Nordisk fotokunst i oljealderens gunst

Energiselskapet Statoil er kanskje mest kjent som en av verdens største leverandører innen olje-og gassektoren. Mindre kjent er kanskje Statoils enestående posisjon som samtidsmesén på den nordiske og internasjonale kunstarenaen for video og foto.
Denne måneden markerte Statoil sin tyngde både som samler av, og ambassadør for, nordisk samtidsfoto, da de sist uke inviterte til en ”learning session” i forbindelse med utstillingen ”Helsinki 10”, hvor arbeider av fotokunstnere fra den renommerte Helsinikiskolen vises på Rogaland Kunstforening i Stavanger. Det er på ingen måte villedende å si at Statoil med dette imponerer i rollen som en moderne velgjører for nordisk kunst generelt, og for internasjonal foto-og videokunst spesielt.

Helt siden av etableringen av Statoil i 1972 har selskapet stått for betydelige innkjøp av kunst. Sånn sett har virksomheten en lang tradisjon som såkalt ”corporate collector” av kunst. Inntil for et par år siden var også samlingen, tradisjonen tro, preget av tradisjonell kunst. I dag er profilen en helt annen. Utstillingen ”Helsinki 10” markerer en progressiv og samtidsorientert ånd, med arbeider som har vekket internasjonal anerkjennelse og oppsikt.

Private velgjørere innen kunsten er en eldgammel tradisjon, og mye av den klassiske kunstarven hadde aldri eksistert i dag uten at noen tok denne rollen i samfunnet. I dag er det stadig flere virksomheter som har tatt inn mesénvirksomheten som en del av sin strategi. Statoil markerer seg imidlertid som en åpenbart spisskompetent, inkluderende og nytenkede utøver av denne velgjørerrollen. Ikke minst nyter nordisk kunstfotogtrafi nå godt av dette.

Jens R Jenssen er Personal- og organisasjonsdirektør i Statoil , og også ansvarlig for Statoils kunstprogram. Han forteller til foto.no at Statoils satsing er strategisk og ambisiøs på vegne av den nordiske fotokunsten.

- Vi ønsker å bidra til å tydeliggjøre at fotografi, digitale uttrykk og nye media er en viktig kunstform, seriøs på lik linje med andre kunstuttrykk, sier kunstprogramsjefen. Han forklarer hvordan nettopp fotografi som uttrykk er et strategisk valg for Statoil når de skal satse på en samtidsorientert profil for sin kunstsamling.

- Dette kan oppsummeres som et valg basert på tre hovedprinsipper. Først og fremst er fotografi en ung kunstform. Statoil er et ungt selskap. Fotografi representerer også et demokratisk uttrykk, det står for en åpen og direkte kommunikasjon. Statoil har en åpen, direkte og deltagende kultur. Vi ønsker åpenhet i diskusjoner så vel som i vår virksomhetskultur. Sist men ikke minst ser vi i dag at fotografi som kunstnerisk uttrykk er teknologidrevet, på samme måte som Statoil som virksomhet er det.

Snuoperasjonen i forhold til Statoils kunstsamling ble tatt for et par år siden, da selskapet gjorde en analyse av både eksisterende samling og eventuelle nyinvesteringer. – Vi så faren for at det lett kunne ende med å bli en ansamling av kunst heller enn en kunstsamling, i Statoils eie. Vi konkluderte derfor med at vi ønsket å revitalisere og reformulere kunstprogrammet for å gi samlingen vår en tydeligere profil.

Dermed formulerte Jens R Jenssen og hans kolleger en ny strategi for kunstprogrammet, bygget opp av ulike elementer som til sammen utgjør et helhetlig program, hvor både eksterne og interne er målgruppen. – Strategien vår består av fem områder, nemlig selve kunstsamlingen, utstillinger, et læringsprogram, et kommunikasjonsprogram og en årlig kunstpris til utvalgte kunstnere.

De fem elementene skal sikre at kunstsamlingen blir et utgangspunkt for læring, engasjement, refleksjon og diskusjon knyttet til temaer som kunsten aktualiserer. Jens R Jenssen forteller videre til foto.no at selve kunstsamlingen kan betraktes som bestående av to ulike deler. – Vi har en grunnmur hvor alle de ulike kunstdisiplinene inngår, og hvor hovedfokuset er nordisk. Dernest har vi en søyle på denne grunnmuren, hvor vi satser internasjonalt med tyngde på digitale og nye medier, og hvor fotografi og video inngår.

Statoils kunstprogram har satt seg ambisiøse mål med den nye strategien for samlingen sin. – Da vi bestemte oss for den nye satsingen, hentet vi mye læring og inspirasjon fra andre aktører som har vært nytenkende i forhold til å formidle og engasjere i kraft av kunst, forklarer kunstsjefen. - Astrup Fearnley i Oslo er et godt eksempel på hvordan man har erstattet tradisjonelle grep med nye for å revitalisere kunstopplevelsen. Der byttet de ut sikkerhetsvaktene med kunststudenter i utstillingslokalene, slik at kunstverkene ikke bare er under kontinuerlig oppsyn i åpningstiden – publikum har også kontinuerlig tilgang på kvalifisert guiding gjennom kunststudentene når de besøker museet.

På spørsmål om hvilken forskjell han håper og tror at Statoil skal kunne bidra til på fotokunstens og fotokunstnernes vegne med sin nye strategi, er Jens R Jenssen visjonær. – Vi ønsker at det skal kunne bidra til å stimulere og motivere kunstnere, gjennom at de får oppmerksomhet og anerkjennelse rundt sine arbeider. Vi ønsker å være med å løfte frem nye, spennende kunstnere, og synliggjøre deres kunst. Det betyr også at vi satser på nye talenter, og at vi tar rollen som tilrettelegger for kunstopplevelser ut mot publikum. Og sist, men ikke minst, er vi overbevist om at kunst som en del av arbeidsmiljøet stimulerer til nytenkning, utvikling – og glede, humor og ettertanke!

Det gjør Statoils Kunstprogram gjennom fire årlige utstillinger. I tillegg kommer altså læringsseminarer, kunstnerpresentasjoner, formidlingsaktiviteter og kunstpris. Et eget team er ansatt og utgjør den faglige staben som ansvarer for kunstprogrammet. I kraft av satsingen gjennom programmet er også Statoil anerkjent medlem av den internasjonale foreningen IACCCA for bedrifter som opptrer som samlere av samtidskunst. Dette medlemsskapet er med på å underbygge at Statoil med sitt kunstprogram tar rollen som en ivaretaker og utvikler av samtidskunst, på alvor.

Nysgjerrig på å vite mer? Statoils kunstprogram er fyldig representert Statoils nettsider http://www.statoil.com/no/About/ArtProgramme/Pages/Intro.aspx

Utstillingen ”Helsinki 10” vises på Rogaland Kunstmuseum i Stavanger frem til 25. juli i år. Utstillingen er unik av sitt slag i norsk sammenheng, og er du interessert i nordisk samtidsfoto, er dette en anledning til å se noe som virkelig rocker på museumsveggen!
Maria Lundberg - Fra utstillingen
Fra utstillingen
Maria Lundberg
Statoil. - Jens R Jenssen, Personal- og organisasjonsdirektør i Statoil og ansvarlig for selskapets kunstprogram.
Jens R Jenssen, Personal- og organisasjonsdirektør i Statoil og ansvarlig for selskapets kunstprogram.
Statoil.
Maria Lundberg - Fra utstillingen
Fra utstillingen "Helsiniki10" på Rogaland Kunstmuseum i samarbeid med Statoils kunstprogram
Maria Lundberg
Maria Lundberg - Fra utstillingen
Fra utstillingen
Maria Lundberg
Maria Lundberg - Kunsthistoriker Bjarne Våga (fra høyre) fra teamet i Statoils Kunstprogram sammen med representanter fra Rogaland Kunstmuseum og Helsinkiskolen på utstillingen
Kunsthistoriker Bjarne Våga (fra høyre) fra teamet i Statoils Kunstprogram sammen med representanter fra Rogaland Kunstmuseum og Helsinkiskolen på utstillingen
Maria Lundberg
Fra "Learning session" på Rogaland Kunstmuseum i forbindelse med utstillingen "Helsinki10" i regi av Statoils Kunstprogram, i samarbeid med Rogaland Kunstmuseum.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu