Mitt prosjekt: The Way I See It

Islandske Kristjan Logason solgte alt han eide og dro på en to år lang reise i Nord- og Latin-Amerika. Det ble starten på det som skal bli et livslangt gatefotoprosjekt.
Mot slutten av 2005 fikk Kristjan Logason et tilbud for huset han eide sammen med sin kone i hjemlandet Island som de ikke kunne takke nei til. Han ringte kona og foreslo at de skulle selge og bruke pengene på å reise.

- Kona, som var på jobb, sa at jeg var gal og at vi skulle snakke om det når hun kom hjem. Fem minutter senere ringte telefonen og hun spurte: Når drar vi? Hvor skal vi? forteller Logason, som på det tidspunktet jobbet som reklamefotograf.

Fem måneder senere hadde de solgt alt de eide, tatt med seg hunden og satt seg på flyet til Amerika. Vel fremme kjøpte de seg en bobil, og tilbrakte de neste to årene på reise i Nord- og Latin-Amerika.

- Gammelt smil som kom tilbake
For Logason var noe av tanken bak reisen at han skulle utvikle sitt fotografi innen gatefoto-sjangeren.

- Jeg hadde allerede bestemt at på denne reisen skulle jeg først og fremst jobbe med å fotografere mennesker, forteller han.

Etter flere år med fotografering med komplekse lyssettinger, mye bildemanipulering og store studiosett, ønsket han seg tilbake til en enklere form for fotografering. Han beskriver det som et gammelt smil som kom tilbake da han igjen begynte å fotografere mennesker i gatefotosjangeren.

Startet i Mexico
Prosjektet "The Way I See It" begynte han med i Mexico, etter at reisen gjennom Canada og USA hadde foregått utenfor de folkerike byene. Logason har vært på jakt etter folk, form og situasjoner og beskriver sitt fotografi som "å ta en bit ut av en situasjon eller hendelse".

- Jeg fanger øyeblikkene som kommer til meg, men jeg søker ikke opp øyeblikkene. På den måten jobber jeg helt motsatt av reklameverdenen og av Elliot Erwitt og Henri Cartier-Bresson som ofte så motivet før det skjedde, forteller han.

I all hovedsak er det mennesker som er motivet i Logasons gatefotoprosjekt.

- Folk i sitt mangfold er det som inspirerer. De ulike kulturene og en krysning av kulturer. Jeg ser etter det menneskelige og det surrealistiske i situasjoner og selv om mine bilder har blitt mer melankolske med alderen, er humor i det surrealistiske og samfunnets mangfold en sterk grunntone i mine bilder.

Logason veksler mellom å fotografere i skjul og å konfrontere motivene med kameraet godt synlig.

- Jeg bruker gjerne "shoot from the hip"-metoden og smugfotograferer, men det er forskjell på hvordan jeg jobber alt etter situasjonen. Iblant gjør jeg det tvert om og fotograferer som Bruce Gilden der folk ikke kan unngå å vite hva jeg holder på med.

- Men med et smil før eller etter du har fotografert og full respekt for motivet kommer du langt, sier han.

Retter kameraet mot Norge
I dag er Logason bosatt i Norge. Mexico-delen av prosjektet er nå ferdig og klart for å bli utstilling og bok. Nå har han rettet kameraet mot flere land, blant annet sitt nye hjemland, der han allerede har fotografert i flere byer.

- Jeg kommer til å jobbe videre med dette i Norge og har lyst til å lage en bok og utstilling med bilder fra Norge før jeg jobber videre med bilder fra resten av Europa, forteller han.

- Dette er et prosjekt som kommer til å følge meg resten av livet som fotograf.

Se flere bilder på www.logason.com

Har du et interessant fotoprosjekt på gang? Da vil vi gjerne høre fra deg! Kontakt oss på christine(a)foto.no og merk e-posten "Mitt prosjekt".
Kristjan Logasson -
Kristjan Logasson
Woman with Chicken El salvador
Kristjan Logasson -
Kristjan Logasson
Little drummer boy Veracruz Mexico
Kristjan Logasson -
Kristjan Logasson
Man with broken leg, San Pedro de la laguna, Guatemala

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu