Dusk and Winter Road
fortsetter med baklysbilder, siden de var så populære. Denne gang vinterkveld ved Mylla i Nordmarka.
Utstyr
  • Hasselblad XPan
  • 45 mm f/4
  • Blenderf/11
  • Lukker8 sek.s
  • FilmtypeKodak
  • Nei
  • AnnetUtsnittet er ikke beskåret (XPan er et panoramakamera). Stativ fordi eksponeringen var lang.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNattbilder
  • Lastet opp
  • Visninger336
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_3700} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (10)
Carsten A.
Delikat vinterstemning, med fin bruk av panoramaformatet.
MVH CA
Avsluttet .
I utgangspunktet et klassisk natur fotografi tatt i skumring. Ståsted og komposisjon er nøye planlagt i forhold til hva som skal skje. Bildet overrasker meg av forskjellige grunner. Det ene er at denne type fotografi kan fungere og være spennende. Lang lukketid, billys i mørke, klassisk landskap . Ganske håpløst og utbrukt tema.
Men allikevel treffer det en nerve og forteller noe viktig.

Bjørn arbeider jo ofte med disse type fremmed element i bildene sine. I noen av de andre fotografiene har dessverre ikke disse UFO lignende objektene tilført bildet noe som helst. Her fungerer det. De røde baklysene skjærer in med en perfekt presisjon og er perfekt plassering i bildeflaten. Lengden og relasjonen mellom de fire linjene er også avgjørende.

Baklysene blir motiverte og viktige av to grunner. Det er rett og slett baklys på en bil. For det andre har de røde stripene samme formen som de skjulte tømmerstokkene i snøen. Det skaper en nerve og relasjon. De ligger også i samme vinkel mot leserettningen.

Tømmerstokkene som enhet, (som aksentueres pga av snøen) veien og konturen av grannene mot himmelen skjærer skrått ut mot høyre og aksentuerer et motstand i forhold til lysene og tømmerstokkene som skjult objekt. Her skaper perspektivet en uventet nesten magisk brudd. Her er det krefter som trekker bort fra hverandre.

Videre synes jeg at menneskelig inngripen i naturen viser seg på 3 nivåer, som også står i forhold til menneskelig utvikling. Norsk tradisjon nedfelt i tømmerstokkene. Veien som kan assosieres til utvikling og til sist bilen. Et symbol på vårt tid.

Jeg liker også assosiasjonen tømmerstokkene gir i forhold til bilen. Snøen som ligger som et lokk over en trygg tradisjonbundet Norge. Som jo igjen kan bli et symbol på mange søvngjengere og tradis fotografer jeg har sett mangen av her på Foto.no. Hahaha. På andre siden bilen i bevegelse. Et aktivt element som truer vår trygghet og speiler vår tids stresskultur. Og til siste dette ubegripelige men perfekte plasserte stripene som skjærer in som spyddspisser og truer hele harmonien. Et fremmedgjort element som Verdensmesteren på Foto.no. Det skaper disharmoni og uro.

Stripene symboliserer i sine rene perfekte form fremtiden. En amøbe så fjernt og fremmedgjort fra vår opprinnelse.

Jeg lurer også fært på føreren i bilen. Hvem det er. Hans skjebne og hvor han er på vei.

Jeg liker bildet.
Gratulerer Bjørn

Du har også visualisert
Anders J.
Bra bild! Jag undrar om det var tänkt att bilen skulle vara med när du startade exponeringen? Eftersom du har 8 sekunders slutare så borde bilen kommit en bra bit längre, om den inte körde väldigt långsamt förstås. Spännande med panoramabilder!
Atle K.
Knallbra. Beklager at jeg ikke kan komme med noen dypere analyse. Har ikke kompetanse til annet enn å si at jeg rett og slett liker bildet. Flott lys, flotte farger og interssante elementer hele veien. Jeg er misunnelig.
Birna R.
alltid hyggelig at folk finner noe å fordype seg i. jeg legger ut bilder på fotoDotNO for å vise hvem jeg er, og kanskje nyansere oppfatninger av hva naturfoto er. kommentarene, feks. fra HA, viser at bildene treffer. refleksjonene omkring bildene kommer i ulike former alt etter personlig ståsted, men alt (også kritiske merknader) bidrar til at jeg og forhåpentligvis andre modnes i vår forståelse av selve visualiseringsprosessen. tror slikt er påkrevd om vi skal nå frem som fotografer, med eller uten ''kunstnerisk'' ambisjon. gjennom denne prosessen lærer vi noe om vårt eget vesen i tillegg.

tenkte å knytte etpar kommentarer til merknader som flere av dere har gjort, og som også belyser den ''skapelses''prosess bilder må igjennom. tror at knipsing bare unntaksvis kan gi bestående bilder (''art by accident'' er sjeldent). som HA sier, komposisjon mv. blee grundig planlagt. kontrapunktet til alt det blå måtte bli noe varmende og billys er nærliggende. ute i tjukkeste granskauen var det fint lite trafikk, men mobilanrop til fotofrender avslørte at det befant seg kjente ikke så langt unna. inn på scenen med dem og de kjører velvillig etter instruksjon inn i bildet slik jeg ønsker. om og omigjen inntil filmen tok slutt, da sa de takk for seg og forsvant hjemover. rutinemessig putter jeg en ny filmrull i kameraet og plutselig skjer det jeg hadde ventet på i timesvis - en uanmeldt bil dukker opp. bilisten bråbremser selvfølgelig da han observerer en åpenbart forstyrret fyr midt inne i dypeste skogen i tussmørket, iført islender og digert stativ. refleksmessig trykker jeg av utløseren. dette - den eneste eksponeringen - ble bildet vist her. batteriene tok samtidig kvelden, så da pakket jeg sammen og dro hjem.

dermed er flere spørsmål besvart: ja, bilen skulle være med. men det ble ikke den instruerte bilen som skapte det endelige bildet, det var det uforutsigbare bildeelementet som kom til slutt. gi aldri opp. det er alltid mer å hente ut av et motiv, planlagt eller ikke.

PS: selvfølgelig var dette eneste brukbare bildet befengt med masser av hår etter tjukke votter. jeg skannet bildet i høy oppløsning, retusjerte det og printet ut bruksbilder på filmprinter. gi aldri opp. DS
Hans- Georg S.
Fint med blåstikket som forsterker kulda i vintermotivet og de røde bremse/baklysa som leder blikket inn i bildet. Tømmerstokkene skaper balanse, noe jeg mener er særdeles viktig i panoramautsnitt.
Anders K.
Et bilde med ''smell''

Vakkert og tøfft på samme tid.
Når jeg sitter og vurderer bildet blir det ettervært ''virkelig'' veldig levende..
Dette p.g.a ''suget'' i bilde, panaorama formatet og komposisjonen.
Veldig bra!!!!!!!!
Nina J.
Knall bilde i mine øyne:)
Johan G.
Dette er et postkort, litt avkortet kanskje. På Narvesen finnes sikkert noe liknende, men bilen fortsetter nok lengre innover.

Hadde vært stilig med en hel haug biler inne i skogen kanskje ? Ikke vet jeg.

(tar forøvrig helsikkes mye dårligere bilder enn deg så du trenger ikke engang skjekke)
Birna R.
Postkort? tja, hadde ikke tenkt på det akkurat slik, men det gir jo åpninger til nye vrier. om vi mot formodning skulle få en skikkelig snøvinter igjen? iallefall skal jeg huske denne gangen å bruke hansker som ikke loer, så slipper jeg den jobben i photoshop etterpå.

takk for kommentaren, forresten.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu