spesielt Ivar over her. Behøver jo ikke gjenta ting som allerede er sagt godt.
Jeg ble sittende tenke.....
Hva er det egentlig som gjør at et portrett blir sååå godt som dette?
- teknisk utstyr?
- tekniske kunnskaper?
- kunnskaper om komposisjon?
- eller relasjon til modellen?
(Kunne ha trukket frem flere punkter ogsåp selvfølgelig)
Alt er selvfølgelig viktig, men for meg ble dette bildet et godt eksempel på viktigheten av relasjon ved portrettfotografering. Den utrolige kontakten som ligger i det blikket, gjør at lyse felter og kutting/ikke kutting blir for meg ganske uvesentlig akkurat her.
Så fint at du viser oss disse flotte barneportrettene!
Skulle gjerne vite hva du tenker selv i forhold til punktene ovenfor. Er relasjon til modellen ditt punkt nummer en for å få til et godt portrett?
mvh Julie
Amund Blix A.
Oi takk Julie, skal prøve å svare så godt jeg kan.
-teknisk utstyr.
Mellomformat har sin egen "look" som bidrar her, i tillegg er det også tatt på største blender og kort avstand, så dybdeskarpheten blir minimal.Filmen bidrar også, her synes Jeg Tri-X kommer til sin rett med fine toner og akkurat nok korn til å gi en fin "stofflighet", noe som blir fremhevet av den minimale dybdeskarpheten også.
- tekniske kunnskaper?
Hmm, kameraet er temmelig enkelt, manuelt på alle områder. Så det går vel ikke så mye mer på enn at jeg er komfortabel med bruken av det, tenker ikke mye over det. Det var jevnt lys den ettermiddagen, så kontinuerlig lysmåling var heller ikke nødvendig. Filmen ble fremkalt slik Kodak anbefaler, det fungerer alltid. :) Ikke mye hokus-pokus i Photoshop heller, kun jobbing for å få nogenlunde jevne og fine toner.
- kunnskaper om komposisjon?
Den er enkel, jeg har overhodet ingen formelle kunnskaper om komposisjon, det går på lykke og fromme etter hva jeg synes ser bra ut i søkeren :)
- eller relasjon til modellen?
Er nok kanskje her det ligger. Dette var på en liten sammenkomst av 7-8 venner i Ullevål Kolonihage, og han var barnet til noen venners venner. Hadde ikke møtt han før.
Han vandret litt av sted for seg selv, mens mor var opptatt med noe grilling mener jeg å huske, så jeg fulgte etter så han ikke forsvant.
Han var muligens yngre enn 2 år forresten, han snakket ikke mye.
Vi endte opp med å rusle bort til lekplassen og lekte litt i en 10 minutters tid,og ble litt kjent. Vi ruslet tilbake og når vi kom tilbake stoppet han litt opp og kikket på meg, jeg tok 2 bilder og det var det. :-)
Jeg tok et par bilder før dette også,de var ingenting å samle på.. Så jeg tror det er helt essensielt å skape litt kontakt, uansett hvordan. Siden han knapt snakket var det her et spørsmål om å skape litt tillit og bli littegrann kjent før det ble et godt bilde.
Så for å oppsummere, det er viktig å være komfortabel med kameraet og det tekniske, det bør i grunn gå på autopilot, så man kan bruke hodet til å ta bildet. Og man topper det hele med litt flaks :)
Mvh
Amund
Julie E.
Takk for utfyllende svar!
Det er så spennende å høre hva andre tenker om slikt.
Har en bekjent som mener at fotoapparatet må kjennes som en forlengelse av hendene og teknikken være noe som er så automatisert at han nesten ikke vet at han har den inne.
Da kan kan snakke med folk og DA blir det gode bilder.
Noen hevder jo at man kan ta gode bilder med engangskamera. Ikke vet jeg, har ikke prøvd. Men det også sier jo noe om viktigheten av kontakten med modellen eller hva det nå måtte være man skal ta bilder av.
Takk igjen for spennende tilbakemelding på min kommentar.
mvh Julie
Svend Wiig L.
Hei!!
Meget godt bilde!!
Irriterende men viktig med "hårkrøllen".!!
Svend
Avsluttet .
Artig bilde, men ser ut som om du har vært litt hard på spakene her.
Mvh. Wind 8~))
Avsluttet .
Svinaktig bra utført!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Liker utsnittet oppe men er litt usikker på siden og nede. Lander på å foreslå et løft opp nedenfra slik at buksen forsvinner.
Et barneportrett jeg vil huske.
Kjell S
( Dessuten så ville jeg antagelig mørknet det hvite feltet på høyre skulder litt, slik at det ikke "stjeler" blikket.)
Enig med deg Ivar, jeg synes utsnittet skal være som det er, selv har jeg også falt ned på at hårlokken bør være med.
Demping av lyse felter er jeg med på, litt distraherende ja.
Jeg likte nok forrige versjon av dette bildet bedre, spesielt med tanke på kontrast. Fint uttrykk og komposisjon. Den smale dybdeskarpheten understreker blikket på en fin måte.
Alt i alt: meget bra!
Andreas
Jeg ble sittende tenke.....
Hva er det egentlig som gjør at et portrett blir sååå godt som dette?
- teknisk utstyr?
- tekniske kunnskaper?
- kunnskaper om komposisjon?
- eller relasjon til modellen?
(Kunne ha trukket frem flere punkter ogsåp selvfølgelig)
Alt er selvfølgelig viktig, men for meg ble dette bildet et godt eksempel på viktigheten av relasjon ved portrettfotografering. Den utrolige kontakten som ligger i det blikket, gjør at lyse felter og kutting/ikke kutting blir for meg ganske uvesentlig akkurat her.
Så fint at du viser oss disse flotte barneportrettene!
Skulle gjerne vite hva du tenker selv i forhold til punktene ovenfor. Er relasjon til modellen ditt punkt nummer en for å få til et godt portrett?
mvh Julie
-teknisk utstyr.
Mellomformat har sin egen "look" som bidrar her, i tillegg er det også tatt på største blender og kort avstand, så dybdeskarpheten blir minimal.Filmen bidrar også, her synes Jeg Tri-X kommer til sin rett med fine toner og akkurat nok korn til å gi en fin "stofflighet", noe som blir fremhevet av den minimale dybdeskarpheten også.
- tekniske kunnskaper?
Hmm, kameraet er temmelig enkelt, manuelt på alle områder. Så det går vel ikke så mye mer på enn at jeg er komfortabel med bruken av det, tenker ikke mye over det. Det var jevnt lys den ettermiddagen, så kontinuerlig lysmåling var heller ikke nødvendig. Filmen ble fremkalt slik Kodak anbefaler, det fungerer alltid. :) Ikke mye hokus-pokus i Photoshop heller, kun jobbing for å få nogenlunde jevne og fine toner.
- kunnskaper om komposisjon?
Den er enkel, jeg har overhodet ingen formelle kunnskaper om komposisjon, det går på lykke og fromme etter hva jeg synes ser bra ut i søkeren :)
- eller relasjon til modellen?
Er nok kanskje her det ligger. Dette var på en liten sammenkomst av 7-8 venner i Ullevål Kolonihage, og han var barnet til noen venners venner. Hadde ikke møtt han før.
Han vandret litt av sted for seg selv, mens mor var opptatt med noe grilling mener jeg å huske, så jeg fulgte etter så han ikke forsvant.
Han var muligens yngre enn 2 år forresten, han snakket ikke mye.
Vi endte opp med å rusle bort til lekplassen og lekte litt i en 10 minutters tid,og ble litt kjent. Vi ruslet tilbake og når vi kom tilbake stoppet han litt opp og kikket på meg, jeg tok 2 bilder og det var det. :-)
Jeg tok et par bilder før dette også,de var ingenting å samle på.. Så jeg tror det er helt essensielt å skape litt kontakt, uansett hvordan. Siden han knapt snakket var det her et spørsmål om å skape litt tillit og bli littegrann kjent før det ble et godt bilde.
Så for å oppsummere, det er viktig å være komfortabel med kameraet og det tekniske, det bør i grunn gå på autopilot, så man kan bruke hodet til å ta bildet. Og man topper det hele med litt flaks :)
Mvh
Amund
Det er så spennende å høre hva andre tenker om slikt.
Har en bekjent som mener at fotoapparatet må kjennes som en forlengelse av hendene og teknikken være noe som er så automatisert at han nesten ikke vet at han har den inne.
Da kan kan snakke med folk og DA blir det gode bilder.
Noen hevder jo at man kan ta gode bilder med engangskamera. Ikke vet jeg, har ikke prøvd. Men det også sier jo noe om viktigheten av kontakten med modellen eller hva det nå måtte være man skal ta bilder av.
Takk igjen for spennende tilbakemelding på min kommentar.
mvh Julie
Meget godt bilde!!
Irriterende men viktig med "hårkrøllen".!!
Svend
Mvh. Wind 8~))